Advertentie | |
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Met 65nm loopt Intel zeker 18 maanden voor op AMD. Want intel is nu alweer bezig met de opvolger: 45nm. Dat heeft voornamelijk te maken met de bankrekening van Intel. ![]() Citaat:
Citaat:
Maar het ligt aan je budget; heb je 1500 over voor je game PC dan moet je absoluut core 2 duo nemen. Wil je voor 800 euro incl. monitor klaar zijn dan zou ik je een AMD-proc van rond de 100 euro aanraden inclusief ASRock moederbord met ULi M1697-chipset, zoals de 939SLI32-eSATA.
|||
Citaat:
Citaat:
P.S. je vergeet je spamlink!
||
Citaat:
De hele opzet van Intel was om hun imagoprobleem als waardeloze CPU-fabrikant (virtueel op elk segment was AMD een betere keus) terug te nemen. En op welk segment kun je dat beter doen dan het high-end segment? Core 2 Duo en met name "Conroe" heeft een felle marketingscampagne gevoerd, door reviewerd en mensen op fora zoals deze. Dat was de hele opzet van het vroeg uitbrengen van Core 2 Duo, want zoveel kon Intel er nog niet leveren. Slim, want als Intel op het high-end segment koppen van AMD laat rollen, denken mensen automatisch dat dat ook voor het low-end en mainstream segment geldt. Maar daar zet ik dus grote vraagtekens bij. En ook het 'feit' dat Core 2 Duo energiezuiniger dan AMD Athlon 64 X2 zou zijn, is maar een halve waarheid; idle gezien is AMD zeker twee keer zuiniger. AMD zou een alternatief voor TDP moeten bieden; deze term wordt door de consument (onjuist) gebruikt voor het identificeren van energieverbruik. En daar werkt AMD notabene zelf aan mee. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
En een imagoprobleem had Intel zeker. Intel was een energievretend monster dat het aflegde tegen veel goedkopere, koelere AMD-processoren. Dual Core van AMD was echt dual core terwijl intel snel in de schuur twee cores op een voetje zette. Opteron maakte eveneens gehakt van duurdere Xeons. Nee Intel vond weinig aftrek bij degene die er wat verstand van hadden; en benchmarks bevestigden dat. Die informatie bereikt uiteindelijk een grote groep mensen. Reputatie duurt een tijd om op te bouwen en een tijd om af te bouwen. Zo zie je op dit moment ook mensen die nog steeds AMD Athlon 64 X2 5000+ kopen omdat ze een "echte AMD" willen die supergoed voor spellen zou zijn; wat op dit moment natuurlijk achterhaalde informatie is, zeker in het prijssegment van die X2 5000+. Maar zo werkt het eenmaal. ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik denk niet dat het "grote publiek" Intel processoren echt als slecht zag, je moet ook wel bedenken dat het verreweg de meeste mensen ook geen bal interesseert. Die rijden naar de Media Markt en willen een computer die gewoon werkt. ![]()
Laatst gewijzigd op 26-10-2006 om 23:39. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
koop sowieso geen celeron. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een celeron is echt de budget cpu van intel, goed als je wilt internetten en wat Word wilt gebruiken maar in iets anders issie echt behoorlijk wat trager dan een P4/P-M of Athlon(XP/64). |
![]() |
||
Citaat:
Hm... Intel vs. AMD is afgesloten dus. Nu heeft mijn broertje een Sempron, en ik was wel benieuwd naar de verschillen tussen de Sempron en de Athlon. Is dat vergelijkbaar of he-le-maal niet?
||
![]() |
Citaat:
voor zover ik weet gaat de sempron er nog niet binnenkort uit, heb je bron ofzo vleppen ? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
of terwijl het budgetmodel van amd. |
![]() |
||
Citaat:
Het verschil tussen de Athlon 64 en Semrpon 64 is dat laatstgenoemde het moet doen met een bus van 400MHz ipv 1000MHz bij de eerstgenoemde, en een lagere cache (128KB of 256KB tegenover 512KB). That's it, als je de CPUs met gelijke kloksnelheid vergelijkt. Valt prima mee te gamen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Maar je moet je wel realiseren dat de processor hedendaags vaak geen bottleneck meer is; spellen zijn hier een goed voorbeeld van. Dan heeft 200 euro extra uitgeven aan een processor niet zoveel nut en kun je dat geld veel beter gebruiken voor een snellere videokaart of meer geheugen. Ik zelf ben sceptisch over het uitgeven van 350 euro aan een processor; maar al te vaak zie ik configuraties waarbij onevenredig veel geld wordt uitgegeven aan de processor, terwijl dat hedendaags dus niet meer nodig is. Geheugen, Videokaart en Hardeschijf zijn tegenwoordig de bottlenecks, als we het over spellen hebben tenminste. En algemeen gebruik ook. Citaat:
Wat wel bijzonder is aan de Core 2 Duo is dat een enkele core de volledige cache op kan eisen. Dat is bijzonder nuttig als je een toepassing draait (zoals een spel) die maar een enkele core kan gebruiken, dan kun je toch de volledige cache gebruiken en niet maar de helft van de cache. De Athlon 64 X2 bijvoorbeeld, heeft 2x512KB of 2x1MB cache. Als je een spel draait kan dat spel dan maar 1x512KB of 1x1MB gebruiken, en de Core 2 Duo dus 2x512KB of 2x1MB (of 2x2MB in geval van Conroe). Maargoed het wordt allemaal vrij technisch zo. ![]() Maar iets zegt me dat je geen speciale toepassingen draait en dan is een simpele Core 2 Duo of Athlon 64 X2 al gauw voldoende.
||
Citaat:
|
![]() |
In ieder geval al zeer bedankt voor alle reacties!
Ik heb trouwens deze link gevonden (is wel een artikel uit 2002), maar de titel zegt het eigelijk al: AMD vs. Intel: It's An Eternal Struggle, So Get Used To It nog een: http://www.tomshardware.com/2005/06/...est/index.html @Enlightenment: Nou wat ik met mijn compter doe is ongeveer het volgende: -Downloaden, Unrarren, Quickpar (vreet nogal veel). -Uiteraard Gamen (Ut2k4, Fear, Darkstar One). -Photoshoppen, Dreamweaver, Autodesk Inventor. -Branden. Maar ik snap wat jullie bedoelen mbt verhouding cpu/videokaart. Daar besteed ik natuurlijk ook aandacht aan. Maar ik heb met deze pc wat ik nu heb (AMD2400+ Athlon, 256kb On-die cache) toen der tijd ook wat geld aan besteed zodat ik er in ieder geval een hele tijd weermee vooruit kan. Klopt het ook dat AMD cpu's zijn chipset in zijn behuizing al heeft ingebakken? Bij Intel moet je (als ik me niet vergis) ook nog eens letten dat je de goeie chipset opje moederbordje hebt zitten. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Dat komt omdat een processor niet zo heel veel te doen heeft tijdens gaming. Al het grafische werk wordt door de videokaart verricht, met uitzondering van een 'raster' dat door de CPU wordt gerendert. De voornaamste taak van de CPU is de AI (kunstmatige intelligentie, van computerspelers e.d.) en het aansturen van het zooitje (geluid, interrupts, timing, etc). Zeker bij moderne games zie je dat de processor maar een kleine rol heeft in de performance, en dat bij erg lage resoluties en grafische details de processor belangrijker wordt. Maar dat is irrelevant, want je hebt er niks aan als je 300 fps (frames per seconde) haalt, 75 is echt ruim zat, ook 30 frames per seconde, als de framerate daar maar nooit onder komt, want de "fps" die vermeld wordt, is vaak de gemiddelde fps. Citaat:
Ga je voor AMD, raad ik je daarom ook een ASRock moederbord met ULi M1697 chipset aan. Kies dan ook voor DDR geheugen, dat is bij AMD sneller dan DDR2 geheugen. Ga je voor Intel dan kies je DDR2 geheugen en natuurlijk de Core 2 Duo. Je moet echter zelf je budget vaststellen dat je uit wilt geven aan een processor, wetende dat hedendaagse processors echt wel snel zijn en dus wellicht niet meer zo'n prominente rol innemen in de uiteindelijke performance. Liever besteed je je geld aan veel geheugen, snelle videokaart en misschien een hardeschijf-set in RAID config. Afhankelijk van jouw gebruik zou je dat meer opleveren dan 200 euro extra aan een nog snellere processor. Maar als je een dure PC koopt met dikke videokaart (zeg 300 euro of hoger), hoort daar ook een dikke CPU in (Core 2 Duo E6600 of E6700).
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Het leuke van AMD is juist dat je de chipset kunt kiezen op features en niet meer op performance; dat doet de processor tegenwoordig. Vroeger toen AMD nog geen on-die geheugencontroller had, was er wel verschil tussen chipsets. Zo had je duurdere nForce2 chipsets met dual-channel geheugencontroller en single-channel chipsets zoals de VIA KT880 en SiS745. Tegenwoordig is de chipset veel minder belangrijk geworden voor AMD systemen omdat de belangrijkste functie, die van geheugencontroller, nu is overgenomen door de processor. Alleen de HyperTransport-bus breedte (width) kan nog van invloed zijn, bij sommige oude chipsets was die 8-bit terwijl 16-bit gangbaar is. Wat wel kan uitmaken is de IDE/SATA controller, daar scoort ULi M1697 weer goed in. En de prijs, en de features (zoals gigabit ethernet, aantal USB poorten, aantal PCI-express links, etc). En energieverbruik is ook belangrijk, ULi en SiS blijven lekker koel en hebben dus genoeg aan een heatsink, waarbij nForce4 warm wordt en daarom een actieve koeler met fan nodig heeft, en dus luidruchtiger is en meer energie verbruikt.
||
Citaat:
- de GPU - de geheugen busbreedte (64-bit, 128-bit, 256-bit en 384-bit komen voor) De hoeveelheid videogeheugen is onbelangrijk, maar vaak genoeg kopen mensen troep videokaarten omdat die dan wel "256 MB" zou zijn. Die hebben zich overduidelijk niet laten voorlichten. ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien heeft de G80 unified shaders, dus je kunt niet meer zeggen "oh die kaart heeft 24 pipelines" want dat is vrij te proggen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik ben er voor zover uit
![]() Als jullie het intressant vinden, dit word het systeem: Videokaart: NV GF7 7900GS 256MB Asus TV DVI 189.90€ CPU: Intel E6600 FSB 1066 Conroe (2400hz)S775 Dual Core BOX 299.90€ Mammabord: Asus P5B 128.00€ Werkgeheugen: 2x 1024MB PC2-6400 G.Skill (F2-6400CL5S-1GBNQ) 238.00€ 119.00€ p/stuk Hardeschijf: 320GB SATA Seagate ST3320620AS 96.90€ CPU Cooler: CPU Kühler Zalman CNPS 9500 LED 478/754/775/939/940 44.00€ Hardeschijf Cooler: HDD-Kühler Titan HD-12 TZ 9.90€ CCFL's: Kaltlicht Kathode rot Twin Pack 2 in 1 6.90€ Behuizing: Aspire X-Plorer Metal Case, Black/Silver, NoPSU (Voeding bijgeleverd even niet bekent) 79.00€ Externe Hardeschijf Behuizing: 2x Sitecom Harddrive Case 3.5`, USB2.0 56.00€ 28.00€ p/stuk =========== Total: 1148.50€ =========== |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Systemen met een GPU Verwijderd | 23 | 05-06-2013 16:58 | |
Software & Hardware |