|
|
Bekijk resultaten poll: Ben je het met Jan eens? | |||
Ja, en hij mag deze vergelijking best trekken |
![]() ![]() ![]() ![]() |
30 | 35.29% |
Ja, maar ik vind de vergelijking niet zo slim |
18 | 21.18% |
Nee, maar hij mag zeggen wat hij wil |
18 | 21.18% |
Nee, en ik vind dat hij deze vergelijking niet had mogen trekken |
11 | 12.94% |
Ik zal mij actief gaan verzetten tegen Marijnissen |
8 | 9.41% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is gewoon terrorisme. Niks anders dan dat. Dat afhankelijk van de uitkomst van de oorlog het nu gezien word als "heroisch verzet" neemt het feit niet weg dat het terreur is. Dat verzet was bedoelt om de bezetter het lastig te maken. Dat is in dit geval toch ook zo? |
![]() |
||
Citaat:
kijk uiteraard verschillende tijden verschillende groepen verschillende middelen, maar het doel angst zaaien en het de (naar de groepering hun mening) bezetter lastig vallen is gelijk en daar draait het om
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(is ook pas een keer of acht gezegd)
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 17:08. |
![]() |
||
Citaat:
Terrorisme zou zijn wachten tot het gemeentehuis zo vol mogelijk zit met bezoekers en ambtenaren en het dan opblazen. Dat is ook waar elke vergelijking in de richting van die van Marijnissen op zal zinken: het verzet heeft zo nooit in elkaar gestoken, dus de vergelijking tussen hedendaags terrorisme en sabotage kan ook nooit kloppen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Als je de van Dale definitie verwerpt ok, maar dan moeten we eerst een definitie van terrorisme overeenkomen waar wij het beiden in kunnen vinden. Ik ben daarin niet onredelijk dus ga je gang maar en poneer.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het fundamentele karakter van terrorisme is dat men door middel van geweld een politiek doel probeert te bereiken. Dit gaat vaak gepaard met het zaaien van angst, maar is dat een fundamenteel kenmerk?
||
Citaat:
Ten tweede: Nederland was in die tijd onderdeel van het Duitse rijk, hetgeen betekend dat we toen Duitsers waren (zoals Friezen ook Nederlanders zijn). Het was onze regering die ontwricht raakte. Ten derde: Alle mensen die we nu bestempelen als collaborateurs, ook een onderdeel (en zeker geen klein onderdeel) van het volk, werden angst aangejaagd. Maar goed, ik begrijp dat ook jij de van Dale definitie van terrorisme weigert te erkennen. Als we het niet over hetzelfde hebben wanneer we over terrorisme spreken word het voeren van een constructieve discussie mij te lastig.
||
![]() |
Citaat:
ter·ro·ris·me (het ~) 1 het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk Dan waren onze verzetstrijders in de ogen van de duitsers toch gewoon terroristen ?? Ze ontwrichtte de samenleving met aanslag op stadhuizen en het doodschieten van hoge legerleiders en opblazen van sporen en dat soort dingen (terreur dus) om de nazi's (politiek dus) tegen te werken. Maar ik had volgens mij in een post al gezegd dat wat voor de 1 een terrorist is, is voor de ander een verzetstrijder. Ligt er maar aan of hij/zij jouw ideaal nastreeft of die van de tegenpartij .. dat is toch simpel voor iedereen ?? Dan heeft Marijnissen toch gelijk in wat ie zegt ?? |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast is het gebrek aan verschil tussen vrijheidsstrijder en terrorist hier ook niet echt aan de orde (of betwijfeld wat dat betreft) ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ter·ro·ri·se·ren (ov.ww.) 1 door geweld en bedreiging stelselmatig schrik aanjagen De nederlanders waren geen duitsers. Ze waren namelijk niet in bezit van duitse documenten ![]() Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 18:47. |
![]() |
|
![]() |
[QUOTE]Blood Fire Rage schreef op 25-07-2006 @ 19:24 :
Ik weet niet, die definitie is hier al 3 keer gepost, er van uit gaande dat LL dat wel gelezen heeft trek ik dus de conclusie dat hij die definitie verwerpt, en dus zijn eigen definitie hanteerd (waar dus iig het angst zaaien bij de burgerbevolking een rol in speelt). Angst is een logisch gevolg. Althans vaak .. maar heeft er niets mee te maken neh. Als je de definitie van 'zaaien' opzoekt: (zaai·en (ov.ww.) 1 (zaad) op de akker strooien 2 de kiem leggen van, veroorzaken, teweegbrengen heeft ook geen zin de conclusie te trekken dat er plantjes zullen groeien, althans vaak ![]() Daarnaast is het gebrek aan verschil tussen vrijheidsstrijder en terrorist hier ook niet echt aan de orde (of betwijfeld wat dat betreft) ![]() Ik ook niet helemaal ![]() ![]() |
![]() |
||||
QUOTE]Lucky Luciano schreef op 25-07-2006 @ 19:31 :
Ik hanteer gewoon de definitie uit de van dale, zoals je ook in m'n posts kan teruglezen. Ik vul deze definitie echter aan, omdat deze definitie gewoon erg kort is en niet de totale lading dekt. Je moet je namelijk afvragen hoe je de samenleving kan ontwrichten om zo een politiek doel te bereiken. Dat kan alleen doordat je de samenleving kan 'overhalen', dat gebeurt dus dmv angst inboezeming. [/QUOTE] Dat hangt er volledig van af wat de doelen van de terrorist zijn. Als de terrorist aan de kant van het volk staat schiet hij er uiteraard helemaal niets mee op om het volk bang voor hem te maken. In dat geval is het opblazen van militaire bases en gemeentehuizen een goede optie (hierbij denkende aan een zekere 'Che' die door een groot gedeelte van de mensheid wel als 'terrorist' aangeduid word). Citaat:
Citaat:
ter·ro·rist (de ~ (m.), ~en) 1 iem. die daden van terrorisme pleegt Er staat specifiek 'daden van terrorisme' geen 'daden van terrorisering'. Terrorisme en terroriseren is iets anders, ook al lijken de woorden op elkaar. Citaat:
Ik begrijp verder je punt maar er zijn een paar punten waar ik tegenaan loop: -Als een Tjetjeen een gemeentehuis opblaast die in Russische handen is, is het volgens jouw definitie geen terrorist. -Als in een land krachten aan het werk zijn die voldoen aan de van Dale definitie van terrorisme, word 'het volk' vanzelf angstig.
|
Verwijderd
|
Ik zal eerst nog even reageren op de definitie van terrorisme. Je argument van de vebastering snijdt geen hout, de betekenis uit het latijn is namelijk niet veranderd. Terror betekent op dit moment angst. Daarnaast is de vandale een hulpmiddel voor de betekenis van een woord, maar geen definitieboek. Daarvoor kan je beter een encyclopedie gebruiken. We zullen daarom wikipedia raadplegen voor de preciezere betekenis. http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
We lezen daar: Het doel is in het algemeen door middel van het zaaien van angst -soms met zeer gewelddadige acties- het maatschappelijk leven te ontwrichten en zo de politieke stabiliteit te ondergraven en de gewenste politieke veranderingen af te dwingen Mocht je het er nog steeds niet mee eens zijn dat de angst er niet bijhoort, dan vraag ik je om naast op de genoemde argumenten in te gaan ook een manier te geven om de regering te beinvloeden door het plegen van aanslagen, waarbij het morele aspect niet wordt behandeld. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Feit is dat het niet gebeurd is, de Nederlanders geen duitsstaatsburger zijn geworden en dus ook geen duitsers zijn. Dat Hitler baas van de regering zou zijn, doet daar niets aan af. Citaat:
- Verklaar je nader |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Om met een simpel voorbeeld te komen .. als een hamasstrijder zich opblaast in een zionistenwinkel dan zal hamas dit niet zien als een terroristische aanslag want ze steunen zijn doel. Ze zullen hem nooit een terrorist noemen maar een verzetstrijder. Als je zijn doel echt niet steunt en het achterlijk vind enzo dan zal je zo iemand wel terrorist noemen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ver·zets·strij·der (de ~ (m.)) 1 iem. die deelneemt aan een verzetsbeweging => vrijheidsstrijder ver·zets·be·we·ging (de ~ (v.)) 1 verzet, de gezamenlijke mensen die zich verzetten tegen een overheerser ver·zet (het ~) 1 tegenstand tegen een niet als juist ervaren machtsuitoefening => oppositie, protest, tegenkanting, weerstand, weerwerk 2 de gezamenlijke mensen die zich verzetten tegen een overheerser => verzetsbeweging 3 onderlinge verhouding van tanden op de tandwielen van een racefiets Zoals je kan zien is het dus gewoon of je een ideaal steunt of niet. Terrorist is gewoon niet zo zwart wit te beschrijven als jouw voorbeeld. Daarom is het ook zo krom om iemand een terrorist te noemen. Of niet krom, maar geeft eigenlijk alleen jouw ideaal weer en dat je het ideaal van de ander niet steunt, maar dat betekend niet dat een ander dat ook zo ziet. Wat voor jouw een terrorist is kan voor mij een verzetstrijder zijn en andersom. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is verzet altijd in het land waarin jezelf woont Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 20:41. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hetgeen uiteraard stierenpoep is vanwege de redenen die ik hierboven al noemde.
||
Citaat:
Als je 'verzet' hoort, denk je weer aan hoop. En dta is ook precies wat Marijnissen wil zeggen, het hangt er maar net vanaf aan wiens zijde je staat, of een beweging onder de noemer van terrorisme (angst dat je door een miezerige beweging wordt getroffen) of verzet (hoop dat een miezerige bweging een grote machthebber omverwerpt) valt. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dit is wat encyclopedia.com hierover zegt. Een verzetsbeweging is een groep personen die zich toelegt op verzetspleging tegen een bezetter van het land waarin zij wonen. De tactiek van een verzetsbeweging kan variëren tussen passief verzet, sabotage, of zelfs aanslagen of liquidaties van personen. En dit wikipedia over verzet. Dat verzet alleen in eigen land zou zijn vind ik wel vreemd want ik verwacht niet dat het verzet zich bezig hield met grenzen tegen duitsland. Ze zijn immers gewoon een buurland dus of je nu net over de grens of net binnen je eigen grens een rails opblaast zul je geen rekening mee houden. Wij hebben in Nederland ook verzetsbewegingen zoals Molukkers en Koerden. Maar kan ff niets anders vinden dan wikipedia. Dan blijft het dus een kwestie van idealen. Sta je achter de punten van de terrorist dan is het een verzetstrijder. Want het verzet pleegt ook aanslagen en liqidaties. Dit zal ook als gevolg hebben dat er angst gaat leven bij de tegenstanders van jouw idealen in het heetst van de strijd. Dat zelfde heeft een terrorist als doel. Niet alleen burgers raken maar ook de tegenstanders intimideren wat heel goed op politiek gebied kan liggen. Verder zegt wikipedia: Het kan soms moeilijk zijn de grens te trekken tussen verzet en terrorisme; sommige verzetsbewegingen worden ook als guerrilla-bewegingen beschouwd. Nog iets over het Nederlands verzet. Die wisten dat als ze een hoge militair uit het duitse leger doodschoten dat er 20 Nederlanders tegen de muur gingen en werden geliqideerd. Dat is dan toch ook geen terrorisme omdat je weet dat er burgerslachtoffers vallen omdat we er zelf achter stonden (in zeker zin) .. Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 21:36. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|