Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2005, 00:19
Dwarrelend Blad
Dwarrelend Blad is offline
Heeft iemand ervaring met de 21+ regelingen die voor sommige HBO scholen (en uni's?) gelden? Vaak heeft men het over een "aanvullend toelatingsonderzoek." Maar wat houd dat in? Gaan ze extra controleren op je gesprek, zijn er scherpere kriteria? Moet je een IQ test doen oid? Hoe ik bij deze vraag kom staat hieronder:

Ik zit een beetje met mijn huidige opleiding, het is toch niet helemaal mijn richting gebleken, maar goed ik zat al aan het einde van het 2e jaar MBO dus ik hoefde nog maar een jaartje voor mijn diploma. Nu heb ik wat probleempjes gehad en heb ik vertraging opgelopen in mijn opleiding. Ik deed dus MBO niveau 3, en zou eigenlijk nu niveau 4 gaan doen. Het is namelijk zo dat ik 'niveau 4' voor mij een half jaar vertraging heeft (ik zou pas in februari kunnen beginnen) en de opleiding duurt een jaar. Ik juni word ik 21 en het was dus gewoon het plan om naar het hbo te gaan. Ik bedoel: om nu NOG een jaar te moeten wachten, ofwel nu een half jaar 'niks' doen, dan een jaar een opleiding doen waar ik eigenlijk geen zin in heb (het is mijn ding niet), dan weer een half jaar niks, en dan ben ik ondertussen 22 voor ik met het hbo, begin! Tel daar 4 jaar bij op en ik ben een grensgeval voor bedrijven om mij aan te nemen, want ik heb weinig praktijkervaring en ben relatief duur. Dat wil ik dus niet, maar ik wil ook niet werken in wat ik nu doe.

In ieder geval, als iemand hier iets vanaf weet: graag. Ook vraag ik mij af of ze niet iets zoiets hebben van 'ow die heeft niet voldoende opleiding' met het kiezen van leerlingen, dat je toch wat benadeeld wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2005, 06:41
Verwijderd
Meestal moet je een soort examen doen in vakken die je nodig hebt voor die studie geloof ik
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 06:55
Verwijderd
Denk je zelf dat je het aankan? Het is een hoop geregel en de examens zijn meestal vrij zwaar. En wil je op het hbo een andere richting gaan doen dan je nu doet? Hou er dan rekening mee dat je een flinke achterstand kunt hebben en dat het echt moeilijk zal zijn om die achterstand in te halen.

Maar de belangrijkste vraag is: denk jij dat je intelligent genoeg bent om een hbo-opleiding te volgen? Wees heel eerlijk tegen jezelf en beantwoord die vraag eerst.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 09:50
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
alsof 22 zo oud is om aan een hbo te beginnen.
Oud 22-09-2005, 09:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-09-2005 @ 10:50 :
alsof 22 zo oud is om aan een hbo te beginnen.
idd. ik denk dat jij als 26 jarige met mbo en hbo diploma aantrekkelijker bent dan als 25-jarige met alleen hbo.
Oud 22-09-2005, 10:00
MB
MB is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-09-2005 @ 10:53 :
idd. ik denk dat jij als 26 jarige met mbo en hbo diploma aantrekkelijker bent dan als 25-jarige met alleen hbo.
Maar iemand van 25 heeft wel meer ervaring over het algemeen denk ik, dus dan is iemand van 26 zonder ervaring maar een MBO en HBO opleiding echt niet aantrekkelijker. Ik vraag me sowieso af of dat wel zo is, want over het algemeen zijn mensen die MBO gedaan hebben minder intelligent dan mensen die gewoon meteen HBO gedaan hebben, denk ik... (anders hadden die mensen wel meteen HBO gedaan)
Oud 22-09-2005, 10:06
Verwijderd
Hoe kom je erbij dat iemand van 26 duurder zou zijn dan iemand van 22? Het minimumjeugdloon loopt maar tot 21, en het is bij een 26jarige ook niet zo dat het ziekteverzuim hoog is doordat je zo vreselijk oud bent.
Daarbij heb je juist méér werkervaring als je eerst MBO hebt gedaan en dan HBO, dan wanneer iemand alleen HBO heeft gedaan; je hebt er immers ook de MBO-stages op zitten (die misschien op een ander gebied zijn, maar wel een indicatie zijn van of je een goede werknemer in het algemeen bent).

Een halfjaar niets doen raad ik je trouwens wel af, ga dan gewoon een halfjaartje werken.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 10:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
MB schreef op 22-09-2005 @ 11:00 :
Maar iemand van 25 heeft wel meer ervaring over het algemeen denk ik, dus dan is iemand van 26 zonder ervaring maar een MBO en HBO opleiding echt niet aantrekkelijker. Ik vraag me sowieso af of dat wel zo is, want over het algemeen zijn mensen die MBO gedaan hebben minder intelligent dan mensen die gewoon meteen HBO gedaan hebben, denk ik... (anders hadden die mensen wel meteen HBO gedaan)
Als hij met 25 jaar bij een bedrijf gaat werken heeft hij toch net zo weinig ervaring als wanneer hij met 26 jaar bij een bedrijf gaat werken? In beide gevallen heeft hij nog geen ervaring opgedaan. Dan lijkt mij zo'n MBO opleiding toch goed staan op je CV, want daaruit blijkt dat je ervaring op hebt gedaan op het MBO en je hebt iets afgemaakt; dat is beter dan als er staat dat je die studie hebt opgegeven.

Daarnaast lijkt het me voor hemzelf ook handig: als hij straks toch stopt met het HBO heeft hij helemaal niets als ie z'n MBO niet af heeft gemaakt.
Oud 22-09-2005, 10:57
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-09-2005 @ 11:06 :
Het minimumjeugdloon loopt maar tot 21
was dat geen 23?
Oud 22-09-2005, 11:02
Verwijderd
Ervaring doe je nergens op behalve op de arbeidsmarkt en daarbij maakt het niets uit of je 24 bent met alleen HBO of 26 met zowel MBO als HBO. Voor een werkgever ben je altijd een onbeschreven blad waar nog veel tijd en geld in moet worden gestoken voor je optimaal presteert.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 22-09-2005 @ 11:57 :
was dat geen 23?
uhm zou misschien ook wel kunnen maar dan nog.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 12:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-09-2005 @ 11:09 :

Daarnaast lijkt het me voor hemzelf ook handig: als hij straks toch stopt met het HBO heeft hij helemaal niets als ie z'n MBO niet af heeft gemaakt.
juistem. beginnen aan een hbo-opleiding is geen garantie dat je t ook echt afmaakt.
Oud 25-09-2005, 00:31
MIJNOPLEIDING
MIJNOPLEIDING is offline
Het is niet kansloos. Ken mensen die zo zijn binnen gelaten bij HBO
Oud 25-09-2005, 02:56
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ok, voor bedrijven maakt het echt niet zo heel veel uit hoe oud je bent. Je kan ook voor iets soliciteren waarvoor je niet bent opgeleid (ihb voor iets waar jij een hogere opleiding voor hebt). Het is belangrijk dat je motivatie erg goed is (dat je ook een goede solicitatiebrief schrijft) en dat je genoegen neemt met iets waarvoor je zelf bent overgekwalificeerd. Als je het zelf maar ok vindt en dat je enthousiast bent. Dat is belangrijk en ook dat je dus iets heel graag wilt en hun eisen volgt.

Als je nu nog niet zeker weet wat je wilt, je nog verder wil studeren en dat financieel ook kunt, dan moet je dat gewoon doen. Leeftijd maakt niet zo veel uit, als je maar uitstraalt dat je goede ideeen hebt en daar ook 100% voor wilt gaan.

Laatst gewijzigd op 25-09-2005 om 10:45.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 09:30
Miracle
Miracle is offline
Mijn moeder heeft het gedaan en een vriendin ook. Zij kregen allebei een examen Nederlands ofzoiets. Ze gingen beide een sociale opleiding doen en hoefden dus verder niks te kunnen. Het is niet echt een kennis opleiding, iig krijg je op de HAVO geen kennis over dat soort dingen, dus is instromen makkelijker. Helemaal als je er al in geinteresseerd was ed.

Het is niet onmogelijk, maar bij een opleiding waar al veel voorkennis nodig is, moet je wel overtuigd zijn dat je het aan kunt.
Oud 25-09-2005, 15:46
zeep007
zeep007 is offline
hey,
ik zou als ikjouw was echt dat papiertje eerst halen. De garantie dat je Hbo afmaakt is er niet, het kan ook zijn de opleiding zwaar tegen valt etc. etc. Er zijn veeeel studenten die afhaken met meerdere (!!) Hbo studies, dus mocht dat in jouw geval ook zo zijn, dan heb je iig dat papiertje en sta je niet helemaal met lege handen en met verspilde jaren in niets.

Dat toelatingsexamen kan je volgens mij gewoon doen, ongeacht je vooropleiding. 1 tip als je het toch doet: doe het op tijd.
Er zitten 2 mensen bij mij in de klas, die al een maand bezig zijn met hun Hbo, maar nog steeds geen uitslag hebben. Die krijgen ze deze week, en als ze gezakt zijn, moeten ze toch alsnog stoppen. Dus het is erg raadzaam er op tijd bij te zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 16:26
Dwarrelend Blad
Dwarrelend Blad is offline
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus WEL (zo goed als) mijn diploma niveau 3 MBO, alleen moet je voor het HBO een niveau 4 MBO diploma hebben. Dit is nog een extra jaar scholing en staat volledig los van mijn niveau 3 opleiding. Niveau 3 is zegmaar de basis, je hebt ook nog niveau 2 en 1, en niveau 4 is dus het laatste stapje onder HBO.

Dus het is niet allemaal voor niks geweest, behalve de vraag 'wat doe ik komend jaar'. Ik ga toch nog proberen in te stromen in niveau 4 dit jaar, maar als ik pas in februari terecht kan weet ik niet of ik dat ook ga doen. Het duurt namelijk een jaar, en dan zou ik dus nu nog 2 jaar moeten wachten tot ik naar het HBO kan, wat ik WIL en KAN
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 10:53
Verwijderd
Ik wist in mijn 2e jaar HBO ook al dat ik naar de universiteit wou maar ik heb het hbo eerst afgemaakt zodat ik de uni verkort kon gaan doen. Zodat ik iig wat had. stel dat je op het hbo strandt dan heb je alleen je mbo-3 terwijl als je eerst die mbo-4 doet dan heb je dat maar vast!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten