Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2006, 19:39
Pokitaro
Pokitaro is offline
hey mensen,

ik heb besloten me uit te laten schrijven bij de roomskatholieke kerk.
er is alleen een probleem.
ik zou niet weten hoe ik dat moet doen en wat de daarbijhorende consequenties zijn.
kan iemand me daarbij helpen (lees : informatie geven)?
grtjs

Pokitaro.
Oud 20-09-2006, 19:55
T_ID
T_ID is offline
Om te beginnen ga je dan op de brandstapel en...

Naah, serieus, je kunt toch gewoon even bellen waar je moet zijn om je uit te laten schrijven?
Oud 20-09-2006, 20:42
mepsteen
mepsteen is offline
gewoon, op kerstavond met een volle kerk daar binnenstormen en een kip aan satan offeren.(met voorkeur op het altaar)

wedden dat ze je dan niet meer willen
Oud 21-09-2006, 14:46
Love & Peace
Love & Peace is offline
Gewoon, waar je je had ingeschreven?

Wat zijn trouwens de redenen dat mensen zich inschrijven bij een kerk?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-09-2006 @ 15:46 :
Gewoon, waar je je had ingeschreven?

Geld/donatie/speciale ansichtkaarten met de kerst ofzo
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 16:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
GooseFeather schreef op 21-09-2006 @ 15:59 :
Geld/donatie/speciale ansichtkaarten met de kerst ofzo
Of misschien een verkapte, moderne vorm van de aflaat.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 16:24
Lotte
Lotte is offline
Mijn vader heeft dat destijds bij de gemeente laten doen
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 19:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-09-2006 @ 15:46 :

ik denk dat vele mensen gewoon water op hun kop hebben gekregen als baby
Oud 21-09-2006, 19:40
Gatara
Gatara is offline
Aan TS:

De canones 1117 en 1124 spreken over ´en haar niet bij formele akt verlaten heeft´. Met ´haar´ wordt de R.K.-Kerk bedoeld.
Niet duidelijk is wat een actus formalis naar canoniek recht precies is. Over het volgende lijkt eensgezindheid te bestaan.
1. Het gaat om een schriftelijk vastgelegde act.
2. Met een officieel karakter. De act:
- kan worden afgelegd voor een kerkelijk beambte (kerkelijk notaris, pastoor, bisschop etc.)
- is aanemelijk wanneer iemand formeel vertrekt uit de katholieke kerk en zich laat inschrijven bij een niet-katholieke geloofsgemeenschap.
3. Onduidelijk is of een schriftelijke akt voor twee getuigen gedaan, die aan de kerkelijke overheid wordt overhandigd wordt, ook kan volstaan.
Het effect van uittreding is (kortgezegd) het volgende:
- het doopsel blijft bestaan, omdat het karakterteken niet ongedaan gemaakt kan worden;
- de persoon is geen katholiek meer en heeft zich aan de kerkelijke gemeenschap onttrokken (c. 209);
- deze persoon wordt een ´passieve´ lidmaat van de kerk en kan geen kerkelijke functies bekleden en mag niet meer aan de kerkelijke vieringe deelnemen (cc. 1364, 1331);
- terugkeer (reconciliatie) is mogelijk, als iemand zich bekeert;
- uitschrijving uit de kerk en reconciliatie moeten in het doopregister genoteerd worden (zie c. 535 par. 2).

Bij de gevolgen is één ding duidelijk. Een katholiek, die bij formele akt de R.K.-Kerk verlaten heeft, is niet meer gebonden aan de rooms-katholieke vormplicht van het huwelijk. Dit betekent dat zij of hij een geldig huwelijk met een niet katholiek sluit, ook al huwt hij of zij enkel voor de burgerlijke stand. In geval van een scheiding en de wens tot (her)trouwen met een katholiek in de rooms-katholieke Kerk, kan deze persoon zich niet meer beroepen op de ´gebrek in de vorm´ van zijn eerste huwelijk. Hij of zij dient echter een procedure tot nietig verklaring van het huwelijk te voeren bij de desbetreffende kerkelijke rechtbank.

De vraag is of de katholiek door zijn verlating bij formele akt, censuren oploopt (bijvoorbeeld een excommunicatie)? Meestal wordt in deze kwestie gewezen op c. 751, die spreekt over ketterij, apostasie en schisma.
Indien een verlating bij formele akt onder één van deze zaken valt, loopt de katholiek, conform c. 1364 par. 1, van rechtswege een excommunicatie op. Duidelijk moge zijn dat iemand die vanwege (gewetens) bezwaren of twijfels met waarheden van het geloof of van de Paus met het katholieke geloof breekt door de verlating bij formele akt onder c. 751 valt. Interessanter ligt het bij rooms-katholieke gelovigen, die overgaan naar een protestantse Kerk. Deze mensen wijzen in ieder geval niet het christelijk geloof af (apostasie); hoeven in principe de waarheden, die met goddelijk en katholiek geloof geloofd moeten worden niet in twijfel te trekken of hardnekkig te ontkennen (ketterij). De vraag spitst zich in deze gevallen speciaal toe of zij zich ontrekken aan het gezag van de Paus of aan de gemeenschap (schisma). Is het overgaan naar (bijvoorbeeld) de Nederlandse hervormde kerk automatisch gelijk te stellen aan het ontrekken aan het pauselijk gezag of van de gemeenschap?

Tenslotte, de verlating bij formele akt kent in Duitsland een hele eigen discussie. Het gaat dan om een aan de nationale Staat kenbaar gemaakte wil om uit de katholieke kerk te treden. Dit wordt (van staatswege) officieel vastgesteld. De betreffende persoon hoeft dan geen kerkbelasting meer te betalen.
De vraag is of deze mensen, die zich bij de burgerlijke stand uitschrijven vanwege de kerkbelasting (Kirchensteuer) ook voor de Kerk ´een verlating bij formele akt´ plaatsen. Indien deze vraag bevestigend beantwoord wordt, is het gevolg voor deze katholieken, die deze actie bij de burgerlijke stand misschien enkel om het geld doen, dat zij niet meer gebonden zijn aan de vormplicht van het huwelijk. Hiermee wordt een louter administratieve handeling voor de burgerlijke stand kerkrechtelijk van betekenis.
Logischer zou zijn, de formele akt enkel als formeel te beschouwen als de handeling binnen het kerkelijk forum geschiedt. Immers het huwelijk van katholieken louter voor de burgerlijke stand heeft in principe ook geen rechtskracht binnen de Kerk. Waarom een uitschrijving bij de burgerlijke stand als R.K.-lid wel?
Deze handeling zou, zoals eerder aangegeven, plaats kunnen vinden door een officiële aantekening in het doopboek of middels een brief aan de bisschop waarin de akte van verlating formeel wordt aangegeven.

Cruciale vraag voor de Duitse situatie blijft echter, of iemand die te kennen geeft dat ie van staatswege geen kerkbelasting wil betalen en dit voor de nationale staat door Kirchenausstrit bevestigt, daarmee ook de katholieke kerk als geloofsgmeenschap wil verlaten?

Voor nadere informatie en literatuur (m.n. in de noten)
zie: Listl, J. en Schmtiz, H., Handbuch des katholischen Kirchenrecht, 2e ed., 1999, Die Erklarung des Kirchenausstritts (Listl, J.), pp. 209-219.
http://www.rorate.com/rorate/scripts/kr_show.php?id=137

Ik denk dat een bezoek aan de pastoor, bisschop enzo voldoende is. Al lijkt ie me niet welwillend om dat te doen.
Oud 21-09-2006, 21:38
Antubis
Antubis is offline
Volgens mij wordt je ook uitgeschreven bij een kerk als je niet meer in die desbetreffende plaats woont. Dat was iig bij een vriend van mij. En aangezien ik nu toch nog onder mijn ouders mijn betaling moet doen, dan doe ik daar niet moeilijk over. Ik ga gewoon simpelweg nooit meer naar de kerk, op een begravenis of huwelijk na. En een enkele keer bij een Latijnse nachtmis met kerst.
Oud 21-09-2006, 22:32
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Als je gaat verhuizen dan sta je nog wel ingeschreven bij de rk kerk maar niet meer bij je parochie. een andere parochie kan je dan bijv. uitnodigen en dan kun je daar weer lid worden.

volgens mij kun je je schriftelijk laten uitschrijven via het bisdom ofzo... ik zou gaan googelen, in ieder geval had ronald plasterk er nog een column over geschreven
Oud 22-09-2006, 09:01
hookee
hookee is offline
Waarom uitschrijven? Is het zo erg dat je naam er geregistreerd staat? Of gaat het alleen om de (verplichte?) bijdrage?
Gewoon stopzetten die betaling (eventueel storneren bij de bank) en er komt vanzelf iemand om toelichting vragen, dan heb je meteen een aanspreekpersoon. Maar je zou natuurlijk ook even iemand van de kerk kunnen bellen (nummer in de krant of telefoonboek). Hij zal je ongetwijfeld tot bezinning willen brengen maar ik neem aan dat je hem ook kunt vertellen waarom je dit besluit hebt genomen. Voldoende zou voor hem moeten zijn: "geen interesse (meer)"
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 19:27
Pokitaro
Pokitaro is offline
ja okay, maar ik vind het zo lullig klinken aan de telefoon.

Ik : ja hallo u spreekt met *** *********.
hij/zij : Waarmee kan ik u van dienst zijn.
Ik : ik wil me uit laten schrijven bij de kerk.
zij/hij : ow,houdt u dan niet van de here jezus.
ik : tuut tuut tuut tuut *opgehangen*

klinkt stom maar daar ben ik bang voor.
Oud 22-09-2006, 19:47
Uice
Uice is offline
Citaat:
Pokitaro schreef op 22-09-2006 @ 20:27 :

Hou je wel of niet van Jezus?
Oud 22-09-2006, 20:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

waarom? je kunt daar toch gewoon antwoord op geven?
Oud 22-09-2006, 22:41
T_ID
T_ID is offline
Gewoon domweg aandringen. Zelfs de ergste jehove getuige kan maar een aantal keer er omheen lullen als je hetzelfde blijft zeggen.

Geloof me, ik spreek uit ervaring, koude herhaling heerscht als je zakelijk en hard over wil komen.

Overigens las ik ergens via google dat uitschrijving voor rooms-katholieken gebeurd via het bisdom.
Oud 23-09-2006, 11:11
Verwijderd
Het is niet alsof ze geen ervaring hebben met uitschrijvingen, de kerk loopt met een behoorlijke snelheid leeg
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 11:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2006 @ 12:11 :
Het is niet alsof ze geen ervaring hebben met uitschrijvingen, de kerk loopt met een behoorlijke snelheid leeg
officiele uitschrijvingen incluis? Ik denk niet dat velen dat doen, eigenlijk.
Oud 23-09-2006, 21:33
vichog
vichog is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2006 @ 12:11 :
kan me wel enigzins voorstellen bij een r.k. kerk. Bij ons in de pinkstergemeente loopt het daarentegen storm . Ik kon er afgelopen week zelfs bijna niet meer in, moet morgenochtend een beetje eerder wakker worden om het goede nieuws te blijven horen .
Oud 24-09-2006, 01:36
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
vichog schreef op 23-09-2006 @ 22:33 :
kan me wel enigzins voorstellen bij een r.k. kerk. Bij ons in de pinkstergemeente loopt het daarentegen storm . Ik kon er afgelopen week zelfs bijna niet meer in, moet morgenochtend een beetje eerder wakker worden om het goede nieuws te blijven horen .
Jaja, blabla. Roomskatholieke gemeenten zijn echt niet de enige gemeenten die leeglopen. Iedere vorm van geinstitutionaliseerde religie is op zijn retour (religie zelf echter niet).
Oud 24-09-2006, 07:41
vichog
vichog is offline
Citaat:
Il organista schreef op 24-09-2006 @ 02:36 :
Jaja, blabla.
ach, zo'n onzin is het toch niet?
Citaat:
Roomskatholieke gemeenten zijn echt niet de enige gemeenten die leeglopen. Iedere vorm van geinstitutionaliseerde religie is op zijn retour (religie zelf echter niet).

Ja maargoed, dat is al heel lang aan de gang.
Oud 24-09-2006, 10:46
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
vichog schreef op 24-09-2006 @ 08:41 :
ach, zo'n onzin is het toch niet?
De mededeling dat kerken leeglopen, niet, nee. Ik heb alleen een beetje moeite met opmerkingen in de trant van: 'dat kan ik me voorstellen bij een r.k. kerk'. Vandaar dat ik mij genoodzaakt voelde, het door jou gesuggereerde beeld van de alsmaar groeiende pinkstergemeenten bij te stellen. Ook de pinkstergemeenten verliezen namelijk leden, wat niet wil zeggen dat een dergelijke gemeente plaatselijk kan aantrekken.
Oud 25-09-2006, 15:45
vichog
vichog is offline
Citaat:
Il organista schreef op 24-09-2006 @ 11:46 :
De mededeling dat kerken leeglopen, niet, nee. Ik heb alleen een beetje moeite met opmerkingen in de trant van: 'dat kan ik me voorstellen bij een r.k. kerk'. Vandaar dat ik mij genoodzaakt voelde, het door jou gesuggereerde beeld van de alsmaar groeiende pinkstergemeenten bij te stellen. Ook de pinkstergemeenten verliezen namelijk leden, wat niet wil zeggen dat een dergelijke gemeente plaatselijk kan aantrekken.
Ach, die zin heb ik een beetje ironisch bedoeld.

Het is een soort staande uitdrukking geworden in al die jaren: De kerken lopen leeg. Intussen rijst de vraag hoe lang iets kan leeglopen zonder leeg te worden .
Oud 29-09-2006, 00:50
Marloes-Nanouk
tis al redelijk leeg hoor... duurt niet lang meer vrees ik want de meeste mensen in mijn kerk zijn al best wel oud
Oud 30-09-2006, 11:16
vichog
vichog is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 29-09-2006 @ 01:50 :
tis al redelijk leeg hoor... duurt niet lang meer vrees ik want de meeste mensen in mijn kerk zijn al best wel oud
je doelt op een soort vergrijzing in de kerk?
Oud 30-09-2006, 11:31
hasseltboy
hasseltboy is offline
Vreemd, hier lopen de kerken juist vol.
Oud 03-10-2006, 19:47
Marloes-Nanouk
nou bij ons niet... stond weer te zingen voor een halflege kerk... maar ik zag wel weer wat jongere mensen (onder de 60) zitten... Er worden wel kinderen gedoopt en er doen ook altijd veel kinderen communie en vormsel maarja die zie je nooit meer terug... behalve bij kerstmis. Maar dat moet iedereen natuurlijk ook helemaal zelf weten!
Oud 05-10-2006, 17:01
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
vichog schreef op 23-09-2006 @ 22:33 :
wat is dat? pinkstergemeente?
Oud 06-10-2006, 15:15
Supreme Dutch
Ik ben dooplid, ook zoiets.. Dan krijg je elke 3 maanden een acceptgiro in de bus voor een X-bedrag.. "Pap, jij wilde me laten dopen.. dus deze mag jij fijn betalen"
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 10:54
vichog
vichog is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 05-10-2006 @ 18:01 :
wat is dat? pinkstergemeente?
De Pinksterbeweging is een stroming binnen het christendom die sterk de nadruk legt op de Heilige Geest, zoals deze op Pinksterdag op de discipelen van Jezus Christus werd uitgestort. Het geheel wordt door hen als deel van de belofte gezien uit Joel 2, waar God zegt dat hij 'aan het einde der tijd zijn Geest zal uitstorten op al het vlees'. Wereldwijd heeft de Pinksterbeweging tussen de 600 en 650 miljoen aanhangers.

Enkele kenmerken die ik vond:
-Redding. Iemand kan alleen gered kan worden door Jezus Christus aan te nemen als Heer en Redder tot vergeving der zonden
-De Bijbel heeft absoluut gezag
-Doop in de Heilige Geest. Deze wordt gezien als een 'tweede werk van genade'. Hierdoor wordt de gelovige toegerust tot diensbetoon en om te getuigen.
-Handoplegging en genezing door gebed
-Glossolalia of het spreken in tongen (spreken in vreemde talen die men nooit heeft geleerd).
-Een nadruk op de persoonlijke, emotionele ervaring van God (en van het vervuld zijn van de Heilige Geest)
-Uitbundige zang met gebaren en opheffen van handen, soms met dans
-Openheid voor visioenen en openbaringen van God
-Nadruk op het zelf maken van een keuze voor God (het is niet alleen God die voor de mens kiest, maar ook de mens die voor God moet kiezen)
Oud 07-10-2006, 11:05
T_ID
T_ID is offline
Offtopic? Wat is dat?
Oud 07-10-2006, 12:27
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ik ga naar een vrije evangelische kerk

toch oooooooooook zo veeeeeeeeeeeeeel beter dan een RK kerk

en zoo veel levendiger
Oud 07-10-2006, 12:58
vichog
vichog is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-10-2006 @ 12:05 :
Offtopic? Wat is dat?

achja, misschien was het een vraag voor het kleine vraagjes over geloven-onderwerp, maargoed 't ging al een tijdje niet over het uitschrijven.

en evangelisatie kan altijd even tussendoor, netzoals die yoghurt uit die knijpverpakking (om maar even geen reclame te maken)
Oud 07-10-2006, 21:06
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
Citaat:

Ik denk niet dat zoiets gaan zeggen hoor, ze willen denk ik wel een gesprek met je, en dan niet door de telefoon.. maar echt persoonlijk gesprek..
En dan kun je altijd het een en ander uitleggen..

BTW ik wil mezelf ook laten uitschrijven bij de kerk, bij de christelijke kerk.. want ik kom er toch nooit meer maargoed... dat terzijde..

maar je moet gewoon ff bellen en dan hoor je het wel, of je belt en vraagt of je een afspraak kan maken om een gesprekje aant te gaan, en dan vertellen dat je hebt besloten en er 100 % achter staat om je uitteschrijven bij de kerk.

succes
Oud 08-10-2006, 21:57
Verwijderd
Serieus... Je doet alsof je te maken hebt met het regime van Saddam Hoessein. Het is echt niet zo dat je met 5 kogels wordt doodgeschoten.

Zeg gewoon dat je ermee kapt via de telefoon.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:24
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 06-10-2006 @ 16:15 :
Ik ben dooplid, ook zoiets.. Dan krijg je elke 3 maanden een acceptgiro in de bus voor een X-bedrag.. "Pap, jij wilde me laten dopen.. dus deze mag jij fijn betalen"
Welke kerk is dat? Ik heb nog nooit gehoort dat je moet betalen voor je lidmaatschap van een kerk.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:34
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
over dat leeglopen : 'mijn' kerk is juist in ledenaantal fors gegroeid de afgelopen tien jaar, en 1 op de 3 mensen is onder de 25.

maar goed, dat is dan ook geen (room)katholieke of anderszins traditioneel ingestelde kerk die niks doet voor de samenleving. (ik vindt dat kerken meer moeten zijn dan een religieus instrument, maar ook echt iets moeten betekenen voor de omgeving, bv. door activiteiten voor jongeren, ouderen of alles wat daar tussenin zit. En t werkt ook nog, goh, wat raar nou.)

OT : je kan je uitschrijven door te bellen, maar je kan ook een brief schrijven. Bij een brief zul je niet zo snel last hebben van jehova-achtige taferelen aan de telefoon.
Reageren

Regels voor berichten