Oud 14-08-2005, 22:37
Shock
Shock is offline
Net had ik er een discussie over.
Tegenwoordig lijkt het meer voor te komen dat je zwartrijdt (met of zonder controle) zonder een boete op te lopen dan dat je wèl een boete krijgt, ook al zou dat geheel volgens de regels zijn.

Even buiten de principes en het feit dat het mijn stijl niet is om, tegenwoordig zou je toch bijna zwart gaan rijden met het oog op de financiën, omdat je óf niet gecontroleerd wordt, óf toch geen (of een erg milde) boete krijgt? Mensen ervaring?
Oud 14-08-2005, 22:40
Ymir
Ymir is offline
Veel te hoog niveau voor DK, je vraagt hier niet wat men als laatste gegeten heeft, dit vereist enige vorm van inspanning om tot een antwoord te komen en dus gedoemd te mislukken.
Oud 14-08-2005, 22:45
Roos
Roos is offline
Duh, het hangt natuurlijk af van het traject.

Op sommige stukken controleren ze ('s avonds) elke trein. Dan kun je beter een kaartje kopen: op sommige stukken controleren ze veel minder.

Persoonlijk vind ik het arelaxt om zonder kaartje in de trein te zitten omdat je toch niet betrapt wilt worden. Met een kaartje ga ik lekker slapen en ik krijg toch 40% korting dus zo duur is het dan niet
Oud 14-08-2005, 22:46
Briseïs
Briseïs is offline
ik heb ov dus boeiend
Oud 14-08-2005, 22:48
Shock
Shock is offline
Citaat:
Roos schreef op 14-08-2005 @ 23:45 :
Persoonlijk vind ik het arelaxt om zonder kaartje in de trein te zitten omdat je toch niet betrapt wilt worden. Met een kaartje ga ik lekker slapen en ik krijg toch 40% korting dus zo duur is het dan niet
Dit bedoel ik dus juist niet
Zelf koop ik ook altijd een kaartje, maar ik vraag me puur en alleen af of dat nog wel nodig is. Je krijgt toch amper meer een boete tegenwoordig?
Oud 14-08-2005, 22:49
Shock
Shock is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 14-08-2005 @ 23:46 :
ik heb ov dus boeiend
Ik ook, maar dat houdt ook eens op. Als je niet meer studeert, ofzo.
Oud 14-08-2005, 22:49
PV
PV is offline
Het enige wat ik heb ik gemerkt is dat er in de zomermaanden minder wordt gecontroleerd dan anders, 2 op 10 reizen tegenover 5 á 6 op de 10 reizen.
Maarja, ik heb ook een OV dus boeiend idd en mijn reiskosten in de zomer werden vergoed door mijn werkgever
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 22:53
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-08-2005 @ 23:49 :
Ik ook, maar dat houdt ook eens op. Als je niet meer studeert, ofzo.
Dat duurt nog wel een jaar of 6.
Oud 14-08-2005, 22:57
Roos
Roos is offline
Citaat:
Shock schreef op 14-08-2005 @ 23:48 :
Dit bedoel ik dus juist niet
Zelf koop ik ook altijd een kaartje, maar ik vraag me puur en alleen af of dat nog wel nodig is. Je krijgt toch amper meer een boete tegenwoordig?
Ik snap ook wel wat je bedoelt.

Toen ik 16 was ging ik vaak naar Zoetermeer en ik had berekend dat je idd beter zwart kon rijden. Dat was namelijk goedkoper omdat je maar 1x in de 10x gecontroleerd werd ofzo.
Toch kocht ik vaak een kaartje want a. moraal besef en b. ik zit niet relaxt in een trein als ik weet dat ik gezeur kan krijgen.
Oud 14-08-2005, 23:19
Verwijderd
Zolang ik geld heb zal ik niet gaan overwegen om zwart te rijden.

Moraalprincipe.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 23:28
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Dukko schreef op 15-08-2005 @ 00:19 :

Moraalprincipe.
Oud 14-08-2005, 23:38
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 14-08-2005 @ 23:45 :
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 23:55
Verwijderd
Er zijn ongetwijfeld trajecten waar het zeker wel uitkan om zonder kaartje te rijden. Dat neemt niet weg dat zwartrijden een misdrijf is, moreel verwerpelijk is, en dat mensen die bewust zwartrijden van mij geen enkel respect krijgen, sterker nog door mij worden beschouwd als totaal uitschot, paupers van het zuiverste water.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 00:09
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Dukko schreef op 15-08-2005 @ 00:19 :

Moraalprincipe.
Oud 15-08-2005, 01:27
MTpower
MTpower is offline
Harderwijk - Vlissingen, totaal niet gecontroleerd
wel met een kaartje natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 01:32
Ymir
Ymir is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2005 @ 00:55 :
Dat neemt niet weg dat zwartrijden een misdrijf is, moreel verwerpelijk is, en dat mensen die bewust zwartrijden van mij geen enkel respect krijgen, sterker nog door mij worden beschouwd als totaal uitschot, paupers van het zuiverste water.
Ach jee!
Oud 15-08-2005, 09:11
Optima
Optima is offline
je bent 20, heb je geen OV ofzo?

En dan nog, ik betaal me liever blauw, dan een confrontatie aangaan met de eerste de beste anddebiel die zich conducteur noemt.

btw ik neem nooit de trein meer buiten de OV geldigheid, daar heb je een auto voor
Oud 15-08-2005, 09:21
snoopy
snoopy is offline
Ik heb één keer per ongeluk zwart gereden (tsja... ov is niet geldig in t weekend, en ik kon de dagen niet uit elkaar houden ofzo) en heb toen zo ontzettend in de zenuwen gezeten

Maar ik heb de afgelopen 1,5 week een stuk of 8 kaartjes gekocht waarvan er maar eentje is gecontroleerd, dus je hebt gelijk als je zegt dat het financieel aantrekkelijk is om geen kaartje te kopen.

In de metro rijd ik soms wel zwart, omdat je geen strippenkaart kunt kopen met je pin én niet met biljetten . Ik vergeet het altijd van tevoren te kopen.
Oud 15-08-2005, 09:22
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Er zijn ongetwijfeld trajecten waar het zeker wel uitkan om zonder kaartje te rijden. Dat neemt niet weg dat zwartrijden een misdrijf is, moreel verwerpelijk is, en dat mensen die bewust zwartrijden van mij geen enkel respect krijgen, sterker nog door mij worden beschouwd als totaal uitschot, paupers van het zuiverste water.
QFT
Oud 15-08-2005, 09:29
Shock
Shock is offline
Citaat:
Openingspost, 2e alinea. Bal.
Oud 15-08-2005, 09:30
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik heb 6 keer in een trein gezeten en daarvan ben ik 5 keer gecontroleerd. Soms zelfs meerdere keren op één reis. Het was overigens alle keren op hetzelfde traject: de intercity van Eindhoven richting Delft (en van Delft richting Eindhoven).
Oud 15-08-2005, 10:46
Project 50
Project 50 is offline
Citaat:
Shock schreef op 15-08-2005 @ 10:29 :
Lezen, klootzak.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 11:02
Freestyler*
Freestyler* is offline
In de trein word ik zelden gecontroleerd
Het is zo'n 20km wat ik dagelijks afleg. En inderdaad de pakkans is 1/12 ofzo. Kaartje kost 3.60. Maar de boete?

En dan heb je nog de metro
Daar ben ik nog nooit gecontroleerd. Doe altijd 2 zones. Zwart rijden dus veel voordeliger daar en het gebeurt dan ook veel.
Oud 15-08-2005, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 15-08-2005 @ 10:29 :
Hoe je het ook wendt of keert, het is een gegeven dat op vrij veel trajecten je makkelijk economisch gezien zonder kaartje kunt rijden omdat de kosten van een boete makkelijk opwegen tegen de bespaarde uitgaven van kaartjes. Je komt dan dus altijd op de kwestie uit of je het zelf moreel aanvaardbaar vindt, want dat het economisch aantrekkelijk is moge duidelijk zijn. Dit zei ik dus ook al.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 11:30
Verwijderd
Ik vind het nogal zielig om zwart te gaan rijden omdat je toch nooit erg gepakt zal worden. Je betaalt om in die trein te mogen zitten en naar je bestemming te kunnen gaan. Als je dat er niet voor over hebt, moet je niet in die trein gaan zitten.

Misschien is het voor jou voordeliger om niet te betalen, maar dat vind ik gewoon misselijk. Natuurlijk is het voordeliger om niet te betalen, daarom jat ik ook maar bij de supermarkt en bij de V&D, daar pakken ze me toch nooit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2005, 11:43
Verwijderd
Als veel mensen zwartrijden hebben ze toch niet opeens minder geld mnodig om de treinen te laten rijden, dan zullen dus de treinkaartjes duurder worden en omdat het dan veel voorkomt zal er meer gecontroleerd worden en zullen misschien de boetes ook hoger worden. Op termijn is het dus niet goedkoper.

Je betaalt om met de trein te mogen reizen, niet om gecontroleerd te kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:01
Shock
Shock is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-08-2005 @ 12:43 :
Als veel mensen zwartrijden hebben ze toch niet opeens minder geld mnodig om de treinen te laten rijden, dan zullen dus de treinkaartjes duurder worden en omdat het dan veel voorkomt zal er meer gecontroleerd worden en zullen misschien de boetes ook hoger worden. Op termijn is het dus niet goedkoper.

Je betaalt om met de trein te mogen reizen, niet om gecontroleerd te kunnen worden.
Nee, maar op die termijn heb ik misschien wel een auto?
En ik weet ook wel dat er morele kwesties meespelen, maar daar wilde ik met deze topic juist níet naartoe
Oud 16-08-2005, 22:01
Shock
Shock is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2005 @ 12:25 :
Hoe je het ook wendt of keert, het is een gegeven dat op vrij veel trajecten je makkelijk economisch gezien zonder kaartje kunt rijden omdat de kosten van een boete makkelijk opwegen tegen de bespaarde uitgaven van kaartjes. Je komt dan dus altijd op de kwestie uit of je het zelf moreel aanvaardbaar vindt, want dat het economisch aantrekkelijk is moge duidelijk zijn. Dit zei ik dus ook al.
Ach, boete.. In het ergste geval word je eruit geflikkerd. Was er gister nog getuige van. Maar goed, dan wacht je een half uurtje
Oud 16-08-2005, 22:10
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik heb al een paar keer een verkeerd kaartje laten zien aan de conducteur en dat merken ze geneens.
Scheelt mij mooi weer een 5-retour kaart.
Oud 17-08-2005, 10:07
Dreams
Dreams is offline
Vanaf 1 october kost het zowiezo al 35 euro boete + treintarief treinkaartje als je gepakt wordt tijdens zwart treinrijden. Ik denk dat het dan niet meer aantrekkelijk is.

Wat gebeurt er als je in de metro (rotterdam) bij een controle gepakt wordt?

oja edit en in de trein rijdt ik niet zwart want waarom zou ik

Laatst gewijzigd op 17-08-2005 om 10:12.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:22
Sjoerd
Sjoerd is offline
Laatst ging ik met een vriendin naar walibi naar de trein.
we zijn minstens 5 keer gecontroleerd.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:35
Shock
Shock is offline
Citaat:
Dreams schreef op 17-08-2005 @ 11:07 :
Vanaf 1 october kost het zowiezo al 35 euro boete + treintarief treinkaartje als je gepakt wordt tijdens zwart treinrijden. Ik denk dat het dan niet meer aantrekkelijk is.

Wat gebeurt er als je in de metro (rotterdam) bij een controle gepakt wordt?

oja edit en in de trein rijdt ik niet zwart want waarom zou ik
Dat boetebedrag is er al zolang, maar geen enkele zwartrijder die dat nog betaalt!?
Oud 17-08-2005, 10:40
WolterB
WolterB is offline
van en naar Enschede/Hengelo word ik minstens 1, soms zelfs 3 keer op één reis gecontroleerd, dus al wilde ik zwartrijden, dan was t totaal ontaantrekkelijk
Oud 17-08-2005, 10:54
CrazY G
CrazY G is offline
ik denk dat het op sommige trajecten wel economisch aantrekkelijk is.
En als ze de treinkaartjes juist wat goedkoper maken en de boetes juist veel hoger, denk ik dat minder mensen gaan zwartrijden.
Oud 17-08-2005, 11:06
Shock
Shock is offline
Citaat:
CrazY G schreef op 17-08-2005 @ 11:54 :
ik denk dat het op sommige trajecten wel economisch aantrekkelijk is.
En als ze de treinkaartjes juist wat goedkoper maken en de boetes juist veel hoger, denk ik dat minder mensen gaan zwartrijden.
Precies, als ze de boetes dan ook maar uitdelen. Tegenwoordig word je slechts uit de trein gezet, meer niet. Geen conducteur die het nog aandurft om geheel volgens de regels een boete uit te schrijven. En wie is de dupe? De eerlijke consument, want in de Randstad (waar volgens de cijfers het meest wordt zwartgereden) gaan de prijzen voor de treinkaartjes wéér omhoog.
Oud 17-08-2005, 11:43
Boogie
Boogie is offline
Bij Noordned in ieder geval wel.
Oud 17-08-2005, 22:01
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik heb nooit helemaal zwart gereden, maar ik heb wel eens gesjoemeld met de stripjes. Ik woon in de buurt van een zonegrens, waarna het vier strippen wordt in plaats van twee. Dus ik wilde nog wel eens wachten met strippen tot ik het eerste station na de zonegrens had bereikt, zodat het me maar twee strippen kostte. Daarna wel gewoon trouw strippen, natuurlijk. Ik heb mezelf aardig wat geld bespaard in de loop der jaren.

Nu ben ik echter ouder, en zie ik in dat het immoreel is. En zoals anderen al hebben gezegd, zit je gewoon minder ontspannen als je weet dat er ieder moment een groepje controleurs binnen kan komen. Dus ik waag me er niet meer aan.
Oud 18-08-2005, 01:16
CrazY G
CrazY G is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-08-2005 @ 12:43 :

als echt iedereen weigert om een kaartje te kopen en gewoon gaat zwartrijden, geloof mij dat ze de prijs naar beneden halen. Want het hoeft echt niet zo duur te zijn allemaal. Zijn gewoon geldwolven bij de NS!
Oud 18-08-2005, 07:25
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
CrazY G schreef op 18-08-2005 @ 02:16 :
als echt iedereen weigert om een kaartje te kopen en gewoon gaat zwartrijden, geloof mij dat ze de prijs naar beneden halen.
Die zal je moeten uitleggen...

Voor de niet-economen onder ons die dit dus niet snappen.
Oud 18-08-2005, 07:59
Verwijderd
Citaat:
CrazY G schreef op 18-08-2005 @ 02:16 :
als echt iedereen weigert om een kaartje te kopen en gewoon gaat zwartrijden, geloof mij dat ze de prijs naar beneden halen. Want het hoeft echt niet zo duur te zijn allemaal. Zijn gewoon geldwolven bij de NS!
Ik denk niet dat dat zo werkt. Als niemand meer een kaartje koopt, blijven de kaartjes even duur, maar komen er meer controleurs of zullen ze vaker mensen bij het instappen controleren, mensen zonder kaartje krijgen een boete, en zo krijgt de NS lekker toch geld. Er worden meer en meer boetes uitgeschreven, dat schrikt af, mensen kopen toch maar weer een kaartje et voila.

Citaat:
Shock schreef op 17-08-2005 @ 11:35 :
Dat boetebedrag is er al zolang, maar geen enkele zwartrijder die dat nog betaalt!?
't Werkt nu anders, eerst kon je nog een kaartje in de trein kopen, nu krijg je direct een boete.
Ik geloof ook niet dat ze zo laks zijn met boetes, ik zie regelmatig conducteurs die boetes uitschrijven en mensen de trein uitzetten... 't Ligt aan het traject, maar dan nog.

Citaat:
Shock schreef op 16-08-2005 @ 23:01 :
Nee, maar op die termijn heb ik misschien wel een auto?
En ik weet ook wel dat er morele kwesties meespelen, maar daar wilde ik met deze topic juist níet naartoe
Niet naar de morele kwesties? Hmm, dan kan iedereen alleen maar beamen dat het op sommige trajecten economisch aantrekkelijk is zwart te rijden.

Laatst gewijzigd op 18-08-2005 om 08:20.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 09:21
Roos
Roos is offline
Citaat:
Qamra schreef op 18-08-2005 @ 08:25 :
Is toch logisch? Als NIEMAND meer een kaartje koopt, kunnen ze nooit iedereen een boete geven > draaien ze verlies.
Als ze de prijs van een kaartje dan omlaag doen, heb je kans dat mensen weer wel kaartjes gaan kopen.

Maar ja zoiets komt toch nooit in 't echt voor.
Oud 18-08-2005, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 18-08-2005 @ 10:21 :
Is toch logisch? Als NIEMAND meer een kaartje koopt, kunnen ze nooit iedereen een boete geven > draaien ze verlies.
Als ze de prijs van een kaartje dan omlaag doen, heb je kans dat mensen weer wel kaartjes gaan kopen.

Ik denk trouwens dat ze eerder ingangscontroles in gaan voeren op grotere stations, zodat je er gewoon niet meer in komt zonder kaartje. Nu komen er ook al van die toegangspoortjes, dat maakt zwartrijden helemaal moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 10:05
CrazY G
CrazY G is offline
Citaat:
Qamra schreef op 18-08-2005 @ 08:25 :

eigenlijk is het een situatie die tog nooit voorkomt, maar om het even uit te leggen. Als niemand het product koopt dan gaat de prijs vanzelf omlaag, het is een soort protest. NS kan dan wel boetes uitdelen aan iedereen, maar dat zullen ze niet doen. Ze willen geen slechte naam, kost veel geld, morele kwesties etc...
Oud 18-08-2005, 10:34
Verwijderd
Citaat:
CrazY G schreef op 18-08-2005 @ 11:05 :
eigenlijk is het een situatie die tog nooit voorkomt, maar om het even uit te leggen. Als niemand het product koopt dan gaat de prijs vanzelf omlaag, het is een soort protest. NS kan dan wel boetes uitdelen aan iedereen, maar dat zullen ze niet doen. Ze willen geen slechte naam, kost veel geld, morele kwesties etc...
Als niemand met de trein gaat, mag je er wel vanuitgaan dat de NS al een slechte naam heeft.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 10:39
Shock
Shock is offline
Citaat:
Roos schreef op 18-08-2005 @ 10:21 :

Inderdaad... vergelijk het met de cd-industrie. Heb jij de afgelopen 10 jaar de cd's al goedkoper zien worden?
Oud 18-08-2005, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 18-08-2005 @ 11:39 :
Inderdaad... vergelijk het met de cd-industrie. Heb jij de afgelopen 10 jaar de cd's al goedkoper zien worden?
Dat is een andere branche. Daarnaast zijn ze wél strenger gaan controleren op illegale downloads.

Wanneer de NS geld verliest omdat véél mensen zwart rijden, zullen ze de kaartjes niet goedkoper maken, maar ook in zien dat ze geld mislopen; het verlies is groter dan de kosten om meer controles in te voeren, lijkt me. Daarnaast hoef je niet in treinen zelf meer te gaan controleren, maar bij het instappen juist kijken of mensen een kaartje hebben -> geen kaartje? Dan gaan ze er echt wel eentje kopen, want ze moeten immers ergens naartoe. Zo werken ze nu ook al op trajecten waar veel zwart wordt gereden.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 11:02
Shock
Shock is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-08-2005 @ 11:50 :
Dat is een andere branche. Daarnaast zijn ze wél strenger gaan controleren op illegale downloads.

Wanneer de NS geld verliest omdat véél mensen zwart rijden, zullen ze de kaartjes niet goedkoper maken, maar ook in zien dat ze geld mislopen; het verlies is groter dan de kosten om meer controles in te voeren, lijkt me. Daarnaast hoef je niet in treinen zelf meer te gaan controleren, maar bij het instappen juist kijken of mensen een kaartje hebben -> geen kaartje? Dan gaan ze er echt wel eentje kopen, want ze moeten immers ergens naartoe. Zo werken ze nu ook al op trajecten waar veel zwart wordt gereden.
Het verlies groter dan de kosten om meer controles in te voeren? Waar baseer je dat op? Plus dat die controles dan wel wat op moeten leveren.
Oud 18-08-2005, 11:03
Shock
Shock is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-08-2005 @ 08:59 :
't Werkt nu anders, eerst kon je nog een kaartje in de trein kopen, nu krijg je direct een boete.
Ik geloof ook niet dat ze zo laks zijn met boetes, ik zie regelmatig conducteurs die boetes uitschrijven en mensen de trein uitzetten... 't Ligt aan het traject, maar dan nog.
Jah dat zeggen ze, maar je hebt altijd conducteurs die je het voordeel van de twijfel geven, en dat soort zwakke geintjes.
En anders zeg je gewoon dat je je ID niet bij je hebt, dan kunnen ze je ook geen boete uitschrijven.
Oud 18-08-2005, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 18-08-2005 @ 12:02 :
Het verlies groter dan de kosten om meer controles in te voeren? Waar baseer je dat op? Plus dat die controles dan wel wat op moeten leveren.
't Verlies lijkt me groter, want anders zullen ze nu die poortjes niet in gaan voeren om zwartrijden vrijwel onmogelijk te maken. Die poortjes zijn niet gratis, ik kan me niet voorstellen dat ze iets invoeren wat niets op zal gaan leveren. Daarnaast zie ik het vaak genoeg gebeuren dat mensen pas laat door hebben dat er een toegangscontrole is, zich snel omdraaien en snel een kaartje gaan kopen. Dat gebeurt écht vaak.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten