Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Het zijn vragen om je aan het nadenken te zetten, van mij mag je geloven wat je zelf wil ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op de rest heb ik (nog) geen antwoord omdat ik er zelf nog niet achter ben of ik wel geloof. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
- waar ie vandaan komt -waarom hij de schepping zo heeft gemaakt -waar zijn besef van goed en kwaad vandaan komt -hoe hij almachtig is geworden -hoe we hem kunnen begrijpen (als dat mogelijk is) -waarom we hem zouden moeten aanbidden etcetera
Laatst gewijzigd op 24-08-2005 om 10:10. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- hij heeft de schepping zo gemaakt omdat hij het zo wilde - zijn besef van goed en kwaad is universeel, net zoals hijzelf - hij was altijd almachtig en zal dat altijd blijven - we kunnen hem niet begrijpen met menselijk verstand - we moeten hem aanbidden omdat hij almachtig is en ons heeft gemaakt Kom nou, je denkt toch niet serieus dat er een lezenswaardig antwoord komt? Er komt dan gewoon weer dergelijke rotzooi. |
![]() |
||
Citaat:
|
Maar waarom is het Christendom voor jou beter dan de andere? Wat weet je van andere geloven? Hoe denk jij over het geloof van een moslim, van een tao'ist, boedist? Is die mening gebasseerd op inhoudelijk kennis over dat geloof?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Je banadert het Goddelijke met menselijke begrippen. We kunnen vragen stellen tot we een ons wegen, maar de vraag wat God naar menselijke begrippen inhoudt kan niemand op aarde beantwoorden. En de vraag wat er voor God was kan niemand beantwoorden. Weet de mens hoe God eruit ziet? Weten we hoe God "denkt" of "leeft"? Nee, dat weten we niet. We kunnen simpelweg niet alles in het leven verklaren. Wannneer we het lot in eigen handen zouden hebben zou het leven voor geen enkel mens meer enige inhoud hebben. We zouden dan immers alles kunnen verklaren. En wanneer we alles zouden kunnen verklaren, zou het betekenen dat we zelf voor Schepper kunnen "spelen". Ik hoop dat je dit begrijpt. Laatst gewijzigd op 24-08-2005 om 15:56. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 09:38. |
![]() |
||
Citaat:
Rationeel gezien zou je moeten toegeven dat je niets weet.
||
Citaat:
De feiten uit de Bijbel staan in geen enkel verband met de realiteit die elk mens ervaart. Derhalve is het slechts een hypothese, die nergens op gebaseerd lijkt te zijn. Voor je gevoel mag de Bijbel dan de waarheid beschrijven, maar rationeel bekeken heb je geen enkele reden om het aan te nemen... Mocht je niet gezegend zijn met de rationaliteit om het bovenstaande te begrijpen, dan is dit topic niet aan jou besteed. Toch zou ik je een voorbeeld willen geven, wat de onwaarschijnlijkheid aangeeft dat de Bijbel de waarheid beschrijft: Je kan aan de hand van generaties die in de Bijbel voorkomen, uitrekenen hoe lang geleden de mens is ontstaan/geschept. Dit komt uit op ongeveer 10.000 jaar geleden. Vele archeologische ontdekkingen, objectief en gebaseerd op kennis en begrip, wijzen uit dat de moderne mens al minstens 200.000 jaar bestaat. Om maar één duidelijk voorbeeldje te noemen.
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Het is zelfs een feit dat we vrijwel niets over God weten, en dus kun je ook niet zeggen dat het logisch is dat we hem niet snappen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens staat de rationaliteit van de evolutie-theorie niet ter discussie, maar die van het geloof... Citaat:
De wetenschap wordt continu uitgebreid en verbeterd bij nieuwe ontdekkingen. Dit doet het geloof echter niet. Een overduidelijk bewijs dat geloof niets met rationaliteit te maken heeft. Citaat:
Maar rationeel bekeken kan je wel aannemelijk maken of God bestaat of niet. Alle "bewijzen" die aangevoert worden zijn gebaseert op gevoel en niet op kennis of begrip. Kennis geeft dan ook geen enkele aanleiding om ons in een hogere macht te laten geloven. Objectief bekeken zou je dus kunnen stellen dat het bestaan van een God onwaarschijnlijk en onlogisch is. Dus de vraag blijft: Zou het geloof niet een illusie kunnen zijn?
||
Citaat:
||
Citaat:
Is de koran dan niet opgebouwd uit menselijke begrippen? 1) Ja. - Hoe kunnen we er dan het goddelijke mee benaderen? 2) Nee. - Wat heb je er dan aan?
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-08-2005 om 22:11. |
![]() |
|
Dé eeuwige discussie. Tja, ik respecteer geloven, maar de eeuwige kwestie blijft waarom je gelooft. Ik geloof zelf wel in een god maar wie? Misschien is dit een illusie ofzo, maar heel het leven is een illusie, waar leven we voor? Ik denk dat je met een geloof toch wel een reden hebt om voor te leven. Voor mensen kan dit hoopgevend zijn en over 70 jaar, weet het overgrote deel van dit forum wel of er een God bestaat, zoniet, pech...
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er is niets wat erop wijst dat het bestaat, dus objectief bekeken is het onlogisch om erin te geloven. Volgens jouw logica kan je net zo goed ook in de paashaas, geesten en kaboutertjes geloven. Citaat:
||
Citaat:
de wetenschap beantwoord geen kernvragen maar deelvragen; in die zin beantwoord de wetenschap niks, behalve dan hoe weinig we weten en begrijpen. maar goed, een atheist overtuigen van het bestaan van een god zal niet lukken en vice versa ook niet; beide partijen zijn onredelijk overtuigd van hun eigen gelijk.
||
![]() |
Citaat:
De hoofdgedachte van dit topic lijkt me dan ook: Is je geloof wel gebaseert op rationaliteit, of op hoop/gevoel? Eigenlijk is het een zinloze vraag, want "denkende" mensen begrijpen dat geloof per definitie irrationeel is, anders heette het geen geloof, terwijl bij de "gelovende" mensen het gebrek aan logisch inzicht ontbreekt om dit besef te delen. Zo zal een gelovige altijd zijn geloof uitleggen op basis van onwetendheid en het onverklaarbare, terwijl de denker zich zal beroepen op alles wat men wel weet. Hieruit volgt dat men een gelovige nooit van zijn geloof af kan brengen, omdat ze niet objectief/rationeel denken. En dit topic was waarschijnlijk bedoelt om gelovigen hier over na te laten denken. |
![]() |
|
ik heb er even aan getwijfeld om ongelovig te worden, maar niet lang. lees letterlijk, vrees niet.
er zijn mensen die redelijk wat weten over wat een god is, in jouw woorden. kunnen ze god niet concreet maken of weten ze een algemene godheid niet te definieeren? iig, waarom zou god geen invloed hebben op 'de werkelijkheid', er van uit gaande dat wij hetzelfde bedoelen. god is overal en gelukkig beinvloedt hij mensen, in jouw termen. waarom zouden gelovigen een god zoeken om te verklaren. ik herken dat helemaal niet. verder weet jij veel processen te verklaren, maar je weet niet wat er zich verder afspeelt in deze ruimte. ik denk dat wij in die zin god nergens voor nodig hebben, maar waarom zou dat zijn bestaan uitsluiten? kan het niet zo zijn dat god deze wereld in gang heeft gezet, en dat daaruit al jouw processen te verklaren zijn. nou ben ik niet zo'n gangzetter van god, maar bwvs. ah, daar begint het omkeren weer; je kan niet zeggen dat god niet bestaat, dus hij bestaat. ik zeg: god bestaat. jij zegt: je kunt niet bewijzen dat god bestaat. in wezen zitten we dan in hetzelfde schuitje, of verlicht me. wel of niet bestaan is ook geen ja nee. gelovigen hebben geen redenen om wel in een god te geloven. daar zit meer achter, maar dan spreek ik wel over een redelijk beperkte groep. dat laatste is een goed punt. ieder schept zijn eigen god. niet iedereen schept zijn god naar zijn illusies, houd daar rekening mee. maar zijn we het er dan over eens dat er geen godheid bestaat? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Rationeel gezien zijn atheïsten niet onredelijk, het ontbreken van goden in onze realiteit is een goed argument om aan te nemen dat goden niet bestaan. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Robert Dijkgraaf,Zomergasten, VPRO, Fragment 29, eindconclusie. Wetenschap heeft geen antwoord op het ontstaan en de zin van het leven. Dan zullen wij als "minder intellectuele" gaan beweren dat dat niet zo is. Zijn eindconclusie horende kun je met God veeeeeeeeeeeel meer verklaren als zonder God. Je moet het alleen KUNNEN en WILLEN accepteren. Wetenschap kan niet bewijzen dat uit helemaal niets (watooit eens geweest is) iets heeft kunnen ontstaan, dus moet er iets eeuwigs zijn die dit heeft doen ontstaan. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stilletjes vermoed ik dat je me woorden anders interpreteerd dan dat ik ze bedoel. Is het nu werkelijk zo moeilijk voor je om te begrijpen wat het geloof mensen bied? Het opvullen van gaten in hun wereld visie. Prachtig toch, als het hun blij maakt? De ultieme waarheid is een illusie, je kan hem enkel naderen tot op een bepaald punt, maar voorbij dat punt veranderen de dingen in een schaduw. De zaklamp waarmee je daarvoor je licht kon laten schijnen op de onderwerpen ter discussie, is nu een hinder, elke keer als je schijnt zorgt hij dat de schaduw wegspringt.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Rationeel gezien neem je aan dat iets niet bestaat, als er geen aanwijzing is voor het bestaan ervan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
link: Van Dale Hedendaags Nederlands
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
[QUOTE]haplo schreef op 25-08-2005 @ 13:20 :
[B]Dan kan je wel overal in geloven. Aangezien je niet kan bewijzen dat iets niet bestaat, kan je er beter vanuit gaan dat iets niet bestaat totdat er bewijs voor het bestaan ervan is. De engelse filosoof Thomas Hobbes was een van de voorlopers van het moderne atheisme Hij was er van overtuigd dat hij met zijn atheisme kon leven en sterven. Maar toen zijn einde naderde zei hij:Ik maak een sprong in het duister. Sir Thomas Scott was o.a. leider van het engelse hogerhuis. Tegen het einde van zijn leven zei hij: Tot nu toe dacht ik dat er geen God en geen hel was. Nu weet ik dat beide bestaan eb ben ik aan het verderf overgeleverd door het rechtvaardige vonnis van de Almachtige. David Hume, voorloper van het moderne agnosticisme moet aan het einde van zijn leven uitgeroepen hebben: Ik ben in de vlammen. Zijn wanhoop moet een vrselijke aanblik zijn geweeat. Voltaire riep op zijn sterfbed: Voor alle rijkdom van Europa zou ik geen ongelovige willen zien sterven. en hij bleef de hele nacht om vergeving schreeuwen. De vreselijkste atheist van de twintigste eeuw was Jozef Stalin. Toen deze in zijn datsja te Kunzewo op sterven lag werd zijn dochter Swetlana Allilujewa bij hem geroepen Ze zei later: Vader stierf verschrikkelijk en zwaar. God geeft de rechtvaardigen een licht dood. Jean Paul Sartre zei kort voor zijn sterven: Ik heb gefaald. Daartegenover stellend de dood van Maarten Luther : U hebt mij verlost o Heer, God der waarheid. Dwight Moody: Dit is mijn koningsdag. Als dit de dood is, is hij zoet Stefanus werd gestenigd en zag de hemel opengaan. Ik denk dus dat je bij twijfel maar beter wel kunt geloven. Zeker als je jezelf plaatst in dit rijtje. Met atheisme valt absoluut te leven, en met heel veel plezier en genoegdoening, maar of er ook mee te sterven is? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
[QUOTE]kwakkokwakko schreef op 26-08-2005 @ 16:49 :
[B] Citaat:
Zelf denk ik dat ik prima zou kunnen sterven met atheïsme, persoonlijk vind ik dat ook wel zo eerlijk. Ik vind het nogal hypocriet om op je sterfbed plotseling te zeggen "ik had het fout, nu geloof ik wel. Laat mij de hemel in!." Persoonlijk vind ik niet dat je bij twijfel beter kunt geloven, als je het verkeerde geloof uitkiest kom je alsnog in de hel o.i.d. Oprecht geloven is een voorkeur. Als iemand ergens oprecht in gelooft, moet hij dat vooral blijven doen. Jammer vind ik daarentegen dat heel veel mensen geloven uit gewoonte of door druk vanuit hun omgeving. |
![]() |
|
Ik denk dat God het je niet in dank afneemt als je voor de zekerheid toch wel gelovig bent, zodat je weillicht een plekjes in de hemel hebt. Als God bestaat zou hij daar zo doorheen prikken. Als ik hem zou zijn, zou ik mensen erger straffen voor huichelarij dan voor het nastreven van hun eigen verstand en rede.
||
![]() |
Citaat:
Geloven doe je met je hart en verstand. Dan kun je niet huichelen. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Atheisme vs agnosticisme: welke is een betere houding om aan te nemen in het leven? Gatara | 106 | 21-06-2008 12:37 | |
dit moet je lezen, ongelovigen Hernuel Fan | 219 | 05-10-2005 07:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Tolstoj? [literaire aanbevelingen welkom] Verwijderd | 19 | 13-05-2004 21:55 | |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
Liefde & Relatie |
Wil je dit lezen? aan niemand in het bijzonder Rufus | 7 | 05-01-2003 16:03 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |