![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
|
Om een hoop dezelfde postings op 't net te voorkomen hier de link naar de Gelderlander , met daaronder de reacties van lezers.
Harald Doornbos is een Nederlandse journalist die een close-up kijkje geeft van zijn dagelijkse beslommeringen in Libanon. |
![]() |
||
Citaat:
Dat Hezbollah nu zoveel raketten op Israel afvuurt, heeft weinig te zeggen. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog steeds bezig met het opmaken van de raketten die ze al hadden. Ik zeg hoogstwaarschijnlijk, want een groot aantal munitie zal ook wel door Israel al vernietigd zijn. Maar het is lastig daar een indicatie van te geven als je niet zelf binnen de Hezbollah vertoeft.
||
Citaat:
Alleen al de lulkoek over 'constante agressie' tegen Libanon en 'al zestig jaar wordt de Palestijnen het recht ontzegt'.. Nee, doe die uitspraken dan op persoonlijke titel, niet als 'expert', want dan zou iedereen kunnen stellen dat de Palestijnen nooit op een serieus genoeg niveau onderhandeld hebben en het dus niet gek is dat er nog geen terugkeer plaats heeft gevonden. terugkeer... waar naartoe precies? Dat is dan vraag twee, want we hebben het al lang niet meer over het huis dat die Palestijn bewoonde, maar over de ruïne van het huis van zijn opa van meer dan een halve eeuw geleden. Het enige waar ik het met hem eens ben is dat er nooit vrede is geweest om te verbrijzelen, de terreurorganisaties zijn immers altijd al te werk gegaan met ja zeggen en nee doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat ligt er dus maar aan.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voordeel van opblazen is wel dat het daarna vrij moeilijk word om te achterhalen wat het echt was en je daarmee makkelijker je fouten en mensenrechtsschendingen kunt verstoppen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wees eens even realistisch wil je, en ook die ander opmerking is onnodig, je bent niet door Pruttelpot besmet ofzo, keep it that way. Meer ontopic vind ik het plan om het Libanese leger naar de grensstreek te sturen om de Hezbollah te stoppen een goed plan. Dat de Hezbollah het regeringsleger op het moment weg kan vagen en het feit dat Israël niet zomaar terug kan trekken zonder dat dat aanvallen op de grens uit zal lokken, daar geef ik Siniora voor nu het voordeel van de twijfel.
Laatst gewijzigd op 08-08-2006 om 17:46. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar goed Israel loopt liever het "risico" libaneze burgerslachtoffers te maken dan meer militaire manschappen te verliezen, duidelijk... Wat pas onrealistisch is, dat Israel beweerd het ook voor het libaneze volk te doen, terwijl zij tot nu toe het hardst zijn getroffen. Puur omdat Israel ervoor kiest om op deze manier (bombardementen) oorlog te voeren. Een Israelische militair die een hoge post beoefende zij zelf dat ze nu ook grondtroepen sturen om het libaneze volk minder schade te berokkenen. Ofwel Israel weet dondersgoed dat ze doormiddel van bombardementen burgers zwaarder treffen. Van israelische zijde is het misschien realistisch dat ze zo min mogelijk eigen militairen willen verliezen, maar het druist wel in tegen hun beweringen van schone oorlogsvoering. Van palestijns/libaneze zijde is het ook realistisch om je te richten op burgerdoelen, omdat je dan een grotere kans hebt dat je missie slaagt, aangezien het israelische leger veruit superieur is. Dat maakt het echter niet minder verwerpelijk. |
![]() |
|||||||
Citaat:
Hezbollah is niet vergelijkbaar met een lousy legertje dat Syrie heeft ofzo. De grondtroepen worden vaak verrast: ""Suddenly, during battle, we saw a bush moving up and seconds later turn into a terrorist firing at our troops, " one IDF soldier told Ynet. "If we thought we knew everything about Hizbullah, we cannot hide the fact some things surprised us, at least among the group's elite units, whose surprise capabilities are not unlike elite IDF units."" Citaat:
Dat is niet Israel-eigen ![]() Citaat:
Hoezo onrealistisch? Er zijn genoeg Libanezen die Israel het karwei zien afmaken. Natuurlijk niet direct de Libanezen die de bommen op hun hoofd krijgen (of in de buurt dan) - of die sowieso al Hezbollah aanhingen. Citaat:
Misschien (zie verder, waar ik dieper erop in ga) Het risico met grondtroepen is dat er meer slachtoffers aan eigen kant zijn. Zeker als "het grote werk" niet vernietigd is. De vraag is - bij deze bombardementen - in hoeverre deze voor Israel militair bezien efficient zijn gebleken. Mocht het totaal niet uitmaken dan kun je je inderdaad afvragen of het bombarderen zo nodig was. Citaat:
Een schone oorlogsvoering bestaat simpelweg niet. Je kunt het wel benaderen - maar burgerslachtoffers zullen er altijd vallen. Bovendien waren er met grondtroepen zeker ook luchtaanvallen ter ondersteuning van de grondtroepen uitgevoerd en wellicht dat daar nog meer slachtoffers bij gevallen zijn. Zeker omdat de burgers in kwestie hoogstwaarschijnlijk niet op tijd gewaarschuwd konden worden (doh, anders weet je vijand waar je gaat aanvallen). Citaat:
|||||
Citaat:
Bovendien moet de Hezbollah niet onderschat worden. Met leveranties van moderne wapens door Syrië en Iran kunnen ze in een guerilla oorlog best schade toebrengen, zie bijvoorbeeld hun aanvallen met antitankraketten. Citaat:
Ik zie de inval dan ook slechts als goed door gebrek aan alternatieven. Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om gelijk maar op je ontopic in te gaan: wat moet dat zwakke libanese leger daar doen? Libanon is altijd klein en zwak gehouden door israel en de VS die zeer actief de burgeroorlog betaalden in dat land totdat syrie besloot in te grijpen. En toen had libanon ook geen belang bij een sterk eigen leger, syrie regelde het wel. Dit is gewoon een fiasco bij voorbaat, en de enige reden waarom dit nu word voorgesteld is om te voorkomen dat israel libanon nog verder economisch dood maakt. Maar met een beetje bewustzijn zou iedere gek moeten inzien dat over een jaar het nog steeds een puinhoop is en libanon nog minder dan nu capaciteiten heeft om het land te kunnen runnen omdat er niets meer van de belangrijke infrastructuur over is. De sla erop taktiek heeft nog nooit gewerkt. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Het Israelische leger moet een afweging maken tussen het doden van zoveel mogelijk hezbolah-strijders, met zo min mogelijk eigen slachtoffers en libaneze burgerslachtoffers. Het resultaat daarvan is hun huidige strategie van vaak luchtaanvallen uitvoeren, en waar mogelijk grondaanvallen. Ik zou mijn landgenoten ook verkiezen boven buitenlanders. De uitvoerende soldaten zijn het trouwens niet altijd met de strategie van hun oppersten eens, zie dit artikel. De gasten in dat artikel zijn echte helden. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Doe toch eens realistisch. Citaat:
Daarom wordt er nu gevochten: omdat al het andere faalde. Waarom haal je dit dus überhaupt aan? Het kan onmogelijk dat niet je niet op de hoogte bent van resolutie 1559 en de raketaanvallen en de kidnappings, plus de weigering van de Hezbollah om te onderhandelen, dus hoezo heb je het hier nog over? Een gepasseerd station heet zoiets.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee, dat is dus niet gebeurd. Het was gewoon een pure wanorde. En volgens het volkenrecht heeft de bezetter die plicht, als de bezetter iets van de VN wilde had hij die hulp moeten inroepen, maar dat hebben ze niet gedaan. Ook toen was de VS het die een verklaring van de VN dreigde te veto'en die Israel daarvoor zou veroordelen, wat ik heel zwak vind. ![]() Goh, de VS spreekt een veto tegen elke resolutie betreffende de veroordeling van israel uit. Dat zegt veel. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Tuurlijk is er geen gewapende opstand geweest ofzo, dat heb ik ook nergens beweerd, waar ik op in ging is slechts de absurde suggestie van Gauloises dat de ene bezetter, Syrië dus, een bevrijder was, terwijl Israël, dat een even legitieme of onlegitieme reden voor binnenvallen heeft, door hem als een bezetter wordt gezien. Dat onderscheid maakt hij niet op basis van feiten, maar puur vanwege zijn haat tegen Israël. Tja, dan vind ik dat je ook gewoon moet zeggen dat je Israël een bezetter vind omdat je lidmaatschap van de Greta Duisenberg-society nog lang niet verlopen is. Dan moet je niet met allerlei niet kloppende dingen aan komen zetten.
|||
Citaat:
Tevens vind ik dan het gelijk aan mijn kant omdat zijn oplossing slechter is voor de mensen in het Midden-Oosten over het algemeen dan de mening en de plannen voor de toekomst zoals ik ze op het moment zie. Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Je hebt verstand van zaken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
so? Ik volg T_ID in: "Tuurlijk is er geen gewapende opstand geweest ofzo, dat heb ik ook nergens beweerd, waar ik op in ging is slechts de absurde suggestie van Gauloises dat de ene bezetter, Syrië dus, een bevrijder was, terwijl Israël, dat een even legitieme of onlegitieme reden voor binnenvallen heeft, door hem als een bezetter wordt gezien. " dat is gewoon krom als je dat doet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ooh, ik niet, maar jullie wel. Dat ik jullie bekrompen eenzijdige israel visie graag bash zegt nog niet dat mijn begrip voor de militante palastijnse organisaties ook een steun voor hen inhoud. Ik heb alleen een hekel aan dat contra productieve van een staat die serieus probeerd te zijn. Ik vind het belachelijk om eisen te stellen aan militante organisaties omdat je toch weet dat het zinloos is, maar aan een staat kun je eisen stellen. Probleem is dat eisen stellen aan Israel via de VN door de VS helaas onmogelijk word gemaakt. Terwijl ik toch echt denk dat Israel de oplossing tot alle problemen zou kunnen brengen, en dat een van de eerste stappen daarbij moet zijn de steun aan de militante organisaties te minimaliseren. Helaas zal dat met constante aanvallen nooit lukken. In mijn ogen zal israel de zware taak van offers brengen op zich moeten nemen door juist de provocaties van de militante organisaties niet te beantwoorden maar zich zelf actief te mengen in oa de ontwikkelingshulp. Door op militanten te reageren doe je precies wat ze willen, en help je ze om de massa achter zich te krijgen, en volgens mij kun je beter proberen zelf de massa achter je te krijgen ookal is dat een zware taak. |
![]() |
|
Anywayz, volgens mij heb je geen flauw benul met wat voor een groep we te maken hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=4adNA1_kvH4 ""Khaiber, Khaiber, Ya Yahud, Jaish Zoek maar eens op Khaiber in google. In Londen zijn ze ook besmet met deze onzin: http://www.youtube.com/watch?v=yU4S9nGOhf8 En zeg niet uiteindelijk ich habe es nicht,..... juist ja.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als jij voor een israelische genocide op zulke mensen bent, dan ben je in mijn ogen net zo geschift. |
![]() |
|||
Citaat:
Libanon kan het niet. De VN wil niet. De PA wil het niet en kan het niet. De VS wil niet. Europa wil niet. Rusland wil niet. De Arabische landen willen niet. Wie blijft er over? Tenzij jij een oplossing weet wordt het dus Israël dat op eigen houtje maar moet proberen zichzelf te beschermen en de terreurorganisaties te ontmantelen. Citaat:
Stil gaan zitten terwijl honderden burgers opgeblazen worden is uiteraard geen optie, ook Israëlische burgers hebben recht op een veilig bestaan. Dan blijft een strikte afscheiding met een veiligheidszone over als optie om aanslagen te voorkomen. Maar wacht even, dat kon ook niet, want jij schreeuwde dat dat bezetting was en het was ook iedere keer mis als er iemand in dat niemandsland dood ging. Dus zeg ons eens: wat is de oplossing gezien de hierboven beschreven beperkingen aan wat haalbaar is?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Van die groepen die jij noemt willen velen, maar geen enkele kan het alleen, maar een combinatie van de europese hulpgoederen en gelden, israelische cooperatie en terughoudendheid en gezag van de VN dat niet steeds tegen een veto aanloopt kan de steun aan militante organisaties aanzienlijk verminderen en ervoor zorgen dat ze impopulair worden bij de palastijnen wanneer zij doorkrijgen dat ze wel wat te verwachten hebben van europa, israel en de VN, iets wat nu helaas niet zo is, momenteel word er een politiek gevoerd die de verwijten van de militanten juist staaft ipv ze te ontkrachten. Door geweld van Israel zal die steun aan militanten nooit afnemen. Dat zelfverdedingings gelul is dezelfde banale idiote retoriek waarop de militanten hun gelijk ook staven. Niet reageren met represailles op een aanval is een groot offer, maar een die best gemaakt kan worden, aangezien iedereen weet dat die repressailes alleen maar meer kwaad bloed zetten en de militanten steunen. In feite steun je ze er zelf mee, dus het heeft geen enkel nut om als israelisch leider stoer te gaan doen voor je eigen volk. Zoals ik al zei, van militanten kun je niet verwachten dat ze het zieltjes winnen stoppen, van israel wel dat er alles aan doen te voorkomen dat het een succes word. Helaas gebeurd dit niet. Ik zie niet in dat een bezittingszone die eenzijdig de palastijnen offers kost, nog meer van hun land kost en afsplitst en verdeeld ook maar in enige vorm steun aan militanten kost. Het zal juist de steun doen toenemen. Het werkt alleen contraproductief. Ik vind het onzin om je als land sterk te tonen als jejezelf er alleen maar verder mee in de problemen brengt. Dan kun je soms beter offers maken en de cyclus doorbreken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens is dit weinig relevant. Jij vind dus dat wij mensen in de armen van militanten moeten drijven zodat Israel alleen maar verder wegzakt in zn probleem. Hou toch op. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens is voor geweld en genocide pleiten in mijn ogen tamelijk verwerpelijk in deze situatie en je maakt jezelf er vooral belachelijk mee als je dan nog jezelf boven zulke groepen plaatst die je zelf wil uitroeien met alle mogelijke middelen behalven de vreedzame moeilijke. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het enige dat het kost is kilometers land langs de grenzen van Israël, plus de paar dooien die dom genoeg waren om zich in dat niemandsland te wagen. Het is aantrekkelijker dan zomaar even arbitrair bepalen dat er maar honderden Israëlische burgers dood moeten omdat een paar Palestijnen die toevallig graag dood willen zien. Op zich is dit best een leuk iets. Je veroordeeld geweld, maar tegelijkertijd wil je honderden burgers opofferen om tot een oplossing te komen, en dat dan nog volgens een manier die hoogstwaarschijnlijk binnen 15 jaar nog geen resultaat zal opleveren. Dus, omdat je tegen burgerdoden bent moeten er honderden burgers dood. Helaas kan ik met dat soort redeneringen niets en wil ik je nogmaals om een echte oplossing vragen. Overigens wil ik nog wel aantekenen dat het mensen in handen drijven van radicalen best mee kan vallen. Door een paar maanden geen hulpgeld viel de steun voor de Hamas onder de Palestijnen van hun verkiezingsmoment tot onder de 35%. Ook Palestijnen zijn prima in staat om in te zien dat terreur niet zorgt voor oplossingen.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Hun ideologie gaat verder dan het ISR/Pal conflict.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Geweld met tegengeweld beantwoorden zal nooit goed uitpakken, en dat is wel meer dan eens indruksvol bewezen. Israel boekt alleen maar de ene achteruitgang na de andere, dus misschien stoppen ze maar beter eens en accepteren dat het joodse volk nu eens echt een offer moet brengen om hun land te kunnen behouden en een toekomst te hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Van de militanten wel, maar dergelijke groepen kunnen ook alleen existeren als het volk ze steunt en tolereert. Je doet net alsof dergelijke vergaande ideologien een algemene volkideologie is, wat toch echt onzin is. Zoals T_id al zei, militanten hebben ook geen standvaste steun als het erop aankomt, dus daar moet je op inspelen, iets wat helaas word nagelaten. |
![]() |
|||
Citaat:
dat kan ik heel makkelijk aangezien bij de Serviers het 1 en ander wel even wat anders in elkaar stak. Citaat:
||||
Citaat:
Bovendien biedt het waarschijnlijk geen oplossing. De terreurorganisaties willen Israël vernietigen. Ze willen niet de gazastrook, niet de West Bank, niet de grenzen van 1967, ze willen geen voorspoed voor de Palestijnen, ze willen heel Israël vernietigen, daar zijn ze duidelijk over geweest in hun handvest en verklaringen. Met aanslagen lukt dat niet, en onderhandelen doen ze niet aan. Met jouw voorstel blijft het geweld doorgaan, alleen dan willekeuriger, smeriger, en aan de andere kant van het hek. Dat is geen oplossing. Citaat:
Pas toen de Hamas besloot om hun gehavende imago te redden door naast hun raketten en pogingen tot bomaanslagen ook nog gijzeling te gebruiken ging het weer fout. Citaat:
Het enige daaraan is dat er een paar Libanezen en Palestijnen voor dood moeten omdat ze besloten bommen en raketten te gaan maken. Zeer acceptabel op zich, want wie van de laatstgenoemden niet dood wil hoeft zich alleen maar niet met terreur te bemoeien. Heb je een betere oplossing?
Laatst gewijzigd op 08-08-2006 om 23:13. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Israël vs. Palestina Italiano0570 | 39 | 19-12-2011 12:48 | |
Tijd om de biezen te pakken! [afghanistan, andere moslimlanden, .dk & .nl topic] Verwijderd | 134 | 19-03-2008 11:37 | |
Israel vs Hezbollah; Libanon wordt aangevallen Gatara | 500 | 21-07-2006 21:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bericht van Ben Laden, jaa echt deen | 41 | 08-08-2004 01:56 | |
Israël/PA met poll Sweet_Hadar | 91 | 08-02-2004 20:37 | |
Kleine Mohammed kwam niet om door Israëlische kogels Vincent Vega | 72 | 16-05-2002 18:44 |