Oud 16-05-2007, 18:10
Angel on Earth
Angel on Earth is offline
ik zie dat voor dit vak nog geen forum voor is, dus bij deze. hier kun je er alles over kwijt, brand maar los!

ik zelf zeg er nog ff niks over, ik moet nog helemaal beginnen met leren en daar zie ik best tegenop, vooral omdat ik de laatste twee jaar er ook vrij weinig aan gedaan heb... *eigen schuld*
Oud 16-05-2007, 18:38
Milll
Milll is offline
Ik vind M&O echt onbegonnen werk, het is ZO VEEL
Laatst heb ik wel het examen van vorig jaar gemaakt zonder te leren, en ik had er een 6,5 voor!! Het viel me op dat je heel veel dingen gewoon in teksten en dergelijke kunt vinden, bovendien waren er in de bijlage verschillende formules gewoon vermeld. Ik denk dat ik dus niet meer zo veel ga leren, aangezien het toch maar een keuzevak is en ik meer tijd aan geschiedenis moet besteden!
Oud 17-05-2007, 09:17
chocomelsletje
chocomelsletje is offline
Ik heb idd ookn echt geen zin om zoooveel te leren. Maar ik wil perse een 8.3 halen dus het zal wel moeten. Maar ik snap eig niet wat je nou allemaal moet leren Sowieso is de niet-commerciele organisatie uitgesloten van het examen.. maar verder?!
Oud 17-05-2007, 09:54
Larry Flint
Larry Flint is offline
huh m&o bestaat toch niet voor het vwo?
Oud 17-05-2007, 11:23
chocomelsletje
Citaat:
Larry Flint schreef op 17-05-2007 @ 10:54 :
nou uuh.. blijkbaar wel dus.
Oud 17-05-2007, 12:36
Angel on Earth
tenzij ik de laatste twee jaar een denkbeeldig vak heb gevolgd..
Oud 17-05-2007, 13:09
LadyJosine
LadyJosine is offline
Het bestaat toch echt.

Nog meer mensen die ervan balen dat er geen examenbundel M&O te krijgen is?
Oud 17-05-2007, 13:17
Essie_88
Essie_88 is offline
Je haalt de examens toch gewoon van inet...
Oud 17-05-2007, 15:01
HMV
HMV is offline
Net 2004 1e tijdvak gedaan zonder te leren...een 7,3.
Nou sta ik een 8,2...dus dat zal wel geen probleem worden
Oud 17-05-2007, 17:20
Knots
Knots is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 17-05-2007 @ 10:54 :
Bij mij op school heeft bijna iedereen het als keuzevak .
Oud 17-05-2007, 17:21
eefjee
eefjee is offline
Het is echt teveel om allemaal te leren Zeker in combinatie met geschiedenis, aangezien ik daar niet zo'n kei in ben
Maargoed, ik heb zo'n Samengevat-boekje, en dat is best heel fijn! Maar ik vraag me dus af of je ook al die schema's van nacalculatorische nettowinst op basis van brutowinstopslagmethode, en op basis van nettowinstopslagmethode ofzoiets , uit je hoofd moet kunnen?
Oud 17-05-2007, 18:21
chocomelsletje
Citaat:
eefjee schreef op 17-05-2007 @ 18:21 :
Het is echt teveel om allemaal te leren Zeker in combinatie met geschiedenis, aangezien ik daar niet zo'n kei in ben
Maargoed, ik heb zo'n Samengevat-boekje, en dat is best heel fijn! Maar ik vraag me dus af of je ook al die schema's van nacalculatorische nettowinst op basis van brutowinstopslagmethode, en op basis van nettowinstopslagmethode ofzoiets , uit je hoofd moet kunnen?
nja dat is wel handig denk ik. Je kan het gewoon in je grafische rekenmachine zetten natuurlijk.
Oud 17-05-2007, 18:42
vichog
vichog is offline
Citaat:
LadyJosine schreef op 17-05-2007 @ 14:09 :
Nog meer mensen die ervan balen dat er geen examenbundel M&O te krijgen is?
ik baal er niet zo van, want bij ons in de klas zijn ze wel uitgedeeld, (maar niet die vertrouwde, van een ander 'merk').

Ohja, wat ik hier ook las: moet ik al die formules in uit mijn hoofd kennen, of krijg je er zo'n lijstje bij. In mijn examenbundel staan die wel na een examen, en mag ik er van uitgaan dat dit dit jaar ook het geval is?

bedankt
Oud 17-05-2007, 19:42
Milll
Milll is offline
Ik las laatst in een examenvoorscrift dat het voor de VWO-examens niet vanzelfsprekend is dat alle formules worden gegeven. Er worden in werkelijkheid wel vaak formules gegeven in een bijlage..
Oud 18-05-2007, 09:05
vichog
vichog is offline
Citaat:
Milll schreef op 17-05-2007 @ 20:42 :
Ik las laatst in een examenvoorscrift dat het voor de VWO-examens niet vanzelfsprekend is dat alle formules worden gegeven. Er worden in werkelijkheid wel vaak formules gegeven in een bijlage..
ok, dankjewel. dan zal ik er misschien nog een aantal in de GR zetten .
Oud 18-05-2007, 10:50
Milll
Milll is offline
Zou ik zeker doen
Oud 18-05-2007, 12:55
Angel on Earth
ik zag net deze site, mij lijkt het wel makkelijk dus ik wil het toch ff met jullie delen
Oud 18-05-2007, 13:46
Larry Flint
Larry Flint is offline
Bedankt voor de sarcastische reacties ik dacht alleen dus dat dit topic verkeerd stond.
Oud 18-05-2007, 14:03
Angel on Earth
geeft niet hoor... het zij u vergeven
Oud 18-05-2007, 20:06
Yoruichi
Yoruichi is offline
Ik neem aan dat je bij M en O gewoon veel examenopgaven moet oefenen. Want zulke makkelijke sommen als in mijn boek (Rendement) komen vast niet op het examen. Right?

Laatst gewijzigd op 18-05-2007 om 23:52.
Oud 18-05-2007, 21:49
one.
one. is offline
Mijn proefexamen ging erg goed, maar toch heb ik het idee dat dit heel hard gaat zuigen.
Oud 19-05-2007, 09:55
Milll
Milll is offline
hebben jullie inmiddels al iets voor m&o geleerd?
Oud 19-05-2007, 11:10
eefjee
eefjee is offline
Ik ben op de helft van mijn Samengevat-boekje, maar heb zo het gevoel dat ik beter gewoon examens kan gaan oefenen
Baal alleen echt ZO dat ik ook nog geschiedenis heb en Engels. Engels is niet zo'n ramp, maar geschiedenis Moet er nog zowat alles voor doen. Meer mensen last van?
Oud 19-05-2007, 12:16
Milll
Milll is offline
ja ik! daarom heb ik besloten bijna niets aan m&o te doen en per dag (sinds gisteren) zo'n 3 uur aan geschiedenis te besteden en een uur aan engels. Morgen ga ik formules en belangrijke begrippen in mijn rekenmachine zetten voor m&o en dan nog een oefenexamen maken en kijken wat ik daarvan kan leren.. phew ik zit wel ff in een stressperiode hoor!
Oud 19-05-2007, 14:34
LadyJosine
LadyJosine is offline
Ik haal ze ook wel van internet, maar vindt een examenbundel nogal veel makkelijker ook ivm de uitwerkingen enzo. Maar zo is het ook wel te doen.

Net even stofomschrijving van internet gehaald, heb al 2 examens gemaakt, morgen nog 1tje even wat dingen in de GRM en M&O gaat denk ik wel goed komen
Advertentie
Oud 19-05-2007, 16:13
Yoruichi
Yoruichi is offline
Misschien zal het wel liggen aan het feit dat ik nooit zo goed les gehad heb in M en O, maar ik vind de examens toch echt wel lang en vaag.
Oud 19-05-2007, 16:51
eefjee
eefjee is offline
Kan iemand uitleggen wat nou het precieze verschil/voordeel/nadeel is tussen de brutowinstopslagmethode, en de nettowinstopslagmethode?? Ja de nettowinstopslagmethode is nauwkeuriger, maar verder..

Ik haal zo ondertussen alles door elkaar. Je hebt voor elk product (industriele massaproductie, stukproductie, blablabla) andere rijtjes om tot de nettowinst te komen. En dat machine uurtarief snap ik ook niet zo goed .

Wie?
Oud 19-05-2007, 18:53
chocomelsletje
Citaat:
eefjee schreef op 19-05-2007 @ 17:51 :
Kan iemand uitleggen wat nou het precieze verschil/voordeel/nadeel is tussen de brutowinstopslagmethode, en de nettowinstopslagmethode?? Ja de nettowinstopslagmethode is nauwkeuriger, maar verder..

Ik haal zo ondertussen alles door elkaar. Je hebt voor elk product (industriele massaproductie, stukproductie, blablabla) andere rijtjes om tot de nettowinst te komen. En dat machine uurtarief snap ik ook niet zo goed .

Wie?

Bij de brutowinstopslagmethode bereken je de prijs door inkoopprijs + winstopslag. Je houdt dus geen rekening met verdere kosten. de winstopslag die je hier krijgt is de brutowinst, omdat hierin ook nog kosten verwerkt zitten (inkoopkosten, overheadkosten). Als je deze kosten aftrekt van de brutowinst krijg je dus de nettowinst.
Dus:
brutowinst = inkoopprijs x percentage winst
Nettowinst = inkoopprijs x percentage winst - kosten

Bijvoorbeeld:
Inkoopprijs = 500 euro
brutowinstopslag = 150 %
inkoopkosten = 50 euro
overheadkosten = 30 euro

Brutowinst = 500 x 1.5 = 750
nettowinst = 750 - 50 - 30 = 670.

Eigenlijk doe je bij de voor- en nacalculatorische nettowinst precies hetzelfde, alleen gaat het dan niet om één product maar om de gehele afzet:
omzet - inkoopwaarde omzet = brutowinst
nettowinst = brutowinst - kosten.

Bij de nettowinstopslagmethode bereken je de prijs door de inkoopprijs op te hogen met een percentage inkoopkosten (samen de vaste verrekenprijs). Dit hoog je weer op met een percentage overheadkosten (wordt samen de kostprijs). Deze kostprijs hoog je op met een winstopslag. Deze winstopslag is de nettowinstopslag, omdat je hierbij al rekening hebt gehouden met de overige kosten. Je kunt dus in 1x de nettowinst berekenen.

Dus:
Vaste verrekenprijs = inkoopprijs + opslag inkoopkosten
kostprijs = vaste verrekenprijs + opslag overheadkosten
verkoopprijs = kostprijs +nettowinstopslag
De nettowinst is: kostprijs x percentage nettowinst

Bijvoorbeeld:
inkoopprijs = 40 euro
opslag inkoopkosten = 10 procent
opslag overheadkosten = 20 procent
nettowinstopslag = 30 procent

Vaste verrekenprijs = 40 x 1,1 = 44
kostprijs = 44 x 1,2 = 52,8
verkoopprijs (exclusief btw) = 52,8 x 1,3 = 68,64

Bij de voorcalculatorische nettowinst bereken je de nettowinst door de omzet te verminderen met afzet x kostprijs.

De nacalculatorische nettowinst is wat ingewikkelder, omdat je hierbij gaat kijken naar de verschillen die in de kostprijs verwerkt zitten.
Bij de nacalculatorische nettowinst ga je als eerst ht zelfde te werk als bij de voorcalculatorische nettowinst:
je verminderd de omzet met de afzet x kostprijs. Echter zijn er in die kostprijs verschillen opgetreden: bij de inkoopprijs, de inkoopkosten of de overheadkosten. Als de kosten groter zijn dan in eerste instantie gedacht, heb je te maken met een nadelig resultaat. Andersom met een voordelig resultaat. Als je deze resultaten in mindering brengt/ optelt bij (omzet - afzet x kostprijs) krijg je de werkelijke nettowinst.

Ik denk dat de tweede methode in het voordeel is omdat je dan zeker weet dat je kosten gedekt zijn. Wanneer je de eerste methode gebruikt, zie je pas na aftrek van de kosten wat je werkelijke winst is. daarnaast heeft de nettowinstopslagmethode het voordeel dat je bij de de nacalculatie een goed overzicht hebt van de begroting en de resultaten: je kunt gelijk zien door welke kosten de verschillen komen.

Sorry, de rest heb ik geen zin meer in
Oud 20-05-2007, 08:57
vichog
vichog is offline
Citaat:
chocomelsletje schreef op 19-05-2007 @ 19:53 :
Bijvoorbeeld:
Inkoopprijs = 500 euro
brutowinstopslag = 150 %
inkoopkosten = 50 euro
overheadkosten = 30 euro

Brutowinst = 500 x 1.5 = 750
nettowinst = 750 - 50 - 30 = 670.
Moet hier bij de nettowinst nog nog eens de inkoopkosten vanaf? Dus totaal nettowinst 170 Euro? Want de winstopslag is 250 euro, dus daar boven kun je niet echt uitkomen... ?
Oud 20-05-2007, 09:21
eefjee
eefjee is offline
Onwijs bedankt voor de uitleg Het is me duidelijk nu!
Oud 20-05-2007, 10:37
chocomelsletje
Citaat:
vichog schreef op 20-05-2007 @ 09:57 :
Moet hier bij de nettowinst nog nog eens de inkoopkosten vanaf? Dus totaal nettowinst 170 Euro? Want de winstopslag is 250 euro, dus daar boven kun je niet echt uitkomen... ?
Huh? de winstopslag is niet 50 procent (wat dus 250 euro brutowinst zou betekenen), maar 150 procent dus 750 euro.
Oud 20-05-2007, 12:03
vichog
vichog is offline
ok, sorry, dat was inderdaad waar ik me vergiste.
Oud 20-05-2007, 19:42
Angel on Earth
nog ff een handige site! encyclopedie m&o met alles wat je wil weten
Oud 20-05-2007, 19:57
eefjee
eefjee is offline
Zien we het zitten voor morgen?
Oud 20-05-2007, 21:04
Angel on Earth
nee...

ik heb nog ff een vraagje, als ze vragen hoe iets de liquiditeit beinvloed, moet je dat dan aan de hand van quick ratio, current ratio of working capital uitleggen, ze zijn toch allemaal maten van liquiditeit maar ze hoeven niet hetzelfde uit te wijzen...

Laatst gewijzigd op 20-05-2007 om 21:21.
Oud 21-05-2007, 06:55
Milll
Milll is offline
hmm daar heb je een punt.. sorry ik zou het niet weten maar wat je zegt klinkt logisch

edit: Ik had net een m&o examen gemaakt en daar moest je ook zeggen hoe iets de liquiditeit beïnvloedde, hierbij moest je gewoon kijken naar de verandering van het EV en de verandering van het VV en daaruit (zonder berekening) een conclusie trekken, bijv als het EV stijgt en het VV blijft gelijk, dan stijgt de liquiditeit...
Oud 21-05-2007, 07:04
eefjee
eefjee is offline
En wat ik niet snap: als er elk jaar een bedrag van 5000 gestort wordt, gedurende 20 jaar tegen 5 % rente per jaar, en 2 jaar daarna wordt er voor het eerst iets opgenomen. Hoe hoog is dan het totale bedrag tegen samengestelde interest, op de dag van opname?

Komen zijn met iets van: 5000 x 1.05 x ( (1.05^23 -1) / (1.05-1) )

Snap nooit hoeveel termijnen je dan moet nemen.
Oud 21-05-2007, 08:45
Angel on Earth
dus als er 20 jaar lang 5000 euro wordt gestort tegen samengestelde interese en daarna wordt er niet meer gestort maar naar twee jaar wel wat vanaf gehaald..?

dan zou het zijn...

eindwaarde = 5000 × (1.05 × (1.05^20 - 1))/0.05

dat is aan het einde van die twintig jaar.... twee jaar later is het dan dus: (5000 × (1.05 × (1.05^20 - 1))/0.05) × 1.05^2
(omdat er die twee jaar niet gestort is maar je krijgt wel twee keer rente over het bedrag dat er staat..) en dan kun je het bedrag eraf halen... maar deze formule staat volgens mij altijd wel op de formule kaart...

en gefeliciteerd met je verjaardag! (twee jaar geleden had ik ook m&o examen op m'n verjaardag )
Oud 21-05-2007, 08:53
Milll
Milll is offline
Citaat:
Angel on Earth schreef op 21-05-2007 @ 09:45 :

dat is aan het einde van die twintig jaar.... twee jaar later is het dan dus: (5000 × (1.05 × (1.05^20 - 1))/0.05) × 1.05^2
Het kan zijn dat ik me vergis hoor maar zou

die 1,05 niet gewoon 1 moeten zijn? want als je het meteen zou opnemen zou het gewoon 1 zijn, na 1 jaar 1,05 en na 2 jaar 1,05^2.. toch?

Dan wordt de formule dus:

eindwaarde = 5000 × (1 × (1.05^20 - 1))/0.05
Oud 21-05-2007, 09:20
Angel on Earth
De formule is:

Gebruikte symbolen:
E = eindwaarde
T = een termijnbedrag uit een reeks gelijke termijnbedragen die met gelijke tussenperioden vervallen
p = rentepercentage
n = aantal perioden/termijnen
i = p/100

En= T × ((1 + i) × ( (1 + i)^n - 1 )) / i

zo staat die ook op het formuleblad van dit examen....

dus het klopt wel volgens mij..
Oud 21-05-2007, 09:43
Milll
Milll is offline
oke sorry dan ik heb waarschijnlijk een andere formule geleerd, waar ik nu dus niets meer van snap

Laatst gewijzigd op 21-05-2007 om 09:48.
Oud 21-05-2007, 15:49
Laude.
Laude. is offline
Nou, was ook neit echt lastig he ?
Oud 21-05-2007, 16:07
eefjee
eefjee is offline
Pff nou ik vond het wel heel lastig! Niet zozeer de vragen, maar wel de lengte
Als ik echt een kwartier meer tijd had gehad, had ik veeeel meer kunnen maken.. Heb nu zelfs redelijk wat dingen overgeslagen.
Oud 21-05-2007, 16:11
Laude.
Laude. is offline
lang? Mwah, ik was na 2 uur al klaar.
Oud 21-05-2007, 16:19
Milll
Milll is offline
Nou ik had echt het idee dat ik het ENORM goed had gemaakt, maar dat viel tegen, ik heb 35/62.. Nouja in ieder geval een voldoende he!

Ik ben zo stom geweest door de tentenprijzen excl btw te laten! Daardoor kwam ik op ontzettend lelijke getallen uit dus was ik helemaal de draad kwijt
Oud 21-05-2007, 16:24
Laude.
Laude. is offline
ik heb 56 punten, normaal nagekeken.
Oud 21-05-2007, 16:24
Angel on Earth
ohhhh... dat heb ik ook gedaan

maar erg moeilijk vond ik em niet, makkelijk is wat anders magoed, ik ga em ff nakijken
Oud 21-05-2007, 16:26
HMV
HMV is offline
Bij die vraag van samengesteld interest heb ik een fout gemaakt....
Ik had niet gelezen dat het lang vreemd vermogen pas in oktober zou worden afgelost...
Oud 21-05-2007, 16:28
Milll
Milll is offline
Ik heb bij vraag 2:
- De investering moet helemaal worden terugverdiend

dat had ik namelijk volgens mij in mijn boek gelezen.. wat denken jullie, puntje waard?
Oud 21-05-2007, 16:30
chocomelsletje
Citaat:
Laude. schreef op 21-05-2007 @ 17:24 :
ik heb 56 punten, normaal nagekeken.
Ja Laude, we weten nu wel dat je een wonderkind bent.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten