![]() |
||
![]() |
Ik kwam dit tegen op internet:
Citaat:
Ik vind dit nogal ver gaan. Ik vind heel vreemd dat een bedrijf bepaalt of een individu meer moet gaan betalen voor ziektekostenverzekering. Wat vinden jullie? Mag een bedrijf dit vragen van een werknemer? En mag de overheid dit eventueel vragen (roker moet meer premie betalen)? Opmerking: dit is dus geen topic over de voor- en nadelen van roken in het algemeen! |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dit zet overigens wel een beetje de deur open voor verzekeraars/bedrijven om overal maar meer premie voor te vragen, van vet eten tot bungeejumpen tot genetische aanleg voor bepaalde ziekten.
||
Citaat:
||
Citaat:
Mijn moeder moet bijvoorbeeld meer betalen voor de verzekering omdat ze last heeft van hoge bloeddruk, omdat een of andere *** in zijn ivoren toren in het AMC heeft bepaald dat het een welvaartsziekte is, ondanks dat het bij haar komt door (niet te voorkomen) nierfalen. En dat mag wel, maar bij iemand die zich willens en wetens in een verslaving stort waarvan ze weten dat het schadelijk is een hoger tarief vragen mag niet? Nee, dat gaat er bij mij niet in, dat is onethisch. Mensen dienen te staan voor hun acties, dus wie met roken begint moet daar de consequenties van accepteren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
In collectieve verzekering echter is dat volstrekt onaanvaardbaar, omdat die berusten op het principe van risicosolidariteit. Dat wil zeggen dat iedereen dezelfde (inkomensafhankelijke) premie betaalt, ongeacht de omvang van zijn individuele risico. Wordt de totale som van alle verzekeringsuitkeringen hoger, dan zal dat moeten worden opgevangen door premieverhogingen, en die komen te ieders laste. Dus in collectieve verzekering wordt het risico dat de verzekeraar moet uitkeren gespreid over alle verzekerden, terwijl bij private verzekering de verzekeraar de premie juist zo nauwkeurig zal willen afstemmen op het risico dat de individuele persoon loopt. (Overigens ligt het bij sociale verzekeringen wel iets ingewikkelder, omdat ook de overheid en werkgever meebetalen en natuurlijk vele premieschommelingen worden opgevangen op de reserves, maar solidariteit is wel het uitgangspunt.) Het enige wat ik hier vreemd aan vind, is dat het bedrijf dat zou mogen bepalen. Maar het gaat hier om de VS. Blijkbaar gaat het daar om werknemers die via hun werkgever verzekerd zijn, dus waarbij de werkgever de premies voldoet door ze in te houden op het loon, en heeft in dit concrete geval de verzekeraar de werkgever een hoge premie berekend (of in elk geval meegedeeld dat de voorwaarden zouden veranderen als het personeel zou blijven roken). |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
oftewel, je vergist je. Jongeren zijn vaker betrokken bij ongelukken, maar ik dacht niet dat daar statistisch echt een verband tussen M/V uit gehaald kan worden (er zijn minder vrouwen bij ongelukken betrokken, maar er zijn ook minder vrouwen met een auto, vandaar). Ontopic : prima idee. de vergelijking met diabetes die iemand maakt gaat nogal krom, omdat roken een vrije keuze is en diabetes niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het wetenschappelijk onderzoek- en documentatiecentrum van het ministerie van justitie schrijft trouwens o.a het volgende: "3 procent van de weggebruikers overtreedt de snelheidslimiet bij voortduring bij elke wegcategorie en extreem." "Onder degenen die de regels terzake overtreden, zijn jonge mannen sterk oververtegenwoordigd." "Van de groep der notoire overtreders (de aangegeven 3 procent die systematisch en veel te hard rijdt) weten we dat het jonge mannen zijn die over het algemeen niet zijn gehuwd, met een gemiddeld opleidingsniveau en meestal met een betaalde baan. Deze groep vertoont overigens ook een risicovol rijgedrag en van hen weten we wel zeker dat alcoholgebruik een rol speelt." Bron Natuurlijk gaat dat laatste punt van jou sowieso niet op, want dit soort gegevens worden meestal weergegeven in procenten, zodat er al gecorrigeerd wordt voor het verschil in autobezit (voor zover dat al bestaat)
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien is 'zij doen het, dus mag ik het ook' geen argument, en hoeft de roker dus geen moeite te doen om zielig en gediscrimineerd te lijken, want dat is gewoon onzin.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk zou ik die toeslag 'liever niet' betalen. Maar wat moet dat moet. |
![]() |
||
Citaat:
De accijns dekt bij lange na de kosten van de extra gezondheidszorg door rokers niet. Plus wat Nare al zei.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En als iemand eerst 5 jaar in een ziekenhuisbed ligt vanwege longkanker dan heb je daar een fenomenale kostenpost aan.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Acties tegen het rookverbod ondersteund door tabaksindustrie Kitten | 92 | 01-07-2009 13:50 | |
" De nachtmerrie van een links Kabinet " Sanctus | 296 | 06-04-2006 10:24 | |
DNA-databank voor iedereen... evanescence | 116 | 14-12-2004 23:14 |