Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Overigens.
Ik zeg dus JA, máár, aan dat stemrecht moet een verplichte test worden gekoppeld, waarin o.a. naar verantwoordelijkheidsbesef en emotionele intelligentie wordt gekeken. Er zijn kinderen van 14 die al een weloverwogen, goed onderbouwde politieke voorkeur kunnen hebben. Evengoed zijn er jongeren van 18 die geen flauw benul van politiek hebben, en vaak extreem-rechts zullen stemmen omdat dat 'stoer' is. ![]() Het mag dus niet zo zijn dat íedere willekeurige jongere zomaar mag gaan stemmen. Die test moet overigens vrijwillig zijn: iedereen van -18 kan dan stemrecht (dus die test) aanvragen en afleggen bij de gemeente. Kom je door de test, dan krijg je je stemrecht. Anders niet. Een 16-jarige drugshandelaar die al 3 jaar geleden van school is getrapt wegens verkrachting van een 11-jarige medescholiere, meerdere roofovervallen heeft gepleegd, 3 mensen heeft neergestoken op straat en de afgelopen 2 jaar in een jeugdgevangenis heeft doorgebracht zou ik geen stemrecht geven. Terwijl een 13-jarig meisje uit Gymnasium-3 al heel wat verder ontwikkeld kan zijn. |
![]() |
|
Nee, nee, absoluut niet.
Maar zowiezo kan niet iedereen een goed oordeel vormen bij het stemmen; ach het hangt ook niet zozeer van leeftijd af - ik weet wel dat mijn principes nog niet gegrond genoeg waren op mijn 16e om te kunnen stemmen - want ook nu zou ik bijvoorbeeld niet stemmen. Er is geen goede partij. En veel mensen zien dat en die stemmen dan zomaar. Niet doen dus. Die kans is bij mensen van 16 groter dan bij mensen van 36 denk ik. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kortom, een goed idee maar ik denk niet dat dat te realiseren is, jammergenoeg ![]() |
![]() |
|
Absoluut NIET!!!
Veel 16 Jarige (niet alle natuurlijk) die stemmen omdat iemand in de politiek veel charisma heeft of voor veel oproering zorgt of omdat andere er ook op stemmen. Ik merk dit al vrij erg bij de 18jarige. Dan vroeg je (voor 15mei) op wie ga jij (of zou jij gaan stemmen) stemmen dan zeiden er een hoop op Pim Fortuyn. Waar op zich niks mis mee is want iedereen heeft zijn eigen mening. Maar zodra je ging vragen waarom, zeiden ze veelal nix of zeiden ze een paar uitspraken van Pim Fortuyn na die ze een keer gehoord hebben zonder te begrijpen wat hij ermee bedoeld, vaak verdraaide ze zelfs uitspraken van Pim Fortuyn. Zoals alle buitenlanders moeten het land uit. Terwijl hij dat nooit zo gezegt heeft. (Begrijp me niet verkeerd, Je mag best op LPF stemmen, maar ik kan het gewoon niet uitstaan als mensen niete eens weten waarop ze stemmen en waarom, en dat kan net zo goed met andere partijen gebeuren maar het kwam nou eenmaal veel voor met LPF) Natuurijk zijn er genoeg 16Jarige die het wel zullen nadenken bij het stemmen alleen het is niets in vergelijking met degene die het wel zullen gaan doen. Zo een test zou een oplossing kunnen zijn, maar aan de hand van wat kun je bepalen of iemand nadenkt bij stemmen? Iedereen kan uitspraken van politici kopieren en overschrijven, echter, de een weet waar hij over heeft en de andere niet, de een weet het wel maar weet niet hoe hij dat moet omschrijven op papier. Dus ik denk dat dat bijna niet te doen is. Ik hoor graag commentaar op mijn mening, probeer mij maar om te halen zou ik zeggen ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Kenmerk van simpele mensen, beter bekend als Pim-aanhangers, plebejers, paupers en proletariërs (de vier P's, je kent ze nog van de middelbare school) is dat ze niet nadenken maar alleen naar hun gevoel luisteren. Je zag het wel op vijftien mei: iedereen ging massaal naar het stemhokje om een condoleance uit te brengen, terwijl als ze nágedacht hadden, ze wel hadden kunnen beredeneren dat de LPF ons alleen maar ellende zou brengen. Als ze wérkelijk voor herstel van normen en waarden, veilgheid en dergelijke waren geweest, dan hadden ze CDA of eventueel VVD gestemd en hadden we nu misschien een twee-partijencoalitie gehad, met veel meer daadkracht dan dit zootje ongeregeld. En ontopic: ik vind het stemrecht voor mensen onder de 18 een bijzonder slecht initiatief. Mensen van 16 zijn gewoonweg nog niet in staat een afgewogen oordeel te vormen. De meeste mensen van 18 ook nog niet, maar goed, het percentage ligt wel beduidend hoger dan bij 16. |
![]() |
|
je bent met bijvoorbeeld Maatschappijleer wel bezig met politiek en je weet er toch wel redelijk wat van af (hier wil bijna niemand op de LPF stemmen, dan heb je toch wel een reden waarom je dat niet zou doen).
Maar dit geldt niet voor iedereen van rond de 16 jaar. En daardoor zullen veel 16-17 jarigen ingepraat worden door hun ouders (goed of niet goed) en daar krijg je alleen maar meer stemgerechtigen van, maar echt veel zal het niet uitmaken. Bij de volgende verkiezen ben je 20 en dan heb je vast wel een of andere mening over de partijen en dan vind ik ben je onafhankelijk genoeg om te stemmen. Als je 16 bent in het algemeen nog niet... |
![]() |
|
niet alle mensen, alleen wij, als slimmerds, op havo en vwo bovenbouw... dus dan zouden alleen mensen die op de bovenbouw van havo en vwo mogen stemmen
![]()
|||||
Citaat:
Want als je dit meent is dit meteen het bewijs dat je geen gelijk heb. Het nivo van je school opleiding heeft vooral te maken met hoe snel je kunt leren en/of hoe lang je het volhoud dat je kan leren en maar een klein beetje met logische nadenken en zelfstandig keuzes maken etc.. Citaat:
Citaat:
zoals *Burning water* het zei is klopt... (naar mijn mening dan ![]() Citaat:
![]() En waarom zijn die problemen dan niet opgelost? CDA en VVD zitten nu in de regering, dan zou het toch goed moeten gaan? Want veel politieke posten zijn onderverdeeld bij ministers van VVD of CDA. Ja ik weet het dan moet er nog gestemd worden... Maar heeft de meerderheid van de LPF al een keer tegengestemd tegen een idee van VVD en/of CDA? Dus als je een mening heb doe de volgende keer niet alsof het een feit is. En ontopic: ik vind het stemrecht voor mensen onder de 18 een bijzonder slecht initiatief. Mensen van 16 zijn gewoonweg nog niet in staat een afgewogen oordeel te vormen. De meeste mensen van 18 ook nog niet, maar goed, het percentage ligt wel beduidend hoger dan bij 16. [/B][/QUOTE] Hier ben ik het wel mee eens...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Je kan vaak aan het gedrag van iemand wel merken of diegene een hoge 'opleiding' heeft of niet... Vraag maar aan Razzle ivm zn broertje ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ook ik vind dat 18 in veel gevallen al te jong is om een weloverwogen keuze te maken. Natuurlijk zijn er genoeg mensen van 16 die dat wel kunnen, maar feit is dat het overgrote deel dat niet kan. En dan is het beter voor de samenleving als er geen een 16 jarige mag stemmen, dan dat ze het allemaal mogen. IMHO natuurlijk.... |
![]() |
|
![]() |
Het lijkt mij een slecht idee om mensen al op 16-jarige leeftijd te laten stemmen. Natuurlijk zijn er een hoop 16-jarigen die serieus zich met de actualiteit bezighouden en die best wel weten wat ze willen, maar de meerderheid op die leeftijd heeft nog geen enkel idee wat ze doen. Ook het hier al boven beschreven mogelijk gevolg is dat mensen extreem gaan stemmen om stoer te zijn.
Daarom is een grens bij 18 gesteld, je bent dan meerderjarig en krijgt invloed op de politiek. Hoewel er ook een hoop mensen van 18 en ouder zijn die absoluut geen flauw benul hebben van wat ze doen. Op 15-5 j.l bleek dat deze groep uit 1,6 miljoen stemgerechtigde Nederlanders bestaat. |
![]() |
|
Verwijderd
|
hoihoi
lijkt me een slecht idee stemmen vanaf 16. Want ik ben zelf ook 16 en ik houd me echt helemaal nie bezig meej de politiek. En ik denk dat er wel veel meer zulle zijn die er zo over denke. En ik denk da ik zou moete stemme gewoon iets aan zou kruisen wa mij het leukst lijkt. Dus hou het maar gewoon op 18 da vin ik wel oke groetjes Daniella ![]() |
![]() |
|
Nee. Slecht idee.
Ik denk dat de meeste 16-jarigen nog onvoldoende ontwikkeld zijn om een complete politieke mening te vormen. Daarintegen zijn er ook waarschijnlijk 16-jarigen die dat wel hebben. Maar over het algemeen lijkt het mij onverantwoordelijk.
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stemrecht voor 16-jarigen ganralph | 71 | 21-01-2011 13:13 | |
En t is geworden: Mark Rutte. Pruttelpot | 110 | 04-06-2006 00:19 | |
Werk, Geld & Recht |
Jongen van 16 moeten kiesrecht krijgen met een halve stem. Nastro | 29 | 10-01-2006 09:28 | |
Psychologie |
manisch depressief Verwijderd | 5 | 28-12-2004 20:21 | |
Psychologie |
dysthyme stemmingsstoornis. ~~dolce~~ | 15 | 10-05-2004 11:24 | |
Partijprogramma Fortuyn Unexplained | 192 | 06-05-2002 21:47 |