Ja, dan zijn straks Leeuwarden (dependance van ik geloof de UTwente) en Middelburg ('Roosevelt Academy', een Engelse naam voor een Nederlandse universiteit, kots kots) ook 'studentensteden'. Dat dat niet zo kan zijn begrijpt natuurlijk iedereen.
De traditionele studentensteden zijn in mijn ogen alleen Amsterdam (in elk geval de VU bestaat al sinds 1880 als ik het goed heb, wat betreft de toenmalige Gemeentelijke Universiteit weet ik het niet), Leiden (1575), Groningen (1614), Nijmegen(1655, toen nog Kwartierlijke Academie geheten, helaas al snel door toedoen van de Fransen gesloten), Utrecht (1636), Delft (1842, toen nog Polytechnische school).
Nijmegen is in 1923 hersticht en Tilburg kreeg ik geloof pas in de jaren vijftig het recht de titel universiteit te voeren (daarvoor was het de Katholieke hogeschool Brabant). Eindhoven en Enschede zijn eigenlijk samengeklonterde en uit hun krachten gegroeide industrie- resp. textieldorpen zonder academische traditie. En de UM in Maastricht is eigenlijk gewoon een kadootje omdat de rijksoverheid de mijnen dichtgooide.
|