Oud 04-10-2002, 12:55
Paulaah
Paulaah is offline
Wat vinden jullie daar nou van??
Wel of geen goede stelling? En waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2002, 13:31
Quiana
Quiana is offline
hm, bedoel je id politiek?
Nou, ik heb er nu geen behoefte aan, en denk dat ik die over een halfjaartje ook niet heb..
Dunno, de ene zal het leuk vinden, de andere boeit het niet zow..
Vind 18 wel een goeie leeftijd eiglijk
Oud 04-10-2002, 13:38
D@mien
D@mien is offline
slecht idee..

Veel 16 jarigen zouden op de LPF stemmen omdat et leuk zou zijn ofsow....nit vanwege de standpunten....
En veel 16 jarigen hebben simpelweg weinig interesse..
Oud 04-10-2002, 14:47
Joyce-b
Joyce-b is offline
Een erg slecht idee, de meeste 16 jarigen hebben er geen benul van wat politiek nou precies betekend, waar de partijen vorostaan,en zjin teveel beinvloedbaar door vrienden etc.

(en ja, mijn ongenuanceerde mening is gebaseerd op de omgang met veel mensen)
Oud 04-10-2002, 18:26
Jozzy
Jozzy is offline
Dit hoor op Actualiteit & Nieuws thuis lijkt me, maar daar is dit onderwerp al zó vaak geweest..... Kijk daar maar eens rond zou ik zeggen!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 18:36
Swami Salami
Swami Salami is offline
lijkt mee een slecht idee: als ik al die mensen van 16/17 jaar hoor over op wie ze gaan stemmen: lpf en als ik dan vraag waarom
dan vinden dat er veel turken zijn alsof de lpf daar wat aan gaat doen. Stemrecht geven betekent ook dat je die mensen kunt kiezen en dat ze dus in de 2e kamer zouden kunnen komen, lijkt me al helemaal geen goed idee.

Een toch vrij groot deel van de 16/17 jarigen die ik ken is trouwens geinteresseerd in politiek. Zijn de afgelopen maanden best veel wijnfilosofische discussies geweest

Laatst gewijzigd op 04-10-2002 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 10:22
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Hmmm... ik weet zo'n beetje alle afkortingen van de politieke partijen uit mijn hoofd, heb het boek van Fortuyn 'De verweesde samenleving', 'politieke partijen in nederland' van Ruud Koole en 'politieke stromingen in nederland' gelezen, kijk zo'n beetje elke dag het journaal, en ik lees de krant zeer grondig. Op school krijg ik trouwens ook maatschappijleer met als onderwerp politiek.

Ik weet dus behoorlijk wat af van de politiek. Maar toch word ik lekker op de hoop gegooid van minderjarige sukkeltjes die niets afweten van politiek, door een paar generaliserende duffo's in Den Haag .

Ik zou trouwens zeker niet op de LPF stemmen.

Ik vind dus dat sommige 16/17 jarigen best wel zouden mogen stemmen. Maar er zijn idd ook idioten...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:16
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Paulaah schreef:
Als stelling voor een discussie of een betoog, ja, denk het wel.
('Moderne Talen'? 'Algemene Vakken'?)
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Hmmm... ik weet zo'n beetje alle afkortingen van de politieke partijen uit mijn hoofd, heb het boek van Fortuyn 'De verweesde samenleving', 'politieke partijen in nederland' van Ruud Koole en 'politieke stromingen in nederland' gelezen, kijk zo'n beetje elke dag het journaal, en ik lees de krant zeer grondig. Op school krijg ik trouwens ook maatschappijleer met als onderwerp politiek.

Ik weet dus behoorlijk wat af van de politiek. Maar toch word ik lekker op de hoop gegooid van minderjarige sukkeltjes die niets afweten van politiek, door een paar generaliserende duffo's in Den Haag .

Ik zou trouwens zeker niet op de LPF stemmen.

Ik vind dus dat sommige 16/17 jarigen best wel zouden mogen stemmen. Maar er zijn idd ook idioten...
Same here.

Ik ben zelf druk politiek actief, spreek ook regelmatig kamerleden, een paar keer per jaar spreek ik hier de wethouder van verkeer/vervoer om actuele verkeers- en vervoersproblemen te bespreken, want de gemeente heeft zelf geen goed beleid daarop, maar gelukkig wél een GroenLinks-wethouder.
Verder start ik regelmatig acties, ik ben op de achtergrond druk bezig.

Wist je dat er bij de NS een Europese subsidie van €328 miljoen verdwenen is? €328 miljoen. Dáár houd ik me dus o.a. mee bezig... qua landelijke politiek.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Als stelling voor een discussie of een betoog, ja, denk het wel.
('Moderne Talen'? 'Algemene Vakken'?)
Niet hier, dat zeker.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Overigens.

Ik zeg dus JA, máár, aan dat stemrecht moet een verplichte test worden gekoppeld, waarin o.a. naar verantwoordelijkheidsbesef en emotionele intelligentie wordt gekeken.

Er zijn kinderen van 14 die al een weloverwogen, goed onderbouwde politieke voorkeur kunnen hebben. Evengoed zijn er jongeren van 18 die geen flauw benul van politiek hebben, en vaak extreem-rechts zullen stemmen omdat dat 'stoer' is.

Het mag dus niet zo zijn dat íedere willekeurige jongere zomaar mag gaan stemmen.

Die test moet overigens vrijwillig zijn: iedereen van -18 kan dan stemrecht (dus die test) aanvragen en afleggen bij de gemeente.
Kom je door de test, dan krijg je je stemrecht. Anders niet.

Een 16-jarige drugshandelaar die al 3 jaar geleden van school is getrapt wegens verkrachting van een 11-jarige medescholiere, meerdere roofovervallen heeft gepleegd, 3 mensen heeft neergestoken op straat en de afgelopen 2 jaar in een jeugdgevangenis heeft doorgebracht zou ik geen stemrecht geven.

Terwijl een 13-jarig meisje uit Gymnasium-3 al heel wat verder ontwikkeld kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:43
Evito
Evito is offline
Nee, nee, absoluut niet.
Maar zowiezo kan niet iedereen een goed oordeel vormen bij het stemmen;
ach het hangt ook niet zozeer van leeftijd af - ik weet wel dat mijn principes nog niet gegrond genoeg waren op mijn 16e om te kunnen stemmen - want ook nu zou ik bijvoorbeeld niet stemmen. Er is geen goede partij. En veel mensen zien dat en die stemmen dan zomaar. Niet doen dus. Die kans is bij mensen van 16 groter dan bij mensen van 36 denk ik.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 18:58
$@nd€r $@l@m@nd€r
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Overigens.

Ik zeg dus JA, máár, aan dat stemrecht moet een verplichte test worden gekoppeld, waarin o.a. naar verantwoordelijkheidsbesef en emotionele intelligentie wordt gekeken.

Er zijn kinderen van 14 die al een weloverwogen, goed onderbouwde politieke voorkeur kunnen hebben. Evengoed zijn er jongeren van 18 die geen flauw benul van politiek hebben, en vaak extreem-rechts zullen stemmen omdat dat 'stoer' is.

Het mag dus niet zo zijn dat íedere willekeurige jongere zomaar mag gaan stemmen.

Die test moet overigens vrijwillig zijn: iedereen van -18 kan dan stemrecht (dus die test) aanvragen en afleggen bij de gemeente.
Kom je door de test, dan krijg je je stemrecht. Anders niet.

Een 16-jarige drugshandelaar die al 3 jaar geleden van school is getrapt wegens verkrachting van een 11-jarige medescholiere, meerdere roofovervallen heeft gepleegd, 3 mensen heeft neergestoken op straat en de afgelopen 2 jaar in een jeugdgevangenis heeft doorgebracht zou ik geen stemrecht geven.

Terwijl een 13-jarig meisje uit Gymnasium-3 al heel wat verder ontwikkeld kan zijn.
Zoeits zat ik ook al aan te denken, maar zo'n test kost geld (de overheid, of particulier, anyway, of je betaalt direct of je krijgt hogere belastingen), er moeten dan weer mensen aangenomen worden die de tests moeten afnemen, dat zou ook weer tijd kosten, enz.

Kortom, een goed idee maar ik denk niet dat dat te realiseren is, jammergenoeg .
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 19:07
knijtert!
knijtert! is offline
Absoluut NIET!!!
Veel 16 Jarige (niet alle natuurlijk) die stemmen omdat iemand in de politiek veel charisma heeft of voor veel oproering zorgt of omdat andere er ook op stemmen. Ik merk dit al vrij erg bij de 18jarige. Dan vroeg je (voor 15mei) op wie ga jij (of zou jij gaan stemmen) stemmen dan zeiden er een hoop op Pim Fortuyn. Waar op zich niks mis mee is want iedereen heeft zijn eigen mening. Maar zodra je ging vragen waarom, zeiden ze veelal nix of zeiden ze een paar uitspraken van Pim Fortuyn na die ze een keer gehoord hebben zonder te begrijpen wat hij ermee bedoeld, vaak verdraaide ze zelfs uitspraken van Pim Fortuyn. Zoals alle buitenlanders moeten het land uit. Terwijl hij dat nooit zo gezegt heeft. (Begrijp me niet verkeerd, Je mag best op LPF stemmen, maar ik kan het gewoon niet uitstaan als mensen niete eens weten waarop ze stemmen en waarom, en dat kan net zo goed met andere partijen gebeuren maar het kwam nou eenmaal veel voor met LPF)
Natuurijk zijn er genoeg 16Jarige die het wel zullen nadenken bij het stemmen alleen het is niets in vergelijking met degene die het wel zullen gaan doen.
Zo een test zou een oplossing kunnen zijn, maar aan de hand van wat kun je bepalen of iemand nadenkt bij stemmen? Iedereen kan uitspraken van politici kopieren en overschrijven, echter, de een weet waar hij over heeft en de andere niet, de een weet het wel maar weet niet hoe hij dat moet omschrijven op papier.
Dus ik denk dat dat bijna niet te doen is.
Ik hoor graag commentaar op mijn mening, probeer mij maar om te halen zou ik zeggen
Oud 05-10-2002, 19:23
$@nd€r $@l@m@nd€r
Citaat:
knijtert! schreef:
Absoluut NIET!!!
Veel 16 Jarige (niet alle natuurlijk) die stemmen omdat iemand in de politiek veel charisma heeft of voor veel oproering zorgt of omdat andere er ook op stemmen. Ik merk dit al vrij erg bij de 18jarige. Dan vroeg je (voor 15mei) op wie ga jij (of zou jij gaan stemmen) stemmen dan zeiden er een hoop op Pim Fortuyn. Waar op zich niks mis mee is want iedereen heeft zijn eigen mening. Maar zodra je ging vragen waarom, zeiden ze veelal nix of zeiden ze een paar uitspraken van Pim Fortuyn na die ze een keer gehoord hebben zonder te begrijpen wat hij ermee bedoeld, vaak verdraaide ze zelfs uitspraken van Pim Fortuyn. Zoals alle buitenlanders moeten het land uit. Terwijl hij dat nooit zo gezegt heeft. (Begrijp me niet verkeerd, Je mag best op LPF stemmen, maar ik kan het gewoon niet uitstaan als mensen niete eens weten waarop ze stemmen en waarom, en dat kan net zo goed met andere partijen gebeuren maar het kwam nou eenmaal veel voor met LPF)
Natuurijk zijn er genoeg 16Jarige die het wel zullen nadenken bij het stemmen alleen het is niets in vergelijking met degene die het wel zullen gaan doen.
Zo een test zou een oplossing kunnen zijn, maar aan de hand van wat kun je bepalen of iemand nadenkt bij stemmen? Iedereen kan uitspraken van politici kopieren en overschrijven, echter, de een weet waar hij over heeft en de andere niet, de een weet het wel maar weet niet hoe hij dat moet omschrijven op papier.
Dus ik denk dat dat bijna niet te doen is.
Ik hoor graag commentaar op mijn mening, probeer mij maar om te halen zou ik zeggen
Ik ben het er mee eens.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 11:46
*Burning water*
*Burning water* is offline
Alleen jammer dat een groot deel van de mensen ouder dan 18 op dezelfde manier redeneert en zonder reden op LPF stemt...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 11:49
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ehm, dat was een stomme opmerking, en ik ben niet kundig genoeg om het te wijzigen. Het probleem is juist dat sommige mensen niet redeneren zonder de verschillende standpunten tegen elkaar af te wegen maar wat doen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 14:16
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ehm, dat was een stomme opmerking, en ik ben niet kundig genoeg om het te wijzigen. Het probleem is juist dat sommige mensen niet redeneren zonder de verschillende standpunten tegen elkaar af te wegen maar wat doen.
In normaal Nederlands: het volk is dom en weet niet wat goed voor haar is.

Kenmerk van simpele mensen, beter bekend als Pim-aanhangers, plebejers, paupers en proletariërs (de vier P's, je kent ze nog van de middelbare school) is dat ze niet nadenken maar alleen naar hun gevoel luisteren. Je zag het wel op vijftien mei: iedereen ging massaal naar het stemhokje om een condoleance uit te brengen, terwijl als ze nágedacht hadden, ze wel hadden kunnen beredeneren dat de LPF ons alleen maar ellende zou brengen. Als ze wérkelijk voor herstel van normen en waarden, veilgheid en dergelijke waren geweest, dan hadden ze CDA of eventueel VVD gestemd en hadden we nu misschien een twee-partijencoalitie gehad, met veel meer daadkracht dan dit zootje ongeregeld.

En ontopic: ik vind het stemrecht voor mensen onder de 18 een bijzonder slecht initiatief. Mensen van 16 zijn gewoonweg nog niet in staat een afgewogen oordeel te vormen. De meeste mensen van 18 ook nog niet, maar goed, het percentage ligt wel beduidend hoger dan bij 16.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 08:54
mariejelle
mariejelle is offline
ik vind het geen goed idee.... wel een goede stelling...

want kijk al ben je 16 denkt echt niet veel na over de politiek.. ik in ieder geval niet.. en een heleboel anderen denk ik ook niet.. dus waarom moet je dan stemmen...??
Oud 08-10-2002, 11:22
DutchGirl
DutchGirl is offline
net alsof die 2 jaar wat uitmaakt.. ffs

maargoed.. ik vind dat als je 17 bent, toch zeker wel recht hebt om te stemmen..
Oud 08-10-2002, 11:24
ARL
ARL is offline
je bent met bijvoorbeeld Maatschappijleer wel bezig met politiek en je weet er toch wel redelijk wat van af (hier wil bijna niemand op de LPF stemmen, dan heb je toch wel een reden waarom je dat niet zou doen).
Maar dit geldt niet voor iedereen van rond de 16 jaar.
En daardoor zullen veel 16-17 jarigen ingepraat worden door hun ouders (goed of niet goed) en daar krijg je alleen maar meer stemgerechtigen van, maar echt veel zal het niet uitmaken. Bij de volgende verkiezen ben je 20 en dan heb je vast wel een of andere mening over de partijen en dan vind ik ben je onafhankelijk genoeg om te stemmen. Als je 16 bent in het algemeen nog niet...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 13:42
Razzle
Razzle is offline
niet alle mensen, alleen wij, als slimmerds, op havo en vwo bovenbouw... dus dan zouden alleen mensen die op de bovenbouw van havo en vwo mogen stemmen
Oud 08-10-2002, 17:07
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Razzle schreef:
niet alle mensen, alleen wij, als slimmerds, op havo en vwo bovenbouw... dus dan zouden alleen mensen die op de bovenbouw van havo en vwo mogen stemmen
Ik weet niet of je dit seri meent of niet...
Want als je dit meent is dit meteen het bewijs dat je geen gelijk heb. Het nivo van je school opleiding heeft vooral te maken met hoe snel je kunt leren en/of hoe lang je het volhoud dat je kan leren en maar een klein beetje met logische nadenken en zelfstandig keuzes maken etc..

Citaat:
Pannekoeketrut schreef:
net alsof die 2 jaar wat uitmaakt.. ffs

maargoed.. ik vind dat als je 17 bent, toch zeker wel recht hebt om te stemmen..
Mischien heb je wel gelijk hoor... Maar je moet toch ergens een grens trekken of niet soms? Anders kan je aan de gang blijven gaan...

Citaat:
nare man schreef:
In normaal Nederlands: het volk is dom en weet niet wat goed voor haar is.
Vollgens mij ben je dom als je dit zegt... Conclussies maken ben je zeker nooit zo sterk ingeweest?
zoals *Burning water* het zei is klopt... (naar mijn mening dan )

Citaat:
nare man schreef:
Kenmerk van simpele mensen, beter bekend als Pim-aanhangers, plebejers, paupers en proletariërs (de vier P's, je kent ze nog van de middelbare school) is dat ze niet nadenken maar alleen naar hun gevoel luisteren. Je zag het wel op vijftien mei: iedereen ging massaal naar het stemhokje om een condoleance uit te brengen, terwijl als ze nágedacht hadden, ze wel hadden kunnen beredeneren dat de LPF ons alleen maar ellende zou brengen. Als ze wérkelijk voor herstel van normen en waarden, veilgheid en dergelijke waren geweest, dan hadden ze CDA of eventueel VVD gestemd en hadden we nu misschien een twee-partijencoalitie gehad, met veel meer daadkracht dan dit zootje ongeregeld.[/B]
Gingen alle LPFers stemmen omdat Pim was overleden? Nee ik denk het niet, er zijn ook mensen die het eens waren met de meningen van Pim Fortuyn en wel standpunten van verschillende partijen hadden afgewogen (onbegrijpelijk dat je dan bij LPF uitkomt maar dat is een ander verhaal Das is nergens op gebasseerd, alleen op mijn mening). CDA had trouwens juist een slecht ideeen vind ik(ik zeg vind ik!!!), zo wouden ze o.a. bij alle wedstrijden van verschillende sporten dat er geen supporters van de tegen stander meegingen, dat lost het probleem niet op want dan gaan ze wel afspreken of knokken met een andere reden.
En waarom zijn die problemen dan niet opgelost? CDA en VVD zitten nu in de regering, dan zou het toch goed moeten gaan? Want veel politieke posten zijn onderverdeeld bij ministers van VVD of CDA. Ja ik weet het dan moet er nog gestemd worden... Maar heeft de meerderheid van de LPF al een keer tegengestemd tegen een idee van VVD en/of CDA?
Dus als je een mening heb doe de volgende keer niet alsof het een feit is.

En ontopic: ik vind het stemrecht voor mensen onder de 18 een bijzonder slecht initiatief. Mensen van 16 zijn gewoonweg nog niet in staat een afgewogen oordeel te vormen. De meeste mensen van 18 ook nog niet, maar goed, het percentage ligt wel beduidend hoger dan bij 16. [/B][/QUOTE]

Hier ben ik het wel mee eens...
Oud 08-10-2002, 22:54
ARL
ARL is offline
Citaat:
En ontopic: ik vind het stemrecht voor mensen onder de 18 een bijzonder slecht initiatief. Mensen van 16 zijn gewoonweg nog niet in staat een afgewogen oordeel te vormen. De meeste mensen van 18 ook nog niet, maar goed, het percentage ligt wel beduidend hoger dan bij 16.
Dat bedoelde ik dus ook maar ja (zo'n verhaal lang lijkt wel op een boek van maatschappijleer...)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 11:49
Razzle
Razzle is offline
Citaat:
knijtert! schreef:
Want als je dit meent is dit meteen het bewijs dat je geen gelijk heb. Het nivo van je school opleiding heeft vooral te maken met hoe snel je kunt leren en/of hoe lang je het volhoud dat je kan leren en maar een klein beetje met logische nadenken en zelfstandig keuzes maken etc..
Ok, het was sarcastisch bedoeld
Oud 14-10-2002, 11:45
ARL
ARL is offline
Citaat:
knijtert! schreef:
Dat lijkt mij niet. Nu gaat dat wat jij zegt wel eens op, maar meestal niet...
Je kan vaak aan het gedrag van iemand wel merken of diegene een hoge 'opleiding' heeft of niet...
Vraag maar aan Razzle ivm zn broertje
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 20:00
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Paulaah schreef:
Even heel kinderachtig: een goede stelling is nooit een vraag...

Maar ook ik vind dat 18 in veel gevallen al te jong is om een weloverwogen keuze te maken. Natuurlijk zijn er genoeg mensen van 16 die dat wel kunnen, maar feit is dat het overgrote deel dat niet kan. En dan is het beter voor de samenleving als er geen een 16 jarige mag stemmen, dan dat ze het allemaal mogen. IMHO natuurlijk....
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 13:01
tacidvs
tacidvs is offline
Welke census zou nou leuk zijn én goed werken?
Oud 18-10-2002, 19:08
NN
NN is offline
Het lijkt mij een slecht idee om mensen al op 16-jarige leeftijd te laten stemmen. Natuurlijk zijn er een hoop 16-jarigen die serieus zich met de actualiteit bezighouden en die best wel weten wat ze willen, maar de meerderheid op die leeftijd heeft nog geen enkel idee wat ze doen. Ook het hier al boven beschreven mogelijk gevolg is dat mensen extreem gaan stemmen om stoer te zijn.

Daarom is een grens bij 18 gesteld, je bent dan meerderjarig en krijgt invloed op de politiek. Hoewel er ook een hoop mensen van 18 en ouder zijn die absoluut geen flauw benul hebben van wat ze doen. Op 15-5 j.l bleek dat deze groep uit 1,6 miljoen stemgerechtigde Nederlanders bestaat.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 10:11
Verwijderd
hoihoi
lijkt me een slecht idee stemmen vanaf 16. Want ik ben zelf ook 16 en ik houd me echt helemaal nie bezig meej de politiek. En ik denk dat er wel veel meer zulle zijn die er zo over denke. En ik denk da ik zou moete stemme gewoon iets aan zou kruisen wa mij het leukst lijkt. Dus hou het maar gewoon op 18 da vin ik wel oke
groetjes Daniella
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 10:56
Onlyme
Onlyme is offline
Nee. Slecht idee.
Ik denk dat de meeste 16-jarigen nog onvoldoende ontwikkeld zijn om een complete politieke mening te vormen. Daarintegen zijn er ook waarschijnlijk 16-jarigen die dat wel hebben.
Maar over het algemeen lijkt het mij onverantwoordelijk.
Oud 25-10-2002, 14:13
Sommetje
Sommetje is offline
Hoort dit niet op een ander forumonderdeel thuis??????????
Oud 25-10-2002, 15:54
LoeLoe
LoeLoe is offline
Nou dan vind ik minstens dat er een regel mag komen dat je 1 dag voor je 18e ook mag stemmen

Want ik ben 23 januari a.s. 18
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten