Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hier ga ik nog lang over nadenken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In maatschappelijk opzicht kan je wel over goed en slecht praten, we hebben namelijk bepaalde afspraken over wat goed en slechte handelingen zijn. Maar zelfs in maatschappelijk opzicht zijn goed en slecht verwarrende termen, omdat dingen vaak gecompliceerder zijn en niet zo zwart/wit. Er zijn zekers mensen die biologisch meer aanleg hebben om normen en waarden (wetten) te overtreden. In dat opzich zou je wel kunnen stellen dat Piet meer aanleg heeft om slecht te handelen in een bepaalde maatschappij, maar dan nog spelen uiteraard omgevingsfactoren (die over het algemeen toch zwaarder wegen) een rol of ie daadwerkelijk slecht zal handelen of niet. Zoiezo beredeneren we alles vanuit menselijk perspectief, uitspraken over wat wel of niet natuurlijke handelingen zijn, zijn daarom niet veel zeggend. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
'Slecht.'
Vooral omdat mensen kunnen nadenken over de dingen die ze doen. Mensen zijn in de loop der jaren wel 'beter' geworden. Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wij als samenleving bepalen wat "goed" of "slecht" is. In sommige culturen worden bepaalde handelingen goedgekeurd in andere worden diezelfde handelingen vel afgekeurd. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zo spelen omgevingsfactoren een rol of een mens bijvoorbeeld vooral rationeel is ingesteld of puur op grond van gevoelens en emoties handelt. En soms is een mens zich duidelijk bewust van hun handelingen soms ook minder (automatisme). voorbeeld: Je kan moeilijk van een braziliaans kind uit een ghetto verwachten dat het altruistisch is. Tuurlijk is het vooral egocentrisch, aangezien hun enigste doel overleven is. Kunnen zij hier wat aan doen? Nee, de omstandigheden dwingen het af. Heb je het goed is de kans bijvoorbeeld groter dat je altruistisch gerdag vertoont. Bovendien is elk persoon anders (biologische aanleg). De 1 heeft een grotere kans om egocentrisch te handelen. Zo wordt er bij psychopaten vaak daadwerkelijk een afwijking in de hersenen bemerkt. Tja en fundamentele motieven achter agressie, macht, liefde? Uiteenlopend, de 1 heeft seks omdat ie het lekker vind, de ander omdat het een kind wil, jongens doen het vaak ook om status ![]() Al die "of statements" in je vragen slaan dus eigenlijk op pannenkoek als je het mij vraagt. |
![]() |
|
Ohh je moet echt Paulo Coelho - De Duivel en het Meisje lezen!
![]() Verder vind ik het echt een moeilijke vraag. Ik heb er wel over nagedacht, maar kom er niet goed uit. Het maakt me eigenlijk alleen in de war dus ben ik maar opgehouden er al te veel bij stil te staan. |
![]() |
||
Citaat:
Deze vragen komen uit het boek: Psychologie, een inleiding. Dit boek is algemeen geaccepteerd door universiteiten en wordt gebruikt als materiaal bij diverse opleidingen. Ik neem dus aan dat ze weten waar ze het over hebben. Er stond overigens ook bij dat er tot nu toe niemand is geweest die echt een totaal omvattend, duidelijk antwoord heeft kunnen geven op die vragen ![]() Ik ben het eens met wat je zegt, maar je komt er geen steek verder mee. Mijn probleem: ik hou er niet van een betoog te schrijven over een tussenweg. Liever links of rechts. Misschien schrijf ik wel twee betogen: één als advocate van de duivel en één als ... iemand die de mens goed vindt. Hoe zou je zo iemand kunnen noemen? Het moet natuurlijk een pakkende titel zijn ![]()
||
Citaat:
Kan ik me best in vinden. Misschien wordt dat de conclusie van mijn betoog... ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ok. Simpel. Iedereen weet bijvoorbeeld dat asbest schadelijk is voor de gezondheid als het vrijkomt. Vroeger was dat niet zo, en dus maakte men veel dingen van asbest. Als ze het wel geweten hadden, en alsnog geen acties genomen hadden, dan zou dat slecht zijn. Maar in dit geval hebben ze wel actie genomen, en zijn ze dus wel goed bezig. Maar aan de andere kant zijn er nog zoveel dingen dat wij niet weten. Dat is meer dan wat wij wel weten, en zijn wij dus relatief onwetend.
En een ander punt is dat goed en kwaad niet echt vast staat. Iedereen heeft zijn eigen beeldvorming daarover, en is het dus moeilijk te zeggen of de mens nou goed of slecht is. Vaak als men slechte dingen doet is het omdat men niet veel beter weet. |
![]() |
|
Voor de geïnteresseerden onder ons, hier mijn betoog zoals ik het heb ingeleverd:
De onwetende mens (door Emmy Kool) Wat maakt een mens goed of slecht? Hiervoor zul je bij je eigen normen en waarden te raden moeten gaan. Maar zelfs dit oordeel is niet goed genoeg, want ik keur het vermoorden van mensen niet goed TENZIJ ze zichzelf moeten verdedigen en er zullen vast wel meer uitzonderingen zijn. Zo blijf je in cirkeltjes ronddraaien, want als je al niet weet wat je zelf precies vindt, hoe kun je dan oordelen over de mens in zijn algemeenheid? Met bovenstaand stukje heb ik al een aardige indicatie gegeven van de moeilijkheden die je tegenkomt bij zo’n vraag. Ik wil echter toch een poging wagen om de mens te beschrijven en mijn oordeel te geven over mijn eigen ‘soort’. De mens en de natuur In de natuur kan men niet spreken van goed of slecht. Deze begrippen zijn door de mens bedacht en komen dus niet voort uit de natuur. Als we aannemen dat de evolutietheorie klopt, kunnen we zeggen dat de mens afstamt van de aap, een dier dat wij niet goed of slecht noemen. In principe zou de mens dat dus ook niet zijn. Sinds wij onszelf echter als uitzondering zien – omdat we beschikken over iets wat volgens ons uitzonderlijk is: het vermogen tot redeneren – komen er ook menselijke begrippen bij kijken, waarmee we onszelf indelen. Als je ons dieren noemt, zijn we dieren met driften, met instinct; we willen overleven. Maar de vraag is: hoe doen we dit? Wij kunnen namelijk nadenken over wat we doen en zelf beslissen of we datgene dan ook daadwerkelijk uitvoeren. Als je vindt dat niemand goed of slecht is, maar gewoon zijn instinct volgt, waar plaats je dan het denken over de dingen die je doet? Sommige dieren sterven uit. Daarvan is de mens de oorzaak; met onze manier van leven en ons plezier in het o.a. neerschieten van dieren, roeien we ze uit. Wie vindt het erg dat ze uitsterven? De mens. Is de mens niet ontzettend dom te noemen als het vernietigt wat het niet kwijt wil? Ik pleit voor het volgende: mensen zijn niet slecht, mensen zijn ontwetend. De mens en zijn persoonlijkheid Er is aan de hand van de resultaten van bepaalde experimenten, onderzoek gedaan naar het verband tussen de persoonlijkheid en het gedrag van de mensen tijdens het experiment. Hier kwam uit dat er totaal geen verband was. De mensen die deden wat er van hen gevraagd werd en daar heel ver in gingen (bijv. met het toedienen van gevaarlijke schokken) scoorden niet anders op de persoonlijkheidstest dan de weigeraars. Hiermee wil ik duidelijk maken dat er omstandigheden bestaan waarin de situationele en sociale druk zo groot is dat ook ‘normale’ mensen in staat zijn tot wandaden.* De opgroeiende mens Ik hoor vaak dat baby’s goed zijn, maar eigenlijk ben ik het daar niet mee eens. Een baby is in principe hetzelfde als een jong dier: het is hulpeloos en volgt alleen zijn behoeften, totaal overgeleverd aan zijn verzorgers. Het moet nog leren zich bewust te worden van zichzelf, de wereld en zijn rol daarin. Een egoïstisch wezentje, wat opgevoed wordt zodat het kan functioneren in de maatschappij. Het kind krijgt aangewezen wat goed en slecht is en moet zich daaraan houden, anders zal dat nadelige gevolgen hebben. Maar ben je goed als je doet wat de regels je voorschrijven? Dan pas je je dus aan en is er niet meer te spreken van de ware natuur van de mens. De mens en de maatschappij De mens handelt altijd vanuit zichzelf. Velen zullen dit niet erkennen of toegeven, omdat ze misschien denken dat je dan niet sociaal bent. Volgens mij heeft dat er niks mee te maken. Je doet wat je denkt dat juist is. Goed voor jou of goed voor de maatschappij. Soms zijn dat tegengestelde belangen en dan moet je kiezen. Je denkt dat je moet kiezen voor de maatschappij, omdat dat goed is, dat is je immer geleerd. Eigenlijk komt dit omdat we onwetend zijn. We kunnen niet inschatten hoe de aarde eindigt, we weten niet wat ons doel hier op aarde is, in feite weten we niet eens wie we zelf zijn. Dat mensen beschikken over het vermogen tot redeneren, zegt niks. Het betekent dat we onze maatschappij indelen op een andere manier, omdat we gewoon met meer rekening moeten houden. Wie zegt dat de mens uitverkoren is? Ik ben blij dat ik na kan denken, dat ik kan schrijven, mezelf kan uiten. Maar was het niet veel makkelijker geweest als we ons over konden geven aan onze driften en ons lieten leiden door ons instinct? Want wanneer je iets ‘fout’ doet, zul je daar zelf nog het meest mee zitten. Je krijgt straf, opgelost, denkt de maatschappij. Maar in je hoofd blijft het spoken: ‘ik ben slecht, ik ben slecht, waarom heb ik dat gedaan?’ Zelfs dit is aangeleerd, het zogenaamde schuldgevoel. Alle regels die we met elkaar hebben afgesproken dienen ergens voor en ik vind het belangrijk dat ze nageleegd worden, omdat de mens niet anders kan dan elkaar overheersen. Iedereen gelijk, geen regels, geen toezicht, zou betekenen: een enorme puinhoop met nog meer doden dan daarvoor. Bij dieren overleven de sterkste van de soort. Wanneer ze in groepen leven heeft de sterkste de meeste macht, deze leidt de groep. De zwakke dieren sterven, kunnen zelf dus niet voor (zwak) nageslacht zorgen en zo blijft de soort in stand. Bij mensen is dit in essentie hetzelfde: de sterkste (waaronder ook slimste, beste etc. valt) krijgt een leidende functie en houdt de samenleving draaiende. Doordat de mens kan redeneren vergaat het de zwakkeren echter anders: er wordt een oplossing voor gezocht. Er blijven mensen die vinden dat de zwakkere leden van de maatschappij moeten sterven, omdat dat beter is, maar de rest van de wereld probeert dit soort ideeën neer te drukken. Ze willen de zwakkeren helpen. Of dit komt door het aangeleerde schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel of dat het de mens van nature siert, kan ik niet zeggen. Ook weet ik niet of het überhaupt goed is van de mens, er is immers sprake van een overbevolking, wat niet goed is voor de wereld in zijn algemeenheid (zoals de ozonlaag die aangetast wordt en dieren die lijden onder gebieden die plat worden gegooid om er huizen te bouwen voor al die mensen), maar het is geen kwade opzet. De mens is niet goed of slecht, de mens is ontwetend. * Ter voorbereiding van dit betoog heb ik het boek: ‘Psychologie, een inleiding’ bij de bibliotheek geleend. De interessante stukken heb ik doorgenomen. Sommige uitspraken in mijn tekst zijn (deels) afkomstig van informatie uit het boek. Ik heb niks letterlijk overgenomen, tenzij anders aangegeven. Daarnaast heb ik een bericht geplaatst op het forum van scholieren.com waar ik allerlei reacties op kreeg. Het leuke van een forum is dat jij mensen aan het denken zet en zij jou verder helpen met hun reacties. In dit geval vond ik geen van allen echt interessant, maar ze maakten wel dat ik dingen uit ging sluiten en ook nadacht over waarom ik het niet vond kloppen wat ze zeiden. Ten derde waren zowel vrienden als ouders een bron. Door in discussie te gaan zet je het voor jezelf op een rijtje en wordt de vraagstelling ook duidelijker. Dit betoog is het moeilijkste betoog dat ik ooit heb geschreven.
||
Citaat:
wel een mooi stuk verder
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |