Inloggen |
![]() |
||
![]() |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Auteur |
Klooi jij wel eens met elektriciteit? |
Verwijderd
|
Ik weet er genoeg van om een stopcontact in elkaar te zetten en met telefoon- en netwerkkabels te werken. Ik werk liever niet met draden waar een serieuze spanning op staat (die 3V op de telefoonaansluiting doet geen vlieg kwaad). Soms beun ik wat in elkaar met soldeer/tape/rotzooi, maar dan voor netwerk- of modemkabeltjes, niet voor dingen waar 230V over komt te staan.
|
||||
|
|
Ja dat doe ik regelmatig. Best leuk hoor!
Ergens een paar lampen monteren, draad trekken, schakelaars door dimmers vervangen, et cetera. Een meterkast inrichten met nieuwe stoppen en dergelijke gaat mij dan weer iets te ver. |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Shock schreef op 30-04-2006 @ 20:46 :
Ik heb electronica gedaan, dus ik doe het maar wat graag. Liever het fijnere spul dan huisinstallaties, maar als daar een leuk zaterdagklusje aan over te houden is ben ik er ook gek genoeg voor ![]() |
||||
![]() |
allerlei electrische veranderingen aanleggen. Zelf doe ik ook alles daarmee. B.v. nieuwe groep op een meterkast aansluiten. Als je altijd maar veilig werkt. Het is niet verstandig overigens om er maar blindelings vanuit te gaan bij reeds aangelegde electra dat groen-geel daadwerklijke de aarde is. Gaat je soms nog lelijk tegenvallen. Daarom, METEN IS WETEN ![]() haha. |
||||
![]() |
Te vaak. Zeker een paar jaar geleden veel lopen klieren met TL starters icm (non-tl) lampen. Disco! Oude audio apparatuur openschroeven (dat heeft me nog een keer een 230 opgeleverd
![]() Maar wat serieuzere zaken wat dat betreft doe ik niet zo makkelijk. Een lamp ophangen, stekkertje maken en dat soort zaken doe ik dan nog wel. En ik draai m'n hand d'r niet voor om om pc hardware te vervangen/in te bouwen e.d. Maar daar komt natuurlijk weinig 'elektriciteit' bij kijken. |
||||
Laatst gewijzigd op 05-05-2006 om 23:32. |
Verwijderd
|
Ja, sinds mijn 15de regelmatig. Bijbaantje
![]() Ik maak dashboarden voor bussen (meer assemblage dus). Op het moment van bouwen zit er natuurlijk niet altijd spanning op maar wel regelmatig. Ben (best) goed beveiligd dus heb maar af en toe een schok gehad ![]() Hierdoor kloot ik thuis ook sneller met electriciteit, even iets repareren enz. Maar ben toch wel erg voorzichtig. |
||||
|
|
Citaat:
paco schreef op 02-05-2006 @ 13:08 :
Het is niet verstandig overigens om er maar blindelings vanuit te gaan bij reeds aangelegde electra dat groen-geel daadwerklijke de aarde is. Gaat je soms nog lelijk tegenvallen. Daarom, METEN IS WETEN ![]() haha. ![]() |
||||
![]() |
tja ik ben ook al een paar keer ge-electrocuteerd. is niet zo'n prettige ervaring. ook al een keer een nieuwe trafo in m'n radio gebouwd(eerst zelf laten doorbrande per ongeluk) en de joystick van mijn psp gerepareerd(is eigelijk niet aan te raden om zelf te doen wgenes verlie garantie en het is moeilijk). Ook heb ik zelf mijn luidsprekersysteem aangelegd. Nu heb ik een paar honderd watt aan boxxen op mijn kamer liggen(allemaal stereo). Verder niet zo heel veel behalve dan af en toe een almp ophangen voor me moeder of zoiets dergelijks.
|
||||
![]() |
|
|
Gewoon alles met elektronica doen, enkel waar 230 of 380 V opzit, blijf ik meestal af, maar ik heb niet zo'n schrik voor die dingen (het is dan enkel een kwestie dat het iets meer precisie vereist dan een lijntje waar niet zo veel stroom over zal lopen, daar durf ik nog wel eens gewoon twee kabels om elkaar vlechten en wat Duct Tape rond om ze gescheiden te houden). In de computerkast evenzeer
![]() |
||||
![]() |
Ik klooi regelmatig met elektriciteit en doe er ook niet zo moeilijk over. Ik houd er regelmatig een tikje van 230V aan over, maar daar word je hard van. Het scheelt me over het algemeen veel geld en ik vind het leuk om te doen.
Ik neem trouwens wel voorzorgsmaatregelen als ik met gevaarlijke apparatuur aan de slag ga. Een aardedraad aan mijn rechterpols en dan ook alleen maar met rechts werken (sowieso aan te raden). En ik sluit de apparatuur aan op een speciaal stekkerdoosje. |
||||
![]() |
Leidingen trekken kan vervelend zijn als je niet weet hoe die pijpen lopen en hoe vol ze zitten, maar inprincipe zou ik heel de elekra van een neiuwebouwhuis kunnen aanleggen en gimme more beer, aarddraad ron je pols ![]() ![]() |
||||
![]() |
Cornel schreef op 09-06-2006 @ 18:04 :
Voor de electriciens onder jullie. ![]() Zwart = schakeldraad Bruin = fase Blauw = nulleiding Geel/Groen gestreept = aarde Zolang je deze combinatie juist uitvoerd, en vooraf de spanning afkoppeld (in meterkast) dan kan er weinig mis gaan. ![]() |
||||
![]() |
Warsocket schreef op 09-06-2006 @ 18:08 :
en gimme more beer, aarddraad ron je pols ![]() ![]() ![]() Ik heb er ook wel handschoentjes voor liggen, maar soms werkt dat niet zo fijn. |
||||
![]() |
shining 17V - Lid Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar v is toch echt vrouw. ![]() Ontopic: Ikzelf ben wel bezig met elektra, meer de kleinere dingen dan het grovere werk. Ik heb wel gewerkt als elektricien. (pijpen leggen, draden trekken, stopcontacten aansluiten, netwerkjes, telefoonleidingen) Maar de kleinere dingen trekken me toch meer aan. |
||||
![]() |
|
Verwijderd
|
Citaat:
Arox schreef op 21-06-2006 @ 14:07 :
@ teenager: shining 17V - Lid Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar v is toch echt vrouw. ![]() ![]() |
||||
|
|
Citaat:
DMC schreef op 05-05-2006 @ 22:04 :
ja ik 'klooi' al sinds ik 10 was ofzo. Had toen ook mijn eerste schok gekregen van 230 V, daarna nog een aantal keer gebeurd. Maar dat schijnt iedereen wel een keer te overkomen als je met hoogspanning werkt. ![]() Ik klooi af en toe wel wat aan, maar puur het kleinere grut (Woon bij mij ouders thuis en m'n pa doet het liever zelf ![]() |
||||
![]() |
|
Verwijderd
|
Citaat:
Klaasklever schreef op 21-06-2006 @ 18:09 :
Ik klooi af en toe wel wat aan, maar puur het kleinere grut (Woon bij mij ouders thuis en m'n pa doet het liever zelf ![]() Algemene tips: met de rug van je hand voelen of er spanning op een draadje staat (dan kom je niet vast te zitten) en altijd je andere hand in je broekzak steken. |
||||
|
|
Citaat:
Snees schreef op 24-06-2006 @ 15:00 :
Algemene tips: met de rug van je hand voelen of er spanning op een draadje staat (dan kom je niet vast te zitten) en altijd je andere hand in je broekzak steken. ![]() |
||||
![]() |
koekjes schreef op 25-06-2006 @ 01:34 :
mag niet van mn mama (bang dat ik alles sloop) maar op school deed ik dat wel altijd en ga hbo electrotechniek doen dus hopelijk mag ik volop kloten op mn nieuwe school... dingen maken doe ik wel eens ![]() |
||||
![]() |
|
|
Citaat:
Arox schreef op 26-06-2006 @ 23:45 :
Yeah! ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |