Citaat:
Belgarath schreef op 21-11-2006 @ 23:28 :
Mwa, dat zie je toch in nederland ook? "Hij is groter als hem." "Hebben jullie hun gezien?" Je kunt zelf vast nog wel meer van dat soort fouten in de spreektaal verzinnen. Bovendien heeft lise_smiles volgens mij gelijk, er zijn inscripties waarin de naamval net niet helemaal klopt (ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik daar geen bron bij heb, ik ben voortijdig met het inscriptiecollege gestopt, misschien dat een andere student even kan helpen? Chaucus, Master Corax naamzoek)
|
Sorry Belgarath, ik had je noodkreet niet gezien

! Ik heb nu ook geen bronnen bij de hand

, maar dat maakt volgens mij voor de vraag helemaal niets uit. Er zijn zeer veel voorbeelden van spelfouten, niet alleen op inscripties, maar ook op papyri. Dat is een van de grote problemen en moeilijkheden van onze studie. Ze hadden vroeger namelijk nog geen tekstverwerkers waarin je een fout met een druk op <--- BkSp kon verwijderen

! Stel je eens voor dat je op een gloeiend hete dag een grafinsciptie in een keiharde steen aan het hakken bent en je een W in plaats van een M schrijft! (Ik weet het, slecht voorbeeld: Romanis littera W non est. Des te erger!) Oops. Nou, geloof me, probeer dat maar eens weg te werken: een streep door je W heen hakken of er een M van proberen te maken maakt de treurige grafinsciptie niet vrolijker

! Dus lieten zo'n foutje lekker staan. Daar komt bij dat het voor de Romeinen vaak nog steeds goed te begrijpen was

. Voor ons soms wat minder, maar over het algemeen werkt het hetzelfde als de fouten die Belgarath in haar post noemt: ze zijn wel fout, maar ze zijn nog wel te begrijpen. Veel erger zijn fouten die gemaakt zijn bij het overschrijven van geschriften! Bijvoorbeeld dat ze tijdens het overschrijven van een zin in hun onoplettendheid met een verkeerde regel verder gingen. Schrijf voor de grap eens een stuk tekst over en kijk vervolgens is heel kritisch of je geen fouten gemaakt hebt. Ik denk het wel. Maar ik denk dat Dynamico daar wat meer over kan vertellen.
Verder ben ik het dus met Snees eens

:
Citaat:
Snees schreef op 21-11-2006 @ 23:58 :
Er zit een verschil tussen sporadisch fouten maken en structureel de grammatica niet kennen. Ik durf zelfs te gokken dat er minder 'als hem' fouten zouden zijn als het Nederlands een strikter stelsel van naamvallen had.
|