Oud 07-12-2005, 21:37
CSN
CSN is offline
Waarom je ’s nachts weemoedig
je favoriete boek opzij legt,
het raam uitkijkt en wacht

totdat een ruimteschip je meeneemt
naar de wereld waar je net van las
of al halflevenslang aan dacht,
is omdat

je soms zo vol kan zijn als koffers
die zo leeg zijn als de schelpen
nadat je vader mosselen at.

--

Na veel pogingen tot het schrijven van lange, misschien emotionele gedichten, is hier weer een wat korter gedicht. Het lucht minder op.
Oud 08-12-2005, 01:56
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind de laatste zin niet mooi, ik hou niet van mosselen eten, en ook niet van het beeld van mosselen eten. Het gedicht zelf geeft een versterking van het 'Lost in Translation' gevoel wat ik nu heb, omdat ik vannacht die film heb gekeken toen ik niet kon slapen. Dat mag dan toeval heten, het is wel mooi toeval. Maar objectief bekeken vind ik het gedicht niet zo geslaagd. Het lijkt alsof je beeldspraak een beetje ontspoort. Lukraak roep je beelden op die niets met elkaar te maken hebben, en dat gegeven werk je ook niet op een verrassend mooie manier uit. Oh ja, en probeer eens een ander thema dan 'weemoed', want dat kan je ook.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 11:35
Bird-one
Bird-one is offline
ik lees altijd in mijn bed voor ik ga slapen. en voel me precies zoals jij het beschrijft. ik had het absoluut niet beter kunnen verwoorden. ik weet niet hoe ik het objectief moet bekijken.
Oud 08-12-2005, 12:01
Porcelain
Porcelain is offline
De situatie die beschreven wordt doet me wel wat, maar de manier waarop niet. De vader met de mosselen vind ik te onlogisch (mis ik dan iets?), het is zo'n anticlimax (is dat het goede woord?).
Eigenlijk had ik vóór die laatste twee regels van de laatste strofe wel steeds het idee dat het nog ergens heen zou leiden. Die stiekeme rijm (wel op te merken, maar toch subtiel) is wel leuk, maar ik mis toch iets bijzonders aan dit gedicht.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 12:09
Parachutes
Parachutes is offline
Jullie kunnen wel gedichten uitpluizen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 19:09
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
CSN schreef op 07-12-2005 @ 22:37 :
Waarom je ’s nachts weemoedig
je favoriete boek opzij legt,
het raam uitkijkt en wacht

totdat een ruimteschip je meeneemt
naar de wereld waar je net van las
of al halflevenslang aan dacht,
is omdat

je soms zo vol kan zijn als koffers
tot daar is het super
echt iets uit een bundel, iets dat ik zou overschrijven op een blaadje, opvouwen en tussen mijn agenda zou steken, opdat ik het me zou herinneren
Oud 08-12-2005, 19:36
Reem
Reem is offline
Hm, ja. Eigenlijk wat de rest al gezegd heeft, geloof ik. De laatste twee regels passen er niet goed bij, terwijl het verder helemaal niet slecht is. Ik geloof dat als het einde beter en mooier was geweest, dat het gedicht me dan echt geraakt had. Nu is het einde wat zwak, dat is jammer.
Oud 08-12-2005, 20:00
Bird-one
Bird-one is offline
hm ik vind het juist wel een leuk einde, een fijne vergelijking met je vader die mosselen heeft gegeten. het is wel een vreemde vergelijking. en niet zo verfijnd als de rest van het stuk. ook omdat veel mensen mosselen nu eenmaal smerig vinden.
Oud 09-12-2005, 06:59
Reem
Reem is offline
Citaat:
Bird-one schreef op 08-12-2005 @ 21:00 :
hm ik vind het juist wel een leuk einde, een fijne vergelijking met je vader die mosselen heeft gegeten. het is wel een vreemde vergelijking. en niet zo verfijnd als de rest van het stuk. ook omdat veel mensen mosselen nu eenmaal smerig vinden.
Ik houd wel van mosselen! Ze zien er alleen niet lekker uit, misschien is dat het wel.
Oud 09-12-2005, 09:28
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Reem schreef op 09-12-2005 @ 07:59 :
Ik houd wel van mosselen! Ze zien er alleen niet lekker uit, misschien is dat het wel.
ik vind ze ook wel lekker eigenlijk.
Oud 10-12-2005, 14:47
Ydorfine
Ydorfine is offline
De mosselen naar een nieuw gedicht, en deze afmaken in de sfeer van boeken, lezen, ruimteschepen, weemoed.

Mosselen geven gelijk zo'n zoute hap vocht af, die het boek doet opkrullen en vlekken, en het ruimteschip van de kleurrijke verbeelding verdoemd tot een gelige foto van een lamp in een raam.

Mosselen zijn voor de zeeuwse kust, de bijtende koude wind op je wangen. niet voor het staren in een raam, met de werkelijkheid van een boek dat door je aderen stroomt als was het een drug. Boeken en herinneringen dienen voorzichtig gekoppeld te worden, als het mogelijk is helemaal niet. De feeling en kleur ervan verschilt te erg.

Ik hou van lezen, niet van mosselen. 't Is als vis met slagroom.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten