Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2005, 06:44
snoopy
snoopy is offline
Ik eet heel weinig vlees, maar bij sommige dingen vind ik t eigenlijk onmisbaar. Ik kan zo gauw niet ergens opkomen, maar ik heb af en toe gewoon vlees nodig.
En als de pot vlees schaft dan eet ik t gewoon.
Tsja... geen echt goede redenen, dus.
Oud 02-08-2005, 07:30
WolterB
WolterB is offline
Ik eet denk ik 3/4 dagen per weer vlees. Helaas is biologisch vlees voor mij bijna niet te betalen, dus zit er niets anders op dan vaak 'gewoon' vlees te eten. Daarbij komt ook dat ik in een studentenhuis woon, waar er ook een paar dagen in de week door anderen gekookt wordt en ik dan geen invloed heb op wat voor vlees er klaargemaakt wordt (en we 1 flatgenoot hebben die ontzettend zeikt als we een keer anders dan anders eten, vooral als er een keer geen vlees bij het eten zit de anderhalve maand dat hij weg was, was een echte verademing en toen werd er geregeld vegetarisch gekookt zonder problemen).
Als ik voor mezelf kook, probeer ik rekening te houden met wat ik koop en meestal maak ik dan dingen klaar met vleesvervangers.

Het geeft mij toch een beter gevoel dat je niet een dier eet die op gruwelijke wijze gedood wordt.
Gisteren heeft diezelfde huisngenoot waarover ik het net had tijdens het eten lachend verteld hoe bij de slagerij waar hij werkt ene verken geslacht wordt en gelijk verdween mn eetlust. Ik snap niet dat iemand zoiets met een grote glimlach en op een trotse manier kan vertellen en dan verdwijnt bij mij heel veel respect voor die persoon.
Dit soort verhalen zetten mij vooral aan het denken over of ik wel of niet vlees moet/wil eten en steeds meer neig ik gevoelsmatig naar het zoveel mogelijk stoppen met het eten van vlees waar mogelijk.

Het probleem blijft dat alles alternatieven duur zijn, wat eigenlijk een best slechte zaak is. Pas als het prijsniveau van vlees en vleesvervangers (dit geldt ook voor biologisch vlees)gelijkgeschroefd zal worden kan je denk ik een echt eerlijke keuze zal kunnen maken wat ik wil eten.
Oud 02-08-2005, 09:07
Verwijderd
Ik eet iedere dag vlees, en als het even kan twee keer per dag, al laat mijn financiële situatie dat niet echt toe. Waarom? Vlees is zóóóó ongelofelijk lekker. En ik heb al vaker vleesvervangers gegeten, ze zijn gewoon minder lekker.

Ik heb er overigens geen moeite mee te weten welk dier er op mijn bord ligt etc. Ik vind het ook altijd verbijsterend als vrienden/kennissen geen stukje konijn willen, omdat dat zo zielig is, maar wel een biefstuk.

Als ik het geld zou hebben, quid non, zou ik zoveel mogelijk scharrelvlees kopen. Ik ben helder in mijn motieven: het smaakt over het algemeen beter dan bioindustrievlees, en ik ben bij de bioindustrie altijd een beetje bang voor aanwezigheid van hormonen en antibiotica in het vlees, wat rare effecten op mijn lichaam zou kunnen hebben.
Maar voorlopig eet ik ook gewoon bioindustrievlees, ik weet precies wat er daar gebeurd, maar dat zal er niet voor zorgen dat mijn stukje vlees minder smaakt.

Ik respecteer vegetariërs (waarom zou ik dat niet doen eigenlijk, wat een rare opmerking ), maar ik zou het zelf echt nooit kunnen zijn, daarvoor is dat lekkere stukje vlees me veel te dierbaar.

Bepaalde keuzes maak je nu eenmaal. Autorijden is ook vreselijk slecht, maar ik ga bijvoorbeeld komende vrijdag met een dieselbusje naar Tsjechië. Het is voor mij te duur om een vliegticket of treinticket te kopen, bovendien wil ik in Tsjechië zelf ook graag mobiel zijn.

Ik wil graag genieten van mijn leven, en blijkbaar heb ik weinig last van mijn geweten daarbij.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
WolterB schreef op 02-08-2005 @ 08:30 :
Het probleem blijft dat alles alternatieven duur zijn, wat eigenlijk een best slechte zaak is. Pas als het prijsniveau van vlees en vleesvervangers (dit geldt ook voor biologisch vlees)gelijkgeschroefd zal worden kan je denk ik een echt eerlijke keuze zal kunnen maken wat ik wil eten.
Nou vlees is eigenlijk te goed koop. Als men de echte realistische prijs zal rekenen zou niemand het kopen waarschijnlijk.

Maar tofu kan je naar het schijnt erg goedkoop in de toko kopen. Niet biologisch dan, maar gewoon. Veel goedkoper dan vlees.
En vorige week had ik zelf seitan gemaakt. Biologische seitan. En dat koste me in totaal hooguit 2 euro aan ingredienten. Ik had voor 3 dagen genoeg eraan.
Oud 02-08-2005, 10:53
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 02-08-2005 @ 02:09 :
Okay, hier een post gericht aan de TS...

Ten eerste: het is onzin om te zeggen dat goed en kwaad feitelijk niet bestaan en het daarom niet uitmaakt welke keuze je maakt, als jij dat echt gelooft, bewijs het dan maar door je moeder neer te steken.

Ten tweede: wat nou, de mens eet van nature vlees? De mens is toch onderdeel van de natuur en daarmee ook al zijn handelingen? Zo niet, wil je dan even je computer uit het raam gooien?

Ten derde: je hebt 'het gevoel dat je weer vlees moet gaan eten'? Heb je duidelijk gezondheidsproblemen of laat je je gewoon snel ompraten?

Overigens heb ik voor mensen die vlees eten niet minder respect dan voor vegetariërs, ik vind je 'argumenten' gewoon slecht.
Als je goed gelezen hebt, had ik het ook over moreel besef. Voor de een is dat anders dan voor de ander, daarom kan de een wel vlees eten en heeft de ander er moeite mee..

Je hebt gelijk dat mijn argumenten niet erg sterk zijn. Die twijfel is ook meer gevoelsmatig dan wat anders.. maar ik neem het wel serieus en ik ga geen principes houden omdat ik ze nou eenmaal ooit heb aangenomen.

Ik twijfel overigens nog steeds, de ene dag denk ik "ach, fuck al die principes" en de tweede dag denk ik "Je hebt het wel over levende wezens".

Zolang ik twijfel, blijf ik doen wat ik deed --> vegetariër zijn.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:54
Verwijderd
Ik eet gewoon wat er op tafel staat, als dat zonder vlees is eet ik dus ook wel eens geen vlees. Daarnaast vind ik het gewoon lekker.

Niet echt goede argumenten om vlees te eten dus, maar voor mij is het gewoon 'normaal'.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 12:02
Verwijderd
Okay Xia, als jij dat gevoel hebt, tja... Maar probeer het dan niet te onderbouwen met argumenten alsof het hebben van dat gevoel een weloverwogen keuze is, maar accepteer dat het niets meer is dan een (ononderbouwd) gevoel.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 13:21
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 02-08-2005 @ 11:11 :
Nou vlees is eigenlijk te goed koop. Als men de echte realistische prijs zal rekenen zou niemand het kopen waarschijnlijk.

Maar tofu kan je naar het schijnt erg goedkoop in de toko kopen. Niet biologisch dan, maar gewoon. Veel goedkoper dan vlees.
En vorige week had ik zelf seitan gemaakt. Biologische seitan. En dat koste me in totaal hooguit 2 euro aan ingredienten. Ik had voor 3 dagen genoeg eraan.
recept!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 14:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 02-08-2005 @ 14:21 :
recept!
Citaat:
Benodigdheden:

grote kom

1 kilo tarwebloem
1 theelepel zout
550ml water
2 eetlepels Gemberpoeder/of 100 gram gember(plak)
100 ml sojasaus
3 eetlepels Tamari

Bereidingswijze:

Doe de meel, zout en het water in een kom.
Soepel deeg van kneden(goed kneden minstens 8/10 minuten)

Daarna het deeg onderdompelen in een pan/kom in lauw/warm water.
Laat dat 5 uur staan(ik heb er een theedoek over heen gelegd, om het water wat langer op temperatuur te houden)

Daarna het water uit de pan/kom halen, en vervolgens met koud water beginnen te spoelen, laat het deeg in de pan/kom!

Let op! je moet met koud water beginnen!, daarna afwisselend van koud naar warm blijven spoelen.
Terwijl je om en om spoelt, moet je het deeg stevig blijven kneden.

Ga hier net zolang mee door tot het water helder wordt.

En eindig met koud water!

Het deeg moet een beetje rubberig aanvoelen.

Daarna het vocht uit de kom/pan halen en de sojasaus, gember, en Tamari door het deeg kneden.

Vervolgens het deeg in een pan met water aan de kook brengen.
(zorg er voor dat het deeg ondergedompeld blijft!)

45 to 60 minuten laten koken.

En klaar!
Seitan smaakt gebakken het lekkerst.
Voeg kruiden naar wens toe.
Oud 02-08-2005, 18:32
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Thanks! Leuke voor in 't weekend. Hier in de buurt wordt 't niet verkocht terwijl ik wil weten hoe het smaakt. Ik doe dan wel al die ingredienten / 4. En die Tamari moet ik ff achteraan gaan.

Ff een vraagje nog..

Citaat:
45 to 60 minuten laten koken.

En klaar!
Seitan smaakt gebakken het lekkerst.
Bak jij het in de oven? Kook je het dan minder lang? Zijn er symptonen die aangeven dat het klaar is? Want ik heb het ook nog nooit gezien ofzo...
Oud 02-08-2005, 18:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 02-08-2005 @ 19:32 :
Bak jij het in de oven? Kook je het dan minder lang? Zijn er symptonen die aangeven dat het klaar is? Want ik heb het ook nog nooit gezien ofzo...
Ehm.. nee bakken in een pan gewoon. Beetje seitan.. in stukjes snijden... er gehakt van maken. In pan doen en bakken. Niet te lang, want dan bakt het aan. En dan is het minder. Bij het bakken doe ik het er kruiden bij. Je hoeft het niet heel lang te bakken. Gewoon aantal minuten. Je kan het blijkbaar ook gewoon zo rechtstreeks eten (zonder bakken), maar dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Dus weet niet of het dan lekker is.

De seitan kan je daarna gewoon ergens tussen doen. Tussen roerbak ofzo. Ik vond het erg naar gehaktbal smaken. Ook qua structuur. Denk als je gehaktkruiden gebruikt erin dat het dan precies smaakt.
Volgende keer ga ik het seitan heel fijn hakken en met bindmiddel en paneermeel kijken of ik echte gehaktballen er van kan maken.
Oud 02-08-2005, 19:02
Verwijderd
Ja of tussen bladerdeeg doen en dan een seitanbroodje maken.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 19:58
Junipertje
Junipertje is offline
Waarom eet ik vlees? Omdat ik geen vlees eet, ik ben vegetarier. Op mijn 11de ben ik gestopt met vleeseten omdat ik het zielig vond voor de dieren, ik luste toch bijna geen vlees dus het was niet moeilijk. Waarschijnlijk eten mensen vlees omdat het lekker en gezond is, maar je kan best zonder vlees.
Liefs,
Juniper
Oud 02-08-2005, 21:24
marrel
marrel is offline
ik heb niet echt een reden om hetn iet te doen. Ik heb niet echt zoiets dat ik het zielig vind voor de dieren en verder vind ik het gewoon heel lekker.
Oud 02-08-2005, 22:15
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik eet vlees omdat het lekker is.
Oud 02-08-2005, 22:21
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
TechXP schreef op 02-08-2005 @ 19:58 :
Ehm.. nee bakken in een pan gewoon. Beetje seitan.. in stukjes snijden... er gehakt van maken. In pan doen en bakken. Niet te lang, want dan bakt het aan. En dan is het minder. Bij het bakken doe ik het er kruiden bij. Je hoeft het niet heel lang te bakken. Gewoon aantal minuten. Je kan het blijkbaar ook gewoon zo rechtstreeks eten (zonder bakken), maar dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Dus weet niet of het dan lekker is.

De seitan kan je daarna gewoon ergens tussen doen. Tussen roerbak ofzo. Ik vond het erg naar gehaktbal smaken. Ook qua structuur. Denk als je gehaktkruiden gebruikt erin dat het dan precies smaakt.
Volgende keer ga ik het seitan heel fijn hakken en met bindmiddel en paneermeel kijken of ik echte gehaktballen er van kan maken.
Ok ik ben beniewd vegan gehaktballen heb ik al 'ns gemaakt o.a. met oud & nieuw. Heerlijke kledderzooi aan je handen moest toen ook erg lang in de koelkast. Met meel en kruiden, en vervolgens balletjes draaien, door 't paneermeel, en frituren -- maar er zat bijv geen Tamari in.
Oud 02-08-2005, 22:42
Verwijderd
Ik eet vlees omdat ik een projectiel zonder geweten ben.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 23:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 02-08-2005 @ 23:21 :
Ok ik ben beniewd vegan gehaktballen heb ik al 'ns gemaakt o.a. met oud & nieuw. Heerlijke kledderzooi aan je handen moest toen ook erg lang in de koelkast. Met meel en kruiden, en vervolgens balletjes draaien, door 't paneermeel, en frituren -- maar er zat bijv geen Tamari in.
Gehaktballen moeten niet in de frituur, dat zijn bitterballen
De seitan had iig een zelfde soort structuur en smaak vond ik (zover ik me gehaktballen uberhaupt kan herinneren ).
Oud 03-08-2005, 00:14
Jolt
Jolt is offline
Gehaktballen kan je zeker frituren, denk aan de frituur, en dat niet alleen.

Als je ze mooi en egaal bruin wilt, eventjes in de frituur
Oud 03-08-2005, 01:03
TechXP
TechXP is offline
Tuurlijk alles kan je wel frituren
Oud 03-08-2005, 06:01
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Uhm, ik bedoelde ook bitterballen. Nie gehaktballen met paneermeel. LOL btw frituren kan ook zijn koekenpan met laagje olie...
Oud 03-08-2005, 07:37
woezel
woezel is offline
ik eet 2 à 3 keer per week vlees (kip enzo, nooit rood vlees), eigenlijk vooral omdat ik meestal de mogelijke vervangers niet lust.en omdat ik van mn moeder wel vervangers zou moeten eten.

Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 07:41.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 11:07
Anijs
Anijs is offline
Ik eet bijna nooit vlees, alleen als het ergens doorheen zit, bijvoorbeeld bij spaghetti en lasagna, gehakt.

Ik zelf vind het zielig voor de dieren om vlees te eten, ik krijg zo'n lap vlees gewoon echt niet weggewerkt omdat ik dan te veel aan het dier moeten denken dat daarvoor gestorven is. Als het ergens doorheen zit vind ik het makkelijker om te eten, omdat het dan al minder op een beest lijkt en omdat ik het dan niet hoef te snijden. Maar als ik er dan ook bij na ga denken lust ik het niet meer.

Ik heb er geen problemen mee dat andere mensen vlees eten, ik vind dat het zo hoort. Het is gewoon de natuur, wij mensen zijn vleeseters en hebben dat nu eenmaal nodig. Ik vind wel dat die dieren die heel hun (korte) leven in hokjes hebben gezeten speciaal om door ons opgegeten te worden, dat vind ik dus niet kunnen, een dier moet een normaal vrij leven hebben gehad voordat hij gedood wordt.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 12:34
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Onbekend Mijsje schreef op 03-08-2005 @ 12:07 :
wij mensen zijn vleeseters en hebben dat nu eenmaal nodig.
Mensen zijn zo dom... altijd dat zeggen... 2 fouten erin gewoon
We zijn zeker geen vleeseters (carnivoren dus), maar iig omnivoor (wat ook niet zeker is) en we hebben het bewezen niet nodig.
Oud 03-08-2005, 12:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 03-08-2005 @ 07:01 :
Uhm, ik bedoelde ook bitterballen. Nie gehaktballen met paneermeel. LOL btw frituren kan ook zijn koekenpan met laagje olie...
Bitterballen word lastiger. Ik weet denk wel een goede vulling voor bitterballen. Bij shakie's kan je samosa's kopen en die vulling vind ik wel iets wat in een bitterbal zou moeten horen.
Oud 03-08-2005, 22:02
noor-sophie
noor-sophie is offline
ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik nou wel of niet vegetarier wil worden/zijn.. zowiezo wordt ik geen veganist.. wil niet alle Enummers moeten checken voordat ik een pak koekjes ga kopen..

waarom ik geen vegetarier wil worden: ik zou de gehaktballen, hema-hotdogs, schnitzels, biefstuk en rookworst bij de stamppot missen. bovendien vinden nu nog mijn ouders het niet zon goed idee..

waarom ik wel vegetarier wil worden: hou behalve van het bovenstaande niet heel erg veel van vlees.. bovendien word ik vaak al misselijk bij de gedachte aan bijvoorbeeld lamsvlees.. of kalfsvlees.. en hoewel ik eigenlijk helemaal niet van dieren hou vind ik t toch zielig ofzo om "jonge" dieren op te eten..

ik ben dan ook blij dat ik vanaf volgend jaar zelf mag koken.. zoals het er nu uitziet ga ik dan een dag of 3 totaal vegetarisch eten, 2 dagen vis en 2 dagen vlees eten.. ook omdat ik allergisch ben voor enkele soorten groenten en je dan totaal niet meer uit eten kunt..

op een of andere manier beschouw ik vis trouwens als een buitencategorie.. dat vind ik dan weer niet zielig om te eten.. weet ook niet hoe dat komt.. maar ik vind t voorlopig een erg goede vervanging van vlees..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 23:09
Verwijderd
Citaat:
noor-sophie schreef op 03-08-2005 @ 23:02 :
ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik nou wel of niet vegetarier wil worden/zijn.. zowiezo wordt ik geen veganist.. wil niet alle Enummers moeten checken voordat ik een pak koekjes ga kopen..
Veganisten kopen sowieso (bijna) nooit pakken koekjes

Citaat:

op een of andere manier beschouw ik vis trouwens als een buitencategorie.. dat vind ik dan weer niet zielig om te eten.. weet ook niet hoe dat komt.. maar ik vind t voorlopig een erg goede vervanging van vlees..
Ik ook een tijdje. Heel vreemd en stom. Maar ja, komt denk ik omdat ze geen geluid maken en je denkt dat ze toch geen pijn lijden, of dat ze lekker in de zee hebben gezwommen. Maar eigenlijk lijden zij nog het meest van alle dieren, en vaak hebben ze niet eens in de zee gezwommen. Ik heb vis na een tijdje ook afgezworen.

Maar goed. Ik weet niks tegen jou te zeggen om je "om te halen" ofzo om veg te worden, en ik hou er niet zo van om mensen daartoe aan te zetten met allerlei praatjes. Je zegt dat de wil en intentie er al is, ga eens op onderzoek uit en verdiep je wat verder in wat je nou zo tegenstaat aan het vlees eten. Genoeg info en filmpjes te vinden op internet. www.wakkerdier.nl www.peta.com www.legbatterij.nl etc.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 00:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Danique schreef op 04-08-2005 @ 00:09 :
[B]Veganisten kopen sowieso (bijna) nooit pakken koekjes
Hoezo niet??? Ik hou wel van koekjes. Genoeg te vinden in supermarkt en natuurwinkels aan koekjes. Hele ruime assortiment.

Citaat:
Ik ook een tijdje. Heel vreemd en stom. Maar ja, komt denk ik omdat ze geen geluid maken en je denkt dat ze toch geen pijn lijden, of dat ze lekker in de zee hebben gezwommen. Maar eigenlijk lijden zij nog het meest van alle dieren, en vaak hebben ze niet eens in de zee gezwommen. Ik heb vis na een tijdje ook afgezworen.
Over vissen:
http://www.wakkerdier.nl/main.php?cu...cht.php?ID=231
http://www.wakkerdier.nl/main.php?cu...cht.php?ID=232
http://www.wakkerdier.nl/bioindustri...meen_dier.html
http://www.vissenbescherming.nl/
http://www.fishinghurts.com/
http://www.fishinghurts.com/feat/fishlives/

Over enummers... dat is checken voor zowel vegetarier en veganist.
Echter kan je daar ook natuurlijk grenzen trekken.
Ik vind het in ieder geval niet lastig en ik koop gewoon producten waarvan ik weet dat ze geschikt zijn.
Oud 04-08-2005, 12:40
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Ik eet vlees omdat ik het lekker vind.

Pfieeuw, ik kan me echt geen leven voorstellen met op z'n tijd een lekker biefstukje, spare ribs en sate op de bbq, zelfs een gehaktbal....

Of je vegetarier bent/wilt blijven is aan jou en al die mensen die andere proberen te overtuigen dat het 1 goed/slecht is vind ik maar bullshit.
Oud 04-08-2005, 15:11
Anijs
Anijs is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-08-2005 @ 13:34 :
Mensen zijn zo dom... altijd dat zeggen... 2 fouten erin gewoon
We zijn zeker geen vleeseters (carnivoren dus), maar iig omnivoor (wat ook niet zeker is) en we hebben het bewezen niet nodig.
Oke daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoel ik heb het er niet moeilijk mee als andere mensen wel vlees eten, ik vind
eigenlijk dat het zo hoort, het is gewoon de 'natuur'. Als ze het maar wel een beetje netjes houden en die dieren ook een fatsoenlijk leven gunnen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 15:34
samoth
samoth is offline
Citaat:
Onbekend Mijsje schreef op 04-08-2005 @ 16:11 :
Maar ik bedoel ik heb het er niet moeilijk mee als andere mensen wel vlees eten, ik vind
eigenlijk dat het zo hoort, het is gewoon de 'natuur'. Als ze het maar wel een beetje netjes houden en die dieren ook een fatsoenlijk leven gunnen.
Ieder mens heeft een natuurlijke neiging tot geweld. Maakt dat geweldadig gedrag aanvaardbaar?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2005, 16:40
Verwijderd
Citaat:
ik vind eigenlijk dat het zo hoort, het is gewoon de 'natuur'.
Als je een peuter na de melktijd zn vrije gang laat gaan kruipt ie echt niet achter een koe aan om er een hapje van te nemen omdat iets in zijn instinct hem dat vertelt. Er zijn ook zat vegetariers die nog nooit vlees op hebben, als het echt de natuur was hadden ze alles op alles gezet om een stukje te proberen, omdat er dan een natuurlijke drang naar zou zijn. Het is niet de natuur, het is aangeleerde gewoonte.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 00:31
Verwijderd
Citaat:
Weet je wát pas natuurlijk is?! 'Meisje' schrijf je van nature met 'ei'.

Met citaat reageren
Oud 05-08-2005, 09:16
El Kim
El Kim is offline
Omdat het lekker is.
Oud 05-08-2005, 23:40
Kerz
Kerz is offline
Ik eet vlees omdat het hele gezin dat eet, ik het lekker vind, en vegetarische producten behoorlijk duur zijn. Ik zie geen reden voor vegetariër te worden.

Mij is overigens altijd wijsgemaakt dat er in vlees toch voedingsbestanddelen zitten die je nergens anders uit kan halen. Ik heb dat geleerd bij biologie, het lijkt me dus dat ik dat maar moet aannemen?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2005, 00:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kerz schreef op 06-08-2005 @ 00:40 :
Ik eet vlees omdat het hele gezin dat eet,

Als het hele gezin van een brug springt, spring jij er achter aan

Citaat:
ik het lekker vind, en vegetarische producten behoorlijk duur zijn.
Nee hoor. Goedkoper.. maar ligt ook aan wat je koopt. Daarnaast hoef je niet perse vegetarische burgers te kopen enzo hoor. Dus als je gewoon vlees weg laat en je hebt een goed gevarieerd dieet al. Dan scheelt het per dag elke keer weer een paar euro aan vlees waren ofzo?
En vegetarische producten kan je ook zelf maken. voor 2 euro heb ik laatst seitan gemaakt. Dat was voor 3 dagen genoeg. Enige wat je nodig hebt is een 1kg meel, water en kruiden en tamari/sojasaus.

Citaat:
Ik zie geen reden voor vegetariër te worden.
Heb je wel geldige redenen om vlees te eten dan?

Citaat:
Mij is overigens altijd wijsgemaakt dat er in vlees toch voedingsbestanddelen zitten die je nergens anders uit kan halen. Ik heb dat geleerd bij biologie, het lijkt me dus dat ik dat maar moet aannemen?
Nee, uit mijn ervaring weet ik dat schoolboeken soms vol onzin staat. Heb je zeker ook geleerd dat koeien altijd melk geven?
Zo stond dat min of meer in de boeken die ik kreeg. En dat je melk nodig had etc. En dat het de enige goede calciumbron was... nou we weten wel beter nu. Nooit iets gehoord over een lactase periode van de koe. En je zag alleen maar mooie boerderijen in die boeken.

Tip.. internet is een grote bron van informatie. Ook genoeg over dingen die ze niet in je biologie boek vertellen.
Oud 06-08-2005, 02:18
MTpower
MTpower is offline
vlees is gewoon lekker, er zitten veel stoffen in die je lichaam nodig heeft (eiwitten, vitamine B? en vast nog wel wat dingen).
Het interesseerd mij eigenlijk niets dat een dier is gestorven voor mij, ik weet dat er veel regels voor zijn en dat die ook goed gecontroleerd worden in dit land waardoor een dier sowieso geen pijn hoeft te lijden tijdens de "executie". Hoe een beest verder geleeft heeft... tja.. het is fijn om te weten dat hij/zij een goed leven heeft gehad, maar echt veel interesseerd het me eigenlijk niet...
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 08:41
Vaquéro
Vaquéro is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2005 @ 12:55 :
(Weet niet of deze topic hier mag...? )

Ik wil hier geen wel-niet vegetariër/veganist/... uitlokken, ik wil, als vegetariër die twijfelt of ze vegetariër wil blijven, heel graag horen waarom mensen (biologisch) vlees eten

En ook trouwens hoe vegetariërs denken over soja enzo (genetisch gemanipuleerd, ook niet echt "goed" voor de natuur/de wereld etc.)

En?! ben je er uit
Oud 07-08-2005, 08:49
Vaquéro
Vaquéro is offline
Dus vegetariers zeggen eigenlijk ook dat ze niet naar de MacDonalds gaan of de Burger King... o o ohw... je zou is een BIG MAC moeten eten 2 van die heerlijke schijven vlees beetje sla (want het moet natuurlijk wel gezond blijven) en dat broodje... die combi is echt TE goed...
Nou jah
Oud 07-08-2005, 10:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vaquéro schreef op 07-08-2005 @ 09:49 :
Dus vegetariers zeggen eigenlijk ook dat ze niet naar de MacDonalds gaan of de Burger King... o o ohw... je zou is een BIG MAC moeten eten 2 van die heerlijke schijven vlees beetje sla (want het moet natuurlijk wel gezond blijven) en dat broodje... die combi is echt TE goed...
Nou jah
De ene gaat er wel heen en de andere niet... ze hadden een veggieburger en nu een of andere pita

Ik iig niet. Ik heb het zelfs gemeden toen ik zelf nog niet eens vegetarier was. Maar misschien een stuk of 10 keer in totaal geweest bij de MacDonalds. En dan vooral met kinderfeestjes vroeger.
Maar heb daar alleen cola gedronken en frietjes genomen. Burgers at ik sowieso toen niet. Maar het eten was in ieder geval nooit echt te vreten. En toendertijd klaagden heel veel erover. Maar waarom moest men dan zonodig bij McD eten? De kwaliteit is hartstikke slecht gewoon. Ik denk dat het vooral komt omdat McD een soort mode is ofzo. En kinderen willen er vooral heen vanwege de speeltjes enzo.
Burger King ben ik geloof nog nooit geweest. Gelukkig maar.
Sowieso is een blaadje sla bij vlees niet eens gezond meer.
Oud 08-08-2005, 00:39
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Vleesch is gewoon essentieel
Oud 08-08-2005, 01:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 08-08-2005 @ 01:39 :
Vleesch is gewoon essentieel
Nope, dat zijn gewoon foute beweringen teddybeer...
Oud 08-08-2005, 03:44
Kurogane
Kurogane is offline
vlees is lekker
Oud 08-08-2005, 04:00
[CP]Grinttegel
[CP]Grinttegel is offline
ik eet vlees omdat ik het ten eerste lekker vind, ten tweede omdat vlees in verhouding tot de meeste voeding veel energie bevat. Natuurlijk kun je die ook wel vervangen door andere producten omdat er dieren voor afgemaakt worden maar de kleine groep veganisten/vegetariërs brengen geen fuck in tegen de overwegende groep wel-vleeseters. En aan die verloren strijd werk ik niet mee, dus ik eet gewoon vlees. En dat het eigenlijk een levend wezen was wat er op je bord ligt interesseert me niet zoveel, die dieren zijn een onderdeel van onze voedselketen. We zijn nou eenmaal op deze aardkloot gezet om te overleven en wij staan bovenaan in de ladder van de evolutie.
Vervolgens dat sentimentele gezeik over beesten die op 'brute wijze' afgemaakt worden. Hier in Nederland gebeurt dat geheid allemaal netjes via het boekje dmv een stroomstoot. Efficiënt en pijnloos. Het kan best voorkomen dat elders in Europa alles niet zo netjes verloopt maar daar ligt onze verantwoordelijkheid niet. Daarbij lijkt het mij aannemelijk dat de condities voor dieren de afgelopen tijd niet veel verslechterd zijn.
Het enige waar ik wel afschuw voor heb zijn die legbatterijen voor (niet-vrij scharrelende) kippen. Ja tuurlijk, die vlees-koeien kunnen hun kont ook niet keren.... Als ze het echt niet naar hun zin zouden hebben dan lieten ze dat wel merken door herrie te maken oid. Maar in de stallen waar ik heb mogen kijken ben ik geen een gefrustreerde koe tegengekomen.

kortom: vegetariër prima, veganist: get a life
Oud 08-08-2005, 10:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
[CP]Grinttegel schreef op 08-08-2005 @ 05:00 :
[B]ik eet vlees omdat ik het ten eerste lekker vind,
Ten eerste dus een egoistisch persoon

Citaat:
ten tweede omdat vlees in verhouding tot de meeste voeding veel energie bevat. Natuurlijk kun je die ook wel vervangen door andere producten omdat er dieren voor afgemaakt worden maar de kleine groep veganisten/vegetariërs brengen geen fuck in tegen de overwegende groep wel-vleeseters.
Als de hele wereld zou gaan eten als de westerse gemiddelde persoon dan zou de wereld binnen korte tijd uitgeput zijn. Gelukkig eet een groot gedeelte van de wereld nog niet zoveel vlees of bijna vegetarisch. Maar china neemt ook in vraag van vlees toe. Dit gaat binnen 10 jaar problemen geven.
De kleine groep veganisten/vegetariers... tsja.. kleiner.. maar groep is redelijk groot. En groeit steeds meer en meer. Hoezo niks tegen in brengen? Wij maken al een groot verschil in het aantal dieren dat gedood word, we maken al een verchil in hoeveel ontbossing er is en hoeveel verspilling.
Citaat:
Het kan best voorkomen dat elders in Europa alles niet zo netjes verloopt maar daar ligt onze verantwoordelijkheid niet.
Wel... want dacht je dat wij daar niks mee te maken hebben? Wij exporteren dieren naar midden-oosten, naar landen in europa (italie enzo voor 'parmaham' bv. ) etc.. En we importeren vlees uit andere landen. Wij hebben er alles mee te maken. Daarnaast... het werk in de slachthuis.. daarvan kan je zeggen dat het goed er aan toe gaat, maar je moest maar eens verhalen gaan lezen van de mensen die daar gewerkt hebben. Genoeg te vinden.

Citaat:
Ja tuurlijk, die vlees-koeien kunnen hun kont ook niet keren.... Als ze het echt niet naar hun zin zouden hebben dan lieten ze dat wel merken door herrie te maken oid. Maar in de stallen waar ik heb mogen kijken ben ik geen een gefrustreerde koe tegengekomen.
Koeien die maken in hun hele leven gewoon amper herrie. Dat doen ze gewoon niet. Echter heb ik filmpjes bekeken van koeien die een slachthuis binnen lopen en hun soortgenoten horen en die gingen constant loeien. Ik raad je eens aan om 'meet your meat' te kijken.
Oud 08-08-2005, 10:53
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
TechXP schreef op 08-08-2005 @ 11:14 :
Ten eerste dus een egoistisch persoon
Tsja, praktisch alles wat een mens doet is egoistisch, werk doen dat je leuk vindt ipv hulpbehoevende bejaarden wassen omdat die je hulp hard nodig hebben, nieuwe kleren kopen terwijl je oude nog niet versleten zijn ipv dat geld aan een goed doel te geven, kinderen nemen doe je ook alleen voor jezelf, ook egoistisch dus, zo kun je van alles wel zeggen dat het egoistisch, en 'slecht' zou zijn. Maar ik vind egoisme tot op hoogte helemaal niet slecht, en als iemand vlees gewoon lekker vindt, moet 'ie dat vooral blijven eten. (Al zou diegene wel eens over biologisch vlees kunnen denken, imo.)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 11:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-08-2005 @ 11:53 :
Tsja, praktisch alles wat een mens doet is egoistisch, werk doen dat je leuk vindt ipv hulpbehoevende bejaarden wassen omdat die je hulp hard nodig hebben,

Tuurlijk maar je hebt nodige en onnodige egoisme. Nodige is voor eigen leven. Om te overleven. Vlees is dat niet. Daarnaast... ik doe werk voor een goed doel.

Citaat:
nieuwe kleren kopen terwijl je oude nog niet versleten zijn
Ik koop alleen kleren als ik het echt nodig heb. En dan vooral biologische en fairtrade/sweatshopfree.

Citaat:
Maar ik vind egoisme tot op hoogte helemaal niet slecht, en als iemand vlees gewoon lekker vindt, moet 'ie dat vooral blijven eten. (Al zou diegene wel eens over biologisch vlees kunnen denken, imo.)
Beter geen vlees. Het is gewoon zo een verspilling van water en voedsel. Het is een erg verschil met andere dingen in je leven die je doet vanwege eigenbelang. Dit is gewoon onnodig. Over de rest wat je als voorbeelden opnoemt... is ook waar... we doen wel meer dingen verspillen en overconsumeren. Dat vind ik ook slecht hoor... mensen moeten eens nadenken. Vlees is gewoon simpel weg te laten, maar men doet het niet omdat het 'lekker' is. Leg het dan maar eens uit aan een afrikaan dat zoveel schoon drinkbaar water verspeelt en zoveel voedsel. Terwijl daar gewoon vele landen van gevoed kunnen worden...
Oud 08-08-2005, 11:29
samoth
samoth is offline
Waarom eten we geen mensenvlees? Waarom behandelen we dieren anders dan ons zelf? Als je dit niet kunt uitleggen, moet je consequent zijn en het eten van mensenvlees goed keuren. Anders maak je je schuldig aan discriminatie.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Vaquéro schreef op 07-08-2005 @ 09:41 :
En?! ben je er uit
Nee

Ik neig nu weer iets meer naar vegetariër blijven.. (maar wil wel ff bij de dokter laten controleren of ik genoeg vitamines heb enzo, want ik geloof dat ik wel serieus wat aan mn dieet moet veranderen)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 18:25
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
[CP]Grinttegel schreef op 08-08-2005 @ 05:00 :
ik eet vlees omdat ik het ten eerste lekker vind
Stel iemand vindt bijvoorbeeld vlees, eieren, paddestoelen of poep ontzettend smerig?

Citaat:
ten tweede omdat vlees in verhouding tot de meeste voeding veel energie bevat.
'Energie'? Het dier is dood, daar zit geen 'energie' meer in. Adrenaline wel omdat het dier bang was op het moment dat 't vermoord werd. Als je 't bloed van een vergasde jood in WOII onderzoekt kom je waarschijnlijk ook veel adrenaline tegen. Adrenaline kun je ook uit andere middelen halen mocht je daar behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld mate tee, koffie of ephedra.

Citaat:
Natuurlijk kun je die ook wel vervangen door andere producten omdat er dieren voor afgemaakt worden maar de kleine groep veganisten/vegetariërs brengen geen fuck in tegen de overwegende groep wel-vleeseters.
Je vergeet dat dat niet per definitie het doel van een veganist of vegetarier is. Niet iedereen is dat vanwege ethische argumenten; jij lijkt te geloven dat een andere reden om veggie/vegan (of iets dat daar op lijkt) te zijn niet mogelijk is. Dat is wel het geval.

Op ethisch aspect zou je ook kunnen stellen dat alle beetjes helpen. Wat jij zegt is een negatief-conservatieve, meeloper-houding: "het verandert toch nooit dus waarom zou ik overwegen mijzelf veranderen of een steentje bij te dragen" (op basis van welk(e) argument(en) dan ook). Tja met zo'n manier van redeneren kan ik ook een heleboel zaken die in de wereld gebeuren goedpraten gewoon omdat de massa of een machtige elite het daarmee eens is en 'het is zo nou eenmaal is'.

Citaat:
die dieren zijn een onderdeel van onze voedselketen.
Wie heeft die voedselketen bedacht? Wie zegt dat deze absoluut is? Dieren zijn geen noodzakelijk onderdeel van onze voedselketen. Hier kom ik bij het volgende stukje nog even op terug.

Citaat:
We zijn nou eenmaal op deze aardkloot gezet om te overleven en wij staan bovenaan in de ladder van de evolutie.
Ten eerste is het maar de vraag waarom wij op Aarde zijn. Volgens mij hebben wij allemaal ons eigen doel op Aarde. Het is hoe dan ook iets persoonlijks.
Ten tweede hebben wij om te overleven geen vlees nodig. Als jij om de een of andere duistere reden gelooft dat dat wel zo is hoor ik graag waarom je dat denkt en welke stoffen er in vlees zitten die je niet op een andere manier kunt verkrijgen. Bronvermelding helpt je om je argumenten te onderbouwen.
Ten derde is het maar de vraag of wij bovenaan de ladder staan. Dat is maar net hoe je het bekijkt. In welk opzicht bekijk je het?

Citaat:
Vervolgens dat sentimentele gezeik over beesten die op 'brute wijze' afgemaakt worden. Hier in Nederland gebeurt dat geheid allemaal netjes via het boekje dmv een stroomstoot. Efficiënt en pijnloos.
Wie heeft dat boekje geschreven?
Stel je hebt dit leven wat je nu hebt meegemaakt niet meegemaakt. Je wordt op dit moment geboren en vanaf je geboorte wordt je in een mini-dodencel gezet en je daar wordt je vet mest. Vervolgens wordt je nadat je vet genoeg bent met een dodelijke stroomstoot in je anus afgemaakt. Vind je dat prettig? We zouden dit ook met mensen kunnen doen. Dat doen we al, hetzij doorgaans minder extreem ('menselijker'), maar dan om mensen te straffen. Dieren hebben ons niets misdaan, of wel soms? Wat gebeurd (is) in Abu Graib vindt jij kunnen?

Citaat:
Het kan best voorkomen dat elders in Europa alles niet zo netjes verloopt maar daar ligt onze verantwoordelijkheid niet.
Een Nederlander hoeft zich inderdaad totaal niet verantwoordelijk te voelen voor wat er verder in de EU -het grootste gedeelte van Europa valt onder de EU- allemaal afspeelt. Dat zijn onze zaken niet! Als je als Nederlander op vakantie gaat in een ander land interesseert het je ook geen donder of je ziek zou kunnen worden van het eten van voedsel (bijvoorbeeld BSE)...

Citaat:
Daarbij lijkt het mij aannemelijk dat de condities voor dieren de afgelopen tijd niet veel verslechterd zijn.
Stilstaan is geen verbetering...

Citaat:
Het enige waar ik wel afschuw voor heb zijn die legbatterijen voor (niet-vrij scharrelende) kippen. Ja tuurlijk, die vlees-koeien kunnen hun kont ook niet keren....
Dus je koopt geen producten van legbatterij-kippen?

Citaat:
Als ze het echt niet naar hun zin zouden hebben dan lieten ze dat wel merken door herrie te maken oid. Maar in de stallen waar ik heb mogen kijken ben ik geen een gefrustreerde koe tegengekomen.[/b]
Hier heeft TechXP al het een en ander over verwoord dat ga ik niet herhalen. Ik wil graag toevoegen dat er meer diersoorten op Aarde leven dan enkel kippen en koeien.

Citaat:
kortom: vegetariër prima, veganist: get a life
Dit zie ik niet echt beargumenteert in je post dus dat is een stroman.

Dan geef ik jou ook even een advies: ten eerste, zoals ik al zei, zit er heel wat tussen die-hard vlees eter zonder schuldgevoel of een hardcore-veganist die enkel producten aanschaft waarvan-ie zeker weet dat er geen dieren bij geschaad zijn. Zowel in argumentatie als in levenswijze als in gezondheid dat op persoonlijke verantwoordelijkheid berust. Je moet het niet zo zwart-wit zien als een hokje vleeseter/veggie/vegan. Ten tweede leer wat meer empatie te krijgen en leer respect voor het leven op Aarde te krijgen. Als je in reincarnatie gelooft, zou ik als jou was er op hopen dat je niet reincarneert als bijvoorbeeld legbatterij-kip. Tenslotte kijk ik uit naar jouw argumenten mbt gezondheid!
Reageren

Regels voor berichten