Oud 22-03-2006, 13:26
Verwijderd
Wij hebben nu al een poosje een externe hd van Freecom (USB 2.0), alleen die is FAT32. Ik wou laatst een image file erop zetten van 4,18 gig alleen begon tie te zeuren dat het er niet genoeg vrije ruimte was, terwijl ik 214 gig vrij heb.
Ik ben er ondertussen al wel achter dat alleen NTFS grotere bestanden dan 4 gig aan kan ofzo..
Is het nou mogelijk dat ik die externe hd gewoon als NTFS formatteer? Want ik zie voor de rest geen voordelen waarom het FAT32 zou moeten blijven.
Is het ook mogelijk dat de bestanden die nu op de externe HD erop blijven als je hem formatteert als NTFS? Ik heb zo'n vermoeden van niet, maar je weet maar nooit natuurlijk..

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2006, 14:01
J-roenn
J-roenn is offline
als je alleen compatible met windows xp hoeft te zijn, formatten naar NTFS. als je ook windows 98 of linux er toegang tot wilt laten hebben dan zo laten staan, die kunnen namelijk niet vanaf NTFS lezen.

let bij t formatteren wel op dat je een back-up maakt, want je data op de schijf gaat dan verloren..
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:07
Verwijderd
Bij mijn weten gaat de data altijd 'verloren' als je het filesystem verandert of er komen fouten in de data te zitten.
Je zou kunnen proberen de data na het formatteren terug te halen met recovery tools, maar er is natuurlijk geen garantie dat dat werkt.

TS, niet alleen ntfs kan images groter dan 4,.. gig aan, ext3, reiserfs, etc kunnen dat ook. Fat32 (en 16) kunnen dat inderdaad niet.

J-roenn, linux kan doorgaans wel goed lezen van ntfs, het schrijven is niet gegarandeerd, maar wel goed mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:17
Verwijderd
Ah ok, bedankt iig

Maar dan maak ik wel even een back-up en dan formateer ik die zaak maar even..

Citaat:
TS, niet alleen ntfs kan images groter dan 4,.. gig aan, ext3, reiserfs, etc kunnen dat ook. Fat32 (en 16) kunnen dat inderdaad niet.
Maar dat zijn dan niet de meest alledaagse filesystems ofwel? Ik heb er iig nog nooit van gehoord
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:35
Verwijderd
Citaat:
arjen9551 schreef op 22-03-2006 @ 16:17 :
Maar dat zijn dan niet de meest alledaagse filesystems ofwel? Ik heb er iig nog nooit van gehoord
Partition magic kan ermee werken. I suppose dat je ze, in een wereld waar alleen windows wordt gedraaid, niet alledaags kan noemen, nee.
Vrij veel linuxgebruikers hebben gebruiken voor systeem een reiserfs of ext3 fs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten