Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Indien de jongen minder geschikt was en wel was aangenomen dan was het misschien wel discriminatie. Maar de reden is volgens mij wel okay.
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Nee, het mag wettelijk gezien zeker niet. Je kunt het definieren als directe discriminatie (direct onderscheid) op grond van geslacht, om met de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) te spreken. Onderscheid is volgens deze wet o.a. verboden bij het aangaan van arbeidsverhoudingen. Uitzonderingen zijn mogelijk maar dit wordt alleen toegestaan als dit objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en een passend middel hiervoor wordt gebruikt. Dit wordt niet snel aangenomen.
Toetsende (niet bindende) instantie is de Commissie gelijke behandeling (CGB) die zijn taak nogal serieus neemt. zie hun website, http://www.cgb.nl/ Een mooi voorbeeld is een bedrijf wat kamermeisjes zocht. Dit moest volgens de CGB kamermeisjes (m/v) worden. Om de absurditeit en gortdroogheid van hun denken maar even te illustereren. Hoe dan ook, of het nou mag of niet, de vraag is of dit zoveel uitmaakt. Nu is die dame toevallig zo stom om haar werkelijke motief te geven, maar ze had ook domweg kunnen zeggen dat ze jou of iemand anders beter geschikt vond. Met betrekking tot dit onderwerp is dit ook interessante kost: http://www.emancipatie.nl/_documente...erkingAwgb.pdf Laatst gewijzigd op 31-03-2007 om 12:03. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Eerste was een docente die op een islamitische school gedwongen werd tot het dragen van een hoofddoek. De CGB besliste in voordeel van de school waarmee ze feitelijk stellen dat de grondslag van een school aan leraren opgelegd mag worden. Tweede was een moslimdocente die vanuit haar geloof weigerde mannen een hand te geven. De openbare school zegde haar de wacht aan omdat ze dat niet acceptabel vonden binnen hun openbare grondslag. De CGB besliste in het voordeel van de docente, waarom ze feitelijk stellen dat de grondslag van een school aan juist niet aan leraren opgelegd mag worden.* Bindend of niet bindend, maar het is nogal beschamend dat een commissie die uit juristen bestaat dergelijke fouten maakt. Bijnamen als Commissie Ongelijke Behandeling of Commissie Voortrekking Moslims waren in allerlei colums ook direct het gevolg. ![]()
||
Citaat:
Ik houd zelf niet van artikel 23 ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Iemand met het geslacht dat de voorkeur heeft zal de werkgever geschikter vinden voor de functie en dus die aannemen. Ook niet echt iets mis mee lijkt me. Je noemde het voorbeeld lingeriezaak, zo'n zaak met een mannelijke verkoper zal waarschijnlijk inderdaad niet zo goed lopen. Als er een man en vrouw solliciteren naar een baan als verkoper en de man is een betere verkoper, dan nog is de kans groot dat de vrouw aangenomen wordt omdat die geschikter is voor de functie. Ik vind dat geen discriminatie ![]()
||
Citaat:
Misschien werken er al veel vrouwen, vrouwen bij elkaar staan er toch wel om bekend dat ze veel praten en hadden ze daarom liever een man ![]() However, ze hebben je aangenomen, dus je kunt ze eigenlijk nergens van beschuldigen, het was misschien niet erg tactisch van ze, maarja.. that's life..
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enguête Discriminatie. XBenthe | 8 | 28-04-2007 19:20 | |
De Kantine |
Discriminatie!1~! (Word jij wel eens gediscrimineerd?) Pinksterhaas | 226 | 20-06-2006 12:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Discriminatieklacht tegen Meldpunt Discriminatie LaResistance | 37 | 04-04-2004 10:16 | |
Positieve discriminatie Verwijderd | 63 | 19-07-2003 17:13 | |
Lifestyle |
staren/naroepen/discriminatie/commentaar #JumpDaFuckUp!# | 116 | 09-09-2002 15:01 | |
Homo's en moslims steeds vaker gediscrimineerd! Dutchy15 | 144 | 16-05-2002 22:35 |