Citaat:
Belgarath schreef op 27-01-2006 @ 21:31 :
Ik heb op school altijd geleerd dat in een formele engelse brief geen afkortingen als "I'm" en " I can't" gebruikt mogen worden. Nu vraag ik me af of dat (nog) klopt. Ik heb een vriendin in Engeland die onlangs een formele brief moest schrijven om aan te geven waarom ze graag een studiebeurs wil hebben. Deze brief heb ik gelezen en mijn vriendin gebruikte regelmatig dingen als "I'm" en " I can't". Toen ik haar vroeg of ze dat niet beter voluit kon schrijven omdat het een formele brief was, was ze verbaasd. Wat ik op school geleerd heb, klopt volgens haar helemaal niet. Ik ben geneigd haar te geloven, je gaat zo'n belangrijke brief niet vol fouten opsturen neem ik aan.
Wie weet hoe het zit?
|
Ga er maar van uit dat datgene wat je op school hebt geleerd klopt. Het zou kunnen dat dit aspect bij jouw vriendin op school nooit aan de orde is geweest, en dat ze daarom veronderstelt dat het geen bezwaar is om samentrekkingen in een formele brief te gebruiken. Overigens besteedt Steven G. Krantz, een Amerikaanse wiskundige, hier ook aandacht aan in zijn boek A Primer of Mathematical Writing. Hij schrijft letterlijk: "Do not use contractions in formal writing". Hij adviseert verder om ook geen afkortingen te gebruiken.
Je topictitel is in dat verband enigszins misleidend, omdat het hier gaat om het al of niet gebruiken van samentrekkingen in plaats van afkortingen. Bij een afkorting denk ik aan iets als c.f., i.e., e.g. of iets dergelijks.