Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar tofu kan je naar het schijnt erg goedkoop in de toko kopen. Niet biologisch dan, maar gewoon. Veel goedkoper dan vlees. En vorige week had ik zelf seitan gemaakt. Biologische seitan. En dat koste me in totaal hooguit 2 euro aan ingredienten. Ik had voor 3 dagen genoeg eraan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hebt gelijk dat mijn argumenten niet erg sterk zijn. Die twijfel is ook meer gevoelsmatig dan wat anders.. maar ik neem het wel serieus en ik ga geen principes houden omdat ik ze nou eenmaal ooit heb aangenomen. Ik twijfel overigens nog steeds, de ene dag denk ik "ach, fuck al die principes" en de tweede dag denk ik "Je hebt het wel over levende wezens". Zolang ik twijfel, blijf ik doen wat ik deed --> vegetariër zijn.
Spoiler
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De seitan kan je daarna gewoon ergens tussen doen. Tussen roerbak ofzo. Ik vond het erg naar gehaktbal smaken. Ook qua structuur. Denk als je gehaktkruiden gebruikt erin dat het dan precies smaakt. Volgende keer ga ik het seitan heel fijn hakken en met bindmiddel en paneermeel kijken of ik echte gehaktballen er van kan maken.
|
Waarom eet ik vlees? Omdat ik geen vlees eet, ik ben vegetarier. Op mijn 11de ben ik gestopt met vleeseten omdat ik het zielig vond voor de dieren, ik luste toch bijna geen vlees dus het was niet moeilijk. Waarschijnlijk eten mensen vlees omdat het lekker en gezond is, maar je kan best zonder vlees.
Liefs, Juniper
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() De seitan had iig een zelfde soort structuur en smaak vond ik (zover ik me gehaktballen uberhaupt kan herinneren ![]()
|
ik eet 2 à 3 keer per week vlees (kip enzo, nooit rood vlees), eigenlijk vooral omdat ik meestal de mogelijke vervangers niet lust.en omdat ik van mn moeder wel vervangers zou moeten eten.
Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 07:41. |
![]() |
|
![]() |
Ik eet bijna nooit vlees, alleen als het ergens doorheen zit, bijvoorbeeld bij spaghetti en lasagna, gehakt.
Ik zelf vind het zielig voor de dieren om vlees te eten, ik krijg zo'n lap vlees gewoon echt niet weggewerkt omdat ik dan te veel aan het dier moeten denken dat daarvoor gestorven is. Als het ergens doorheen zit vind ik het makkelijker om te eten, omdat het dan al minder op een beest lijkt en omdat ik het dan niet hoef te snijden. Maar als ik er dan ook bij na ga denken lust ik het niet meer. Ik heb er geen problemen mee dat andere mensen vlees eten, ik vind dat het zo hoort. Het is gewoon de natuur, wij mensen zijn vleeseters en hebben dat nu eenmaal nodig. Ik vind wel dat die dieren die heel hun (korte) leven in hokjes hebben gezeten speciaal om door ons opgegeten te worden, dat vind ik dus niet kunnen, een dier moet een normaal vrij leven hebben gehad voordat hij gedood wordt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() We zijn zeker geen vleeseters (carnivoren dus), maar iig omnivoor (wat ook niet zeker is) en we hebben het bewezen niet nodig.
||
![]() |
Citaat:
|
ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik nou wel of niet vegetarier wil worden/zijn.. zowiezo wordt ik geen veganist.. wil niet alle Enummers moeten checken voordat ik een pak koekjes ga kopen..
waarom ik geen vegetarier wil worden: ik zou de gehaktballen, hema-hotdogs, schnitzels, biefstuk en rookworst bij de stamppot missen. bovendien vinden nu nog mijn ouders het niet zon goed idee.. waarom ik wel vegetarier wil worden: hou behalve van het bovenstaande niet heel erg veel van vlees.. bovendien word ik vaak al misselijk bij de gedachte aan bijvoorbeeld lamsvlees.. of kalfsvlees.. en hoewel ik eigenlijk helemaal niet van dieren hou vind ik t toch zielig ofzo om "jonge" dieren op te eten.. ik ben dan ook blij dat ik vanaf volgend jaar zelf mag koken.. zoals het er nu uitziet ga ik dan een dag of 3 totaal vegetarisch eten, 2 dagen vis en 2 dagen vlees eten.. ook omdat ik allergisch ben voor enkele soorten groenten en je dan totaal niet meer uit eten kunt.. op een of andere manier beschouw ik vis trouwens als een buitencategorie.. dat vind ik dan weer niet zielig om te eten.. weet ook niet hoe dat komt.. maar ik vind t voorlopig een erg goede vervanging van vlees.. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Maar goed. Ik weet niks tegen jou te zeggen om je "om te halen" ofzo om veg te worden, en ik hou er niet zo van om mensen daartoe aan te zetten met allerlei praatjes. Je zegt dat de wil en intentie er al is, ga eens op onderzoek uit en verdiep je wat verder in wat je nou zo tegenstaat aan het vlees eten. Genoeg info en filmpjes te vinden op internet. www.wakkerdier.nl www.peta.com www.legbatterij.nl etc. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
http://www.wakkerdier.nl/main.php?cu...cht.php?ID=231 http://www.wakkerdier.nl/main.php?cu...cht.php?ID=232 http://www.wakkerdier.nl/bioindustri...meen_dier.html http://www.vissenbescherming.nl/ http://www.fishinghurts.com/ http://www.fishinghurts.com/feat/fishlives/ Over enummers... dat is checken voor zowel vegetarier en veganist. Echter kan je daar ook natuurlijk grenzen trekken. Ik vind het in ieder geval niet lastig en ik koop gewoon producten waarvan ik weet dat ze geschikt zijn.
|
Ik eet vlees omdat ik het lekker vind.
Pfieeuw, ik kan me echt geen leven voorstellen met op z'n tijd een lekker biefstukje, spare ribs en sate op de bbq, zelfs een gehaktbal.... Of je vegetarier bent/wilt blijven is aan jou en al die mensen die andere proberen te overtuigen dat het 1 goed/slecht is vind ik maar bullshit.
||
![]() |
Citaat:
Maar ik bedoel ik heb het er niet moeilijk mee als andere mensen wel vlees eten, ik vind eigenlijk dat het zo hoort, het is gewoon de 'natuur'. Als ze het maar wel een beetje netjes houden en die dieren ook een fatsoenlijk leven gunnen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik eet vlees omdat het hele gezin dat eet, ik het lekker vind, en vegetarische producten behoorlijk duur zijn. Ik zie geen reden voor vegetariër te worden.
Mij is overigens altijd wijsgemaakt dat er in vlees toch voedingsbestanddelen zitten die je nergens anders uit kan halen. Ik heb dat geleerd bij biologie, het lijkt me dus dat ik dat maar moet aannemen? |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Als het hele gezin van een brug springt, spring jij er achter aan ![]() Citaat:
En vegetarische producten kan je ook zelf maken. voor 2 euro heb ik laatst seitan gemaakt. Dat was voor 3 dagen genoeg. Enige wat je nodig hebt is een 1kg meel, water en kruiden en tamari/sojasaus. Citaat:
Citaat:
Zo stond dat min of meer in de boeken die ik kreeg. En dat je melk nodig had etc. En dat het de enige goede calciumbron was... nou we weten wel beter nu. Nooit iets gehoord over een lactase periode van de koe. En je zag alleen maar mooie boerderijen in die boeken. Tip.. internet is een grote bron van informatie. Ook genoeg over dingen die ze niet in je biologie boek vertellen.
|
vlees is gewoon lekker, er zitten veel stoffen in die je lichaam nodig heeft (eiwitten, vitamine B? en vast nog wel wat dingen
![]() Het interesseerd mij eigenlijk niets dat een dier is gestorven voor mij, ik weet dat er veel regels voor zijn en dat die ook goed gecontroleerd worden in dit land waardoor een dier sowieso geen pijn hoeft te lijden tijdens de "executie". Hoe een beest verder geleeft heeft... tja.. het is fijn om te weten dat hij/zij een goed leven heeft gehad, maar echt veel interesseerd het me eigenlijk niet... |
![]() |
||
Citaat:
En?! ben je er uit ![]()
|
Dus vegetariers zeggen eigenlijk ook dat ze niet naar de MacDonalds gaan of de Burger King... o o ohw... je zou is een BIG MAC moeten eten 2 van die heerlijke schijven vlees beetje sla (want het moet natuurlijk wel gezond blijven) en dat broodje... die combi is echt TE goed...
Nou jah
||
![]() |
Citaat:
Ik iig niet. Ik heb het zelfs gemeden toen ik zelf nog niet eens vegetarier was. Maar misschien een stuk of 10 keer in totaal geweest bij de MacDonalds. En dan vooral met kinderfeestjes vroeger. Maar heb daar alleen cola gedronken en frietjes genomen. Burgers at ik sowieso toen niet. Maar het eten was in ieder geval nooit echt te vreten. En toendertijd klaagden heel veel erover. Maar waarom moest men dan zonodig bij McD eten? De kwaliteit is hartstikke slecht gewoon. Ik denk dat het vooral komt omdat McD een soort mode is ofzo. En kinderen willen er vooral heen vanwege de speeltjes enzo. Burger King ben ik geloof nog nooit geweest. Gelukkig maar. Sowieso is een blaadje sla bij vlees niet eens gezond meer.
||
![]() |
Citaat:
|
ik eet vlees omdat ik het ten eerste lekker vind, ten tweede omdat vlees in verhouding tot de meeste voeding veel energie bevat. Natuurlijk kun je die ook wel vervangen door andere producten omdat er dieren voor afgemaakt worden maar de kleine groep veganisten/vegetariërs brengen geen fuck in tegen de overwegende groep wel-vleeseters. En aan die verloren strijd werk ik niet mee, dus ik eet gewoon vlees. En dat het eigenlijk een levend wezen was wat er op je bord ligt interesseert me niet zoveel, die dieren zijn een onderdeel van onze voedselketen. We zijn nou eenmaal op deze aardkloot gezet om te overleven en wij staan bovenaan in de ladder van de evolutie.
Vervolgens dat sentimentele gezeik over beesten die op 'brute wijze' afgemaakt worden. Hier in Nederland gebeurt dat geheid allemaal netjes via het boekje dmv een stroomstoot. Efficiënt en pijnloos. Het kan best voorkomen dat elders in Europa alles niet zo netjes verloopt maar daar ligt onze verantwoordelijkheid niet. Daarbij lijkt het mij aannemelijk dat de condities voor dieren de afgelopen tijd niet veel verslechterd zijn. Het enige waar ik wel afschuw voor heb zijn die legbatterijen voor (niet-vrij scharrelende) kippen. Ja tuurlijk, die vlees-koeien kunnen hun kont ook niet keren.... Als ze het echt niet naar hun zin zouden hebben dan lieten ze dat wel merken door herrie te maken oid. Maar in de stallen waar ik heb mogen kijken ben ik geen een gefrustreerde koe tegengekomen. kortom: vegetariër prima, veganist: get a life
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
De kleine groep veganisten/vegetariers... tsja.. kleiner.. maar groep is redelijk groot. En groeit steeds meer en meer. Hoezo niks tegen in brengen? Wij maken al een groot verschil in het aantal dieren dat gedood word, we maken al een verchil in hoeveel ontbossing er is en hoeveel verspilling. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Tuurlijk maar je hebt nodige en onnodige egoisme. Nodige is voor eigen leven. Om te overleven. Vlees is dat niet. Daarnaast... ik doe werk voor een goed doel. Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik neig nu weer iets meer naar vegetariër blijven.. (maar wil wel ff bij de dokter laten controleren of ik genoeg vitamines heb enzo, want ik geloof dat ik wel serieus wat aan mn dieet moet veranderen) |
![]() |
||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op ethisch aspect zou je ook kunnen stellen dat alle beetjes helpen. Wat jij zegt is een negatief-conservatieve, meeloper-houding: "het verandert toch nooit dus waarom zou ik overwegen mijzelf veranderen of een steentje bij te dragen" (op basis van welk(e) argument(en) dan ook). Tja met zo'n manier van redeneren kan ik ook een heleboel zaken die in de wereld gebeuren goedpraten gewoon omdat de massa of een machtige elite het daarmee eens is en 'het is zo nou eenmaal is'. Citaat:
Citaat:
Ten tweede hebben wij om te overleven geen vlees nodig. Als jij om de een of andere duistere reden gelooft dat dat wel zo is hoor ik graag waarom je dat denkt en welke stoffen er in vlees zitten die je niet op een andere manier kunt verkrijgen. Bronvermelding helpt je om je argumenten te onderbouwen. Ten derde is het maar de vraag of wij bovenaan de ladder staan. Dat is maar net hoe je het bekijkt. In welk opzicht bekijk je het? Citaat:
Stel je hebt dit leven wat je nu hebt meegemaakt niet meegemaakt. Je wordt op dit moment geboren en vanaf je geboorte wordt je in een mini-dodencel gezet en je daar wordt je vet mest. Vervolgens wordt je nadat je vet genoeg bent met een dodelijke stroomstoot in je anus afgemaakt. Vind je dat prettig? We zouden dit ook met mensen kunnen doen. Dat doen we al, hetzij doorgaans minder extreem ('menselijker'), maar dan om mensen te straffen. Dieren hebben ons niets misdaan, of wel soms? Wat gebeurd (is) in Abu Graib vindt jij kunnen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan geef ik jou ook even een advies: ten eerste, zoals ik al zei, zit er heel wat tussen die-hard vlees eter zonder schuldgevoel of een hardcore-veganist die enkel producten aanschaft waarvan-ie zeker weet dat er geen dieren bij geschaad zijn. Zowel in argumentatie als in levenswijze als in gezondheid dat op persoonlijke verantwoordelijkheid berust. Je moet het niet zo zwart-wit zien als een hokje vleeseter/veggie/vegan. Ten tweede leer wat meer empatie te krijgen en leer respect voor het leven op Aarde te krijgen. Als je in reincarnatie gelooft, zou ik als jou was er op hopen dat je niet reincarneert als bijvoorbeeld legbatterij-kip. Tenslotte kijk ik uit naar jouw argumenten mbt gezondheid!
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Vragenlijst :bloos: Calyx | 40 | 12-04-2008 11:07 | |
Flora & Fauna |
voor? tegen? pels... Jasmijn. | 82 | 09-01-2005 21:28 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote lijntopic #21 MieX | 481 | 18-05-2004 15:07 | |
Verhalen & Gedichten |
Geef je mening over deze tekst lestat080 | 31 | 29-03-2004 16:23 | |
Flora & Fauna |
vlees eten .... sicilion | 323 | 12-04-2003 21:33 | |
Flora & Fauna |
Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer. extinction | 6 | 08-08-2002 21:42 |