Oud 09-09-2005, 18:05
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-09-2005 @ 16:25 :
Dan heb je dit niet gelezen;
Rom 6:15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.
Ok, dus iedereen gaat naar de hel, aangezien iedereen zondigt. Leuk om te weten, maar wat is dat precies de bedoeling van die hemel?
Citaat:
Alle zonden zijn even erg.

Mat 5:22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

1 Joh 3:8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
Dit bevestigt het bovenstaande verder.

Grappig dat je me weer wijst op verdere tegenstrijdigheden in de bijbel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2005, 14:00
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
ParadiseLost schreef op 09-09-2005 @ 17:02 :
Als ik dit juist interpeteer staat al voordat wij geboren worden vast wie er gered gaan worden en wie niet. Dus wij hebben helemaal geen keuze.
eerste klopt, tweede niet. Niemand weet wie uitverkoren is, misschien jij ook. Voor niemand is het te laat om tot geloof te komen. Als je Jezus als je redder accepteerd mag je weten dat je in de hemel komt.

Nu kan jij zelf kiezen als je dat wilt doen of niet, dus je kan wel degelijk kiezen.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:08
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-09-2005 @ 19:05 :
Ok, dus iedereen gaat naar de hel, aangezien iedereen zondigt. Leuk om te weten, maar wat is dat precies de bedoeling van die hemel?

Dit bevestigt het bovenstaande verder.

Grappig dat je me weer wijst op verdere tegenstrijdigheden in de bijbel.
Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Dat is de boodschap van het evangelie, iedereen behoord naar de hel te gaan, maar Jezus heeft voor de zonden aan het kruis gehangen.

Dus dat is geen tegenstrijdigheid
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 15:57
haplo
haplo is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 11-09-2005 @ 15:00 :
eerste klopt, tweede niet. Niemand weet wie uitverkoren is, misschien jij ook. Voor niemand is het te laat om tot geloof te komen. Als je Jezus als je redder accepteerd mag je weten dat je in de hemel komt.

Nu kan jij zelf kiezen als je dat wilt doen of niet, dus je kan wel degelijk kiezen.
De uitkomst stond altijd al vast en dus is er geen werkelijke keuze, enkel de schijn van een keuze.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 16:04
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 11-09-2005 @ 15:00 :

Maar je kunt toch juist zelf niet kiezen? Het is God die er door zijn Geest voor zorgt dat je die keuze maakt. Daar heb je zelf dan toch geen invloed op?
Oud 11-09-2005, 17:13
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 11-09-2005 @ 15:08 :
Dus dat is geen tegenstrijdigheid
Iedereen die in jezus gelooft gaat zowel naar de hemel als hel... hoe is dat geen tegenstrijdigheid?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 18:26
kalinho
kalinho is offline
Ik blijf het een raar idee vinden dat de bierdrinkende kindermoordenaar(of bv: in de Hitlerjugend heeft gezeten en paus is geworden) gewoon naar de hemel kan gaan, míts hij maar bid, en de Jan Modaal die in zn hele leven geen vlieg kwaad doet, integendeel, maar niet gelooft in iets als een God, gedoemd is tot het eeuwig branden in de hel.(was meph's voorbeeld maar toch)

Dat komt op mij toch niet over als rechtvaardige God, maar meer als iemand die je alleen beloont als je in hem gelooft, en niet op je daden.
Oud 11-09-2005, 20:46
ValliantWarrior
Citaat:
Belgarath schreef op 11-09-2005 @ 17:04 :
Maar je kunt toch juist zelf niet kiezen? Het is God die er door zijn Geest voor zorgt dat je die keuze maakt. Daar heb je zelf dan toch geen invloed op?
Iedereen heeft een keuze, net als Adam en Eva, ondanks dat de uitkomst al vast staat. Dat komt omdat jij niet weet wat de uitkomst is en God wel
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 20:48
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-09-2005 @ 18:13 :
Iedereen die in jezus gelooft gaat zowel naar de hemel als hel... hoe is dat geen tegenstrijdigheid?
Je hebt niet goed opgelet, iedereen zou naar de hel moeten, maar als je in Jezus gelooft ga je naar de hemel, omdat Hij voor je zonden betaald heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 11-09-2005 @ 21:48 :
Je hebt niet goed opgelet, iedereen zou naar de hel moeten, maar als je in Jezus gelooft ga je naar de hemel, omdat Hij voor je zonden betaald heeft.
Jezus is gestorven voor de zonden van allemaal. "al onze zonden" was de letterlijke bewoording meende ik.

Explain.
Oud 11-09-2005, 21:17
ValliantWarrior
Citaat:
kalinho schreef op 11-09-2005 @ 19:26 :
Ik blijf het een raar idee vinden dat de bierdrinkende kindermoordenaar(of bv: in de Hitlerjugend heeft gezeten en paus is geworden) gewoon naar de hemel kan gaan, míts hij maar bid, en de Jan Modaal die in zn hele leven geen vlieg kwaad doet, integendeel, maar niet gelooft in iets als een God, gedoemd is tot het eeuwig branden in de hel.(was meph's voorbeeld maar toch)
Luc 23:39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.'

Zoals je ziet is het nooit te laat om je te bekeren.
Maar je kan het vergelijken met iemand, nooem hem ff Jantje, die een feest geeft. Jij hebt Jantje misschien wel gezien of je kent hem wel redelijk, maar je praat nooit met hem. En er is iemand, Pietje, die altijd ruzie maakte met Jantje en hem altijd peste en in elkaar sloeg, maar sinds een week zijn ze goede vrienden geworden en is alles vergeten en vergeven.
Pietje wordt wel uitgenodigd op dat feest maar jij niet. Is het dat niet logisch? Je kan wel zeggen dat jij nooit Jantje hebt gepest en hem nooit hebt geslagen, dus dat het oneerlijk is dat jij niet bent uitgenodigd en Pietje wel, maar jij hebt niet geprobeerd om vrienden met Jantje te worden.

Je kan het dus wel oneerlijk vinden dat een misdadiger die op het allerlaatst tot geloof komt wel in de hemel komt en iemand die "goed" geleeft heeft niet, maar eigelijk is dat ook logisch
Citaat:
Dat komt op mij toch niet over als rechtvaardige God, maar meer als iemand die je alleen beloont als je in hem gelooft, en niet op je daden.
Heb ik eigenlijk hierboven al uitgelegd.

Rom 11:6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Gal 2:16 wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:20
ValliantWarrior
Citaat:
T_ID schreef op 11-09-2005 @ 22:00 :
Jezus is gestorven voor de zonden van allemaal. "al onze zonden" was de letterlijke bewoording meende ik.

Explain.
Idd voor alle zonden, maar jij moet het wel aannemen dat Jezus daar voor gestorven is. Als je dat niet gelooft zal je niet behouden worden

Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 21:24
T_ID
T_ID is offline
Met andere woorden, jezus is dus helemaal niet voor de zonden gestorven, maar puur voor de mensen die toch al geloofden, en daarmee toch al naar de hemel gingen.

Dan zou jezus dus voor niets gestorven zijn. Leuke ontwikkeling.
Oud 12-09-2005, 12:40
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 11-09-2005 @ 21:48 :
Dus gelovigen mogen wél zondigen wat ze maar willen, zolang je maar in jezus gelooft.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 16:30
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-09-2005 @ 13:40 :
Dus gelovigen mogen wél zondigen wat ze maar willen, zolang je maar in jezus gelooft.
Nee, dat had ik al eerder verklaard.
Citaat:
Rom 6:15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.
Rom 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 16:37
ValliantWarrior
Citaat:
T_ID schreef op 11-09-2005 @ 22:24 :
Met andere woorden, jezus is dus helemaal niet voor de zonden gestorven, maar puur voor de mensen die toch al geloofden, en daarmee toch al naar de hemel gingen.

Dan zou jezus dus voor niets gestorven zijn. Leuke ontwikkeling.
Hij is wel voor de zonden gestorven. Jij hebt daar alleen iets aan als je dat ook gelooft (klinkt logisch)
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 22:19
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
eerlijk gezegd is het geloof in een hel voor iedere ongelovige volstrekte onzin. (ff voorstellen : ik ben gelovig. maar dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch mag zijn.)

de enige 'hel' die in de bijbel beschreven wordt is bedoelt voor 'de duivel' en zijn 'bondgenoten'. met die redenering lijkt de hel mij meer een plaats voor alles wat echt slecht is; de Hitlers van onze wereld.

daarnaast heeft de bijbel het over een 'nieuwe aarde', en een 'nieuwe hemel'. (openbaringen ergens dacht ik). de nieuwe aarde zou dan zijn voor iedereen die gewoon zijn leven geleefd heeft, met of zonder zonden. de hemel zou dan in de eerste plaats zijn voor God, en misschien dat moeder theresa daar een stoeltje heeft.

God houdt van iedereen; het is volkomen onlogisch om te denken dat God zijn eigen schepping ten onder laat gaan en naar de Hel stuurt omdat ze hem niet kennen.
Oud 12-09-2005, 23:33
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 12-09-2005 @ 17:30 :
Nee, dat had ik al eerder verklaard.

Rom 6:1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?
Dus mogen we nou wel of niet zondigen?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 07:40
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-09-2005 @ 00:33 :
Nee, we mogen niet zondigen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 07:48
ValliantWarrior
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-09-2005 @ 23:19 :
God houdt van iedereen; het is volkomen onlogisch om te denken dat God zijn eigen schepping ten onder laat gaan en naar de Hel stuurt omdat ze hem niet kennen.
Ehm............ik denk toch dat je de Bijbel er eens op moet naslaan.

Joh 3:36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Joh 5:24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Joh 6:40 Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Joh 6:47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven.

1 Joh 5:11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon.

1 Joh 5:13 Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 08:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 13-09-2005 @ 08:48 :
Ehm............ik denk toch dat je de Bijbel er eens op moet naslaan.

Joh 3:36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

daarmee is niet gezegd wat er met mensen gebeurt die niet geloven en derhalve nogal moeilijk 'de zoon' kunnen gehoorzamen. je kan moeilijk iemand gehoorzamen die je niet vertelt wat je dan moet doen.

Citaat:
Joh 5:24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
dus andere mensen, mensen die per definitie niet geloven (atheisten) zouden dan onder het oordeel vallen; ik beweer niet dat ik weet wat god's oordeel is, en dat kun jij ook niet beweren.

Citaat:
Joh 6:40 Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.
volgens deze redenering kan niemand eeuwig leven hebben, jezus loopt echt niet zomaar voorbij. en nogmaals, dit zegt weinig over wat er met 'de rest' gebeurt.

Citaat:
Joh 6:47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven.
1) dit is een menselijke uitspraak van Johannes, bedoelt om meer mensen te laten geloven
2) als er iets staat, hoef je niet meteen het tegenovergestelde te geloven.

Citaat:
1 Joh 5:11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon.

1 Joh 5:13 Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt.
zie andere reacties.

(en zou je me een plezier willen doen en niet eindeloos bijbelteksten willen quoten ? ten eerste vind ik het nogal eng dat je je geloofsbeeld puur vanuit bijbelteksten bepaalt zonder na te gaan hoe deze teksten ontstaan zijn en wie ze geschreven heeft, daarnaast doet het geen recht aan hetzelfde boek om vanalles uit zn verband te rukken. dat is nogal een christen-sport : hele argumentaties beredeneren vanuit 1 zin zonder de rest te lezen of je even te verdiepen in de historische context van het boek.)
Oud 13-09-2005, 08:19
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 12-09-2005 @ 17:37 :
Hij is wel voor de zonden gestorven. Jij hebt daar alleen iets aan als je dat ook gelooft (klinkt logisch)
nee, dat klinkt absoluut niet logisch. een vader houdt van zijn kinderen, onvoorwaardelijk. God schept er weliswaar waarschijnlijk veel plezier in als je onvoorwaardelijk gelooft, maar dat wil niet zeggen dat een ongelovige nooit onder de genade gods zou kunnen vallen.

alsjeblieft, leer onderscheid te maken tussen wat fanatieke christenen en kerkvorsten uitkramen en je eigen geloof, dat je beter zou kunnen baseren op de bijbel en je eigen geestelijke leven. kerken hebben al zoveel aangericht.
Oud 13-09-2005, 08:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
het is niet handig om de tien geboden te overtreden; maar in onze maatschappij is normaal gedrag al voldoende om niet te zondigen. tenminsten, het lijkt me sterk dat jij een overspelige kleptomane moordenaar bent.
Oud 13-09-2005, 18:07
ValliantWarrior
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-09-2005 @ 09:16 :
(en zou je me een plezier willen doen en niet eindeloos bijbelteksten willen quoten ? ten eerste vind ik het nogal eng dat je je geloofsbeeld puur vanuit bijbelteksten bepaalt zonder na te gaan hoe deze teksten ontstaan zijn en wie ze geschreven heeft, daarnaast doet het geen recht aan hetzelfde boek om vanalles uit zn verband te rukken. dat is nogal een christen-sport : hele argumentaties beredeneren vanuit 1 zin zonder de rest te lezen of je even te verdiepen in de historische context van het boek.)
Zou jij mij een plezier willen doen en eens nadenken wat de Bijbel is? en als je daar mee bezig bent wil je hem dan ook eens een keer goed doorlezen?
En ja ik quote idd veel teksten uit het "Woord van God", maar dat is toch ook niet zo raar. Als christen zie je de Bijbel als het boek waar God zich bekend maakt aan de wereld, kortom het "Woord van God".
En ik heb die teksten totaal niet uit hun verband getrokken, ik heb een hekel als dat gebeurt dus lees ik zelf het hele stuk waarin het staat, moet jij ook eens doen, en de historische context heeft er vrij weinig mee te maken.

Kortom wil je niet zo'n onzin er uit flappen als ik puur quote wat God geopenbaard heeft. Lees de Bijbel nou eens goed door dan zie je dat je alleen het eeuwige leven kan krijgen als je gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is.

Joh 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Joh 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 18:19.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 18:17
ValliantWarrior
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-09-2005 @ 09:19 :
alsjeblieft, leer onderscheid te maken tussen wat fanatieke christenen en kerkvorsten uitkramen en je eigen geloof, dat je beter zou kunnen baseren op de bijbel en je eigen geestelijke leven. kerken hebben al zoveel aangericht.
Bij alles wat ik quote heb ik de Bijbel er op na geslagen. Jij moet dat ook eens gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 19:56
Verwijderd
Allemaal halleluja-klappers op dit forum
Geweldig woord
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 20:09
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 13-09-2005 @ 08:40 :
Nee, we mogen niet zondigen
Dus we gaan allemaal naar de hel.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 13:20
ValliantWarrior
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-09-2005 @ 21:09 :
Dus we gaan allemaal naar de hel.
Niet als je geloofd dat Jezus voor die zonden gestorven is.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 13:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 13-09-2005 @ 19:17 :
Bij alles wat ik quote heb ik de Bijbel er op na geslagen. Jij moet dat ook eens gaan doen.
God schiep de mens met verstand. ik kan me zo voorstellen dat God niet bedoelt heeft dat de mens alles uit een boek ging quoten; zeker gezien de bijbel door mensen geschreven is.

overigens, ik zal niet zeggen dat ik continu de bijbel dr bij pak, maar jij brengt t alsof ik t hele ding nog nooit gezien heb. dat heb ik wel degelijk, ik neem enkel de moeite om t nog te begrijpen ook. jij hebt het over het eeuwige leven - het ging ff over hemel en hel, maar dat terzijde - voor eenieder die Jezus aangenomen heeft als de zoon van God. (zo stelt de bijbel t, en ik neem aan dat jij dat dan ook doet.) Echter, de bijbel stelt nergens dat de hel voor iedereen is die niet gelooft. (tenzij jij kan geloven dat elke ongelovige een personificatie van de duivel is.)

je laatste vers uit johannes lijkt mij eerlijk gezegd eerder een illustratie van het behoud van de ongelovige, goede, mens.

maar goed, jij neemt kennelijk alles in de bijbel letterlijk zonder er bij na te denken in welke context het gezegd wordt (dan bedoel ik niet alleen de plaats in de bijbel, maar het kan heel nuttig zijn om er even bij stil te staan tegen wie iets gezged wordt, wat voor onderlinge verhoudingen daar aan ten grondslag liggen, hoe de cultuur op dat moment in de bijbel was, etc.) en niet uit het oog te verliezen dat de bijbel weliswaar door god aan de mens gegeven is, maar dat de mens zelf de bijbel geschreven heeft een daarbij onontkomelijk een belemmerende factor zal zijn geweest.
Oud 14-09-2005, 14:36
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-09-2005 @ 09:19 :
nee, dat klinkt absoluut niet logisch. een vader houdt van zijn kinderen, onvoorwaardelijk.
maar denk je dat God ongelovigen als Zijn kinderen ziet?
Ik geloof wel dat Hij van ze houdt.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
christenen mogen niet zondigen maar als ze dat wel doen gaan ze niet naar de hel omdat ze vergeven zijn door het Offer van Jezus.

Ik ga straks even nog die teksten proberen te vinden die ik eerder genoemd had.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 14:40
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
soldaat schreef op 14-09-2005 @ 15:36 :
maar denk je dat God ongelovigen als Zijn kinderen ziet?
Ik geloof wel dat Hij van ze houdt.
ja. god ziet (denk ik) elk mens als zijn kind; tenslotte is de mens zijn schepping.
Oud 14-09-2005, 20:05
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-09-2005 @ 15:40 :
ja. god ziet (denk ik) elk mens als zijn kind; tenslotte is de mens zijn schepping.
Yay
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 20:12
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-09-2005 @ 15:40 :
Dan had ie vroeger op de basisschool toch echt wat beter z'n best moeten doen om te leren opscheppen want echt veel bijzonders heeft ie er niet van gemaakt.
Oud 14-09-2005, 21:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-09-2005 @ 14:20 :
Waarna je dus ongelimiteerd mag zondigen.
Oud 14-09-2005, 22:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
wammus schreef op 14-09-2005 @ 21:12 :
Dan had ie vroeger op de basisschool toch echt wat beter z'n best moeten doen om te leren opscheppen want echt veel bijzonders heeft ie er niet van gemaakt.
God ging natuurlijk niet naar de basisschool. als god naar een basisschool was gegaan, en had geweten hoe onzinnig scholen zijn, dan had god ons geschapen met een hele opleiding 'pre-loaded'.
Oud 14-09-2005, 22:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-09-2005 @ 22:42 :
Waarna je dus ongelimiteerd mag zondigen.
nee. jezus gebiedt de mensen die hij vergeeft juist om niet weer te zondigen; 'gaat heen, en zondigt niet weer'
Oud 14-09-2005, 22:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-09-2005 @ 23:06 :
nee. jezus gebiedt de mensen die hij vergeeft juist om niet weer te zondigen; 'gaat heen, en zondigt niet weer'
En dat is dus praktisch onmogelijk. Gaan we alsnog alleemaal naar de hel.
Oud 15-09-2005, 15:55
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-09-2005 @ 14:20 :
Dus we mogen wel zondigen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 17:33
Meg-chan
Meg-chan is offline
Heel verwarend allemaal......

Ik geloof zelf dat als je een goed leven hebt geleefd en gewoon je best hebt gedaan om een goede mens te zijn, dat je dan in hemel terecht komt. Een paus komt heus niet zomaar in de hemel terecht als hij b.v kleine jongetjes aanrandt. Iedereen zondigt, of je het nu wilt of niet. Zolang je maar spijt hebt van de slechte dingen die je hebt gedaan.

De poort is dus open voor iedereen
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 21:24
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-09-2005 @ 16:55 :
Dus we mogen wel zondigen.
Het gaat denk ik om het berouw wat je hebt. De kindermoordenaar uit een eerder topic kan oprecht berouw getoond hebben en daarmee kan hij genade krijgen van God = zijn zonden worden vergeten. Jan Modaal uit hetzelfde voorbeeld zal dan nog zo goed geleefd hebben, als hij zich niet bewust was van zijn (weliswaar minder zware?) zonden en er geen berouw over heeft getoond, zullen zijn zonden niet vergeven worden. Wat oprecht berouw is kan God beoordelen, stervelingen niet.
Oud 15-09-2005, 21:57
Verwijderd
De logica is ver te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 04:01
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Volgens mij bega je een fout als je over een god denkt alsof hij/zij/het op wat voor manier dan ook menselijk is.
Oud 16-09-2005, 23:11
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-09-2005 @ 23:50 :
Volgens mij heb ik je laten zien wie God is en wat zijn kracht is.
Dat jij dat niet wil zien is jou tekortkoming. En ik betwijfel eigenlijk of jij wel de waarheid spreekt in al je beweringen op deze forums. Zo ja dan moet je mij toch eens uitleggen dat als je het syndroom van Marfan hebt je er alles voor over hebt om te genezen.
Of heb je een zo vooringenomen opstelling aangenomen dat je niet meer terug kunt?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 23:12
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-09-2005 @ 23:50 :
Dat jij dat niet wil zien is jou tekortkoming. En ik betwijfel eigenlijk of jij wel de waarheid spreekt in al je beweringen op deze forums. Zo ja dan moet je mij toch eens uitleggen dat als je het syndroom van Marfan hebt je er niet alles voor over hebt om te genezen.
Of heb je een zo vooringenomen opstelling aangenomen dat je niet meer terug kunt?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 15-09-2005 @ 22:24 :
Het gaat denk ik om het berouw wat je hebt. De kindermoordenaar uit een eerder topic kan oprecht berouw getoond hebben en daarmee kan hij genade krijgen van God = zijn zonden worden vergeten. Jan Modaal uit hetzelfde voorbeeld zal dan nog zo goed geleefd hebben, als hij zich niet bewust was van zijn (weliswaar minder zware?) zonden en er geen berouw over heeft getoond, zullen zijn zonden niet vergeven worden. Wat oprecht berouw is kan God beoordelen, stervelingen niet.
Grappig dat mensen dit werkelijk kunnen geloven. Maar ja, voor leiders natuurlijk wel handig aangezien je er een hoop misdaden mee goed kunt praten.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 23:17
FatihVercetti
FatihVercetti is offline
Dat jullie Allah (God) een zoon toekennen is al fout. Isa a.s. (jezus) is niet meer dan een boodschapper voor de mensen in zijn tijd.

Ik wil ook zeggen dat iedereen die niet in Allah (swt) gelooft en Mohammed (s.a.v.) niet als zijn profeet erkent, de hel zal betreden.

De tijd tikt weg mensen. En voordat je het weet komt Azrail (de engel des doods) je bezoeken voor een reis

voor een reis moet je je toch ook altijd voorbereiden
Oud 17-09-2005, 10:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 17-09-2005 @ 00:12 :
Dat jij dat niet wil zien is jou tekortkoming.
nee, nu wordt ie mooi, omdat jouw standpunt gebakken lucht met een mooie strik erom is heb ik een gebrek aan inzicht?
Oud 17-09-2005, 13:05
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-09-2005 @ 11:10 :
nee, nu wordt ie mooi, omdat jouw standpunt gebakken lucht met een mooie strik erom is heb ik een gebrek aan inzicht?
Laat hem toch, hij wil gewoon niet inzien dat de paarse kabouters onze wereld uit een drol geschapen hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 15:28
Verwijderd
Voor de mensen die beweren dat christen mogen zondigen.

Het Boek-vertaling
1 Johannes 3:8

Maar wie blijft zondigen, bewijst daarmee dat hij bij de duivel hoort, die nadat hij voor het eerst gezondigd had, altijd is blijven zondigen. Maar de Zoon van God is gekomen om aan de aktiviteiten van de duivel een einde te maken.

En er is nog een tekst maar die moet ik nog vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten