Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2007, 11:39
moschino
moschino is offline
ik vind het woord gezellig burgerlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2007, 11:48
matt trakker
matt trakker is offline
ik vind het woord burgerlijk gezellig
Oud 15-02-2007, 12:38
*oma*
*oma* is offline
Ik vind het burgerlijk gezellig, word.
Oud 15-02-2007, 14:54
innogen
innogen is offline
Citaat:
Fake schreef op 14-02-2007 @ 11:27 :
Ik kom uit Brabant, het is hier altijd gezellig.
behalve met carnaval.
Oud 15-02-2007, 14:56
Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 15-02-2007 @ 12:48 :
ik vind het woord burgerlijk gezellig
ik vind die pannenkoekbakkende vogel? gezellig
Oud 15-02-2007, 15:50
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
L_angel schreef op 15-02-2007 @ 15:54 :
behalve met carnaval.
vooral met carnaval.
Oud 15-02-2007, 15:56
innogen
innogen is offline
Citaat:
Haligh schreef op 15-02-2007 @ 16:50 :
vooral met carnaval.
Ketszatte mongolen in belachelijke outfits die GEZELLIG de polonaise doen met slechte muziek en dat 5 dagen lang? He bah.
Oud 15-02-2007, 17:45
Flip!
Flip! is offline
Ik heb het gezellig wanneer ik met mijn vriendje samen lekker op bed tv aan het kijken ben, maar ik vind het ook gezellig als we met vrienden iets gaan doen. Zolang ik maar iets te lullen heb tegen iemand.
Ook is het erg gezellig om in de klas te zitten. Ik heb een hele leuke klas, we kunnen allemaal goed met mekaar opschieten en ik heb nog nooit zoveel gelachen als in de paar maanden dat ik hier nu op school zit.
Met mijn familie heb ik niet zoveel. Het is leuk als ze op je verjaardag komen, maar ik ga niet graag vrijwillig mee naar Limburg om een bezoekje te brengen aan mijn tantes en ooms.
Ik heb sowieso eigelijk niets met mijn familie. Ik moet het meer van mijn vrienden hebben, en van mijn eigen gezin.
Oja, met mijn gezin en aanhang uit eten gaan is ook altijd gezellig!
Oud 15-02-2007, 19:30
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
L_angel schreef op 15-02-2007 @ 16:56 :
Ketszatte mongolen in belachelijke outfits die GEZELLIG de polonaise doen met slechte muziek en dat 5 dagen lang? He bah.
in bergen op zoom staat iedereen gewoon stil in het café, misschien moet je het daar eens proberen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 16:14
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 13-02-2007 @ 21:39 :
Ik droomde dat ik in een cafe zat met Sawyer. Dat vond ik heel gezellig.
in bed met Sawyer lijkt me het allergezelligst
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 17:12
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
L_angel schreef op 15-02-2007 @ 16:56 :
ligt eraan waar je heengaat.
in boz is er geen spraken van een polonaise (hoezo vooroordelen) en men verkleed zich al helemaal niet als zorro of batman.

De Vastenavend is ééuweg! `t Besta d`al zolang t`r mense ierzo op aarde rondlòòpe (of ronddweile?).

Vastenavend wier al g`ouwe deur de oer-mense toen ze de leste snééuw voor d`r `ol zage wegsmelte en de vroege voorjaarlucht zullie jachtvelde weer vrij makte.
Ok de Sjieneze vierde n`t, de Egyptenare, d`Eskimo`s en d`Indiejane. Ieder op z`n eige menier. Dus ierzo ok!
Zo`n vijf`onderd jaar geleeje kreeg `t wa meer "smoel" ier in Berrege , want in `t Archief kunde nog de rekeninge zien voor de fééste n`uit de late vijftiende ééuw. Fééste van en voor de `Eer van Berrege, Jan van Glymes, beter bekend as Jan metten Lippe. En in die ouwe pepiere wor ok al de Vastenavend genoemd! De Rederijkers, `n klupke kemedie-speulers, spulde toen `n gròòte rol bij dees féést. Z`adde toentertijd de naam "de Vreugdebloeme".
'n 1479 wiere ze `n gilde, mar al in 1475 spulde ze `n Vastenavendstuk mette scheppingsdage `as motto. Dèèrnaar wiere ze deur de Markies gevroge om de vier fééste die t`r ielek jaar g`ouwe wiere, op pòòte te zette.
In die ouwe perkemente kunde ok leze da d`t Bestuur van de stad, de Magistraat, al tientalle jare gewòòn was vastenavend t`ouwe. Al in 1413 reej t`r `n Blauwe Schuit rond in Berrege.
De kapitein van dì schip-op-wiele itte: `Eer van Keyenburreg, `Eer van `t land van de zotte. En tot in onze tijd kunde in `t Krabbegat die Blauwe Schuit verbij zien komme!!!
Vastenavend is nooit weg gewist uit onze stad; nie mette reformasie, toen ielde ze gewòòn binne vastenavend, nie in d`n erremoei van de jare derteg van de leste ééuw. Ja, zellefs nie onder d`n oorlog toen `t féést verbóóje was, mar deurleefde in de `arte van de Krabbe.

Naar d`n oorlog: `n nuuwe stijl

In 1945 stonne me voor de vraag of damme deur moeste gaan of nie. D’r was wat g`akkenaaj tusse vóór- en tegestanders en ze ware bang datte Krabbe mette Vastenavend te veul uit de band zouwe springe.
Mar, `n klein klupke zag kans om oppernuuwt te beginne! Mar dan zouw de Vastenavend `n nuuw "smoel", `n nuuwe stijl motte krijge.
`t Doel was: één gròòt volleksféést voor iederéén.
Dèèrom stoke de besture van de vastenavendklupkes en de teerklupkes de koppe bij mekare. D`r moes leiding gegeve worre en same moese ze `n gèève vastenavendstoet op straat brenge die deur de beugel kon.
De manne va `t eerste uur ware: Mr. Cees Becht, Jac. Becht, Korneel Slootmans, Goof van Mastbergen en Jan van der Kreek.
De planne wiere voorgelééd aan de Burregemééster en aan de Gééstelijk`eid. Ze wiere `n bietje lauw ontvange. D`r wier toch gedocht daddet uit d`and zouw lòòpe.
Naar veul perleeje wier beslote datter `n voorlòòpeg comité opgericht zouw worre. Da klupke moes veerteg "te goeder naam en faam" bekend staande Berregenèère bij mekare zoeke die borreg zouwe staan voor de mense die `t féést oppernuuwt op pòòte zouwe zette.
Bovedien moes t`r `n organisasie gemakt worre die de leiding zouw ebbe èn die `t goeie voorbééld zouw geve!
En zo `is `t beroemde "Manifest" ontstaan, `n ope brief aan alle Krabbe waarin sting oe damme van dan af `t féést zouwe gaan viere.
Zo wier in jannewarie 1946 de Stichting Vastenavend opgericht. `t Eerste bestuur wier netuurlek gevorremd deur de manne van `t eerste uur, mè Willem Besling (d`n Bes) as sikkeretares.
Deze zes mense n`ebbe n`t fundement geleed voor de Vastenavend zo amme die nouw `ouwe.

Zeg, wa d’edde gròòte òòge
Da’s omda’k oe gèère zien!
En, wa d’edde gròòte ore…
Nouw, dèèr zijn ik mee gebore
En waarvoor edde dan die gròòte mond?
Da zou’k nouw onder’and’s wille wete!
Za’k ’s zegge n’oe ta komt?
Ge zij d’n dweil om op te vrete!

Prins Nilles d’n Derde is as ’n reus zo gròòt
’t Is gin Klein Dumke, ij strooi d’ok nie mè bròòd
Mar mè zeuve-mijlslèèrze ga t’ie deur de stad
En zó betòòver t’ie ’t ééle Krabbegat
Vastenavend… wa d’n sprookje!

D’r ston op de Mart ’n klein meske in de kouw
Da diep in d’r ‘art Assepoester worre wouw
Ze zee: “’k Zien de Prins, dalek kek t’ie wel naar mijn,
En mag ik zomedèèn wel z’n Prinseske zijn!”

Ik ston mè d’n gèèf Doreroosje n’aan de tòòg
En stook net as Langnek m’n kop ’n end om’òòg

Mar dèèr kwam ’n Oliefant mè z’n lange snuit

Dir dronk m'n Doreroosje d'r Snééuwitje n'uit...

D’r was ’s bij Wana, d’n Eks van Reimerswaal
’n Mart vol mè Krabbe, ze zonge n´allemaal
de vuurpijl, de knalle, n’èèle n’òòp geluid:
de Kraai is weer gevalle en ’t sprookje uit!

Oud 18-02-2007, 19:02
Verwijderd
In Bergen Op Zoom dragen ze gordijnen en lampenkampen, tenminste dat heb ik een insider horen fluisteren.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 19:12
Verwijderd
ok
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten