Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2004, 17:30
Verwijderd
Ik ben op zoek naar boeken die ik kan lezen na mijn examens. Goede, literaire boeken. Nu zag ik in de bieb Tolstoj staan en buiten dat het me een uitermate geschikt boek lijkt om mensen mee te slaan, vroeg ik mij af of dat geschikte boeken zijn voor mensen zoals ik. Ik ben op het literaire vlak niet echt veel gewend. Hoe leest Tolstoj?

want we zouden natuurlijk niet willen dat zijn boeken me in één keer afkerig zouden maken van Het Lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2004, 18:31
Verwijderd
Van Tolstoj ken ik alleen Hadzji Moerat en die vond ik erg prettig. Maar ik houd wel van oude Russen. Als ik jou was zou ik niet direct beginnen met een enorme Oorlog en Vrede of De Gebroeders Karamazow als je niet zeker weet of het wat is. Probeer een kortere tekst van die lui op de kop te tikken.

Maar als je dapper bent en genoeg tijd hebt, moet je zeker De Gebroeders Karamazow leven van Dostojevski.

Ik heb nog wel een lijst met andere 'deze moet je lezen-boeken', maar ik weet niet hoe gelukkig je daarvan wordt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:34
Charlottetje
Charlottetje is offline
je kunt het allicht proberen toch?!
ik wil wel eens weten of ik gelukkig word van LUH's "dit moet je lezen" boeken....
(geen idee trouwens, Tolstoj, ik weet dat wij oorlog en vrede hebben, geloof zelfs nog meer, maar heeft mij nog nooit zo erg aangesproken dat ik het ook daadwerkelijk ben gaan lezen (ja, toen ik elf was, maar die eerste bladzijdes vielen me nog best zwaar)

Charlotte
Oud 10-05-2004, 19:09
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 10-05-2004 @ 19:31 :
Van Tolstoj ken ik alleen Hadzji Moerat en die vond ik erg prettig. Maar ik houd wel van oude Russen. Als ik jou was zou ik niet direct beginnen met een enorme Oorlog en Vrede of De Gebroeders Karamazow als je niet zeker weet of het wat is. Probeer een kortere tekst van die lui op de kop te tikken.

Maar als je dapper bent en genoeg tijd hebt, moet je zeker De Gebroeders Karamazow leven van Dostojevski.

Ik heb nog wel een lijst met andere 'deze moet je lezen-boeken', maar ik weet niet hoe gelukkig je daarvan wordt.

LUH-3417
Ik heb vandaag dat stuk van die groot-inquisiteur gelezen (Dostojewski). Best lastig, het lastigste tot nu toe, vind ik. Maar zeker de moeite waard, ik zal het je ook aanraden Krummel (=

Tolstoj las trouwens met zijn ogen.
Oud 10-05-2004, 19:16
Ndimension
Ndimension is offline
Een tijdje terug waagde ik me aan Dostojewski's 'De eeuwige echtgenoot'...een goede woordenschat is toch wel een vereiste! Woorden als hypochonder en querulantisme komen nogal vaak voor.
Oud 10-05-2004, 19:44
Astuanax
Astuanax is offline
Wij moesten voor Nederlands Oorlog en Vrede lezen.
Ik vertrouwend op mijn "leeskunsten" was er pas op het allerlaatste moment aan begonnen (net voor de kerstvakantie)
en moest daarom per dag honderd bladzijden in dat gedrocht lezen! Eens je de vreselijk verouderde vocabulaire gewoon bent leest het wel een beetje vlotter. Uiteindelijk was ik wel trots op mezelf toen ik eindelijk kon zeggen "Ik heb Oorlog en Vrede in tien-en-een-halve dag uitgelezen"
Maar het boek op zich (zonder deadline) is echt wel goed!
lezen maar! (vooral niet letten op de stortvloed aan namen en saaie feestjes in het begin van het boek)
Oud 10-05-2004, 19:57
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 10-05-2004 @ 20:44 :
Wij moesten voor Nederlands Oorlog en Vrede lezen.
Ik vertrouwend op mijn "leeskunsten" was er pas op het allerlaatste moment aan begonnen (net voor de kerstvakantie)
en moest daarom per dag honderd bladzijden in dat gedrocht lezen! Eens je de vreselijk verouderde vocabulaire gewoon bent leest het wel een beetje vlotter. Uiteindelijk was ik wel trots op mezelf toen ik eindelijk kon zeggen "Ik heb Oorlog en Vrede in tien-en-een-halve dag uitgelezen"
Maar het boek op zich (zonder deadline) is echt wel goed!
lezen maar! (vooral niet letten op de stortvloed aan namen en saaie feestjes in het begin van het boek)
WTF? 15 jaar en dan moet je voor Nederlands (Nederlands notabene) zo'n moeilijk boek lezen?
Oud 10-05-2004, 21:16
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 10-05-2004 @ 20:57 :
WTF? 15 jaar en dan moet je voor Nederlands (Nederlands notabene) zo'n moeilijk boek lezen?
Jah inderdaad, was de reactie van de meesten van de klas (ik inclusief ) we hebben echt een bitch van een lerares Nederlands. (bye the way niet zo neerbuigend over mijn leeftijd "tettenmans" -> niet beledigend bedoeld, ik vind je afbeelding echt cool! )
Oud 10-05-2004, 22:25
Verwijderd
Zeg LUH, ik word nou wel benieuwd van je lijstje, post 'm eens?

Oh, en op mijn lijst nog-te-lezen:

de wereld van sofie (Jostein Gaarder)
het naakte schrijven (Nirav Christophe)
Siegfried (Harry Mulisch... schijnt goed te zijn?)

etc.

Meer heb ik eigenlijk niet maar ik ken dan ook weinig literairs
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 22:50
Verwijderd
Hm, ik heb niet zozeer een lijst, maar ik vind wel dat er veel meer Kafka, Beckett, Dostojevski, Toergenjev, Nabokov, Vonnegut, Borges en Ioneso gelezen moet worden.

LUH-3417 - Maar de laatste dagen strijd ik vooral voor Kafka.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 22:57
EggeD
EggeD is offline
Kafka is lief ja (: Met de rest ben ik vrij onbekend, maar met een beetje als-dan-geredeneer zal ik dat ook vet vinden ..
Oud 10-05-2004, 23:58
memory
memory is offline
Ik heb Anna Karenina ooit gelezen voor een boekbespreking. Het is een goed boek, maar veeeeeel te lang. Mijn leraar Nederlands vertelde me toen dat Tolstoj één van de vijf groten uit de wereldliteratuur was. Maar ik vond het verhaal te traag en complex - al staan er wel een aantal prachtige beschrijvingen in van hoe de personages zich voelen.
Oud 13-05-2004, 16:44
Verwijderd
Beckett?

Oké, Tolstoj, Kafka, Vonnegut dus alvast.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 16:47
Ndimension
Ndimension is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 10-05-2004 @ 23:50 :
Hm, ik heb niet zozeer een lijst, maar ik vind wel dat er veel meer Kafka, Beckett, Dostojevski, Toergenjev, Nabokov, Vonnegut, Borges en Ioneso gelezen moet worden.

LUH-3417 - Maar de laatste dagen strijd ik vooral voor Kafka.
Op mijn lijst met boeken die ik voor Engels mag lezen, staan enkel Engelse/Ierse/Amerikaanse schrijvers, maar Nabokov komt er ook op voor. Is hij een Engels/Rus oid?
En trouwens Borges, is dat geen Argentijn?
Oud 13-05-2004, 18:38
Verwijderd
Ja, ik geloof dat Borges een Argentijn is. Ik heb eerlijk gezegd alleen een bundel met korte verhalen van hem gelezen, maar die vond ik erg indrukwekkend. Hij is te vergelijken met Marquez, van rond dezelfde tijd. Er kwamen toen een hoop postmoderne schrijvers uit Latijns-Amerika, maar Borges is toch een stuk moeilijker dan Marquez, geloof ik. Soms hoofdpijn, maar meestal leuk.

Nabokov werd geboren in Sint Petersburg in 1899, vluchtte ten tijde van de revolutie (1917) naar Berlijn en van daaruit in 1940 naar de Verenigde Staten. Later kwam hij weer terug om in Parijs te wonen... het is dus maar net wat je heb wilt noemen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 19:29
Ndimension
Ndimension is offline
Ah dat is mooi dan (van Nabokov). Want ik moet voor CKV nog een boek moet lezen van niet Nederlandse/Franse/Duitse/Engelse aard en aangezien Nabokov stiekem ook een Rus is
Vertel eens wat over Borges' werk. Ikzelf heb werk van Borges in de boekenkast staan, maar heb er nooit aan durfen beginnen omdat het zo'n moeilijk boek zou zijn (volgens mijn vader). Maar ja, die dacht ook dat ik 'De slinger van Foucault' niet aankon.
(Ja, ik ben te lui om op te zoeken waar het werk van Borges overgaat )
Oud 13-05-2004, 19:32
Verwijderd
Hm. Ik ken alleen korte verhalen van hem, maar daarin is hij nogal heftig bezig om realiteit, fictie, legende, literaire verhalen, sagen, religieuze verhalen en meer van die rommel op een verwarrende manier te vermengen. Om het in officiële termen te zeggen is hij bezig met het kweken van ontologische onzekerheid.

LUH-3417 - Maar ik weet niet hoe zijn romans zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:17
Charlottetje
Charlottetje is offline
was Beckett niet dat toneel-gebeuren?
die wil ik nog wel gaan lezen!
tegen die anderen heb ik bijna een afkeur ofzo...

charlotte
Oud 13-05-2004, 21:19
Verwijderd
Beckett is voornamelijk bekend om zijn toneelstuk Waiting For Godot en mogelijk ook Endgame ne Krapp's Last Tape. Maar zijn romans zijn ook erg fijn.

LUH-3417 - Hoewel hij in de latere zoals Watt en How It Is wel erg lastig wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 21:55
Charlottetje
Charlottetje is offline
hmm, oke
ik moet die naam wel even onthouden!

Charlotte
Reageren

Regels voor berichten