Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2006, 12:51
juno
juno is offline
Nou, het zat zo. We stonden in een rijtje bij het stoplicht te wachten. Het werd groen, de auto voor me trok op, ik ook, en we gaan op weg, en inplaats van dat ze doorreed, stond ze opeens stil! Ik bedoel, ik reed misschien 30 of 40 kilometer.

Mijn remmen stel ik zelf af. Ik heb 94% remvermogen volgens de remmentestbank. Voor de APK is 65 % genoeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2006, 08:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KleinSpookje schreef op 28-07-2006 @ 00:37 :
Euh had je meer afstand moeten houden, had het je ook geen kapotte koplamp gescheeld?
No shit sherlock.

Citaat:
KleinSpookje schreef op 28-07-2006 @ 00:37 :

In de praktijk houd bijnan niemand voldoende afstand including mezelf, alleen is de afstand die tegenwoordig als "normaal" word gezien vaak zeer kort.
Waarom begin je dan tegen mij te emmeren dat ik te weinig afstand heb gehouden? Anyway, het had geregend, het wegdek liep naar beneden af en ik verloor het van een Volvo slagschip dat wel ABS had. Als ik in die situatie ABS had gehad, had ik er niet op gezeten.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 11:47
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 28-07-2006 @ 13:51 :
Nou, het zat zo. We stonden in een rijtje bij het stoplicht te wachten. Het werd groen, de auto voor me trok op, ik ook, en we gaan op weg, en inplaats van dat ze doorreed, stond ze opeens stil! Ik bedoel, ik reed misschien 30 of 40 kilometer.

Mijn remmen stel ik zelf af. Ik heb 94% remvermogen volgens de remmentestbank. Voor de APK is 65 % genoeg.
is dan toch echt je eigen schuld. de meeste mensen gaan te vroeg rijden bij een stoplicht, maar je rijdt zelf bovenop iemand.

daarom moet je dus voldoende afstand houden. (je bent verplicht om stil te kunnen staan binnen de afstand waarop de weg vrij en te overzien is. als je dat niet kon, is dat altijd je eigen verantwoordelijkheid (en eigen fout)).

@chimera : volgende keer toch maar meer afstand gehouden, hoop ik ?
Oud 29-07-2006, 13:28
juno
juno is offline
Jaja, meer afstand houden. Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je voor de zekerheid voorzichtig optrekt, om te kunnen remmen ingeval van een noodstop van je voorganger, beginnen ze achter je te toeteren dat je door moet rijden. Je weet hoe het hier gaat bij stoplichten.

En al helemaal als er DAF op je auto staat.

(Toen ik nog in een vette Chevrolet reed, was ik king of the road. Maar ja, dat was iedere week huilen bij de pomp....)

Het probleem was niet dat ik er te dicht opzat of dat mijn remmen niet goed waren. Het had geregend en ik gleed door. Met ABS was het niet gebeurd.

En ach, de mevrouw die ik aanreed moest stoppen voor de auto voor haar die in de ankers moest voor een overstekend kind, zij haalde het wel, want ze kon het kind zien. Gelukkig maar.

Ik niet, want ik kon dat kind niet zien met twee auto's voor me, maar goed: het was maar blik.

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 14:56
Verwijderd
Mja daarbij, als je hier rond Ehv 2 seconden afstand houdt en/of je gewoon aan de regels houdt dan gaat degene achter je wel bumperkleven of inhalen.
Dat zorgt natuurlijk net zo goed voor gevaarlijke situaties.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 21:34
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-07-2006 @ 12:47 :
@chimera : volgende keer toch maar meer afstand gehouden, hoop ik ?
Ik hou in princiepe altijd genoeg afstand, maar het was filerijden. Je kent 't wel, remmen, stoppen, optrekken naar 60, langzaam remmen, stoppen, etc. Tot dat iemand voor me niet op zat te letten (was aan de andere kant een ongeluk gebeurd) en op volle kracht in de remmen moest. Tja, daar had ik niet op gerekend Ik hield m'n standaard 2 seconden afstand, maar dat was gewoon niet genoeg. Als ik 3 meter meer had gehad had ik 't gehaald, als het niet nat was geweest, of niet was afgelopen, of die lul voor me geen ABS had gehad ook. Maargoed, koplampunit, bumper en grill naar de klote
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 16:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 29-07-2006 @ 14:28 :
Het probleem was niet dat ik er te dicht opzat of dat mijn remmen niet goed waren. Het had geregend en ik gleed door. Met ABS was het niet gebeurd.
of dat wel of niet met abs ook gebeurd zou zijn, doet er niet echt toe. als je meer afstand had gehouden, had je meer tijd gehad om juist te reageren.

dat je in een auto rijdt zonder abs, dat t nat is omdat t regent en dat je dus door kan glijden, daar moet je zelf rekening mee houden.

sorry hoor, maar ergens tegenop rijden en dan nog beweren dat je voldoende afstand hield, da's gewoon onzin.
Oud 30-07-2006, 17:35
juno
juno is offline
Jezes.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 09:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-07-2006 @ 17:17 :
sorry hoor, maar ergens tegenop rijden en dan nog beweren dat je voldoende afstand hield, da's gewoon onzin.
Achja, beste stuurlui staan aan wal he Ik beweerde trouwens niet dat ik voldoende afstand hield, ik zei dat ik 2 seconden afstand had. Dat was in dit geval dus duidelijk niet voldoende.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 13:36
juno
juno is offline
Als we allemaal voldoende afstand hielden, pasten we niet met zijn allen op het nederlandse wegennetwerk. Al die tussenruimte is er gewoon niet, en de ergernisfactor stijgt navenant. Dan kan ik wel ultra defensief gaan rijden, maar dan haalt iemand me wel in en gaat ertussen rijden. Dan krijg je pas echt ongelukken.

Dit soort onvoorzienbaarheden zal altijd blijven gebeuren. Give it a rest, het was maar blik.

(Hoelang heb jij eigenlijk al je rijbewijs? )

Laatst gewijzigd op 31-07-2006 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:06
dwight88
dwight88 is offline
om even terug te komen op de remblokken; ik begreep van iemand dat mijn astraatje uit '94 alleen aan de voorkant remblokken heeft, en achter iets van remschoenen (die anders werken?). Ik ben een leek, dat moge duidelijk zijn.

Morgen ga ik in elk geval langs kwikfit voor een controle van de remmen, en dan ws. de vervanging van de remblokken voor. Hierop kan gewacht worden? (wat zijn jullie ervaringen met kwikfit?)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:59
juno
juno is offline
Die jongens zijn supersnel, dus daar kun je best op wachten. Boekje mee, flesje drinken.

Remblokken worden tegen een schijf gedrukt, en zorgen zo voor de zijdelingse frictie op een punt die het wiel doet afremmen. Remschoenen zitten in een remtrommel, die drukken van binnen naar buiten en remmen op die manier op meerdere punten het wiel af.

Beiden hebben een remvoering, dat is het laagje van een iets zachter materiaal, wat wegslijt zonder de schijf of de trommel te beschadigen. Als dat weggesleten is, vreet het ijzeren blok of de schoen zich namelijk wel in schijf of trommel, vandaar dat je die schoenen of blokken regelmatig moet vervangen.

Heel slim, anders zou je telkens een hele remunit moeten vervangen.

Laatst gewijzigd op 02-08-2006 om 23:02.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 02-08-2006 @ 23:59 :
Die jongens zijn supersnel, dus daar kun je best op wachten. Boekje mee, flesje drinken.

Remblokken worden tegen een schijf gedrukt, en zorgen zo voor de zijdelingse frictie die het wiel doet afremmen. Remschoenen zitten in een remtrommel, die drukken van binnen naar buiten en remmen op die maier het wiel af.
is een vrij gebruikelijke constructie bij wat oudere auto's overigens, schijven voor en trommels achter.

bij de kwikfit kun je wachten. je kan ook kijken wat de monteur precies doet. op die manier kun je ook zien hoe je professioneel een velg van 250 euro sloopt, een gat in een uitlaat slaat en een auto scheef op een brug zet. (nee, mij zien ze niet weer terug bij de kwikfit.)

overigens biedt de kwikfit ook een zgn 'grote beurt' aan tegenwoordig. Erg leuk. Ik ben een keer weer teruggestuurd - wat mij betreft voorgoed - toen het motortje van mijn vorige autootje niet lekker meer liep. Het antwoord van de 'monteur' : 'nee meneer, dat is iets motorisch, daar doen wij niet aan'.

Een erg goede reclame voor die 'grote beurt' van hun. (oke, de basis is niet zo ingewikkeld, dus de beurt zelf zal ze nog wel lukken. Tenzij je een probleempje hebt, want echte monteurs zijn het kennelijk niet.)

maar goed, remblokken vervangen kan iedereen, en ze hebben goede apparatuur, dus dat kun je nog wel doen.
Oud 02-08-2006, 23:38
dwight88
dwight88 is offline
ik vertrouw er idd maar op dat wat remblokjes ze nog wel lukt dan .

Moet ik ze vantevoren nog bellen of is het echt langssjeezen? (en kost eurootje of 60-80, als ik google-resultaten mag geloven?)

tnx iig voor de info enzo!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Voor de professionele remservice van Kwik-Fit hoeft u geen afspraak te maken. Kwik-Fit is van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur geopend en op zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur. Uw dichtstbijzijnde vestiging vindt u hier.
van kwikfit.nl
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 09:35
juno
juno is offline
Bij de kwikfit heb ik vier nieuwe banden gehaald, en ik heb wel ingegrepen. Toen ze de wielmoeren er weer opzetten heb ik er hoogstpersoonlijk zelf kopervet op gesmeerd, anders kankert dat allemaal vast en krijg ik ze niet meer los. De pot stond klaar, maar ze zijn er te beroerd voor. En ze hadden met het losdraaien mijn velgen beschadigd. Alles gaat daar grof. Het moet immers snel.

Ik ben een keer met autopech bij de kwikfit gestrand, echt, letterlijk, ik kon geen meter meer rijden. ( die bougie die eruitlag)

ZE HADDEN DAAR NIET EENS EEN BOUGIESLEUTEL!

Laatst gewijzigd op 03-08-2006 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 01:00
dwight88
dwight88 is offline
Dit was ook voor mij mijn eerste en laatste keer bij Kwikfit.

Afgaande op het geluid was het aannemelijk dat mijn remblokken versleten waren, maar ook mijn remschijven. Dat had ik min of meer ingecalculeerd.

Toen ik binnenkwam ging monteur Piet eerst hun "remmencheck"doen. Prima joh, leef je uit. Na 20 minuten kwam hij terug, met wat hij gevonden had en meende te kunnen vervangen. (Let op, ik kwam alleen voor de remmen):

- remblokken voor
- remschijven voor (tot daar aan toe: a la)
- 4 banden
- middendemper (wha ies dah?)
- uitlijnen
- uitlaat
- en nog iets, dat ik inmiddels vergeten ben.

Al met al dacht hij mij met een rekening van tegen de 1000 euro de toko uit te kunnen laten lopen. Natuurlijk bleef het bij de remmen, de rest loopt zo'n vaart nog lang niet, zeker niet voor dergelijke bedragen.

Kwikflut. Nu weet ik waarom .
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 08:51
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Ach, ik kreeg ooit bij de kwikfit te horen dat de katalysator lek was, en echt perse vervangen moest worden. Eigenlijk wouden ze me niet weg laten rijden, 'want rijden met zo'n auto is strafbaar'.

vervolgens ben ik naar wat nu mijn vaste garage is gereden (een uit de hand gelopen hobby, als je personeel aan gaat nemen voor je 'hobby' ga je echt ver ) en daar hebben ze de boel dichtgelast.

resultaat : 60 euro, en weer een jaartje rijden. (die auto moest ook gewoon nog 'even' mee, ik was aan t sparen voor wat anders).

bij de kwikfit wouden ze 500 euro zien. (verschil : 440 euro...).

@juno : geen bougiesleutel ? man, zo'n ding kun je bij de halfords nog kopen...

@dwight : de middendemper is, hoe kan t ook anders, middelste deel van de uitlaat. (rijdt je auto slecht, trekt-ie slecht en maakt-ie t geluid van een ouwe dieseltraktor ? nee ? dan is die middendemper nog goed genoeg.)

maar goed, ik had je gewaarschuwd. of dacht je dat het een aanbeveling is als ik vertel dat ik nu weet hoe je een gloednieuwe velg sloopt ? (zie vorige post).
Oud 09-08-2006, 09:22
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Inderdaad nooit naar Kwikfit gaan. Ik heb daar ook eens mijn auto laten uitlijnen en dat konden ze ook al niet.
Toen ook nog eens geweest om te vragen of dat ze mijn wielen even om konden draaien, want ze zaten verkeerd. linksvoor was bijvoorbeeld meer afgesleten dan rechtsvoor, achter idem. De velgen waren zeg maar verkeerd gemonteerd (had andere velgen gekocht), omdat het zelf veel werk was om 4 velgen opnieuw te moeten verwisselen, dacht ik naar de Kwikfit te gaan of ze dat even snel voor mij konden doen (tegen vergoeding), kunnen ze sneller dan mij.
Die vent kijkt even, loopt naar kantoor, komt na 10 minuten terug, zegt hij dat je die banden niet om kan draaien omdat ze maar op een manier gemonteerd konden worden.
Dit was dus zeker niet waar, want dit heb ik nog gecontroleerd. Ze wilden me dus 4 nieuwe banden aansmeren voor 225 euro per stuk... Ben ik gelukkig niet ingetrapt, toen naar Profile gereden, 10 euro betaald, velgjes omgewisseld en alles werkte prima zoals het hoort.
Nooit naar Kwikfit dus.

Helaas heeft mijn huidige Alfa zijn remschijfjes en blokken voor en achter ook bij Kwikfit gemonteerd gekregen, net als de uitlijning en nieuwe banden, het werkt allemaal verder wel, maar echt blij ben ik er ook niet mee.

Laatst gewijzigd op 09-08-2006 om 09:26.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 12:00
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Ach, als je met een alfa bij de kwikfit binnen komt gereden, pakt de werplaatschef meteen al grijnzend zn kasboek drbij om te kijken hoeveel-die nodig heeft...
Oud 09-08-2006, 12:11
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Tjah, het zijn geen Toyota's, maar het is ook weer niet zo dat ze zo onbetrouwbaar zijn als veel mensen denken, zeker de nieuwere Alfa's is weinig mis mee. Tuurlijk heb je hogere onderhoudskosten, maar je krijgt er wel 1000x meer rijplezier voor terug dan met een saaie Toyota.
Oud 09-08-2006, 15:36
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 09-08-2006 @ 13:11 :
Tjah, het zijn geen Toyota's, maar het is ook weer niet zo dat ze zo onbetrouwbaar zijn als veel mensen denken, zeker de nieuwere Alfa's is weinig mis mee. Tuurlijk heb je hogere onderhoudskosten, maar je krijgt er wel 1000x meer rijplezier voor terug dan met een saaie Toyota.
Mijn 33 mag dan wel oud zijn, ik heb er echt nooit wat mee. Onderhoud valt ook wel mee (ik ga dr niet mee naar de dealer natuurlijk).

De onderhoudskosten van de lesauto's - momenteel hyundai's - zijn hoger.(ook per kilometer).
Oud 09-08-2006, 16:00
juno
juno is offline
Het spannendste aan rijden in een ouwe auto is natuurlijk het besef dat je over honderd meter stil kunt komen te staan omdat er weer eens wat kapot gaat. Ieder raar geluidje kan de doodklap inluiden.

Wij hebben dus ook geen autoradio. Niet alleen omdat je die knoerthard moet zetten om hem boven het motorgeraas uit te kunnen horen, maar ook omdat je dan de geluidjes niet in de gaten kunt houden.

Elke auto heeft zijn eigen geluidjes. In de ene hebben wij een haarspeld in een glas, in weer een andere woont een trilkonijn, we hebben een krekel in een hoekje in auto nummer drie en ga zo maar door.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 20:12
Verwijderd
Hehe, herkenbaar, mijn Micra heeft ook zo z'n eigen piepjes en kraakjes.
Iedereen vind het doodeng, maar ik ben eraan gewend. De radio doet het nu al een 6 maand ofzo niet meer maar ik kan niet zeggen dat ik 't ding mis... Daar zijn er ook teveel rammels voor eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 20:27
dwight88
dwight88 is offline
de middendemper; er komt uit die hoek wel een wat harder geluid, dat is zeker wel waar, dus aan het observatievermogen van die kerel van kwikfit wil ik niet meteen twijfelen. Echter, met het rijden merk ik er niks van, hij loopt als een trein. Is het een APK-noodzakelijk iets (moet begin oktober weer op..).

Daarnaast weet ik dat mijn banden niet optimaal zijn uitgelijnd, waardoor bij in elk geval de voorbanden al wel te zien is dat ze ongelijk slijten. Dit zal bij de APK natuurlijk wel naar voren komen ,waardoor er minimaal 2 banden en uitlijning bij zullen komen. Wat voor kosten moet ik hierbij verzinnen? (bij normale dealer, never nooit Kwikflut meer)
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 21:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 12-08-2006 @ 21:27 :
de middendemper; er komt uit die hoek wel een wat harder geluid, dat is zeker wel waar, dus aan het observatievermogen van die kerel van kwikfit wil ik niet meteen twijfelen. Echter, met het rijden merk ik er niks van, hij loopt als een trein. Is het een APK-noodzakelijk iets (moet begin oktober weer op..).

ja, uitlaat moet gasdicht zijn, helaas.
(mag en kan soms ook wel gelast worden overigens).

Citaat:

Daarnaast weet ik dat mijn banden niet optimaal zijn uitgelijnd, waardoor bij in elk geval de voorbanden al wel te zien is dat ze ongelijk slijten. Dit zal bij de APK natuurlijk wel naar voren komen ,waardoor er minimaal 2 banden en uitlijning bij zullen komen. Wat voor kosten moet ik hierbij verzinnen? (bij normale dealer, never nooit Kwikflut meer)
Uitlijnen is niet duur. of er nieuwe banden op moeten, hangt af van de profieldiepte. banden ca. 50 euro per stuk, uitlijnen 10 a 20 euro, denk ik.

tel daar een middendemper bij op en een keuring, en je bent (gok ik) tussen de 150 en de 250 euro kwijt.

e.e.a. hangt af van de prijzen van de onderdelen (banden kun je misschien iets goedkoper, maar vooral veel duurder maken, prijzen van uitlaatdempers verschillen enorm - maar sommige garages willen dat best dichtlassen, en dat is vrijwel altijd het goedkoopste, maar hangt van de staat van de demper af of dat (nog) kan), en van het uurtarief van de garage af. ('mijn' garage voor de alfa rekent 35 euro per uur. Garage waar de lesauto's heengaan rekent 67,50 per uur. nogal een verschil - maar mijn garage is een onafhankelijk, merkloos bedrijf waar ik al een paar jaar kom, en dat bevalt prima. De lesauto's worden - ivm garantie e.d. - onderhouden bij de hyundai merkdealer.)
Oud 13-08-2006, 17:49
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Chimera schreef op 29-07-2006 @ 22:34 :
Ik hou in princiepe altijd genoeg afstand, maar het was filerijden. Je kent 't wel, remmen, stoppen, optrekken naar 60, langzaam remmen, stoppen, etc. Tot dat iemand voor me niet op zat te letten (was aan de andere kant een ongeluk gebeurd) en op volle kracht in de remmen moest. Tja, daar had ik niet op gerekend Ik hield m'n standaard 2 seconden afstand, maar dat was gewoon niet genoeg. Als ik 3 meter meer had gehad had ik 't gehaald, als het niet nat was geweest, of niet was afgelopen, of die lul voor me geen ABS had gehad ook. Maargoed, koplampunit, bumper en grill naar de klote
Als je voldoende afstand had gehouden was het niet tot een aanrijding gekomen anders had je tijdig kunnen stoppen. Of je hield wel voldoende afstand maar zat compleet niet op te letten waardoor het tot een aanrijding kwam.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 18:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
KleinSpookje schreef op 13-08-2006 @ 18:49 :
Als je voldoende afstand had gehouden was het niet tot een aanrijding gekomen anders had je tijdig kunnen stoppen. Of je hield wel voldoende afstand maar zat compleet niet op te letten waardoor het tot een aanrijding kwam.
Ach, iemand anders de schuld geven is altijd het makkelijkste. Die ander hield echter kennelijk voldoende afstand en had een fatsoenlijk reactievermogen (anders was die wel op zijn voorligger geknalt), maar nee, dat mensen voor je remmen, daar hoef je uiteraard geen rekening mee te houden als je 60 rijdt.

logisch, toch.
Oud 13-08-2006, 18:16
Verwijderd
In principe kan je niet spreken van voldoende afstand houden als je tegen een ander aanrijdt, immers je remafstand was te lang en je had dus meer afstand nodig.
Er zijn naar mijn mening echter wel situaties in te denken waarbij de voorligger het nodige te verwijten valt. Dit zou bv in het geval van Chimera kunnen zijn. Ikzelf heb een keer meegemaakt dat iemand moest invoegen in een file (terwijl onze lijn gewoon 90 reed) en zich op het laatste moment realiseerde dat hij daarin moest en vol op de rem trapt te hoogte van de splitsing, daar reken je dan niet op en ik moest toen ook behoorlijk hard remmen. Eveneens heb ik een keer gezien iemand die accelereerde bij een oranje stoplicht, maar zich vervolgens bedacht en het anker uitgooide. Dat vond de achterligger ook niet erg prettig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten