Oud 11-01-2007, 17:58
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Hoi

Ik wil dus gaan beginnen met gitaarspelen, (akoestisch) en daar heb je wonderbaarlijk genoeg een gitaar voor nodig.
Nou vraag ik me af, wat voor een moet je kopen? Wat voor hout en snaren en hoe weet je of het een goede is? Wat zijn goede merken en waar moet ik zo ver mogelijk vandaan blijven? En waar krijg je deze dingen in de omgeving Utrecht?

En hoe werkt het de eerste paar lessen, wat doe je dan over het algemeen? Hoe lang duurt het voor je een beetje fatsoenlijk kan spelen? En hoe lang per dag/week is goed om te oefenen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Oud 11-01-2007, 18:11
luchtloper
luchtloper is offline
iig 1 ding: denk er niet te makkelijk over. voordat je echt ''goed' kunt spelen ben je zo ongeveer 8 jaar verder, ligt aan hoe snel je vooruit gaat.
Oud 11-01-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
luchtloper schreef op 11-01-2007 @ 19:11 :
iig 1 ding: denk er niet te makkelijk over. voordat je echt ''goed' kunt spelen ben je zo ongeveer 8 jaar verder, ligt aan hoe snel je vooruit gaat.
Motiveer die meid even... pfff. Punk kun je na een jaartje al wel raggen hoor .
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 20:00
Cherry Springs
Haha
Maar vooral waar ik op moet letten bij het kopen van zo'n ding, want het plan is in het weekend er een te gaan kopen.
En een klasgenoot van mij die can't be arsed to help dus dan heb ik altijd het forum nog.
Oud 11-01-2007, 20:06
Chronocide
Chronocide is offline
Zorg in ieder geval dat de snaren niet te ver van de frets (metalen balkjes op de nek) afstaan, en dat ze tijdens het spelen niet tegen de frets aanslaan. Je kunt aan de loonslaaf in de winkel wel even vragen om er op te spelen, zodat je weet hoe het geval ongeveer klinkt.

Lessen zijn op zich niet nodig, mits je zelf genoeg discipline hebt om vaak te oefenen. In het begin zul je niet verder dan een half uur per dag komen omdat je vingers totaal versleten zijn. Dit gaat vanzelf wel weer over wanneer er genoeg eelt op zit.

Trouwens, koop een goedkope gitaar, de kans is ontzettend groot dat je het na een maand weer zat bent, zoals 80% van de 14-jarige meisjes die gitaar willen spelen. Als je weet dat je er echt mee door wilt gaan kun je altijd een betere kopen.
Oud 12-01-2007, 14:55
luchtloper
luchtloper is offline
Citaat:
Bardamu schreef op 11-01-2007 @ 20:35 :
een jaartje, ja hoor.

het gaat ook niet alleen om het spelen en de techniek, maar ook het gehoor en de muzikaliteit. en als je nog nooit les hebt gehad kun je dat beter wel doen, en ben je er ook iets langer mee bezig.
Oud 12-01-2007, 16:16
Cherry Springs
Ik heb wel al sind dat ik 9 ofzo was keyboard gespeeld (maar daar ben ik niet bijzonder goed in). Maakt dat veel verschil, of niet?
Oud 12-01-2007, 17:14
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
luchtloper schreef op 12-01-2007 @ 15:55 :
een jaartje, ja hoor.

het gaat ook niet alleen om het spelen en de techniek, maar ook het gehoor en de muzikaliteit. en als je nog nooit les hebt gehad kun je dat beter wel doen, en ben je er ook iets langer mee bezig.
overdrijf eens niet zo. dta jij nou na een paar jaar spelen nog amper vader jacob kan spelen hoeft niks te zeggen over de rest.
Oud 12-01-2007, 18:14
Wammus
Wammus is offline
Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met acoustisch gitaar spelen en het is inderdaad moeilijker dan je in eerste instantie zal denken. Ik ben het echter wel eens met Bardamu dat je na een jaartje inderdaad wel punknummers (die grotendeels uit powercords bestaan die echt heel simpel zijn) kunt spelen. Ik heb zelf geen les of wat dan ook maar doe alles zelf. Ik heb mezelf nu een paar liedjes aangeleerd en die probeer ik zo goed mogelijk mee te spelen. Verder kloot ik nog een eind aan met losse akkoorden en pik ik uit verschillende nummers weer nieuwe akkoorden op die ik dan ook weer probeer te gebruiken. Net een klein kind wat een stuk speelgoed ontdekt dus ongeveer en erg vermakelijk moet ik zeggen. Ook een paar vrienden die verstand van danwel muziek danwel gitaar spelen hebben helpt ook een boel.

Nou hangt het natuurlijk af van wat je zelf wilt. Ik weet ook wel dat ik met mijn methode gerust niet de beste gitarist ga worden die er rond heeft gelopen maar daar gaat het mij ook niet om. Ik wil gewoon lol maken met dat ding en er een beetje op kunnen spelen. Ik heb dan ook een supercheap ding bij de Action voor 2 tientjes gekocht. Ff nieuwe snaren erop omdat anders de hals naar de klote scheen te gaan en klaar. De tip om te beginnen met een goedkope gitaar kan ik dan ook alleen maar beamen. Wil je echt goed worden dan kan ik je wel aanraden om lessen te nemen omdat je daar de basis goed van leert.
Oud 13-01-2007, 16:52
Cherry Springs
Is 159 duur voor een Salvador gitaar?
Oud 14-01-2007, 01:20
Verwijderd
Citaat:
Chrome schreef op 11-01-2007 @ 21:06 :
Zorg in ieder geval dat de snaren niet te ver van de frets (metalen balkjes op de nek) afstaan, en dat ze tijdens het spelen niet tegen de frets aanslaan. Je kunt aan de loonslaaf in de winkel wel even vragen om er op te spelen, zodat je weet hoe het geval ongeveer klinkt.

Lessen zijn op zich niet nodig, mits je zelf genoeg discipline hebt om vaak te oefenen. In het begin zul je niet verder dan een half uur per dag komen omdat je vingers totaal versleten zijn. Dit gaat vanzelf wel weer over wanneer er genoeg eelt op zit.

Trouwens, koop een goedkope gitaar, de kans is ontzettend groot dat je het na een maand weer zat bent, zoals 80% van de 14-jarige meisjes die gitaar willen spelen. Als je weet dat je er echt mee door wilt gaan kun je altijd een betere kopen.
Maar een goedkope kutgitaar werkt ook alles behalve motiverend (dat was bij mij iig zo). Als je een ding hebt die je om de 5 minuten moet stemmen is de lol er al snel vanaf.

Laatst gewijzigd op 14-01-2007 om 14:39.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 01:24
reno
reno is offline
Citaat:
Cherry Springs schreef op 13-01-2007 @ 17:52 :
Is 159 duur voor een Salvador gitaar?
Als je een beetje okay-e gitaar wil moet je erop letten dat 'ie een 'massief bovenblad' heeft.
Aan jou vervolgens om in te schatten hoe serieus je gitaar wil spelen en hoeveel geld je eraan uit wil geven.
Oud 14-01-2007, 10:28
Verwijderd
Citaat:
luchtloper schreef op 11-01-2007 @ 19:11 :
Wat een ongenuanceerde - en daardoor - ontzettende onzinopmerking.

Gitaarspelen is, meer dan welk instrument dan ook eigenlijk, een instrument dat je op vele manieren en niveau's kan spelen. Als je alleen als doel hebt kampvuurgitaar te kunnen spelen, ben je na een jaartje zeker al in staat om een hoop te doen. Als je van plan bent jazz te gaan spelen of virtuoze shredmetal, zal het nog veel langer duren voordat je daar iets van kunt. En 'echt goed' ben je uiteindelijk na acht jaar ook nog niet, want dat is een proces dat je hele leven duurt. De vraag is eerder: Hoe kan ik de nodige techniek krijgen om te kunnen spelen wat ik wil?

En qua gitaar: Koop liefst niet het allergoedkoopste. Ook gelijk iets superduurs kopen heeft weinig zin, maar probeer een gitaar uit te zoeken die door veel mensen als 'goede beginnersgitaar' wordt beschouwd. Dat kan echt veel uitmaken, omdat een ronduit slecht instrument je spelplezier nadelig kan beïnvloeden.

Laatst gewijzigd op 14-01-2007 om 10:32.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 17:50
Verwijderd
van gitaarspelen heb ik geen verstand, maar voor een beginnersgitaar is het misschien handig om even deze site te bekijken van Musik Producktiv (een erg grote muziekwinkel net over de grens in Ibbenburen (duitsland))

http://www.musik-produktiv.de/shop2/.../ob_id/35/sid/!18121995

veel succes d'r mee!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 11:00
Cherry Springs
Goed, inmiddels heb ik een gitaar en de les komt eraan.
Vraagje: Na het 'spelen' ruiken m'n vingers een beetje funky. Hoort dat en kan je d'r wat aan doen?
Oud 22-01-2007, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Cherry Springs schreef op 21-01-2007 @ 12:00 :
Vraagje: Na het 'spelen' ruiken m'n vingers een beetje funky. Hoort dat en kan je d'r wat aan doen?
Komt van de snaren hè. Ik neem aan dat je geen nylon-snaren hebt?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 13:58
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Cherry Springs schreef op 21-01-2007 @ 12:00 :
Heel verstandig dat je les gaat nemen . Dan krijg je in ieder geval een basis voor goede techniek, en daarmee kom je sneller op een hoger niveau plus dat het scheelt voor de 'pijngrens'. Dat je vingers zo ruiken, komt waarschijnlijk door de snaren. Hoe minder de kwaliteit, hoe meer dat het geval is. Maar dat geeft niet als je net begint. Eerst kijken of het bevalt en als je dan een tijdje bezig bent kun je een betere gitaar kopen en betere snaren en zo steeds een stapje hoger.
Over je vraag over het oefenen, hangt helemaal van jezelf af. Wat je wilt, moet je doen. Wil je goed worden, moet je oefenen. Heb je daar geen zin in, doe het dan niet, maar dan zul je minder snel goed worden snap je.
Hoe de muzieklessen eruit zien, hangt ook heel erg van de muziekleraar/lerares af. Meestal behandel je de eerste lessen een nummer, er wordt dan geacht dat je die oefent en de volgende les moet je dat spelen en levert de leraar commentaar (zowel positief als negatief) en dan een volgend stuk.
succes!
Oud 22-01-2007, 16:33
Cherry Springs
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-01-2007 @ 13:15 :
Komt van de snaren hè. Ik neem aan dat je geen nylon-snaren hebt?
3 nylon snaren en 3 koperen. Het zal inderdaad wel door de snaren komen, ja. Zo ver was ik ook wel. Maar die kun je niet fatsoenlijk schoonmaken ofzo?

En Eilidh, bedankt voor de info en tips
Oud 22-01-2007, 16:54
Verwijderd
Oh, na een jaartje gitaar spelen kon ik al meer dan mijn neef die 3 jaar speelde
Het ligt er gewoon aan of je veel oefent en waarop je oefent. Ik heb het mezelf aan geleerd, ik heb het geleerd op een Seagull, met stalen snaren uiteraard. Ik speel(de) zo rond de 4/5 uur per dag, dus dan ga je snel vooruit.
Als je één keer in de week les hebt gaat dat natuurlijk minder snel. Ik heb er wel spijt van dat ik niet op les ben gegaan, heb mezelf verkeerde dingen aangeleerd.
Maar practice makes perfect, dus ga ervoor zou ik zeggen .
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Cherry Springs schreef op 22-01-2007 @ 17:33 :
3 nylon snaren en 3 koperen. Het zal inderdaad wel door de snaren komen, ja. Zo ver was ik ook wel. Maar die kun je niet fatsoenlijk schoonmaken ofzo?
Droog doekje na het spelen, af en toe nieuwe snaren eropzetten, maar dan houdt het wel op ja.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 15:11
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Cherry Springs schreef op 22-01-2007 @ 17:33 :

En Eilidh, bedankt voor de info en tips
Asje. Van die nylon snaren zul je niet zo snel vieze vingers krijgen, maar die koperen wel. Daar valt niks aan te doenk, behalve handen wassen na het spelen. Ik heb zelf een best goeie gitaar met goeie snaren, maar ook ik heb er nog steeds last van als ik lang speel. Maak de snaren vooral niet nat schoon. Je kan het proberen met een droog doekje, ik weet niet of het helpt. Maar niet te hard wrijven, want als je te hard wrijft, schuur je de snaren kapot en breken ze sneller.

Nog een tip: probeer in het begin vooral op de techniek te oefenen en iets minder op het liedje an sich. Natuurlijk is dat belangrijk, maar als je techniek verkeerd aanleert, is dat moeilijk om het af te leren (uit ervaring ). Die noten komen toch wel en zeker omdat je al keyboard speelt is dat minder moeilijk voor je. (dat is trouwens wel voordelig, omdat je dan dus al noten kan lezen en daardoor niet daarop hoeft te concentreren zodat je meer tijd hebt voor het bedenken waar de noten zitten en de aanslag. En misschien heb je doordat je keyboard speelt ook wat theoretische kennis(?))
Oud 24-01-2007, 21:21
Soulwing
Soulwing is offline
Citaat:
Bardamu schreef op 11-01-2007 @ 20:35 :
raggen kan je na 2 keer al dude

edit: en stalen snaren natuurlijk! wordt je hard van!
Oud 25-01-2007, 21:38
Snakeboy
Snakeboy is offline
feedback utrecht!

ik werk in apeldoorn en er zijn zat goeie gitaren,

ik zou een ibanez aanraden, ongeveer 139 euro
Oud 26-01-2007, 12:29
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Op internet zijn er files van 30000 nummers die je gemakkelijk kunt leren door middel van tabs. Je hebt dan Guitar Pro nodig, en je kunt het downloaden met een torrent client. Bitlord bijvoorbeeld. Zoek dan op guitar tabs op bijvoorbeeld torrentspy.com. En dan heb je dertigduizend nummers tot je beschikking, zonder noten te hoeven leren lezen. Van Silent Hill soundtracks tot Metallica en Guns 'n Roses tot Coldplay. Helaas geen Katie Melua... maar je kan niet alles hebben...

Tip: Eric Clapton - Wonderful Tonight
Oud 26-01-2007, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Snakeboy schreef op 25-01-2007 @ 22:38 :
feedback utrecht!

Zowieso; Feedback .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2007, 16:56
Carn
Carn is offline
Ik ken alleen maar ellende met Feedback.
Oud 27-01-2007, 10:17
Cherry Springs
De gitaar is inmiddels al terecht, maar bedankt voor te tips Zal ze onthouden voor als ik nog eens een betere wil kopen.
Woohoo, maandag krijg ik m'n eerste les.
Oud 27-01-2007, 11:34
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Carn schreef op 26-01-2007 @ 17:56 :
Ik ken alleen maar ellende met Feedback.
Ik ken alleen maar inkoopprijzen bij feedback muhahaha
Oud 27-01-2007, 12:04
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Snakeboy schreef op 25-01-2007 @ 22:38 :
feedback utrecht!

Ce-El-Wan:

die heb ik zojuist gekocht, leuk dingetje en met een beetje goeie reverb erop is ie ingeplugd ook best ok voor recordings.

en ik heb alles wat ik momenteel heb staan (guitar fx, synth, , midi-controller, audiointerface, bas en ak. gitaar) bij de Feedback besteld danwel gekocht. Alleen met de midi controller heb ik wat troubles gehad, maar terugsturen was op hun kosten en ik had vrij snel een nieuwe.
Oud 27-01-2007, 12:21
Carn
Carn is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 27-01-2007 @ 12:34 :
Ik ken alleen maar inkoopprijzen bij feedback muhahaha
ik ook bij zaken waar men wel verstand heeft muhahaha . Overigens; als grote muzieksupermarkt is de feedback best ok maar in Eindhoven (en in Utrecht wat ik er van weet toen ik er was) was de aanwezige kennis qua slagwerk iig belabberd. Misschien dat dat voor de andere afdelingen natuurlijk anders is.
Oud 27-01-2007, 12:24
DeadNation
DeadNation is offline
Nee klopt wel, maar handig als je iets nodig hebt. Ik koop toch nooit nieuwe shit. Alleen maar ouwe zooi qua gitaren en amps.
Oud 27-01-2007, 14:55
Malfunction
Malfunction is offline
Contacten daar David?
Oud 27-01-2007, 15:29
DeadNation
DeadNation is offline
Yep. Je weet me te vinden he
Oud 28-01-2007, 08:24
Verwijderd
Citaat:
Soulwing schreef op 24-01-2007 @ 22:21 :
raggen kan je na 2 keer al dude

edit: en stalen snaren natuurlijk! wordt je hard van!
onderste 4 snaren er af halen en de bovense D A stemmen

PUNK \m/
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 12:56
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
SE schreef op 28-01-2007 @ 09:24 :
onderste 4 snaren er af halen en de bovense D A stemmen

PUNK \m/
Dan kun je de onderste 4 toch net zo goed muten en gewoon powerchords spelen. Of je daar ook je gitaar anders voor moet stemmen weet ik niet, dat hangt af van het nummer waar het meestal bij staat als je de tabs van internet haalt.
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten