Afgelopen week hadden we toetsweek, waarbij ook een toets literatuur. Aangezien er in het verleden nogal vaak fraude werd gepleegd bij dit vak (toetsen jatten etc.) heeft de school nu iets nieuws bedacht: Digitale toetsing.
Dit houdt in dat je met z'n allen in de mediatheek gaat zitten waarna je vervolgens de toets gaat maken.
Tot hier gaat alles goed, maar nu komt het:
Om precies half 11 zat iedereen klaar voor de toets, nadat iedereen het programma op had gestart bleek dat het wachtwoord het NIET deed. Commotie alom.. Even later vulde iemand anders het wachtwoord nog een keer in, en nu deed hij het wel. Toen bleek dat de helft van de mensen maar in de lijst stond om de toets te kunnen maken. Opdracht van de lerares: iedereen die in de lijst staat toets gaan maken de rest heeft pech.
Ik hoorde ook bij die mensen die een toets moest maken en ben toen begonnen met de toets.
Op het moment dat ik begon met mijn toets zat de andere helft nog druk met elkaar te praten over wat dit nu weer voor iets raars was. Hierdoor was een goede concentratie niet echt mogelijk.
Nadat ik in de eerste 10 vragen een paar had overgeslagen (vorig jaar kon je altijd terugbladeren), bleek dat dit nu niet meer kon! Ook bleek er opeens een tijdslimiet per vraag ingevoerd te zijn. Dit alles was ons NOOIT verteld. Hierdoor waren er veel mensen die al in de eerste 10 vragen fouten hadden gemaakt.
Na 10 min. kwam de oplossing voor de andere helft van de klas die de toets niet digitaal kon maken: Maak hem maar op papier.
Hierop reageerden de 'digitale' mensen nogal verontwaardigd, want de mensen op papier hadden immers geen tijdslimiet en konden gewoon terugkijken!
Maar volgens de leraar sloeg dit nergens op en moesten wij hem gewoon op de computer afmaken.
Nu willen wij dus als klas hier een brief over sturen naar de directie, de redenen zijn als volgt:
- vertraging van 10 min. waardoor er sprake was van concentratieverlies
- oneerlijkheid; mensen op papier konden terugkijken en hadden geen tijdslimiet.
- extra rumoerigheid, waardoor de concentratie ook nog eens verminderd werd.
- en tot slot nog het feit dat ons NOOIT verteld was dat er een tijdslimiet op de digitale toets per vraag zat en men ook niet terug kon bladeren.
Het gevolg hiervan was ook dat iedereen een onvoldoende had (die hem digitaal had gemaakt)
Onze eis: een 'gratis' herkansing, in te vullen op een jou passend tijdstip.
Wat denken jullie ervan? Kan onze school dit zomaar maken? En is de eis die wij stellen redelijk?