Oud 05-09-2005, 21:02
Gendra
Gendra is offline
Onze zonnestelsel is eigenlijk een atoomdeeltje van een veel grotere materie. Een atoom bestaat uit een kern (Onze zon) en uit elektronen die er om heen zweven (De planeten). Ben je er eens of niet? Of vind je het logisch?
Oud 05-09-2005, 21:04
McCaine
McCaine is offline
Ja, en mijn kamer is ook een zonnestelsel. Het heeft een kern (mijn computer) en electronen die er omheen zweven (allerlei losse troep die eromheen slingert). Feilloos!
Oud 05-09-2005, 21:07
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
McCaine schreef op 05-09-2005 @ 22:04 :
Ja, en mijn kamer is ook een zonnestelsel. Het heeft een kern (mijn computer) en electronen die er omheen zweven (allerlei losse troep die eromheen slingert). Feilloos!
En wat representeer jij dan?
Oud 05-09-2005, 21:18
Gendra
Gendra is offline
Zijn er misschien nog wat zinnige meningen hier?
Oud 05-09-2005, 21:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 05-09-2005 @ 22:07 :
En wat representeer jij dan?
God, natuurlijk. Bestaat ie toch nog!
Oud 05-09-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Gendra schreef op 05-09-2005 @ 22:02 :
Onze zonnestelsel is eigenlijk een atoomdeeltje van een veel grotere materie. Een atoom bestaat uit een kern (Onze zon) en uit elektronen die er om heen zweven (De planeten). Ben je er eens of niet? Of vind je het logisch?
een elektron is splitsbaar?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 21:44
VoRaZ
VoRaZ is offline
Wie zei ook alweer dat de keizer de poolster was en dat alle anderen erom heen draaiden?

[Edit] of in z'n richting draaiden ofzo? Kan dat? [/Edit]
Oud 05-09-2005, 21:53
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ja maar hoe kan dat dan? Een atoom is toch heel klein en de zon heel groot?
Oud 05-09-2005, 21:57
Gendra
Gendra is offline
Nee, het lijkt voor ons heel groot. Maar voor een ander wezen, die immens veel groter is dan alle heelallen bij elkaar is het slechts een atoom. De thema van deze theorie is dus oneindigheid.
Oud 05-09-2005, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Gendra schreef op 05-09-2005 @ 22:18 :
Zijn er misschien nog wat zinnige meningen hier?
Van onzin kan men geen zin maken. Laat ik je eens vragen. Heb je enig vermoeden dat jouw theorie juist is? Waarom?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 22:06
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Gendra schreef op 05-09-2005 @ 22:57 :
Nee, het lijkt voor ons heel groot. Maar voor een ander wezen, die immens veel groter is dan alle heelallen bij elkaar is het slechts een atoom. De thema van deze theorie is dus oneindigheid.
Dat zeiden ze in MiB ook al
Oud 05-09-2005, 22:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
met zo'n redenering (planeten zijn elektronen) zouden planeten dus wel wat onregelmatiger moeten bewegen, en een stroom vormen en zo...

iets teveel tv gekeken ?
Oud 05-09-2005, 22:28
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-09-2005 @ 23:13 :
met zo'n redenering (planeten zijn elektronen) zouden planeten dus wel wat onregelmatiger moeten bewegen, en een stroom vormen en zo...

iets teveel tv gekeken ?
of iets te weinig discovery channel.
Oud 05-09-2005, 22:45
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Het patroon komt eigenlijk verdacht goed overeen , zij het op andere schaal. Er zijn zelfs mensen die beweren dat atomen evengroot zijn als een menselijke gedachte. Ten minste zoiets meende ik in de film "what the bleep do we know?" te bespeuren.
Of ik het er mee eens ben is een ander verhaal , dat is geen klein onderwerp om echt vast te leggen als waarheid.
Oud 05-09-2005, 22:47
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-09-2005 @ 23:13 :

iets teveel tv gekeken ?
Vergelijk de formule voor elektrische kracht (bijvoorbeeld een elektron en een plus-pool)

F = k*q1q2/r2

(k is een constante, q's zijn de ladingen en r is de afstand) met die van de zwaartekracht (bv. de aarde om de zon)

F = k*m1m2/r2

(k is weer een constante, m's zijn de massa's en r is de afstand). Zie je de grote lijn?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 22:48
Verwijderd
Citaat:
VoRaZ schreef op 05-09-2005 @ 23:06 :
Dat zeiden ze in MiB ook al
Daar moest ik ook al aan denken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 23:11
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Snees schreef op 05-09-2005 @ 23:47 :
Vergelijk de formule voor elektrische kracht (bijvoorbeeld een elektron en een plus-pool)

F = k*q1q2/r2

(k is een constante, q's zijn de ladingen en r is de afstand) met die van de zwaartekracht (bv. de aarde om de zon)

F = k*m1m2/r2

(k is weer een constante, m's zijn de massa's en r is de afstand). Zie je de grote lijn?
F = mens

Zie je die formule?
Oud 06-09-2005, 00:19
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Het is een verdienstelijke redenering die toch wel verkeerd is. Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar als zo'n model klopt, dan zouden planeten af en toe van baan moeten "verspringen" zoals ook elektronen kunnen aangeslagen worden tot een hoger niveau. Het zou mooi zijn, maar het klopt niet
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 09:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-09-2005 @ 22:33 :
een elektron is splitsbaar?
Gewoon, met een pincet en een aardappelschilmesje, je weet toch?
Oud 06-09-2005, 15:00
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Deze gedachte is me in de tweede (of was het de derde) ook ontsprongen .

Het zou in theorie natuurlijk heel goed kunnen dat ons universem weer een onderdeel is van een groter iets, het probleem is natuurlijk dat je zoiets nooit kan meten.
Hoe kan een elektron weten dat hij een elektron is, en dat hij samen met een hele hoop andere elektronen en andere deeltjes een geheel vormen; een pixel op scholieren.com.

In theorie kan het best, maar omdat we het nooit zullen weten is het relevant noch interesant voor de wetenschap.

Als het waar zou zijn zouden we natuurlijk wel een kanker'cel' zijn, of iets in die richting.
Oud 06-09-2005, 15:25
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 06-09-2005 @ 00:11 :
F = mens

Zie je die formule?
Mij best, als 'mens' maar de eenheid kgms-2 heeft. :>
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:33
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 06-09-2005 @ 16:00 :
In theorie kan het best, maar omdat we het nooit zullen weten is het relevant noch interesant voor de wetenschap.
In theorie kan het niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:36
dragonstorm
dragonstorm is offline
dude, wtf

een 'zonnestelsel' en een atoom werken heeeel verschillend
de ene blijft bij elkaar door sterke/zwakke kernkrachten, de andere door zwaartekracht.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:42
Diary of Dreams
Citaat:
FLuKee schreef op 06-09-2005 @ 16:33 :
In theorie kan het niet hoor.
Je hebt gelijk dat een zonnestelsel niet exact gelijk is aan een atoom, maar we kunnen best een onderdeel zijn van een grotere massa zoals een elektron dat is. We kunnen dat niet bewijzen, maar het tegendeel kan je ook niet bewijzen.
Oud 06-09-2005, 15:53
Verwijderd
Ik vind het wel een aardig onderwerp.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 16:02
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Snees schreef op 06-09-2005 @ 16:25 :
Mij best, als 'mens' maar de eenheid kgms-2 heeft. :>
dat heeft het dus niet , de mens is geen constante kracht , maar een variabele kracht die langzamer steeds krachtiger word. En dan heb ik het niet over spierkracht of de som der delen. De mens is een kracht dat kan groeien. En is eigenlijk gelijk te stellen met natuurkrachten.
Oud 06-09-2005, 16:45
Diary of Dreams
Voor mensen die dit niet serieus willen nemen en/of buitengewoon lomp reageren: neem het wel serieus, doe gewoon en respecteer de vraag van de TS.

Is het niet ietwat ironisch als je zelf onzinnig reageert omdat je vind dat de vraag van de TS onzinnig is, is het niet?
Oud 06-09-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 06-09-2005 @ 17:02 :
dat heeft het dus niet , de mens is geen constante kracht , maar een variabele kracht die langzamer steeds krachtiger word. En dan heb ik het niet over spierkracht of de som der delen. De mens is een kracht dat kan groeien. En is eigenlijk gelijk te stellen met natuurkrachten.
Even zonder de knipoog, je kan dat misschien beter formuleren in de trant van 'de mensheid is een kracht die op een abstract niveau dingen in werking kan stellen'.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 18:19
Diary of Dreams
De mens is een kracht met een eigen wil, hij heeft een bepaalde vrijheid. Zo hoeft hij bijvoorbeeld niet per se met de stroom mee maar kan hij ook recht tegen de stroom in gaan.
Oud 06-09-2005, 20:19
Delama
Delama is offline
Tis wel een grappige vergelijking maar er zijn wel een paar punten waarop het niet klopt. Het meest in het oog springende verschil is dat iedere planeet invloed heeft op iedere andere planeet omdat zwaartekracht de enige kracht is die over alle afstanden werkt. Daarbij kan een je atomen elektronen en protonen weer opsplitsen tot uiteindelijk verschillende soorten quark-deeltjes. Maar t belangerijkste verschil lijkt me dat de bindingen tussen atomen véél sterker zijn dan verbinden tussen planeten en sterren die alleen maar een binding door zwaartekracht hebben. Daardoor kan je nooit iets opbouwen uit een heleboel planeten en als je het toch probeert loop je goeie kans een mooi zwart gat te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:08
Diary of Dreams
Citaat:
Delama schreef op 06-09-2005 @ 21:19 :
Daardoor kan je nooit iets opbouwen uit een heleboel planeten en als je het toch probeert loop je goeie kans een mooi zwart gat te krijgen.
Want dan gaan de planten op een of andere miraceleuze manier tot supernova over? Lijkt me niet.
Oud 07-09-2005, 11:56
mepsteen
mepsteen is offline
de zon zit in een melkwegstelsel, het melkwegstelsel in een stelselwolk, stelselwolk = elektron
Oud 07-09-2005, 13:24
Verwijderd
Je kunt natuurlijk een analogie maken tussen de zon/planeten en kern/elektronen. Het probleem is echter dat elektronen niet in ellipsbanen om de kern heen bewegen, dus je analogie is een beetje zwak. Bovendien begrijp ik het nut van de vergelijking ook niet.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 13:55
Delama
Delama is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 06-09-2005 @ 22:08 :
Want dan gaan de planten op een of andere miraceleuze manier tot supernova over? Lijkt me niet.
Daar is niets miraculeus aan. Dat gebeurt sneller dan je denkt. Grote sterren houden het vaak nog een tijdje uit doordat elementen met behulp van nuclaire verbranding worden omgezet tot ijzer wat een boel energie oplevert. Als alles is omgezet dan veranderen grote sterren, die bezwijken onder hun gewicht, ook in witte dwergen, zwarte gaten en wat je nog meer hebt. Hetzelfde gebeurt dus als je planeten gaat gebruiken als atomen en er dingen mee gaat bouwen. Niet dat t erg realistisch is natuurlijk maar t gaat om het idee.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-09-2005 @ 14:24 :
Je kunt natuurlijk een analogie maken tussen de zon/planeten en kern/elektronen. Het probleem is echter dat elektronen niet in ellipsbanen om de kern heen bewegen, dus je analogie is een beetje zwak. Bovendien begrijp ik het nut van de vergelijking ook niet.
Het nut van de vergelijking is natuurlijk om ook eens in deze richting oneindigheid te creëren. De atomen waar wij uit bestaan zijn dan natuurlijk ook weer sterrenstelsels voor nog veel kleinere wezens, enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 15:50
dragonstorm
dragonstorm is offline
wat dus niet kan, want de krachten die tellen op dat niveau (elektromagnetisch, sterke & zwakke kernkracht) zijn heel anders dan de krachten die op een niveau van een zonnestelsel (zwaartekracht) werken....

dus nee, deze hele vergelijking gaat niet op.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 07-09-2005 @ 15:41 :
Het nut van de vergelijking is natuurlijk om ook eens in deze richting oneindigheid te creëren. De atomen waar wij uit bestaan zijn dan natuurlijk ook weer sterrenstelsels voor nog veel kleinere wezens, enzovoort.
Wat nogal grote kul is, zoals ik reeds aangetoond heb.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:36
MC Bobie
MC Bobie is offline
Zonnestelsel: 1 x zon, 8 x planeten

Zuurstof molecuul: 1x proton, 8x neutron

Is ons zonnestelsel dan een zuurstof molecuul?
Lijkt me vreemd, de link is heel makkelijk gelegt maar om nou te zegge dat wij in een zuurstof molecuul leven.. dat gaat er bij mij niet in.
Oud 07-09-2005, 17:50
Diary of Dreams
Citaat:
dragonstorm schreef op 07-09-2005 @ 16:50 :
wat dus niet kan, want de krachten die tellen op dat niveau (elektromagnetisch, sterke & zwakke kernkracht) zijn heel anders dan de krachten die op een niveau van een zonnestelsel (zwaartekracht) werken....

dus nee, deze hele vergelijking gaat niet op.
Het is ook geen vereiste dat het exact hetzelfde is, onze moleculen kunnen best weer 'planeten' zijn voor extreem kleine wezens. Die hoeven zeker niet vergelijkbaar te zijn met ons, het zou ook kunnen zijn dat ze uit simpelweg energie bestaan. We hebben ze (nog) niet ontdekt omdat ze vergeleken met de energie van de elektronen zelf nihil klein zijn, Maar ze zijn er wel, ze bewegen, ze bouwen onderkomens, ze bezoeken hun grootmoeders, enz.

Dit is lijkt natuurlijk klinkklare onzin, maar breng er maar iets zinnigs tegenin wat niet zomaar kan worden weerlegt.
Oud 07-09-2005, 19:13
dragonstorm
dragonstorm is offline
nee, dan nog gaat de boel niet op, want 'planeten' zouden niet als zodanig functioneren als ze werden geregeerd door elektromagnetische en kernkrachten ipv zwaartekracht.

Oh ja, ooit 'ns opgevallen hoeveel energie er uit een atoom komt zodra dat ding niets doet? Inderdaad, helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 20:07
MC Bobie
MC Bobie is offline
stel.. stel dat het wel zo is..

dan zitten er dus in een zuurstofatoom heel veel zuurstofatomen, en daar zitten dan ook weer heel veel zuurstofatomen in, en daarin zitten ook weer heel veel zuurstofatomen, enz. enz.
Oud 07-09-2005, 20:11
Diary of Dreams
Nou, er hoeft dus niet per se nog een zuurstof atoom in te zitten. Er kan ook iets in zitten wat te nog meer te vergelijken is met ons zonnestelsel.
Oud 07-09-2005, 22:18
haplo
haplo is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-09-2005 @ 18:26 :
De TS is 14 en zit dus op de middelbare school. De natuurkunde die je daar krijgt in het achterhoofd houdend vind ik dit geen rare analogie. Natuurlijk het klopt niet, maar het is op zich met dergelijke kennis best een aardige gedachte.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-09-2005 @ 18:26 :
Ik beweer ook niet dat het klopt, ik beweer alleen maar dat er voor haar (en overigens genoeg andere mensen) wel degelijk een nut zit aan een dergelijke vergelijking.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
MC Bobie schreef op 07-09-2005 @ 18:36 :
Zonnestelsel: 1 x zon, 8 x planeten

Zuurstof molecuul: 1x proton, 8x neutron

Is ons zonnestelsel dan een zuurstof molecuul?
Lijkt me vreemd, de link is heel makkelijk gelegt maar om nou te zegge dat wij in een zuurstof molecuul leven.. dat gaat er bij mij niet in.
Dat vind ik wel een erg beknopte omschrijving van ons zonnestelsel
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 12:50
ganralph
ganralph is offline
er zijn veel overeenkomsten op veel verschillende niveaus. maar TS stelt het veel te simpel.

er zijn ook wetenschappers die hebben aangetoond dat op sociaal niveau een dergelijk systeem bestaat. de krachten tussen kern en electron, zon en planeten, zou terug te vinden zijn in de plaatsen waarop sociale kernen (grote steden) en sub-kernen/de periferie zich bevinden op de wereldkaart.
ik ga op zoek naar de bron, maar forumules die bijvoorbeeld aangeven hoever de electronenbanen van de kern af staan, zouden feilloos in te vullen zijn met systemen van steden, belangrijke knooppunten en boerengaten.

wanneer de wetenschap eens wat vakgebieden naast elkaar zou leggen, kun je nog best leuke conclusies trekken.

neemt echter niet weg dat de stelling van dit topic te simpel is en mi niet klopt
Oud 08-09-2005, 17:04
willypirate
willypirate is offline
Men moet ook niet vergeten dat alles afgeleid is van 1 systeem , en dat alles zich dan ook schikt naar de wetten binnen dat systeem. Vandaar dat veel patronen op verschillende niveau's zo overeenkomt. Het zijn allemaal gradaties van 1 systeem , het maakt dan weinig uit of je kijkt naar biologie,antropologie,pshychologie,wiskunde,enz.
Oud 09-09-2005, 10:31
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
willypirate schreef op 08-09-2005 @ 18:04 :
Men moet ook niet vergeten dat alles afgeleid is van 1 systeem , en dat alles zich dan ook schikt naar de wetten binnen dat systeem. Vandaar dat veel patronen op verschillende niveau's zo overeenkomt. Het zijn allemaal gradaties van 1 systeem , het maakt dan weinig uit of je kijkt naar biologie,antropologie,pshychologie,wiskunde,enz.

willypirate, ik word een beetje moe van dit metafysische gezeur.

Ik denk dat iedere natuurkundige op de hele wereld wel zou willen weten wat dit 'ene systeem' is. Ik denk dat ze al zo'n 100 jaar op zoek zijn naar een dergelijk systeem. Volgens mij hebben ze het nog niet gevonden.

Ik denk dat nu stellen dat alles gradaties zijn van dit 'ene systemen' een beeeetje vroegtijdig is.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 11:47
cup a soup
cup a soup is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 06-09-2005 @ 19:19 :
De mens is een kracht met een eigen wil, hij heeft een bepaalde vrijheid. Zo hoeft hij bijvoorbeeld niet per se met de stroom mee maar kan hij ook recht tegen de stroom in gaan.

Of althans, dat denkt hij.

Over een verband tussen de raadsels die liggen bij het oneindig kleine en oneindig grote wordt volgens mij best serieus nagedacht. Voor een deel wishful thinking waarschijnlijk van natuurkundigen die graag 1 oplossing van deze problemen zien.
Oud 09-09-2005, 14:18
Delama
Delama is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 09-09-2005 @ 11:31 :
willypirate, ik word een beetje moe van dit metafysische gezeur.

Ik denk dat iedere natuurkundige op de hele wereld wel zou willen weten wat dit 'ene systeem' is. Ik denk dat ze al zo'n 100 jaar op zoek zijn naar een dergelijk systeem. Volgens mij hebben ze het nog niet gevonden.

Ik denk dat nu stellen dat alles gradaties zijn van dit 'ene systemen' een beeeetje vroegtijdig is.
Het is wel een waarheid als een koe die ik ook langzamerhand steeds meer ben gaan inzien. Mijn 'vak' is natuurkunde maar door dit goed toe te passen kan ik zonder problemen meekomen met de 'begripskant' van scheikunde en biologie ed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten