Oud 05-05-2005, 18:53
mvos100
mvos100 is offline
Iemand ervaring met vaccinaties als je naar turkije gaat? Er worden wel 2 aanbevolen...maar is het echt nodig?
Advertentie
Oud 05-05-2005, 19:11
Balance
Balance is offline
Ervaring: ja.
En of het echt nodig is weet je nooit he?
Sommige mensen gaan al 10 jaar zonder ooit ziek te worden. Een ander gaat 1 keer en wordt wel ziek.
Ikzelf heb hem voor de zekerheid maar gehaald (en meteen ook de herhaalprik zodat ie 10 jaar geldig is), omdat mijn vakantie een keer gigantisch verknald is toen ik ziek werd van een simpel broodje gezond.
Oud 05-05-2005, 19:15
Verwijderd
Ik heb altijd zo iets van "als het echt echt nodig was, dan was het verplicht". Maar het wordt natuurlijk niet voor niets aanbevolen, helemaal onnodig is het dus zeker niet.

Toen ik vorig jaar zelf naar Turkije ging heb ik ze niet gehaald (ik ben als de dood voor prikken ) en daar heel erg opgelet met wat ik dronk en at ed. Daarmee kun je niet alles voorkomen, maar het scheelt toch wel flink, denk ik.

Wat Balance zegt: "Sommige mensen gaan al 10 jaar zonder ooit ziek te worden. Een ander gaat 1 keer en wordt wel ziek."
Oud 05-05-2005, 19:38
Miracle
Miracle is offline
>> Verre Bestemmingen
Oud 05-05-2005, 19:39
Miracle
Miracle is offline
Je moet het zelf weten. Het is gewoon veiliger en als je niet ontzettend bang bent voor prikken, waarom niet?
Oud 08-05-2005, 14:54
Ieke
Ieke is offline
Ik heb zoiets van het wordt niet voor niks aangeraden en voorkomen is beter dan genezen. Ik ben zelf net terug uit Istanbul en heb de hepatitis A wel gehad. Je loopt het toch zo op en als je het hebt ben je niet blij.
Iig vind ik een stelling van als het echt nodig is is het wel verplicht vrij dom. Hoe wou je het al gaan verplichten? Eigenlijk is weinig verplicht. Als je naar een Malariagebied wil zonder de pillen ervoor te slikken moet je dat zelf weten, ook als is het vrij dom.
En ach het is maar een prikje. Van de A heb ik weinig last gehad. Van de B wel (moet omdat ik geneeskunde studeer en daar kunnen ze je bij instellingen weigeren als je hem niet gehad hebt, maar nogsteeds is het niet verplicht) Je kan kiezen: De antistoffen, die maar iets van 3 maanden geldig is of de gene waarbij je zelf immuniteit opbouwt. Deze laatste moet je dan wel nog een keer een half jaar later, maar dan ben je wel in ieder geval 10 jaar beschermt (onderzoek wijst op het moment uit dat het waarscheinlijk langer is) Die keuze is wel verstandig als je van plan bent meer naar dat soort landen te reizen.
Oud 10-05-2005, 14:34
freggeltjuh
freggeltjuh is offline
als ze het aanraden zou ik het wel doen. als het goed is raden ze DTP en hepatitis A aan. DTP hebben de meesten gehad toen ze klein waren, die moet je dan wel hebben als je ouder bent als... geloof ik.

mja zoals hierboven ook gezegd wordt: het wordt niet voor niks aangeraden. ik ga van de zomer naar turkije en ik denk dat ik het wel zou doen. maar hepatitis ben ik als het goed is 2,5 jaar terug voor 10 jaar voor ingeënt en DTP heb ik ook gehad toen k nog klein kindje was.. dus dat zal wel los lopen!
Oud 10-05-2005, 17:57
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
freggeltjuh schreef op 10-05-2005 @ 15:34 :
als ze het aanraden zou ik het wel doen. als het goed is raden ze DTP en hepatitis A aan. DTP hebben de meesten gehad toen ze klein waren, die moet je dan wel hebben als je ouder bent als... geloof ik.

mja zoals hierboven ook gezegd wordt: het wordt niet voor niks aangeraden. ik ga van de zomer naar turkije en ik denk dat ik het wel zou doen. maar hepatitis ben ik als het goed is 2,5 jaar terug voor 10 jaar voor ingeënt en DTP heb ik ook gehad toen k nog klein kindje was.. dus dat zal wel los lopen!
de kans is groot dat je opnieuw DTP nodig hebt. Ik ben 19 en van mij was hij tot 2004 geldig...
Oud 11-05-2005, 17:31
.Pure
.Pure is offline
ik ben afgelopen 4 jaar in Turkije geweest, nooit prikken ofzo gehaald. maarja, je kán natuurlijk wel wat oplopen. ik heb ook wel een redelijke weerstand geloof ik.
Je moet natuurlijk ook wel opletten met wat je eet enzo.
Oud 11-05-2005, 19:18
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
.Pure schreef op 11-05-2005 @ 18:31 :
ik heb ook wel een redelijke weerstand geloof ik.
Tegen een hepatitisbesmetting helpt dat niet echt, daarbij duurt het toch al lang voordat je er last van krijgt, maar dan heb je wel een groot probleem.
Overgens zo heel erg lang wordt de hepatitis nog niet geadvieseerd, maar lijkt me niet zonder reden dat ze het er toch bij gedaan hebben.

Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 19:22.
Oud 14-05-2005, 12:50
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-05-2005 @ 20:18 :
Tegen een hepatitisbesmetting helpt dat niet echt, daarbij duurt het toch al lang voordat je er last van krijgt, maar dan heb je wel een groot probleem.
Overgens zo heel erg lang wordt de hepatitis nog niet geadvieseerd, maar lijkt me niet zonder reden dat ze het er toch bij gedaan hebben.
oh
Oud 20-05-2005, 13:10
JH
JH is offline
Voorkomen is beter dan genezen, heb vorige week maar een prikkie gehaald.
Oud 20-05-2005, 18:42
freggeltjuh
freggeltjuh is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-05-2005 @ 18:57 :
de kans is groot dat je opnieuw DTP nodig hebt. Ik ben 19 en van mij was hij tot 2004 geldig...
ik vorig jaar niet.. toen was ik 17.. dus bij mij net niet nodig, bij jou wel gezien de leeftijden.. nu zou ik het dus wel moeten hebben

ik zie het wel..
Oud 26-05-2005, 07:30
soultodeny
soultodeny is offline
Ik ga volgende week vrijdag naar Turkije en laat me niet inenten. We hebben het expres nog gevraagd bij het reisbureau en daar zeiden ze dat het niet nodig was, zelfs niet als je de binnenlanden in gaat.

Natuurlijk, je moet oppassen, maar ons werd gezegd dat als je vanaf 4-sterren zit (hotel dus) je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over verkeerd eten. Gewoon goed opletten of het vlees gaar is, ed. Bij de GGD (of weet ik hoe dat tegenwoordig heet) zeggen dat je wel inentingen moet halen, maar volgens hun moet je je al inenten als je bij wijze van spreke naar Belgie gaat. Ze zijn een commerciele instelling die zoveel mogelijk winst (duh) probeert te maken, dus is het te begrijpen dat zij graag willen dat je inentingen komt halen.
Oud 26-05-2005, 11:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 26-05-2005 @ 08:30 :
Ik ga volgende week vrijdag naar Turkije en laat me niet inenten. We hebben het expres nog gevraagd bij het reisbureau en daar zeiden ze dat het niet nodig was, zelfs niet als je de binnenlanden in gaat.

Natuurlijk, je moet oppassen, maar ons werd gezegd dat als je vanaf 4-sterren zit (hotel dus) je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over verkeerd eten. Gewoon goed opletten of het vlees gaar is, ed. Bij de GGD (of weet ik hoe dat tegenwoordig heet) zeggen dat je wel inentingen moet halen, maar volgens hun moet je je al inenten als je bij wijze van spreke naar Belgie gaat. Ze zijn een commerciele instelling die zoveel mogelijk winst (duh) probeert te maken, dus is het te begrijpen dat zij graag willen dat je inentingen komt halen.
Wat een onzinverhaal vind ik dit.
De kans dat het in een 4 sterrenhotel goed is is natuurlijk heel groot, maar dat hoeft absoluut niet. De eerste keer (waren inentingen nog niet nodig volgens de boeken/GGD) waren we ook in een 4 sterren hotel, maar mijn moeder is daar echt heel ziek geworden van het eten. Zoveel hoeft dat niet te zeggen.
Eet je dan ook altijd in dat hotel? Wist je dat je hepatitis A helemaal niet hoeft te krijgen van eten maar het zelfs via zwemmen kan?

Daarbij je hoeft niet eens naar de GGD om te vragen of het nodig is, kan ook bij de huisarts. Er zijn speciale boeken waar die adviezen in staan. Ik vind het serieus nogal stom om het niet te doen terwijl het wel geadvieseerd wordt. Dat doen ze echt niet voor niks.
Oud 29-05-2005, 12:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 26-05-2005 @ 08:30 :
Natuurlijk, je moet oppassen, maar ons werd gezegd dat als je vanaf 4-sterren zit (hotel dus) je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over verkeerd eten. Gewoon goed opletten of het vlees gaar is, ed. Bij de GGD (of weet ik hoe dat tegenwoordig heet) zeggen dat je wel inentingen moet halen, maar volgens hun moet je je al inenten als je bij wijze van spreke naar Belgie gaat.
dat slaat echt nergens op.
Ik ben in een 4-sterren hotel ziek geworden waar ik gewoon een simpel broodje gezond heb gegeten (zat geen vlees op). Onzin dus dat het jou niet kan gebeuren als je naar een 4-sterrenhotel gaat en je op het vlees let.
Oud 29-05-2005, 18:49
angel--1987
angel--1987 is offline
naja ik ben 3 jaar naar turkije geweest zonder vaccinatie..
en iedereen met vaccinatie werd ziek!
en iedereen zonder vaccinatie had nergens last van!
toch best vreemd...
Oud 29-05-2005, 22:34
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
angel--1987 schreef op 29-05-2005 @ 19:49 :
naja ik ben 3 jaar naar turkije geweest zonder vaccinatie..
en iedereen met vaccinatie werd ziek!
en iedereen zonder vaccinatie had nergens last van!
toch best vreemd...
Een vaccinatie is niet tegen diarree oid, maar tegen hepatitis A en lijkt me dus heel wat anders dan waar jij het over hebt.
Oud 30-05-2005, 11:41
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
Ieke schreef op 26-05-2005 @ 12:17 :
Wat een onzinverhaal vind ik dit.
De kans dat het in een 4 sterrenhotel goed is is natuurlijk heel groot, maar dat hoeft absoluut niet. De eerste keer (waren inentingen nog niet nodig volgens de boeken/GGD) waren we ook in een 4 sterren hotel, maar mijn moeder is daar echt heel ziek geworden van het eten. Zoveel hoeft dat niet te zeggen.
Eet je dan ook altijd in dat hotel? Wist je dat je hepatitis A helemaal niet hoeft te krijgen van eten maar het zelfs via zwemmen kan?

Daarbij je hoeft niet eens naar de GGD om te vragen of het nodig is, kan ook bij de huisarts. Er zijn speciale boeken waar die adviezen in staan. Ik vind het serieus nogal stom om het niet te doen terwijl het wel geadvieseerd wordt. Dat doen ze echt niet voor niks.
Oke, nu begin ik toch wel heel erg te twijfelen. Hoeveel dagen van tevoren zou je zo'n inenting nog kunnen halen?

Ik besef me nu dat het wel slim is om een verhaal van 2 kanten te horen
Oud 30-05-2005, 13:11
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 30-05-2005 @ 12:41 :
Oke, nu begin ik toch wel heel erg te twijfelen. Hoeveel dagen van tevoren zou je zo'n inenting nog kunnen halen?

Ik besef me nu dat het wel slim is om een verhaal van 2 kanten te horen
Hangt van het soort af. Neem je een antistoffen (dus alleen de antistoffen, je bouwt zelf geen immuniteit op) kan het zeg nog een dag van te voren. Maar als je de andere neemt moet dat een paar weken van te voren, ik geloof minimaal 2. Werk maar iets van 3 maanden.
Bij die 2e kan je ervoor kiezen hem na een half jaar te herhalen, dan ben je voor 10 jaar beschermt. (erg handig als je van plan bent meer naar dat soort landen te gaan de komende jaren) Dan maak je dus zelf antistoffen aan.
Oud 30-05-2005, 14:01
Verwijderd
Ik ben vorige zomer naar Turkije geweest en heb op voorhand toch ook maar een hepatitis A injectie gehaald (ook al ben ik geen fan van naalden ed..)
En als je die na een half jaar nog een keer haalt dezelfde injectie, ben je waarschijnlijk levenslang ertegen beschermd*. Dus ik ben met de kerst nog eens langs de huisarts gegaan, en als het goed is ben ik er nu voor de rest van m'n leven vanaf. Is wel zo handig, mocht ik nog eens ver weg willen gaan

*= volgens de doktersassistente was het levenslang, maar dat waren ze nog aan het onderzoeken. Het zou me in elk geval 15-20 jaar beschermen, vertelde ze me.
Ik zal over 'n jaar of 10 nog wel eens navragen of ik er nog tegen beschermd ben
Oud 18-06-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 29-05-2005 @ 13:42 :
dat slaat echt nergens op.
Ik ben in een 4-sterren hotel ziek geworden waar ik gewoon een simpel broodje gezond heb gegeten (zat geen vlees op). Onzin dus dat het jou niet kan gebeuren als je naar een 4-sterrenhotel gaat en je op het vlees let.
Waarschijnlijk zat daar sla op dat met kraanwater gewassen was...
Oud 02-07-2005, 16:58
Verwijderd
ik heb een vraagje, hoe kun je die hepatitis precies oplopen?
Via het eten oid?
Wij hebben namelijk geen hotel met eten erbij geboekt in turkije en we zijn dus van plan vaak uit eten te gaan en af en toe zelf te koken. Dan is het zeker wel verstandig om zo prikkie te halen?
Oud 02-07-2005, 22:17
Ieke
Ieke is offline
Eten kan, maar zwemmen bijvoorbeeld ook. Gewoon die prik halen en je weet zeker dat het goed gaat.

Verder geen eten met kraanwater wassen, flessenwater drinken. Eten waar de bevolking zelf ook eet. Dat is altijd wel een teken dat het goed is. Het is ook opletten voor voetselvergiftiging/
Oud 03-07-2005, 12:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
Miracle schreef op 05-05-2005 @ 20:39 :
Het is gewoon veiliger en als je niet ontzettend bang bent voor prikken, waarom niet?
Omdat het kapotduur is, bijvoorbeeld.
Oud 03-07-2005, 13:14
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 13:26 :
De meeste ziektenkostenverzekeraars vergoeden het helemaal of een deel.
Oud 03-07-2005, 14:03
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 13:26 :
Ik kreeg het idd gewoon 100% vergoedt (achmea health), en anders is mijn gezondheid me toch nog meer waard dan 160 euro (waar het dan omgaat). Het risico is volgens mij wel heel klein dat je iets oploopt, maar goed beter voorkomen dan genezen.
Oud 03-07-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 05-05-2005 @ 20:15 :
Ik heb altijd zo iets van "als het echt echt nodig was, dan was het verplicht". Maar het wordt natuurlijk niet voor niets aanbevolen, helemaal onnodig is het dus zeker niet.

