Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
MONKEY NEWS!!
|
Je kunt haar idd niet 'redden', dat moet ze zelf doen en dat weet ze ook.
Uitmaken kan voor haar trouwens wel een enorme klap zijn, gezien haar 'diagnose'. Misschien heeft ze dan het gevoel dat iedereen haar in de steek laat. Wacht even af tot ze een 'goede bui' heeft en probeer dan met haar te praten over wat je dwars zit. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ten tweede ben ik het er ook niet mee eens dat de topicstarter op een dood spoor zit. De trein rijd; ze is bezig met een psycholoog en met haarzelf. Uiteindelijk zal dat toch moeten lijden naar dat ze beter overweg kan met haar depressie, beter overweg kan met haarzelf en haar gevoelens en dan uiteindelijk ook met haar relatie. De topicstarter heeft zelf al aangegeven dat hij het momenteel ervaart als twee extremen; een enorm goede kant en een enorm slechte kant. Ik vind dat hij zelf moet beslissen of het de moeite waard is om door te vechten en de slechte kant voor lief te nemen en geduldig toe te kijken hoe het meisje er bovenop komt. Liefde overwint geen depressies, daar moet hij ook zeker niet vanuit gaan. Maar liefde kan je wel uithoudingsvermogen geven totdat het zware weer voorbij is getrokken. Tenminste; bij veel koppels zie ik dat niet gebeuren omdat de liefde toch te zwak is of het egoisme toch te groot, maar bij sommige koppels is het wel degelijk gebeurd en goedgekomen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jij noemt dat dan weer egoďsme, een woord met een nogal negatieve ondertoon. Feit is dat mensen in relaties voortdurend voor zichzelf kiezen, en daar is niks mee. De normaalste zaak van de wereld is dat zelfs. Dit word niet ineens fout als de persoon in kwestie bloedarmoede, pfeiffer en een sociale fobie heeft. TS moet kiezen voor zijn eigen geluk, en niet hopen dat alles na een lang traject met instanties, hulpverlening en heel veel praten allemaal beter word. Dat is zonde van zijn tijd, want hij is een jonge knul die een optimistische omgeving moet opzoeken, niet dit depressieve negatieve gedoe. En ja ze is een wacko. Kijk hoe ze hem behandelt. Dat hoeft hij niet te pikken enkel omdat ze bepaalde aandoeningen heeft. Dat jij dat niet van respect vind getuigen neem ik ter kennisgeving aan. |
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Jij noemt het een lijdensweg; dat is overdreven. De topicstarter beleeft ook goede dingen in z'n relatie. Citaat:
Citaat:
Over het algemeen zie ik jongeren die alleen maar optimische omgevingen opzoeken als oppervlakkige jongeren die niet vooruit denken. Citaat:
|
![]() |
|
In mijn mening staat liefde en verliefdheid vrij hoog in het lijst van belangrijke dingen .. en moet je daarom eventueel alles uit de kast halen om een relatie, liefde, het vuur .. te behouden, eventueel zelfs jezelf ervoor op de achtergrond te schuiven .. totdat je het echt niet meer aan kan of dat je echt zeker weet dat 't nooit meer goed komt.
Doe je dat niet; hield je blijkbaar toch niet zoveel van d'r als je dacht. En leeftijd, jong of oud, heeft hier niks mee te maken. Liefde behandel je, in mijn ogen, niet als een product dat je weg kan gooien en ergens anders wel weer kan kopen. |
![]() |
|
@ TS, wat wil je vriendin op dit moment? Staat ze open voor een relatie, in haar situatie? Misschien is het voor haar op dit moment beter even geen relatie te hebben en puur voor zichzelf te kiezen. In de zin van een 'break' totdat het wat beter gaat.
Dan kan zij zich helemaal op zichzelf richten, zonder ook nog een relatie te moeten onderhouden. Ondertussen kun je er nog wel steeds voor haar zijn, dat lijkt me ook wel belangrijk, maar dan sta je er nét iets verder van af. Ik denk dat het voor jou het moeilijkst is, maar voor haar is het waarschijnlijk beter. Zodra ze zichzelf weer een beetje is, kunnen jullie het misschien weer proberen. Want zo is er voor jou ook niet veel aan en het kost je gigantisch veel energie. Er komt een moment (of dat is er al) dat je het echt niet meer trekt. Heel veel sterkte ![]() |
![]() |
|
Ik vind het allemaal heel lief en aardig wat je voor haar doet, maar ze moet het zelf doen, ze moet hier zelf uitkomen, je kan der allen maar blijven steunen en dat ze op jou afreageerd is omdat ze ook superveel van jou houd blijkbaar... ik heb ook superveel meegemaakt en ik had ook k*tperiodes en het is juist fijn dat er iemand is die dag en nacht voor je klaarstaat ... iemand die alles voor je over heeft... uiteindelijk word de relatie er alleen maar beter van... (probeer haar wel te steunen en niet te zeuren........)
![]() ![]() Kus
||
Citaat:
het is sowieso beter om zo iemand met rust te laten, want je word er zelf echt niet beter van en je word alleen zelf maar in die ellende meegesleurd.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
in staat zijn om beslissingen te nemen Nee, dan snap ik je zin nog steeds niet. Maar ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt... En je hebt inderdaad niet als taak om de hulpverlener uit te hangen... Maar dat betekent niet dat je per definitie niks voor degene die ziek is kunt beteken.
|
Ik ben zelf de depressieve vriendin in een soortgelijk verhaal. Ik vind het juist heel fijn dat mijn vriend voor me klaarstaat en dergelijke. Als je veel praat kom je er heus wel uit. Het is niet de bedoeling dat hij mijn psycholoog is of zo. Ik denk dat dat de fout is die de meeste mensen maken: jij moet haar niet helpen uit die depressie te komen omdat je daar niet de aangewezen persoon voor bent, maar je moet haar wel steunen.
En dat doet mijn vriend geweldig. We worden er alleen maar hechter door en daardoor weet ik dat hij echt van me houdt. Ik heb veel bewondering voor hem. Soms is het ook voor hem teveel en dat begrijp ik dan heus wel. Soms huilen we samen, maar er blijven de goede momenten. Het is veel moeilijker dan een gewone relatie, maar als je echt van je vriendin houdt, ga je haar toch niet dumpen... omdat ze depressief is..?! |
![]() |
||
Citaat:
wat ik dus bedoel: je kunt wel iets voor iemand betekenen, maar je kunt hem alleen steunen. als je erg van iemand houdt of erg om iemand geeft zul je nooit de beslissing kunnen nemen om hem of haar misschien op te laten nemen of bij een pyschiator te plaatsen. wat hem/haar misschien alleen maar meer tegenwerkt.
||
Citaat:
En het is trouwens psychiater.
|
![]() |
||
Citaat:
en je hebt het over aanraden. dat kan ja, maar zelf helpen? dacht het niet
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-03-2006 om 20:50. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het kort door de bocht dat anderen zeggen dat je haar het beste kan dumpen. Wat dat betreft ben ik het heel erg eens met Marcade aangezien ik liefde en verliefdheid ook heel erg hoog heb staan. Ik mag dan bijna 21 jaar zijn, zelf denk ik heel erg serieus over verliefdheid en liefde. Als ik in een relatie zit, ga ik daar ook voor en hoop dat het nog heel lang gaat duren. En ook al zijn er negatieve dingen in een relatie, ik zal er voor blijven gaan totdat ik er echt geen uitweg meer in zie en wij alletwee ongelukkig worden.
In het geval van de topicstarter zijn er nog steeds momenten waarin er hevige verliefdheid is. Ook geeft de topicstarter aan dat hij haar niet kwijt wil en haar wil helpen. Persoonlijk zou ik dan zeggen: blijf haar steunen, maar zorg daarbij ook goed voor jezelf. Geef je grenzen aan en bezwijk vooral niet in haar problemen. Pas als je het zelf totaal niet meer ziet zitten, probeer er afstand van te houden en anders kan je nog altijd kiezen om het uit te maken. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Vind het wel flauw dat iedereen maar zegt dat je hard weg moet rennen omdat je haar tóch niet kan helpen. Nee, je kan haar niet genezen, wel helpen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je dit allemaal niet aankunt, moet je het niet doen. Maar als zij het waard is en je houdt van haar, dan kun je het altijd proberen. Het wordt verschrikkelijk zwaar en ze zal je nog honderd keer kwetsen, maar ooit komt ze uit dit dal en wordt het weer beter (neem ik aan, want ze is in therapie toch?). |
![]() |
|
![]() |
Wel moet je dingen tegen elkaar afwegen. Ik denk dat veel mensen een relatie iets té serieus nemen. Die hebben dan allerlei problemen met elkaar, hebben duidelijk meer last dan plezier ervan en gaan er toch meer door. En een paar maanden later is het alsnog uit. Dan heb je dus maandenlang heel veel dingen opgegeven en veel moeite gedaan met weinig resultaat.
Ik zou daarom ook kijken naar het toekomstperspectief van de relatie. Want stel, je bent al jaren samen, en je partner krijgt psychische problemen. Natuurlijk steun je dan diegene, je gaat niet meteen die hele relatie daarvoor 'weggooien'. Maar als je nou pas een paar weken verkering hebt, en je partner blijkt vele problemen te hebben, dan kun je er wel heel veel moeite in gaan stoppen maar is de kans groot dat de relatie alsnog misloopt. En dan heb je spijt dat je je op jonge leeftijd in zo'n drama hebt gestort. Verder zou ik inderdaad willen zeggen: geef je grenzen aan. Zij is dan wel depressief, dat betekent niet dat zij jou kan kwetsen, hoe begrijpelijk dat ook is. Zorg goed voor je zelf, maak lol met vrienden, maak tijd voor je eigen hobby's etc. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
nergens meer zin in, depressief Anoniiem | 3 | 03-01-2012 12:34 | |
Liefde & Relatie |
depressief zonder vriendin pietje11 | 3 | 09-11-2010 17:24 | |
Psychologie |
hoe kan ik het beste met haar omgaan --> depressieve vriendin marrel | 13 | 02-07-2004 16:48 | |
Psychologie |
problemen met de vriendin van mn vader Daantje_0705 | 17 | 03-07-2003 10:49 | |
Psychologie |
Dood willen = depressief zijn? MazeMouse | 31 | 01-04-2003 17:40 | |
Psychologie |
depressieve vriendin silvershadow | 9 | 28-04-2002 21:03 |