![]() |
|
![]() |
Kabinet Balkenende gevallen
Uitgegeven: 16 oktober 2002 10:59 Laatst gewijzigd: 16 oktober 2002 13:15 DEN HAAG - Het kabinet-Balkenende gaat woensdag vallen door de chaos in de LPF. VVD-leider Zalm heeft na afloop van overleg met de premier gezegd dat het kabinet er onmiddellijk mee op moet houden. Hij wil nog dit jaar verkiezingen. "Ik heb de moed opgegeven. Met een partij die steeds in chaos is valt niet te regeren." Ook CDA-fractievoorzitter Verhagen stelde dat verder gaan "niet meer mogelijk" is. De nieuwe LPF-fractievoorzitter Herben heeft tevergeefs een lijmpoging gedaan. Bomhoff Vice-premier Bomhoff van de LPF en zijn partijgenoot minister Heinsbroek van Economische Zaken zijn al afgetreden. Bomhoff diende zijn ontslag woensdagmorgen in bij de koningin. Heinsbroek doet dat later woensdagmiddag. In een toelichting op zijn besluit schrijft Bomhoff aan Balkenende dat "er een tijd was dat respect en vertrouwen vanzelfsprekend waren in de politiek". "Respect en vertrouwen blijven voor mij maatgevend, ook wanneer ze dat voor sommige anderen kennelijk niet meer zijn." Daarmee doelt Bomhoff op Heinsbroek, met wie hij een diepgewortelde, onoplosbare vete heeft. "Er is een onwerkbare situatie ontstaan." Formeel wordt de situatie woensdagmiddag nog in de ministerraad besproken, maar door de uitspraken van Zalm en Verhagen en het vertrek van Bomhoff en Heinsbroek is het al duidelijk wat de uitkomst van dat beraad zal zijn. Balkenende zal het ontslag van zijn kabinet, dat 22 juli aantrad, aanbieden aan de koningin. Zalm Zalm wil dat een demissionair kabinet zonder Bomhoff en Heinsbroek de taken tot de verkiezingen waarneemt. Bomhoff en Heinsbroek hoeven in die periode niet te te worden vervangen. Bomhoff en Heinsbroek kunnen elkaars bloed wel drinken. Heinsbroek zou, nadat hij door fractievoorzitter Wijnschenk naar voren was geschoven als toekomstig partijleider van de LPF, uit zijn geweest op het vice-premierschap van Bomhoff. Ook de problemen in de LPF-Tweede-Kamerfractie hebben bijgedragen aan de teloorgang van het kabinet. De coalitiepartners VVD en CDA hebben er geen enkel vertrouwen in dat de fractie ooit nog orde op zaken kan stellen. Een laatste reddingspoging van de fractie, woensdagmorgen, kwam dan ook te laat. De fractie koos Mat Herben unaniem tot opvolger van Harry Wijnschenk als fractievoorzitter. Wijnschenk was daarbij niet aanwezig. Hij was tot zijn grote woede niet op de hoogte van de aanvangstijdstip van het fractiebraad. Hij wil in de fractie blijven. Ook kwamen de LPF-Kamerleden eensluidend tot de slotsom dat Bomhoff en Heinsbroek moeten opstappen. Lijmpoging Herben heeft nog een lijmpoging gedaan. Hij hield Balkenende voor dat er snel vervangers voor Bomhoff en Heinsbroek zouden kunnen komen. Na afoop van zijn onderhoud met de premier concludeerde Herben dat "VVD en CDA niet verder willen". "Ik betreur dat. Ik wil er alles aan doen om het te herstellen, maar dat zal niet meer baten. De LPF wil niet stoppen." Dinsdagavond was eigenlijk al duidelijk dat het gedaan was met het kabinet, maar uit piëteit met de koninklijke familie werd het crisisberaad toen geschorst. Het zou wel zeer onfatsoenlijk zijn geweest om op de dag van de bijzetting van prins Claus naar de koningin te moeten om ontslag aan te bieden, maakten enkele ministers toen duidelijk. CDA en VVD willen na de verkiezingen graag samen verder regeren. Ze zullen daarom het strategisch akkoord als inzet van de verkiezingen maken, maakte Zalm duidelijk. De verkiezingen zullen waarschijnlijk begin januari worden gehouden, maar mogelijk al in december. Alle partijen willen zo snel mogelijk verkiezingen. http://nu.nl/news.jsp?n=66821&c=11 |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Kontradix,
![]() Het zat er dik in dat het kabinet zou vallen. De LPF bedreef op een buitengewoon kinderachtige manier de politiek, zonder stil te staan bij de verantwoordlijkheden van een land (al is het nog zo klein) te besturen. Ik denk dat het maar het beste is dat het nu afgelopen is met gekibbel. REIE ------------------------- Van http://www2.omroep.nl/nos/kabinet/artikel.html Amper honderd dagen na zijn aantreden is het doek voor het kabinet-Balkenende al weer gevallen. De drie fractieleiders van de coalitie zegden vanochtend een voor een hun vertrouwen in de coalitie op. Balkenende zal het ontslag van zijn kabinet, dat 22 juli aantrad, aanbieden aan de koningin. Mogelijk legt hij daarna een verklaring af in de Tweede Kamer. Het is zo goed als zeker dat nu nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven. De fractievoorzitters van VVD en PvdA, Zalm en Van Nieuwenhoven, pleiten ervoor al in december naar de stembus te gaan. Fractieleider Zalm van de VVD noemde 11 of 18 december als data. Zalm liet vanochtend weten dat het kabinet ermee moet ophouden. Zijn CDA-collega Verhagen liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. Zalm deed zijn uitspraak na overleg met premier Balkenende. "Het houdt een keer op. Gebleken is dat de LPF geen betrouwbare partner is. Wat mij betreft worden zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen gehouden," zei Zalm. Ook de kersverse LPF-fractievoorzitter Herben ziet geen toekomst meer voor dit kabinet. Na zijn gesprek met premier Balkenende zei de pas gekozen leider dat "het gedaan is" met het kabinet. Hij toonde zich zeer teleurgesteld over het mislukken van de reddingspoging die de LPF-fractie vandaag inzette. Verkiezingscampagne VVD-fractieleider Zalm gaf luttele uren nadat hij de stekker uit het kabinet-Balkenende heeft getrokken, het startschot voor de verkiezingscampagne. Hij zei voor de NOS-televisie dat hij na de verkiezingen verder wil regeren met het CDA. Een samenwerking met de PvdA, zoals in Paars, noemde hij "zeer onwaarschijnlijk". PvdA-fractievoorzitter Van Nieuwenhoven wil niets uitsluiten,maar erkende dat de afstand met de VVD, zoals deze partij zich de afgelopen periode geprofileerd heeft, wel erg groot geworden is. Stroomversnelling De ontwikkelingen kwamen vanochtend in een stroomversnelling. De LPF-fractie koos Mat Herben unaniem tot fractievoorzitter. De LPF-fractie besloot ook unaniem minister Heinsbroek en vice-premier Bomhoff op te roepen ontsalg te nemen, om de crisis in de partij te bezweren en een kabinetscrisis af te wenden. Kort daarna diende vice-premier Bomhoff zijn ontslag in. Inmidels is ook minister Heinsbroek opgestapt. Gisteravond kwam het kabinet in crisisberaad bijeen. Na afloop verklaarde premier Balkenende dat de situatie van het kabinet zorgelijk was. Formeel vergaderde het kabinet gisteren over de EU-uitbreiding, maar dat onderwerp kwam niet aan de orde. Het beraad werd rond half tien "uit piëteit met de koninklijke familie" tot vanmiddag vier uur opgeschort. Als een kabinet valt, moet de premier zo snel mogelijk contact opnemen met de koningin om zijn ontslag aan te bieden. Maar nog geen tien uur na de bijzetting van prins Claus had dat van weinig respect getuigd. Dreigende scheuring LPF-fractie Bij het crisisoverleg van gisteren, over het conflict tussen Bomhoff en Heinsbroek en de dreigende scheuring van de fractie, waren de bewindslieden van de LPF, fractieleider Wijnschenk, bemiddelaar van Schendelen en Mat Herben. Herben sloot toen niet uit dat Heinsbroek zal aftreden. Wijnschenk daarentegen zei na afloop het onacceptabel te vinden als Heinsbroek moet opstappen. Hij noemde Bomhoff "onbetrouwbaar". Heinsbroek zou immers een typische LPF-minister zijn, "de beste van het kabinet". De relatie tussen Bomhoff en de andere ministers is volgens Wijnschenk "ten einde". Uit een peiling van het TV-programma Netwerk blijkt dat de LPF nauwelijks meer op steun van de kiezer kan rekenen. Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden zou de LPF nog maar drie van de 26 zetels overhouden
|
Verwijderd
|
De puinhopen van nog geen 3 maanden LPF
Eén dingen moeten we ze nageven: Ze hebben zeker voor vermaak gezorgd ![]() Er is nog één ding wat nog even gezegd moet worden: Pim had het zo gewild ![]() *En nu Groenlinks in de coalitie!* |
![]() |
||
Citaat:
Het kabinet is weg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
||
![]() |
"Herben mist penalty".
Over de boeken van Fortuyn: "Jammer dat inderdaad niemand ze leest, dan zouden ze weten dat dit kabinet nog het beste is." Citaat:
||
![]() |
Citaat:
xx Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 13:47. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Lijkt me niet de geschikte topic om dat te gaan beargumenteren en er vervolgens over te gaan discussieren, trouwens.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Heinsbroek: "Dit is geen puinhoop, maar slechts wanorde." De Hoop Scheffer: "De LPF heeft er een bende van gemaakt." Je blijft lachen. ![]() Nu maar hopen dat er weer een beetje fatsoenlijk geregeerd gaat worden. Als dat betekent dat het weer saai wordt, so be it. Ik ben al door diverse mensen gepolst of ik minister wil worden in hun nog op te richten partij.... ![]()
|
Hoewel ik het niet erg vind dat het kabinet gevallen is, vind ik toch dat men wat langer aan mocht blijven.
Ik heb te weinig van de potentie van de lpf-leden gezen, bijv. Jim Jansen van Raaij, Varela en Heinsbroek.. Dat vind ik betreurenswaaardig.. Bovendien is het alleen maar gunstig voor het CDA en de VVD. Ze staan veel hoger in de peilingen en worden nu niet afgerekend op de daden van hun kabinet. Men zal nu alleen maar naar de LFP kijken.. Gevolg: Die 2 komen weer in de regering, terwijl de LFP meer potentie en contact met de mensen had.. Een zonde
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() En natuurlijk 'Zielloos Europa' en........'het droomkabinet': CDA, VVD en de kleine christelijke politieke partijen. ![]()
Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 15:22. |
![]() |
||
Citaat:
maar ja, ff afwachten of ze genoeg zetels halen... Dat Balkenende pas zo laat kapt met het kabinet doet 't cda niet echt best...
||
Citaat:
De VVD en het CDA zitten al met elkaar te flirten..
||
Citaat:
![]() Het is wel een mogelijkheid, maar als ze samen bv. 73 zetels halen, met wie zouden ze dan moeten regeren? De Christenunie ofzo? of de LPF met 3 zetels? ![]() We zullen wel zien ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
Hoi Allemaal
Iedereen loopt nu bijna over lpf te zeiken waar zijn nu de stemmers gebleven. Het is niet eerlijk om nu alle schuld naar hun te schuiven Kijk eens wta er tussentijds allemaal gelult is over lpf Naar mijn zin is er gestookt om de CDA D66 PVDA weer de leiding te laten krijgen. Door al dat gezeur kwam er onrust in de LPF alleen door het gezeik van buiten af en in de andere partijen
||
Citaat:
![]() Als ik zeg dat alle opties openliggen, dan bedoel ik dat alle opties openliggen. Kom asjeblieft niet aan met dom gelul dat je dan precies mijn mening over van alles al weet.
||
Citaat:
Denk er om, dit is MIJN mening!
||
Citaat:
![]() Ik ga mijn ouders aansporen om strategisch te stemmen namelijk de VVD. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() hopelijk was dit een wijze les en gaan die mensen in de toekomst verstandiger met hun stem om! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En verder, zo zie je maar weer: wat jou toekomt, komt je toe. ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kabinet-Balkenende IV gevallen Joostje | 67 | 06-03-2010 13:38 | |
De Kantine |
Op welke partij zou jij stemmen als er nu verkiezingen waren? Hongaar | 456 | 07-11-2005 14:40 | |
Laat 't kabinet op zijn bek gaan! dinaatjuh | 142 | 30-03-2005 15:13 | |
Directe bedreiging terroristen richting NL oneMen | 97 | 12-11-2004 08:58 | |
De Kantine |
Mijn condoleances aan iedere Nederlander met verstand waaromniet? | 123 | 16-05-2002 20:45 |