Toen ik vorig jaar zelf naar Turkije ging heb ik ze niet gehaald (ik ben als de dood voor prikken ) en daar heel erg opgelet met wat ik dronk en at ed. Daarmee kun je niet alles voorkomen, maar het scheelt toch wel flink, denk ik.

Wat Balance zegt: "Sommige mensen gaan al 10 jaar zonder ooit ziek te worden. Een ander gaat 1 keer en wordt wel ziek."
Nou, als ik zelf een berichtje had getypt was dit zo ongeveer de inhoud ervan geweest

Ja, gewoon opletten inderdaad.
Geen kraanwater drinken, geen ijsblokjes in je drinken.
Oud 04-07-2005, 14:21
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 03-07-2005 @ 23:11 :
Ja, gewoon opletten inderdaad.
Geen kraanwater drinken, geen ijsblokjes in je drinken.
Waarom denken mensen toch altijd dat je ziektes alleen maar van eten krijgt? Juist de HepA kan je juist krijgen door bijvoorbeeld zwemmen. Ik vind zo'n instelling eerlijk gezegt een beetje dom, wat is nu de moeite van zo'n prik?
Oud 04-07-2005, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 04-07-2005 @ 15:21 :
Waarom denken mensen toch altijd dat je ziektes alleen maar van eten krijgt? Juist de HepA kan je juist krijgen door bijvoorbeeld zwemmen. Ik vind zo'n instelling eerlijk gezegt een beetje dom, wat is nu de moeite van zo'n prik?
Het is duur en ik heb een angst voor prikken. Daar alvast 'de moeite'.

Ik ben het eens met Leonoor.
Als het écht belangrijk zou zijn geweest, zouden ze het wel verplicht hebben. En ik heb genoeg mensen ontmoet die al jaren in Turkije op vakantie gingen, en zich nog nooit hadden laten inenten.
En daarnaast, wij zaten in een duur hotel in een Marmaris, hoe toeristisch... We zwommen in het zwembad, misschien een enkele keer in zee. Ook een land als Turkije wil zijn toeristen echt wel behouden hoor, dus wat mij betreft hoef je echt niet zo bang te zijn. Ik vind jouw instelling eerlijk gezegd dus een beetje overdreven.
Oud 05-07-2005, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 04-07-2005 @ 15:21 :
wat is nu de moeite van zo'n prik?
Dat m'n vakantie daardoor meteen verziekt zou zijn?

(Natuurlijk is m'n vakantie ook verziekt als ik ziek word, maar er is altijd een kans dat je niet ziek wordt en dan heb je dus een leuke vakantie.)

Ik vind iets pas dom als je er niet over nadenkt of als je zonder meer doet wat anderen zeggen, omdat 'het zo hoort' of wat dan ook. Zodra je ergens over na denkt en wel overwogen een beslissing neemt, zou ik het niet zo snel dom willen noemen.
Oud 06-07-2005, 13:27
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Het is niet verplicht, maar het wordt wel aanbevolen.

Als je dat doet, 'moet' je er 2 hebben, namelijk DTP (die geldt 10 jaar en heb je waarschijnlijk al ooit gehad, dus het kan zijn dat ie nog geldig is) en Hepatitis A. Bij die laatste kan je kiezen voor een langwerkende (hiervoor krijg je 2 prikken en die geldt dan 15 jaar) en een kortwerkende (deze geldt 1 maand). Er is wel een heel verschil in prijs, de eerste is rond de 70 euro en de tweede 15 euro.

Anders is het weer als je voor lange tijd naar Turkije gaat, dan moet je er meer hebben.

Ik ga zelf dit jaar ook naar Turkije en heb de inentingen wel gedaan, voor de zekerheid. Het scheelde ook dat ik een groot deel vergoed kreeg van mijn verzekering.
Oud 07-07-2005, 09:34
Lanoia
Lanoia is offline
Misschien vinden jullie dit een stomme vraag, maar hoe kan je besmet worden als je gaat zwemmen?

Ik wou zelf wel een prik gaan halen, maar mijn ouders en vriend vonden het onnodig.. tja
Oud 07-07-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Lanoia schreef op 07-07-2005 @ 10:34 :
Misschien vinden jullie dit een stomme vraag, maar hoe kan je besmet worden als je gaat zwemmen?
Ik denk dmv het water, tijdens het zwemmen krijg je toch vaak wat water binnen en het zit ook aan je handen (waar je weer weleens wat mee eet), enz.
Oud 18-07-2005, 19:37
brinta
brinta is offline
Ik dacht vandaag nog snel even mijn prikken te halen om morgen naar Marokko te vertrekken...vrouw achter de GGD-balie lachte me bijna uit

De vorige keren dat ik naar Marokko ging deed ik het ook altijd last-minute (paar dagen van tevoren)...maar dat was in een andere gemeente.

Ik ga het morgen maar bij mijn huisarts proberen, GGD-medewerkster zei dat dat ook kan. Ik moet nog informeren bij mijn verzekeringsmaatschappij of het gedekt wordt (OHRA particulier), DKTP en Hepatitus was bij elkaar €85 bij de GGD...kapotduur idd

Anders moet ik voor die prikken mn vakantie uitstellen, ik ben echt iemand die als ik wat bleker zie al panisch word van angst voor geelzucht
Oud 02-08-2005, 21:28
~*skoolgirl*~
~*skoolgirl*~ is offline
Ik ga al vanaf dat ik klein was naar Turkije ben er nu 8 keer geweest...geen hotel,..gewoon in een eigen huisje of bij andere mensen eten...nooit een prik gehaald en nooit ergens last van gehad... Dit jaar ga ik weer en ik weet nog niet of ik een prik ga halen...hou niet zo van prikken Maar ik kan er nog even over denken ik ga pas over een tijdje.
Oud 03-08-2005, 18:39
Verwijderd
Citaat:
ik weet nog niet of ik een prik ga halen...hou niet zo van prikken
De prik valt heel erg mee hoor!! Je voelt er bijna nix van. Mijn linkerarm was de volgende dag een beetje stijf, maar heb verder nergens last van gehad.

Zou het altijd doen, en de meeste verzekeraars vergoeden het wel. Ik had het na 2 weken al op mijn rekening staan (VGZ, Jongeren-Extra).

Suc6!
Oud 05-08-2005, 18:51
Dís
Dís is offline
ik heb dat nooit gehad,ik wist niet at dat aanbevolen werd.
ook nooit ziek geweest ofzo,en ik ga elk jaar.
Oud 05-08-2005, 20:06
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Dís schreef op 05-08-2005 @ 19:51 :
ik heb dat nooit gehad,ik wist niet at dat aanbevolen werd.
ook nooit ziek geweest ofzo,en ik ga elk jaar.
Is ook nog niet heel lang. Toen ik 4 jaar geleden ging was het ook nog niet aanbevolen, maar toen ik dit jaar weer ging wel.
Oud 07-08-2005, 14:57
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-07-2005 @ 20:37 :

Ik ga het morgen maar bij mijn huisarts proberen, GGD-medewerkster zei dat dat ook kan. Ik moet nog informeren bij mijn verzekeringsmaatschappij of het gedekt wordt (OHRA particulier), DKTP en Hepatitus was bij elkaar €85 bij de GGD...kapotduur idd
Mijn zus heeft haar inentingen ook 1 dag voor vertrek bij de huisharts gehaald, bij haar was het zo dat de huisarts eerst een recept schreef, ze heeft het zelf opgehaald bij de apotheek en toen weer terug naar de huisarts en die heeft haar de inenting gegeven (zeg je dat zo?).. Het kan dus wel

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten