Oud 23-11-2005, 19:37
Mingster
Mingster is offline
He!

Doet er iemand hier Sociologie, of wil dit misschien gaan doen?
Is het een leuke studie, en kan je er later veel mee (op de arbeidsmarkt) terecht?

En welke stad kun je zelf aanraden?
Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2005, 21:37
Kurogane
Kurogane is offline
Het is een leuke studie en h-e-l-emaal niet zwaar.
Oud 23-11-2005, 21:41
Verwijderd
De arbeidsperspectief zijn maar zo-zo, niet goed ofzo, maar ook niet echt slecht.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 21:44
Verwijderd
Ik heb ooit drie weken culturele antropologie in Nijmegen gedaan. Die propedeuse was destijds gecombineerd met sociologie en een aantal vakken had je gezamenlijk. Mijn eerste indruk van het rooster was 'wat een eitje' - ongeveer drie hoorcolleges en een werkcollege per week. Verder de mensen, sja, Nijmegen is wel vrij 'rood' maar ik denk ook dat in andere steden de mensen bij sociologie een beetje 'geitenwollensokkentypes' zullen zijn.

Verder is het ongetwijfeld erg leuk, dat wel, maar de beroepsperspectieven zijn ronduit kut. Daar moet je gewoon eerlijk in zijn, helemaal in deze slechte economie is het echt heel moeilijk om met een niet echt nuttige studie als sociologie, algemene letteren, -geschiedenis e.d. een baan op je eigen niveau te krijgen , of je moet aio worden aan de universiteit, dan heb je wel vier jaar een baan van niveau.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:48
biep
biep is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-11-2005 @ 22:41 :
De arbeidsperspectief zijn maar zo-zo, niet goed ofzo, maar ook niet echt slecht.
achja...

10 jaar geleden schreeuwden ze nog om leraren en 5 jaar later weten ze ineens niet meer waar ze ze moeten laten.. zo is er altijd wel wat.

Ik doe nu Sociologie aan de UvA.
gaat me tot nu toe erg goed af, zelfs al ben ik een maand later begonnen (heb eerst 3 weken Media & Enetertainment management gedaan).

Waar ze dat geitennwollen sokken gedoe vandaan halen, daar heb ik geen idee van, want iig in Amsterdam zie je allerlei verschillende mensen, zowel linkse als rechtse, alto's als top 40 bimbo's etc.

Ik vind het ook wel een boeiende studie, al vind ik het wel jammer dat we tot nu toe de hedendaagse maatschappij nog niet echt behandeld hebben, eigenlijk alleen maar de geschiedenis (in tegenstelling tot Utrecht, waar mijn vriendin Sociologie studeert).

Ik heb nog niet echt een idee wat ik er later mee wil gaan doen, maar dat zie ik dan wel weer, ik heb in ieder geval iets dat ik boeiend vind gevonden, daar ben ik al lang blij om.
Oud 27-11-2005, 15:47
freakje
freakje is offline
Kijk eens hier.
Oud 29-11-2005, 19:26
Verwijderd
Vergis je niet in de hoeveelheid statistiek.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 19:43
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-11-2005 @ 22:44 :
Ik heb ooit drie weken culturele antropologie in Nijmegen gedaan. Die propedeuse was destijds gecombineerd met sociologie en een aantal vakken had je gezamenlijk. Mijn eerste indruk van het rooster was 'wat een eitje' - ongeveer drie hoorcolleges en een werkcollege per week. Verder de mensen, sja, Nijmegen is wel vrij 'rood' maar ik denk ook dat in andere steden de mensen bij sociologie een beetje 'geitenwollensokkentypes' zullen zijn.

Verder is het ongetwijfeld erg leuk, dat wel, maar de beroepsperspectieven zijn ronduit kut. Daar moet je gewoon eerlijk in zijn, helemaal in deze slechte economie is het echt heel moeilijk om met een niet echt nuttige studie als sociologie, algemene letteren, -geschiedenis e.d. een baan op je eigen niveau te krijgen , of je moet aio worden aan de universiteit, dan heb je wel vier jaar een baan van niveau.
het ligt er natuurlijk wel aan of je met d ehakken over de sloot het haalt of dat je echt goed bent
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 09:23
freakje
freakje is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 29-11-2005 @ 20:26 :
Vergis je niet in de hoeveelheid statistiek.
Inderdaad, in België (KUL) betekent dat 3 jaar een statistisch vak: eerste jaar een algemene inleiding op de statistiek, tweede jaar analyse via de computer (SAS) en enkelvoudige regressie, in het derde jaar multiple regressie.
Oud 30-11-2005, 13:50
Verwijderd
Ik heb een tijdje geleden een meeloopdag sociologie aan de EUR gedaan, en wat ik ervan heb begrepen is dat het arbeidsperspectief best slecht is. Met een beetje geluk kom je nog wel op een ministerie ofzo, maar verder is de vraag naar afgestudeerde sociologen niet bijzonder groot.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 10:56
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Het hangt er ook heel erg vanaf aan welke uni je gaat studeren. Utrecht (waar ik studeer) hamert enorm op statistiek in onderzoek, terwijl Amsterdam (UvA dan) en Nijmegen meer de maatschappijkritische en historische kant van de sociologie benadrukken. Voor beleidssociologie kun je het beste naar Rotterdam gaan geloof ik.

Ik moet uit eigen ervaring zeggen dat sociologie echt een studie is waar je 100% voor moet kiezen, anders ga je enorm twijfelen. Ik ben blij dat ik keuzevakken kan volgen naast mijn studie, want ik vind mijn opleiding niet tof. Beetje jammer voor een derdejaars, maar ik ga volgend jaar gewoon een pre-master-jaar doen in Amsterdam en dan kan ik doorstromen naar een master Politicologie.
Oud 07-12-2005, 10:48
biep
biep is offline
Ik dacht juist dat Nijmegen (en tilburg) ook heel erg hamerden op de Kwantitatieve/statistiek kant vd Sociologie.

UvA is idd vooral kwalitatief onderzoeken.
Oud 07-12-2005, 11:24
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Ik heb ooit drie weken culturele antropologie in Nijmegen gedaan.
Jij?
Oud 09-12-2005, 00:37
RD
RD is offline
Citaat:
biep schreef op 07-12-2005 @ 11:48 :
Ik dacht juist dat Nijmegen (en tilburg) ook heel erg hamerden op de Kwantitatieve/statistiek kant vd Sociologie.

UvA is idd vooral kwalitatief onderzoeken.
idd Nijmegen is puur kwantitatief (uiteraard uitzonderinkjes daargelaten)

het is zo erg zelfs dat we pas na anderhalf jaar voor het eerst enige kwalitatieve wetenschappelijke literatuur voorgeschoteld hebben gekregen

naar mijn mening worden we in Nijmegen dan ook veel te sterk geïndoctrineerd met de kwantitatieve sociologie, hoewel het wel mijn voorkeur geniet boven de Amsterdamse school (duh, want anders was ik wel naar A'dam verkast)

Groningen-Nijmegen-Utrecht geven een gelijksoortige (kwantitatieve) sociologie, met Ultee, Arts en Flap als 'kopstukken'
Amsterdam = kwalitatief met Brammetje de Swaan
Oud 10-12-2005, 12:59
biep
biep is offline
Citaat:
RD schreef op 09-12-2005 @ 01:37 :
idd Nijmegen is puur kwantitatief (uiteraard uitzonderinkjes daargelaten)

het is zo erg zelfs dat we pas na anderhalf jaar voor het eerst enige kwalitatieve wetenschappelijke literatuur voorgeschoteld hebben gekregen

naar mijn mening worden we in Nijmegen dan ook veel te sterk geïndoctrineerd met de kwantitatieve sociologie, hoewel het wel mijn voorkeur geniet boven de Amsterdamse school (duh, want anders was ik wel naar A'dam verkast)

Groningen-Nijmegen-Utrecht geven een gelijksoortige (kwantitatieve) sociologie, met Ultee, Arts en Flap als 'kopstukken'
Amsterdam = kwalitatief met Brammetje de Swaan
haha ja, de swaan daar heb ik gister mijn presentatie nog over gehouden

Tot nu toe zijn bij ons vooral Marx, Durkheim. Spencer etc. veel behandeld. Veel lezen uit Ritzer enzo.

Ik vind het allemaal wel interessant en ik heb ook wel goede cijfers, maar ik vind de psych. kant eigenlijk ok erg leuk, dus ik twijfel nogal
Oud 11-12-2005, 22:58
RD
RD is offline
Citaat:
biep schreef op 10-12-2005 @ 13:59 :
haha ja, de swaan daar heb ik gister mijn presentatie nog over gehouden

Tot nu toe zijn bij ons vooral Marx, Durkheim. Spencer etc. veel behandeld. Veel lezen uit Ritzer enzo.

Ik vind het allemaal wel interessant en ik heb ook wel goede cijfers, maar ik vind de psych. kant eigenlijk ok erg leuk, dus ik twijfel nogal
Over z'n grote Rioleringstudie? Je zult zijn boek 'Zorg en de Staat' vast ook wel moeten lezen dan.

Marx en Durkheim zijn wel de sociohelden idd \o/ Spencer zegt mij zo niks, maar misschien bedrijft hij wetenschap volgens Amsterdams model, en kwalitatief onderzoek lezen is in Nijmegen natuurlijk vloeken in eigen kerk

Hm, je wilt je meer gaan richten op het individuele geval? als dat zo is kun je misschien beter naar psychologie gaan idd, want hoe langer je doorgaat met sociologie, des te oppervlakkiger je eigenlijk naar mensen gaat kijken. Er wordt namelijk nogal sterk gegeneraliseerd (hoewel dat ook wel moet, om algemene uitspraken te doen over een groepering, inhoudt).
Je kunt natuurlijk ook twee studies naast elkaar volgen, als je er de motivatie en tijd voor hebt.
Oud 12-12-2005, 21:11
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:

Vergis je niet, het is juist zo dat in economisch wat mindere tijden de maatschappelijke kanten van de samenleving weer belangrijk worden.

Het is niet zo dat je geweldige beroepsperspectieven hebt maar ook niet hele slechte. Ik kan me een lijstje van begin dit jaar herinneren met allemaal studies en kans op baan en Sociologie zat ongeveer in het midden.

Verder studeer ik Sociologie aan de RuG, dus als je vragen hebt moet je me even pm'en.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten