Oud 28-02-2007, 15:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Er zijn veel geloven. Toch heb jij net voor die ene gekozen. Waarom eigenlijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2007, 15:36
dallie
dallie is offline
Omdat pappie en mammie het ook geloven
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 15:38
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
dallie schreef op 28-02-2007 @ 16:36 :
En waarom hebben je ouders (hun ouders, etc.) daarvoor (waarvoor?) gekozen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 16:28
Clemenzia
Clemenzia is offline
http://www.watvoorkuddedierbenjij.nl/

Laatst gewijzigd op 28-02-2007 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 07:20
dallie
dallie is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-02-2007 @ 16:38 :
En waarom hebben je ouders (hun ouders, etc.) daarvoor (waarvoor?) gekozen?
Omdat hun pappie en mammie het ook geloofden
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 08:35
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Haha, wat een kutsite

Mijn religie is zo bijzonder omdat ik de enige ben die hem aanhangt.
Oud 01-03-2007, 11:48
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
als je niets met religie hebt, ga dan op onzin zitten ipv topics te verneuken.

ik heb persoonlijk niet voor een religie gekozen. wat ik wel het unieke vind aan het christendom is de leer van genade. dat het leven een competitie zou zijn het volgende te bereiken en dat god vervolgens het goed en kwaad op gaat wegen, vind ik geen zinvolle redenering. ik vind "goed doen" een relatief begrip. laat staan van eeuwigheidswaarde. er zijn tallozen religies die goed doen (te) hoog in het vaandel hebben staan. dat is natuurlijk geen reden hier dan maar in te geloven, maar ik vind mijn wereld- en mensbeeld wel vaak in overeenstemming met het christendom.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 12:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 01-03-2007 @ 09:35 :
Mijn religie is zo bijzonder omdat ik de enige ben die hem aanhangt.
Als je beschermheilige van het ochtendhumeur bent heb je bij deze je eerste aanhanger gekregen.
Oud 01-03-2007, 14:45
DjangoVaal
DjangoVaal is offline
Het Boeddhisme is helder en duidelijk. Het concentreert zich op het belangrijkste en kiest geen zijde bij metafysche theorieën. Anders kan je belanden in eindeloze discussie, als nu iemand kritiek heeft op het Boeddhisme kan deze alleen gaan over het werkelijke pad dat belopen wordt.

Persoonlijking: Ik was opzoek naar geluk en ik kon het niet vinden, de Boeddha gaf antwoord waarom ik het niet kon vinden , toen heb ik verder gekeken en was ik het op alle punten eens.

Django
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 16:47
Freddy Godskind
Freddy Godskind is offline
Ik heb er voor gekozen om Jezus te volgen. Ik vind Hem zo bijzonder, omdat Hij als Eén van ons in de wereld is gekomen en in al zijn woorden en daden heeft laten blijken dat Hij veel van ons houdt en bereid is om veel zorg voor ons te dragen ondanks het lijden dat daar tegenover stond. Dat Hij heeft laten zien dat het in de liefde tot het uiterste hoort te gaan, dat liefde geen tijdelijke bezigheid is, maar een eeuwige.
Oud 01-03-2007, 20:05
Little Sister
Little Sister is offline
Ik ben Jezus, dus dat scheelt een hoop gedoe
Oud 01-03-2007, 21:57
dallie
dallie is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 01-03-2007 @ 12:48 :
als je niets met religie hebt, ga dan op onzin zitten ipv topics te verneuken.

ik heb persoonlijk niet voor een religie gekozen. wat ik wel het unieke vind aan het christendom is de leer van genade. dat het leven een competitie zou zijn het volgende te bereiken en dat god vervolgens het goed en kwaad op gaat wegen, vind ik geen zinvolle redenering. ik vind "goed doen" een relatief begrip. laat staan van eeuwigheidswaarde. er zijn tallozen religies die goed doen (te) hoog in het vaandel hebben staan. dat is natuurlijk geen reden hier dan maar in te geloven, maar ik vind mijn wereld- en mensbeeld wel vaak in overeenstemming met het christendom.
Ik heb een punt, ook al breng ik het ludiek.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 23:56
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
dallie schreef op 01-03-2007 @ 22:57 :
Ik heb een punt, ook al breng ik het ludiek.
Breng het dan óf anders, óf ga in de zandbak van pappie en mammie spelen.
Oud 02-03-2007, 07:59
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 02-03-2007 @ 00:56 :
Serieus, wat heb jij met zandbakken?
Oud 03-03-2007, 09:28
Magican
Magican is offline
Citaat:
Ik geloof wat jouw pappie en mammie geloven.
Oud 03-03-2007, 10:43
CaptainCaveman
Citaat:
Il organista schreef op 02-03-2007 @ 08:59 :
Serieus, wat heb jij met zandbakken?
Ik voel me nauw verbonden met zandbakken.
Oud 03-03-2007, 10:43
CaptainCaveman
Citaat:
Magican schreef op 03-03-2007 @ 10:28 :
Ik geloof wat jouw pappie en mammie geloven.
Ik geloof dan dat ook jij in de zandbak mag gaan spelen van zijn pappie en mammie.
Oud 03-03-2007, 10:52
mepsteen
mepsteen is offline
enige die toegeeft dat je dat soort dingen niet kunt weten.
Oud 03-03-2007, 10:56
dallie
dallie is offline
Citaat:
Dat bepaal ik zelf wel
Oud 03-03-2007, 12:11
Magican
Magican is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 03-03-2007 @ 11:43 :
Ik geloof dan dat ook jij in de zandbak mag gaan spelen van zijn pappie en mammie.
Dat mag dan weer niet van mijn pappie en mammie
Oud 03-03-2007, 23:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom? Omdat sommigen de keiharde waarheid achter Dallie's punt niet in het straatje kunt inpassen? Nogal een zwaktebod om daar met een persoonlijke aanval op te reageren, het illustreerd dat Dallie de gevoelige snaar te pakken heeft die het hele 'er zijn x miljoen gelovigen, dus kunnen ze een punt hebben' volledig ondergraaft.

90% van de gelovigen ter wereld doet dat bij gratie van gebrek aan kennis en omdat 'het ze altijd zo geleerd is', als het al geen hoger percentage is.
Oud 04-03-2007, 02:03
Verwijderd
Ja, en bovendien zijn die kutreacties een prachtig bewijs van de stelling 'geloof en humor gaan niet samen'
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 09:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-03-2007 @ 00:56 :
Waarom? Omdat sommigen de keiharde waarheid achter Dallie's punt niet in het straatje kunt inpassen? Nogal een zwaktebod om daar met een persoonlijke aanval op te reageren, het illustreerd dat Dallie de gevoelige snaar te pakken heeft die het hele 'er zijn x miljoen gelovigen, dus kunnen ze een punt hebben' volledig ondergraaft.

90% van de gelovigen ter wereld doet dat bij gratie van gebrek aan kennis en omdat 'het ze altijd zo geleerd is', als het al geen hoger percentage is.
dream on gozer met je "keiharde waarheid" en "zwaktebod". zijn reactie kan alleen beter naar http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1546700, waar ik hem ook uitgelegd hebt dat geloven en een geloof overnemen iets anders is, wat hij niet scheen te begrijpen gezien de reactie "geloven is hartstikke makkelijk". maar dat is het probleem van de ongelovige, geloof niet begrijpen, maar ga dan ergens anders heen. love&peace wil weten wat voor aspecten jou in een bepaalde religie aanspreken, niet waarom je gelooft. en dit topic is idd gezien de nutteloze reacties, hoe kun je ook anders verwachten, weer verneukt. zullen we dan nu maar weer ontopic gaan?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 10:59
Verwijderd
Mijn religie is de Islam en het is de ware religie. Waarom? Omdat de Islam zo logisch is. Ik zou me niet gelukkiger voelen met een andere religie. Allah is barmhartig, maar tegelijkertijd moeten we Hem ook vrezen. Rechtvaardigheid kan iedereen 'fataal' zijn. Maar in de islam gaat het niet zo zeer om de daden (sterker nog, zonder Allah Zijn barmhartigheid komen zelfs profeten niet in de hemel), maar om je intentie. Zo krijg je hasanaat (zegeningen) als je een goede daad doet, maar ook hasanaat als je een goede daad wilde doen maar dat om de een of andere reden niet gelukt is. Islam is niet gekomen om het leven van mensen moeilijker te maken. Als jij als moslim niet instaat ben bepaalde dingen te doen, dan doe je het gewoon niet. Islam is ook rechtvaardig voor alle levende wezens. Je hoeft maar een dier zonder reden dood te maken en dat werkt tegen jou op de dag des oordeels. De eenheid onder de moslims is niet altijd even sterk, maar als je eenmaal in Mekka bent, voel je die wel. Om je een te voelen met miljoenen mensen om je heen", is een mooi gevoel. En zo kan ik door blijven gaan. Islam is de keiharde waarheid .
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 22:00
dallie
dallie is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 04-03-2007 @ 11:59 :
Mijn religie is de Islam en het is de ware religie. Waarom? Omdat de Islam zo logisch is. Ik zou me niet gelukkiger voelen met een andere religie. Allah is barmhartig, maar tegelijkertijd moeten we Hem ook vrezen. Rechtvaardigheid kan iedereen 'fataal' zijn. Maar in de islam gaat het niet zo zeer om de daden (sterker nog, zonder Allah Zijn barmhartigheid komen zelfs profeten niet in de hemel), maar om je intentie. Zo krijg je hasanaat (zegeningen) als je een goede daad doet, maar ook hasanaat als je een goede daad wilde doen maar dat om de een of andere reden niet gelukt is. Islam is niet gekomen om het leven van mensen moeilijker te maken. Als jij als moslim niet instaat ben bepaalde dingen te doen, dan doe je het gewoon niet. Islam is ook rechtvaardig voor alle levende wezens. Je hoeft maar een dier zonder reden dood te maken en dat werkt tegen jou op de dag des oordeels. De eenheid onder de moslims is niet altijd even sterk, maar als je eenmaal in Mekka bent, voel je die wel. Om je een te voelen met miljoenen mensen om je heen", is een mooi gevoel. En zo kan ik door blijven gaan. Islam is de keiharde waarheid .
Waar zijn de argumenten?
Oud 05-03-2007, 22:03
Verwijderd
Citaat:
dallie schreef op 05-03-2007 @ 23:00 :
Waar zijn de argumenten?
Argumenten voor wat? Dat Islam de keiharde waarheid is? Zoiets voel ik. Dat heb je met geloven heh .
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 22:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-03-2007 @ 23:03 :
Argumenten voor wat? Dat Islam de keiharde waarheid is? Zoiets voel ik. Dat heb je met geloven heh .
Ik voel dat je ongelijk hebt.
Oud 05-03-2007, 22:13
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-03-2007 @ 23:10 :
Ik voel dat je ongelijk hebt.
Prima! Ik ben hier ook niet om mijn geloof aan andere op te dringen, ik beschrijf het zoals ik het ervaar. En die ervaring is erg positief, daarom is Islam bijzonder voor mij (en voor vele andere mensen).
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 22:49
dallie
dallie is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-03-2007 @ 23:03 :
true, maar daarom is het zo raar om op een forum over dit soort dingen te praten. Zullen gewoon mensen zijn die zeggen dat het bullshit is.
Oud 05-03-2007, 22:58
Verwijderd
Citaat:
dallie schreef op 05-03-2007 @ 23:49 :
true, maar daarom is het zo raar om op een forum over dit soort dingen te praten. Zullen gewoon mensen zijn die zeggen dat het bullshit is.
Het sub-forum heet Religie. De topic is: waarom is jouw religie zo bijzonder voor jou? Ik antwoord daar op. Niets raars aan dus . Ik vind niet geloven ook bull shit. Ik vind het leven van niet-gelovigen zo verschrikkelijk een-dimensionaal. Ik zou er spontaan depressief van worden. Maargoed, ik houd dat meestal wijselijk voor me, omdat het niets bijdraagt aan de discussie. Niet-gelovigen daarentegen kunnen het niet vaak genoeg zeggen op dit forum, ongeacht waar het topic over gaat.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 07:50
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-02-2007 @ 16:34 :
Er zijn veel geloven. Toch heb jij net voor die ene gekozen. Waarom eigenlijk?
Ik heb niet voor een religie gekozen. Ik geloof niet. Bovendien kiest het grootste deel van de gelovigen niet voor een religie, maar wordt dit tijdens de kwetsbare kinderjaren erin geramd. Als je zou kiezen voor een geloof betekend het gewoon dat je tot je 12de verjaardag op geen enkele manier met religie in aanraking zou mogen komen en dan de keuze krijgt:

"Tja, we hebben hier een boek van 2000 paginas met deze god, en hier een boek met 1500 paginas en deze god. Deze denken hetzelfde maar voegen daar een of andere gekruisigd persoon aan toe. En deze geloven het ook, maar dan weer net wat anders. Oh, ja. En je kan nog kiezen gewoon te vertouwen op logica, wetenschappelijk inzicht en observatie van de wereld om je heen die je zelf hebt gedaanen. Dan hoef je verder niet te geloven."

Pas dan kies je voor een religie, maar je weet zelf ook dat dat niet zo gaat. Let op je vraagstelling a.j.b.
Oud 06-03-2007, 08:00
dallie
dallie is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 06-03-2007 @ 08:50 :
Ik heb niet voor een religie gekozen. Ik geloof niet. Bovendien kiest het grootste deel van de gelovigen niet voor een religie, maar wordt dit tijdens de kwetsbare kinderjaren erin geramd. Als je zou kiezen voor een geloof betekend het gewoon dat je tot je 12de verjaardag op geen enkele manier met religie in aanraking zou mogen komen en dan de keuze krijgt:

"Tja, we hebben hier een boek van 2000 paginas met deze god, en hier een boek met 1500 paginas en deze god. Deze denken hetzelfde maar voegen daar een of andere gekruisigd persoon aan toe. En deze geloven het ook, maar dan weer net wat anders. Oh, ja. En je kan nog kiezen gewoon te vertouwen op logica, wetenschappelijk inzicht en observatie van de wereld om je heen die je zelf hebt gedaanen. Dan hoef je verder niet te geloven."

Pas dan kies je voor een religie, maar je weet zelf ook dat dat niet zo gaat. Let op je vraagstelling a.j.b.
12? 18!
Oud 06-03-2007, 08:24
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
dallie schreef op 06-03-2007 @ 09:00 :
12? 18!
Ook goed, was maar een voorbeeld.
Oud 06-03-2007, 08:38
dallie
dallie is offline
Heb dit argument in het echt aangevoerd bij religieuze mensen, en die zeiden het volgende: Wij kennen de waarheid en dus willen we onze kinderen op de ideale manier opvoeden namelijk dat zij ook die waarheid kennen.

Yup.. krom =)
Oud 06-03-2007, 10:58
Flindur
Flindur is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 05-03-2007 @ 23:58 :
Het sub-forum heet Religie. De topic is: waarom is jouw religie zo bijzonder voor jou? Ik antwoord daar op. Niets raars aan dus . Ik vind niet geloven ook bull shit. Ik vind het leven van niet-gelovigen zo verschrikkelijk een-dimensionaal. Ik zou er spontaan depressief van worden. Maargoed, ik houd dat meestal wijselijk voor me, omdat het niets bijdraagt aan de discussie. Niet-gelovigen daarentegen kunnen het niet vaak genoeg zeggen op dit forum, ongeacht waar het topic over gaat.
Ik ben het er niet mee eens dat het leven van niet-gelovigen volgens jou een-dimensionaal is. Ik geloof niet omdat ik me tot nu toe gewoon mijn weg niet kan vinden in de geloven waar ik tot nu toe over gelezen heb. Op dit moment ben ik niet op zoek naar een geloof, maar ik blijf er wel voor open staan.
Ik vind het juist een-dimensionaal als mensen een geloof opgedrongen krijgen, omdat hun ouders het geloven. Deze mensen krijgen in hun jeugd alleen contact met één religie en kijken niet naar andere religies die misschien als de ouders hun zelf hadden laten kiezen veel beter bij hun eigen karakter en persoon past.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 16:11
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Flindur schreef op 06-03-2007 @ 11:58 :
(...)
Ik vind het juist een-dimensionaal als mensen een geloof opgedrongen krijgen, omdat hun ouders het geloven. Deze mensen krijgen in hun jeugd alleen contact met één religie en kijken niet naar andere religies die misschien als de ouders hun zelf hadden laten kiezen veel beter bij hun eigen karakter en persoon past.
De meeste religien anzich zijn een-dimensionaal. Met name als het om "essentiele" dingen gaat zoals de dood (hiernamaals), het onstaan van de mensheid etc etc. Erg frapant dat juist een gelovige zo een verwijt maakt naar mensen die zich pas echt openstellen voor het onbekende.

Waarom ik voor geen geloof heb gekozen. Allereerst ben ik "vrij" opgevoed, mijn moeder is katholiek maar heeft ons bewust een "keuze" gegeven met als resultaat dat mijn broer en ik niet religieus aangelecht zijn.
Het is heel logisch als jou wordt geleerd dat 1+1= 3 is dan neem je dat als onderontwikkeld zieltje maar aan, krijg je echter de ruimte om zelf te leren rekenen komt er waarempel heel iets anders uit 1+1.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 16:17
Broeder
Broeder is offline
Erg ontwikkeld komt dit ook niet over.
Oud 06-03-2007, 16:47
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Broeder schreef op 06-03-2007 @ 17:17 :
'dit'?
Oud 06-03-2007, 16:59
Broeder
Broeder is offline
De post boven de mijne.
Oud 06-03-2007, 18:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Broeder schreef op 06-03-2007 @ 17:17 :
Alsof alle argumenten negeren, er niet op in gaan, en je opponent onontwikkeld noemen het toonbeeld van opvoeding en goed gedrag is.

Misschien bewijs je zelfs zijn punt door zo te reageren. Eendimensionaal, je bent het met me eens dat er een god is, of je bent een [vul willekeurige denigrerende term in].
Oud 06-03-2007, 19:04
Broeder
Broeder is offline
Volgens mij is mijn naam wat misleidend hier.

Citaat:
T_ID schreef op 06-03-2007 @ 19:11 :
Alsof alle argumenten negeren, er niet op in gaan, en je opponent onontwikkeld noemen het toonbeeld van opvoeding en goed gedrag is.

Misschien bewijs je zelfs zijn punt door zo te reageren. Eendimensionaal, je bent het met me eens dat er een god is, of je bent een [vul willekeurige denigrerende term in].
Ik bedoelde alleen dat als iemand zo beroerd schrijft het nogal afdoet aan het eigenlijke argument, waar ik het op zich dan wel weer mee eens ben.
Oud 06-03-2007, 19:31
Verwijderd
God heeft voor mij gekozen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 20:58
Flindur
Flindur is offline
Hoe kan God voor jou kiezen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:07
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Flindur schreef op 06-03-2007 @ 21:58 :
Hoe kan God voor jou kiezen?
Dat is het probleem niet, hoe kom je d'r achter is het probleem lijtk me. Hij heeft zich nog nooit opgedrongen als vrijwilliger voor empirisch onderzoek.
Oud 06-03-2007, 21:24
Zafneth
Zafneth is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 06-03-2007 @ 08:50 :

Er zijn ook mensen, zonder religieuze achtergrond, die op latere leeftijd voor een Godsdienst kiezen hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Zafneth schreef op 06-03-2007 @ 22:24 :
Er zijn ook mensen, zonder religieuze achtergrond, die op latere leeftijd voor een Godsdienst kiezen hoor.
Nee maar dat is niet logisch!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Boebsie schreef op 06-03-2007 @ 17:11 :
De meeste religien anzich zijn een-dimensionaal. Met name als het om "essentiele" dingen gaat zoals de dood (hiernamaals), het onstaan van de mensheid etc etc. Erg frapant dat juist een gelovige zo een verwijt maakt naar mensen die zich pas echt openstellen voor het onbekende.
Volgens mij bedoelt hij het helemaal niet op deze manier, maar gaat het meer om het feit dat niet-gelovigen de zingeving missen, het ervaren van eenheid met de wereld en/of God, de verbondenheid die je kunt voelen met andere gelovigen, het fijne/veilige gevoel van een God die je leidt/voor je zorgt en het kennen van je plaats in de wereld, etc, etc.

Alleen hoef je niet gelovig te zijn om het meeste van dat te ervaren, dus het blijft een stelling die een beetje kort door de bocht is
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 22:03
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Tja mijn ouders zijn vrijzinnig christelijk, mijn broer is atheist, mijn zus is ID en ik ben paganist, dus in mijn geval gaat het niet op.
Oud 06-03-2007, 22:05
dallie
dallie is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 06-03-2007 @ 23:03 :
Tja mijn ouders zijn vrijzinnig christelijk, mijn broer is atheist, mijn zus is ID en ik ben paganist, dus in mijn geval gaat het niet op.
Dan ben je een van de weinigen
Oud 06-03-2007, 22:13
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
dallie schreef op 06-03-2007 @ 23:05 :
Dan ben je een van de weinigen
Ik vrees dat dat waar is....
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken