Heeft iemand ervaring met de 21+ regelingen die voor sommige HBO scholen (en uni's?) gelden? Vaak heeft men het over een "aanvullend toelatingsonderzoek." Maar wat houd dat in? Gaan ze extra controleren op je gesprek, zijn er scherpere kriteria? Moet je een IQ test doen oid? Hoe ik bij deze vraag kom staat hieronder:
Ik zit een beetje met mijn huidige opleiding, het is toch niet helemaal mijn richting gebleken, maar goed ik zat al aan het einde van het 2e jaar MBO dus ik hoefde nog maar een jaartje voor mijn diploma. Nu heb ik wat probleempjes gehad en heb ik vertraging opgelopen in mijn opleiding. Ik deed dus MBO niveau 3, en zou eigenlijk nu niveau 4 gaan doen. Het is namelijk zo dat ik 'niveau 4' voor mij een half jaar vertraging heeft (ik zou pas in februari kunnen beginnen) en de opleiding duurt een jaar. Ik juni word ik 21 en het was dus gewoon het plan om naar het hbo te gaan. Ik bedoel: om nu NOG een jaar te moeten wachten, ofwel nu een half jaar 'niks' doen, dan een jaar een opleiding doen waar ik eigenlijk geen zin in heb (het is mijn ding niet), dan weer een half jaar niks, en dan ben ik ondertussen 22 voor ik met het hbo, begin! Tel daar 4 jaar bij op en ik ben een grensgeval voor bedrijven om mij aan te nemen, want ik heb weinig praktijkervaring en ben relatief duur. Dat wil ik dus niet, maar ik wil ook niet werken in wat ik nu doe.
In ieder geval, als iemand hier iets vanaf weet: graag. Ook vraag ik mij af of ze niet iets zoiets hebben van 'ow die heeft niet voldoende opleiding' met het kiezen van leerlingen, dat je toch wat benadeeld wordt.
|