Elke bal heeft een waarde in de snooker. Deze zijn:
Rood : 1p
Geel : 2p
Groen : 3p
Bruin : 4p
Blauw : 5p
Roos : 6p
Zwart : 7p
Je krijgt het aantal punten van de bal die je geldig pot.
Je ligt "snooker" als je de bal die je moet raken niet aan beide kant kan zien... Of heel simpel gezegt: Je kan met de witte bal niet aan de bal kan waarop je moet schieten.
Na een tijdje liggen de 4 laatste ballen nog op tafel. Dwz bruin, blauw, roos & zwart. Samen is dat (4 + 5 + 6 + 7) 22 punten.
STEL nu dat jij tegen mij aan het spelen bent, en jij hebt 75 punten en ik heb er 50. Dwz dat ik 25 punten achter sta. STEL dat ik dan alle ballen nog pot dan krijg ik nog 22 punten erbij, dan sta ik op 73 en jij op 75 en dan ben je gewonnen. Dat is uiteraard niet mijn bedoeling, dus ik moet er voor zorgen dat ik minstens 3 punten meer score zodoende ik kan winnen!
Dat is alleen mogelijk door strafpunten te krijgen. Bij elke fout die jij maakt krijg ik punten, en bij elke fout die ik maak krijg jij punten. Deze strafpunten zijn altijd minstens 4 en maximum 7. Hoe kan je een fout maken? Door snookers te leggen.
Maw zegt men tijdens onze wedstrijd, met een stand van 75 tegen 50 en met nog 4 ballen op tafel, dat ik een snooker nodig heb om nog te winnen.
Snappie?!