Oud 27-11-2005, 12:51
Rieno
Rieno is offline
Hey wardt, vergeet je niet dat mensen die sommige dingen goed vinden spelen en het zichzelf aangeleerd hebben enzo, later toch vaak RSI-klachten kunnen hebben?

Als je net begint met spelen zijn sommige manieren makkelijker dan de 'goeie' techniek en als je dan alle vorm van begeleiding mist, ga je snel dingen aanleren waar je later weer last van krijgt of kunt krijgen. Jouw theorie klinkt heel leuk en Nijpjes is het er natuurlijk mee eens omdat ie dan niks af of bij hoeft te leren maar het klopt niet bepaald.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2005, 13:10
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Rieno schreef op 27-11-2005 @ 13:51 :
Hey wardt, vergeet je niet dat mensen die sommige dingen goed vinden spelen en het zichzelf aangeleerd hebben enzo, later toch vaak RSI-klachten kunnen hebben?

Als je net begint met spelen zijn sommige manieren makkelijker dan de 'goeie' techniek en als je dan alle vorm van begeleiding mist, ga je snel dingen aanleren waar je later weer last van krijgt of kunt krijgen. Jouw theorie klinkt heel leuk en Nijpjes is het er natuurlijk mee eens omdat ie dan niks af of bij hoeft te leren maar het klopt niet bepaald.
Ik vergeet dat van RSI niet, en dat is dan ook een heel vreemd iets in mijn ogen. Maar met luiheid heeft mijn 'theorie' niets te maken als je het mij vraagt. Mijn gitaarleraar heeft mij ook verschillende speeltechnieken geleerd, en daar heb ik mijn 'eigen' techniek van gebrouwen... Vreemd genoeg lijkt die techniek erg op de techniek die ik mijzelf daarvoor had aangeleerd. Misschien een simpele verklaring: als je je eigen systeem gaat forceren door een nieuw systeem te leren ben je veel bezig met je techniek en niet met het spelen zelf. Wat gaat resulteren in een heel technisch verantwoord spel, maar wat geen emotie heeft. En zoals ik al zei, als je je specificeert naar een bepaald genre dan moet je inderdaad begeleiding hebben, puur om het niet verkeerd aan te leren. Voorbeeld: punkmuziek, als je alleen maar ramt en je polsen forceert, wat veel punks doen, ben je verkeerd bezig, maar dat valt dan ook niet onder basistechniek, maar dat is de meer naar punkmuziek geörienteerde techniek.
Oftewel, basistechnieken leer je jezelf in mijn visie aan, uitgebreidere technieken zou je eigenlijk begeleiding bij moeten hebben.

Misschien niet zo'n duidelijke post, het is moeilijk vind ik om mijn visie goed uit te leggen zonder muziekvoorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:28
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Rieno schreef op 27-11-2005 @ 13:51 :

Ik heb nergens mijn mening gegeven over wardt's visie (toch?). De hele reden dat ik dit topic heb gestart is om te voorkomen dat ik een verkeerde techniek aanleer. En een verkeerde techniek bedoel ik een techniek waar je RSI aan overhoud, of wat misschien wel makkelijker spelen is, maar wat helemaal niet zo efficiënt is.

Ik heb nooit les gehad, maar ik heb vanaf begin af aan geprobeerd met een "juiste" techniek te spelen. Nu heb ik het gevoel dat ik al een tijdje technisch niet echt meer vooruit ga, dus vind ik het tijd voor wat tips & hints van mensen die ervarener zijn dan ik. Dussuh, dat is mijn standpunt enzo.
Oud 27-11-2005, 14:31
Sabientje101
Sabientje101 is offline
Citaat:
wardt schreef op 27-11-2005 @ 12:33 :
Ik moet zeggen dat ik me vereerd voel om dat te horen.
Iets meer dan 3 jaar gitaar, iets meer dan 2 jaar bass, iets van 3 jaar piano, dat laaste is wat minder serieus.
En ook nog een eigen stijl? Je maakt me erg benieuwd Waar treden jullie op? Zet anders ns een nummer van jullie online
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:34
Sabientje101
Sabientje101 is offline
Of de link van jullie site is nog beter natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:37
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
wardt schreef op 27-11-2005 @ 14:10 :
Ik vergeet dat van RSI niet, en dat is dan ook een heel vreemd iets in mijn ogen. Maar met luiheid heeft mijn 'theorie' niets te maken als je het mij vraagt. Mijn gitaarleraar heeft mij ook verschillende speeltechnieken geleerd, en daar heb ik mijn 'eigen' techniek van gebrouwen... Vreemd genoeg lijkt die techniek erg op de techniek die ik mijzelf daarvoor had aangeleerd. Misschien een simpele verklaring: als je je eigen systeem gaat forceren door een nieuw systeem te leren ben je veel bezig met je techniek en niet met het spelen zelf. Wat gaat resulteren in een heel technisch verantwoord spel, maar wat geen emotie heeft. En zoals ik al zei, als je je specificeert naar een bepaald genre dan moet je inderdaad begeleiding hebben, puur om het niet verkeerd aan te leren. Voorbeeld: punkmuziek, als je alleen maar ramt en je polsen forceert, wat veel punks doen, ben je verkeerd bezig, maar dat valt dan ook niet onder basistechniek, maar dat is de meer naar punkmuziek geörienteerde techniek.
Oftewel, basistechnieken leer je jezelf in mijn visie aan, uitgebreidere technieken zou je eigenlijk begeleiding bij moeten hebben.

Misschien niet zo'n duidelijke post, het is moeilijk vind ik om mijn visie goed uit te leggen zonder muziekvoorbeelden.
Mja...terwijl ik juist genoeg mensen ken die de basis (nja, van basgitaar dan) zo compleet vernoikt hebben aangeleerd, dat het gewoon niet werkt.

Zelf heb ik nooit echt les gehad, maar wel heel veel strenge aanwijzingen van bassisten tijdens de jam-sessie waar ik erg veel aan mee deed in het begin daar heb ik heel veel aan gehad. Ben juist van mening dat je de basis goed aangeleerd moet krijgen en dat je van daaruit een eigen techniek kunt gaan ontwikkelen....als je van daaruit weer verder gaat naar moeilijkere, technischere dingen hou je vaak wel een eigen stijl.

Ben ook geen fan van conservatorium bijvoorbeeld...ze slaan de eigen stijl uit je, proppen hun 'technisch correcte' stijl erin en als je dan klaar bent met je studie, mag je proberen weer je eigen stijl te vinden...wat vaak erg geforceerd klinkt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 14:49
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Rieno schreef op 27-11-2005 @ 15:37 :
Mja...terwijl ik juist genoeg mensen ken die de basis (nja, van basgitaar dan) zo compleet vernoikt hebben aangeleerd, dat het gewoon niet werkt.

Zelf heb ik nooit echt les gehad, maar wel heel veel strenge aanwijzingen van bassisten tijdens de jam-sessie waar ik erg veel aan mee deed in het begin daar heb ik heel veel aan gehad. Ben juist van mening dat je de basis goed aangeleerd moet krijgen en dat je van daaruit een eigen techniek kunt gaan ontwikkelen....als je van daaruit weer verder gaat naar moeilijkere, technischere dingen hou je vaak wel een eigen stijl.

Ben ook geen fan van conservatorium bijvoorbeeld...ze slaan de eigen stijl uit je, proppen hun 'technisch correcte' stijl erin en als je dan klaar bent met je studie, mag je proberen weer je eigen stijl te vinden...wat vaak erg geforceerd klinkt.
Wijze woorden Rieno. Ik hoop dat mijn techniek tot nu toe een beetje goed is. Niet vernoikt enzo.
Oud 27-11-2005, 15:03
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Rieno schreef op 27-11-2005 @ 15:37 :

Eigenlijk heb ik meerendeel van mijn gitaarlessen op de conservatorium manier gekregen, en ik ben ook niet zo blij met dat principe, maar als je het geduld op kan brengen slaat het aan.
En bassisten met een lousy basistechniek snap ik zoizoo niet hoe dat kan, als je voelt dat je te geforceerd speelt, dan doe je daar toch iets mee?

Citaat:
Sabientje101 schreef op 27-11-2005 @ 15:31 :
En ook nog een eigen stijl? Je maakt me erg benieuwd Waar treden jullie op? Zet anders ns een nummer van jullie online
Citaat:
Sabientje101 schreef op 27-11-2005 @ 15:34 :
Of de link van jullie site is nog beter natuurlijk
Mijn band is zichzelf weer aan het opbouwen, dus we treden momenteel dus niet op, maar misschien over een half jaartje ongeveer. Evenals de site, die ligt geduldig op mijn pc te wachten tot ik hem even een goede beurt ga geven.
Maar wie weet als ik een keer een (goed genoeg) demo dingetje heb dan post ik het wel even.

Citaat:
Nijpjes schreef op 27-11-2005 @ 15:49 :
Wijze woorden Rieno. Ik hoop dat mijn techniek tot nu toe een beetje goed is. Niet vernoikt enzo.
Van wat ik heb gezien ben je gewoon goed onderweg als je het mij vraagt. Misschien een tip: probeer verschillende technieken uit en kijk of je die technieken op een ontspannen manier kan toepassen, zodra je voelt dat je te gespannen speelt is het niet goed.

Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 20:52
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 26-11-2005 @ 15:21 :
w-m-w Geddy Lee stijl

en als et er meer op een rij zijn gewoon w-m-w-m-w-m evt met accenten.
O, ok.
Mij lukte het niet echt lekker om daar de snelheid voor te kweken dus ben ik maar Steve DiGiorgio stijl gewoon alles met r-m-w-m-r-m-w-m-r (etc) gaan doen (inmiddels kan ik in beide richtingen mijn triplets er gewoon in gooien)
Oud 27-11-2005, 22:01
Milan Dado
Milan Dado is offline
Heb je eigenlijk al es opnames van jezelf gemaakt?
Oud 28-11-2005, 08:50
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 27-11-2005 @ 23:01 :
Heb je eigenlijk al es opnames van jezelf gemaakt?
Behalve een uberbrakke MP3 opname waar ik op dit moment geen toegang tot heb (omdat die bij de gitarist op de PC staat) en waar eigenlijk alleen de zang goed te horen is en de band als achtergrond ruis erbij zit nog niet.
Maar als het goed is gaat dat komen met die schoolband want we zijn namelijk behalve door de school gesponsord ook de "testonderwerpen" van de geluidstudio

EDIT:
En ik sta ergens op een CD van een lokale band die ik verder niet ken omdat hun bassist de opnamedag niet kon. Maar die telt niet want die CD heb ik niet en ik speelde daar niet over mijn eigen basgitaar dus das niet mijn sound

Laatst gewijzigd op 28-11-2005 om 08:52.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 09:47
Milan Dado
Milan Dado is offline
Het gaat vooral om spel en techniek he sound boeit hier niet zo
Oud 28-11-2005, 15:26
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 28-11-2005 @ 10:47 :
Het gaat vooral om spel en techniek he sound boeit hier niet zo
Nou, laten we het er op houden dat ik je die CD dan ook maar niet laat horen
(Ik weet niet of je de WC experience of Band Zonder Banaan kent maar dat niveau moet je maar even denken en om dat nou hoogstaand en technisch te noemen )
Oud 28-11-2005, 20:12
Nijpjes
Nijpjes is offline
Lieve mensen, tijd voor een kleine wending aan dit topic.
Ik ben er vanmiddag achter gekomen dat mijn snelheid redelijk kut is en daar wil ik wat aan doen.
Ik heb mijzelf daarvoor een doel gesteld en dat is Hysteria van Muse strak kunnen spelen. Kan ik meteen mn hammer-on's en pull-off's oefenen.
Hebben jullie hier nog leuke oefeninkjes voor? En dan bij voorkeur iets anders dan z.s.m. 16en spelen met een metronoom.
Oud 28-11-2005, 21:11
Milan Dado
Milan Dado is offline
Het klinkt cliché, maar het is wel waar: je moet dat oefenen waar je beter in wil worden. Dus om snelheid te kweken moet je snel (en strak!) spelen. Dus metronoom aan en blijven rammen tot het strak en niet geforceerd gaat. En dan de metronoom sneller
Oud 28-11-2005, 21:22
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 28-11-2005 @ 22:11 :
Het klinkt cliché, maar het is wel waar: je moet dat oefenen waar je beter in wil worden. Dus om snelheid te kweken moet je snel (en strak!) spelen. Dus metronoom aan en blijven rammen tot het strak en niet geforceerd gaat. En dan de metronoom sneller
een waar woord.

wat ik bij dat soort dingen doe is een snelheid zoeken waarop het nog goed strak gaat en dan een tijdje zo spelen...spiergeheugen opbouwen...en dan sneller en nog sneller en nog sneller enz.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 21:31
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ok. Gelukkig kan oefenen met de metronoom ook heel mediterend werken
Wierrookje aan enzo.
Oud 29-11-2005, 12:45
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-11-2005 @ 22:31 :
Ok. Gelukkig kan oefenen met de metronoom ook heel mediterend werken
Wierrookje aan enzo.
Hè jasses, hippie!
Je kan ook stampen met je voet Maar veel bassisten doen dat uitzich zelf sowiso al. En op zich is het uitproberen met een dun plectrum te spelen ook niet zo'n slechte, je kan op zich wel flink snelheid opbouwen als je eraan gewend bent. Het geluid is alleen flink anders...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 14:16
Milan Dado
Milan Dado is offline
Ik speel 1 nummer met plectrum en dan palm-muted. De rest van de band had eerst zoiets van " plectrum????" maar ik geloof dat ze et nu ook wel hip vinden
Oud 02-12-2005, 15:15
Rhinus
Rhinus is offline
Ik snap nog steeds niet dat mensen met zo'n stukje plastic kunnen spelen. Ik heb het ook ooit geprobeert, maar ik vond het onaangenaam. Jammer wel, want bij sommige nummers is een plectrum erg oke.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 16:36
Haligh
Haligh is offline
ik speel over het algemeen met een plectrum.
speelt heerlijk .
Oud 02-12-2005, 17:42
0123456789
0123456789 is offline
Ik speel zelf liever zonder plectrum (ook op gewone gitaar) maar ik wijk wel eens uit, en eerlijk gezegt zit er niet echt een logica achter wanneer ik met of zonder plectrum speel. Ik hoor wel vaak dat ik strakker speel met plectrum, maar swingender zonder.

Edit: Overigens heb ik een punker-bassist in mijn band gehad, die speelde alleen maar met plectrum, sindsdien ben ik wel een beetje huiverig voor bassisten die alleen maar met een plectrum spelen. Duidelijk genoeg was dat het aan de persoon lag en niet aan het plectrum.

Laatst gewijzigd op 02-12-2005 om 17:46.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2005, 18:13
Haligh
Haligh is offline
nee precies, strakke stukken spelen gewoon fijner met plectrum.
maar rustige stukken die meer toon moeten hebben en inderdaad 'swing' stukken is gewoon fijner zonder.
Oud 05-12-2005, 17:13
Snakeboy
Snakeboy is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 23-11-2005 @ 22:21 :
FB's, schroom je niet dit te verplaatsen naar Muziek als het daar thuis hoort.

Ik ben sinds kort begonnen om mijzelf "de goede bastechniek" aan te leren. Deze dacht ik hier en hier gevonden te hebben.
Nu is er mij wat niet duidelijk wat ik hier aan de meer ervaren bassist wil vragen:
etc etc
Ik ben zelf bassist, heb les gekregen van een goeie bassist uit de streek hier..
Maar ik heb pas 1 les van hem gehad, en de rest heb ik zelf opgepikt..

Maar het is dus nooit erg om je vinger 2x of vaker te gebruiken..
Smokkelen mag best, en je mag de noot pakken waar jij
hem zelf makkelijker vind spelen en waar je hem beter vind klinken.,

Maar met plectrum spelen geeft je geen mooi basgeluid,
Met vingers speel je ook nog veel sneller en beheerster..
Dus alleen een plectrum gebruiken als je bijvoorbeeld Metal of Punk speelt..
Maar voor Blues, Rock, Jazz, Funk nooit een plectrum gebruiken bv.

Verder gewoon veel oefenen, en met muziek meespelen (cd's, mp3's, etc)
dat werkt veel beter dan die lessen op internet..
Oud 05-12-2005, 19:58
Nijpjes
Nijpjes is offline
Sorry Slangeknaap, wat plectra/plectrums betreft sluit ik me geheel aan bij Rhinus, die het zeer treffend wist te verwoorden
Citaat:
Rhinus schreef op 02-12-2005 @ 16:15 :
Ik snap nog steeds niet dat mensen met zo'n stukje plastic kunnen spelen. Ik heb het ook ooit geprobeert, maar ik vond het onaangenaam. Jammer wel, want bij sommige nummers is een plectrum erg oke.
Het ligt helemaal aan de muziek wat mooier is, plectrum of vingers. Stel je voor dat bassisten van The Breeders en Elastica met hun vingers hadden gespeeld...het had op zn minst een hoop moeite gekost om dan hetzelfde smerige geluid te krijgen (smerig is positief in dit geval).

Ik heb in het begin een tijdje met de nagel van mn wijsvinger gespeeld, als surrogaat plectrum zeg maar. Nadeel was dat als ik geen lange nagel had, ik vadsige blaren kreeg op de top van die vinger Met een plectrum spelen kan ik ook niet...ook niet heel veel geprobeerd trouwens.
Oud 05-12-2005, 20:44
Rhinus
Rhinus is offline
Ik wil er wel bij op merken dat het bij niet zo veel nummers is en dat ik er nu geen kan noemen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 23:18
MazeMouse
MazeMouse is offline
http://digg.com/music/One-handed_bass_player_ROCKS

Er is dus nog hoop voor het geval iemand ooit een hand verliest
Oud 06-12-2005, 08:46
Moustache
Moustache is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 06-12-2005 @ 00:18 :
http://digg.com/music/One-handed_bass_player_ROCKS

Er is dus nog hoop voor het geval iemand ooit een hand verliest
ziet er bijzonder uit
Oud 06-12-2005, 09:36
Milan Dado
Milan Dado is offline
Hij kan spelen
Oud 06-12-2005, 10:34
Nijpjes
Nijpjes is offline
Nondeju!
Wat is dat ding bij de eerste fretten?
Oud 06-12-2005, 11:15
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 06-12-2005 @ 11:34 :
Nondeju!
Wat is dat ding bij de eerste fretten?
capo?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 11:37
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Rieno schreef op 06-12-2005 @ 12:15 :
capo?
Met dikke laag verband dr omheen?
Oud 06-12-2005, 11:57
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 06-12-2005 @ 12:37 :
Met dikke laag verband dr omheen?
ja, dat snapte ik ook niet helemaal...misschien om de actie zo laag mogelijk te krijgen ofzo?....dat tappen wordt er wel makkelijker van dan
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 13:03
Snuitermans
Snuitermans is offline
Ik denk dat het er op zit om snaren ietwat te dempen. Actie verlagen lijkt me niet, aangezien dat ook op andere manieren kan.
Oud 06-12-2005, 13:17
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 06-12-2005 @ 14:03 :
Ik denk dat het er op zit om snaren ietwat te dempen. Actie verlagen lijkt me niet, aangezien dat ook op andere manieren kan.
oh wacht, ja, dat klinkt wel logisch idd...anders kunnen ze door gaan zingen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 13:31
Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 06-12-2005 @ 14:03 :
Volgens mij ook Kun je aan het geluid ook horen.
Oud 06-12-2005, 16:31
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 06-12-2005 @ 10:36 :
Hij kan spelen
En het grooved ook nog (al is het enigsinds eentonig )

En dat ding bovenaan is inderdaad om wootenstyle de boel te dempen
Oud 06-12-2005, 16:43
Milan Dado
Milan Dado is offline
Nah. Hij groovet juist voor geen meter. Komt ook door de drummer d'r bij natuurlijk...

Laatst gewijzigd op 06-12-2005 om 17:01.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 16:45
Rhinus
Rhinus is offline
Knap is het wel, mooi niet.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 10:40
Lastsunset
Lastsunset is offline
ik vind het wel iets hebben, maar tis zo kaal , alleen die durmmer en bassist... als er nou een leuk gitaartje en orgeltje bij zit dan zou het wel vet zijn denk
Oud 04-01-2006, 13:41
Lastsunset
Lastsunset is offline
ik ben trouwens benieuwd of er iemand op dit hele fokking forum is die dit uberhaupt met 2 handen kan
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten