Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
|
Aan TS:
De canones 1117 en 1124 spreken over ´en haar niet bij formele akt verlaten heeft´. Met ´haar´ wordt de R.K.-Kerk bedoeld. Niet duidelijk is wat een actus formalis naar canoniek recht precies is. Over het volgende lijkt eensgezindheid te bestaan. 1. Het gaat om een schriftelijk vastgelegde act. 2. Met een officieel karakter. De act: - kan worden afgelegd voor een kerkelijk beambte (kerkelijk notaris, pastoor, bisschop etc.) - is aanemelijk wanneer iemand formeel vertrekt uit de katholieke kerk en zich laat inschrijven bij een niet-katholieke geloofsgemeenschap. 3. Onduidelijk is of een schriftelijke akt voor twee getuigen gedaan, die aan de kerkelijke overheid wordt overhandigd wordt, ook kan volstaan. Het effect van uittreding is (kortgezegd) het volgende: - het doopsel blijft bestaan, omdat het karakterteken niet ongedaan gemaakt kan worden; - de persoon is geen katholiek meer en heeft zich aan de kerkelijke gemeenschap onttrokken (c. 209); - deze persoon wordt een ´passieve´ lidmaat van de kerk en kan geen kerkelijke functies bekleden en mag niet meer aan de kerkelijke vieringe deelnemen (cc. 1364, 1331); - terugkeer (reconciliatie) is mogelijk, als iemand zich bekeert; - uitschrijving uit de kerk en reconciliatie moeten in het doopregister genoteerd worden (zie c. 535 par. 2). Bij de gevolgen is één ding duidelijk. Een katholiek, die bij formele akt de R.K.-Kerk verlaten heeft, is niet meer gebonden aan de rooms-katholieke vormplicht van het huwelijk. Dit betekent dat zij of hij een geldig huwelijk met een niet katholiek sluit, ook al huwt hij of zij enkel voor de burgerlijke stand. In geval van een scheiding en de wens tot (her)trouwen met een katholiek in de rooms-katholieke Kerk, kan deze persoon zich niet meer beroepen op de ´gebrek in de vorm´ van zijn eerste huwelijk. Hij of zij dient echter een procedure tot nietig verklaring van het huwelijk te voeren bij de desbetreffende kerkelijke rechtbank. De vraag is of de katholiek door zijn verlating bij formele akt, censuren oploopt (bijvoorbeeld een excommunicatie)? Meestal wordt in deze kwestie gewezen op c. 751, die spreekt over ketterij, apostasie en schisma. Indien een verlating bij formele akt onder één van deze zaken valt, loopt de katholiek, conform c. 1364 par. 1, van rechtswege een excommunicatie op. Duidelijk moge zijn dat iemand die vanwege (gewetens) bezwaren of twijfels met waarheden van het geloof of van de Paus met het katholieke geloof breekt door de verlating bij formele akt onder c. 751 valt. Interessanter ligt het bij rooms-katholieke gelovigen, die overgaan naar een protestantse Kerk. Deze mensen wijzen in ieder geval niet het christelijk geloof af (apostasie); hoeven in principe de waarheden, die met goddelijk en katholiek geloof geloofd moeten worden niet in twijfel te trekken of hardnekkig te ontkennen (ketterij). De vraag spitst zich in deze gevallen speciaal toe of zij zich ontrekken aan het gezag van de Paus of aan de gemeenschap (schisma). Is het overgaan naar (bijvoorbeeld) de Nederlandse hervormde kerk automatisch gelijk te stellen aan het ontrekken aan het pauselijk gezag of van de gemeenschap? Tenslotte, de verlating bij formele akt kent in Duitsland een hele eigen discussie. Het gaat dan om een aan de nationale Staat kenbaar gemaakte wil om uit de katholieke kerk te treden. Dit wordt (van staatswege) officieel vastgesteld. De betreffende persoon hoeft dan geen kerkbelasting meer te betalen. De vraag is of deze mensen, die zich bij de burgerlijke stand uitschrijven vanwege de kerkbelasting (Kirchensteuer) ook voor de Kerk ´een verlating bij formele akt´ plaatsen. Indien deze vraag bevestigend beantwoord wordt, is het gevolg voor deze katholieken, die deze actie bij de burgerlijke stand misschien enkel om het geld doen, dat zij niet meer gebonden zijn aan de vormplicht van het huwelijk. Hiermee wordt een louter administratieve handeling voor de burgerlijke stand kerkrechtelijk van betekenis. Logischer zou zijn, de formele akt enkel als formeel te beschouwen als de handeling binnen het kerkelijk forum geschiedt. Immers het huwelijk van katholieken louter voor de burgerlijke stand heeft in principe ook geen rechtskracht binnen de Kerk. Waarom een uitschrijving bij de burgerlijke stand als R.K.-lid wel? Deze handeling zou, zoals eerder aangegeven, plaats kunnen vinden door een officiële aantekening in het doopboek of middels een brief aan de bisschop waarin de akte van verlating formeel wordt aangegeven. Cruciale vraag voor de Duitse situatie blijft echter, of iemand die te kennen geeft dat ie van staatswege geen kerkbelasting wil betalen en dit voor de nationale staat door Kirchenausstrit bevestigt, daarmee ook de katholieke kerk als geloofsgmeenschap wil verlaten? Voor nadere informatie en literatuur (m.n. in de noten) zie: Listl, J. en Schmtiz, H., Handbuch des katholischen Kirchenrecht, 2e ed., 1999, Die Erklarung des Kirchenausstritts (Listl, J.), pp. 209-219. http://www.rorate.com/rorate/scripts/kr_show.php?id=137 Ik denk dat een bezoek aan de pastoor, bisschop enzo voldoende is. Al lijkt ie me niet welwillend om dat te doen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ja maargoed, dat is al heel lang aan de gang.
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
|
![]() |
||
Citaat:
Het is een soort staande uitdrukking geworden in al die jaren: De kerken lopen leeg. Intussen rijst de vraag hoe lang iets kan leeglopen zonder leeg te worden ![]()
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
.
|
![]() |
||
Citaat:
Enkele kenmerken die ik vond: -Redding. Iemand kan alleen gered kan worden door Jezus Christus aan te nemen als Heer en Redder tot vergeving der zonden -De Bijbel heeft absoluut gezag -Doop in de Heilige Geest. Deze wordt gezien als een 'tweede werk van genade'. Hierdoor wordt de gelovige toegerust tot diensbetoon en om te getuigen. -Handoplegging en genezing door gebed -Glossolalia of het spreken in tongen (spreken in vreemde talen die men nooit heeft geleerd). -Een nadruk op de persoonlijke, emotionele ervaring van God (en van het vervuld zijn van de Heilige Geest) -Uitbundige zang met gebaren en opheffen van handen, soms met dans -Openheid voor visioenen en openbaringen van God -Nadruk op het zelf maken van een keuze voor God (het is niet alleen God die voor de mens kiest, maar ook de mens die voor God moet kiezen)
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() achja, misschien was het een vraag voor het kleine vraagjes over geloven-onderwerp, maargoed 't ging al een tijdje niet over het uitschrijven. en evangelisatie kan altijd even tussendoor, netzoals die yoghurt uit die knijpverpakking (om maar even geen reclame te maken) ![]()
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dan kun je altijd het een en ander uitleggen.. BTW ik wil mezelf ook laten uitschrijven bij de kerk, bij de christelijke kerk.. want ik kom er toch nooit meer maargoed... dat terzijde.. maar je moet gewoon ff bellen en dan hoor je het wel, of je belt en vraagt of je een afspraak kan maken om een gesprekje aant te gaan, en dan vertellen dat je hebt besloten en er 100 % achter staat om je uitteschrijven bij de kerk. succes ![]()
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Zelfmoord en pijn... Jaymes | 12 | 20-08-2013 00:28 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bewijs opstanding Jezus Sadok | 250 | 24-09-2005 21:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Gootsteenontstopper Verwijderd | 10 | 13-12-2004 14:35 | |
De Kantine |
Groot Moppentopic [1] Negrotiator | 82 | 16-01-2004 07:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Tussen Licht en Donker Reynaert | 40 | 07-01-2004 21:12 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 |