Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oefenen dus! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik ga samenvatten nog heel veel oefenen en ben erachter gekomen dat als je een deel van de opdracht overschrijft je zelfs al punten krijgt. Stel de opdracht is: welke aanbeveling wordt gedaan voor het goed functioneren van de democratie. Dan krijg je al een punt als je opschrijft: voor het goed functioneren van de democratie... Dus ik ga proberen dingen heel letterlijk over te nemen. Tekstbegrip is een ramp, dingen als betoog/beschouwing/uiteenzetting kan ik wel uit elkaar houden, maar vergelijken van teksten en 'wat sluit het beste aan bij' vind ik ergg moeilijk. Zal het echt zin hebben de theorie nog weer te gaan leren, ookal heb ik het idee dat dat vrij simpel is? |
![]() |
||
Citaat:
Ik doe het sammenvatten als volgt: 1. Eerst de tekst per alinea lezen en op een kladblaadje per alinea de kernzinnen noteren. 2. Daarna kijk ik welke kernzinnen bij welke aandachtspunten horen. 3. Daarna tel ik de hoeveelheid woorden van de kernzinnen die ik wil gebruiken. Heb ik teveel, dan moet ik beslissen om bepaalde delen niet te gebruiken. 4. Het schrijven van de tekst, waarbij ik elke keer eerst het aandachtspunt noem en vervolgens de kernzinnen die ik hiervoor gekozen heb. Op deze manier heb ik geen spelfouten en ook niet te veel woorden. Een makkelijke manier om aan veel punten te komen, vind ik. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar je hebt wel gelijk met het herhalen van de opdracht bij de samenvatting. ik vind het zelf ook vreselijk als ze bij tekst één een fragment geven, en dan moet je informatie/standpunten etc. gaan vergelijken ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Het zijn allemaal van die bla-teksten eigenlijk. (een tekst over egalité, fraternité en liberté; dat dat helemaal niet kan, was ook al in die stijl) Schiet degene die de teksten uitzoekt ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar dat zijn ze bijna allemaal. Ze zijn moeilijk en ze interesseren me niets. ![]() Alleen de Sublieme Sigaret was in vergelijking met de teksten over maatschappij/cultuur etc. weer erg eenvoudig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
moet het precies zo zijn ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
(mja, denk dat mn lerares me ook een beetje bang heeft gemaakt zodat ik me vet goed ga voorbereiden maar het moet dus wel vrij goed overeenkomen!)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mijn leraar Nederlands zegt dat 2006 tijdvak II een van de lastigste examens is die je kunt oefenen met het samenvatten. Dit komt met name door de vraagstelling, met de kernpunten die je moet weergeven in je samenvatting. Dat was in dit geval niet zo gedetailleerd als anders. Je moest bij het laatste punt van de drie alles nauwkeurig opschrijven wat de verschillen/kenmerken waren tussen de kort-gebroekte denker en een cynicus. Maar misschien zet de examencomissie dit voort... en krijgen wij ook een examen met een niet gedetailleerde vraagstelling.. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland! evelienevdboer | 42 | 01-06-2016 15:41 | |
Nederland belastingparadijs? Love & Peace | 15 | 08-05-2009 11:50 | |
'Nederland discrimineert met integratie-examen' Gatara | 81 | 17-05-2008 23:15 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Nederlands] Betoog over monarchie/republiek. OceanEye | 3 | 02-12-2004 20:25 | |
[betoog] Verdient Nederland wel beter??? b-z | 23 | 22-10-2004 13:36 | |
Vrije tijd |
Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal! Martjin | 44 | 24-04-2004 19:17 |