Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ohja, wat ik hier ook las: moet ik al die formules in uit mijn hoofd kennen, of krijg je er zo'n lijstje bij. In mijn examenbundel staan die wel na een examen, en mag ik er van uitgaan dat dit dit jaar ook het geval is? bedankt
||
Citaat:
![]()
|
ik zag net deze site, mij lijkt het wel makkelijk dus ik wil het toch ff met jullie delen
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Bij de brutowinstopslagmethode bereken je de prijs door inkoopprijs + winstopslag. Je houdt dus geen rekening met verdere kosten. de winstopslag die je hier krijgt is de brutowinst, omdat hierin ook nog kosten verwerkt zitten (inkoopkosten, overheadkosten). Als je deze kosten aftrekt van de brutowinst krijg je dus de nettowinst. Dus: brutowinst = inkoopprijs x percentage winst Nettowinst = inkoopprijs x percentage winst - kosten Bijvoorbeeld: Inkoopprijs = 500 euro brutowinstopslag = 150 % inkoopkosten = 50 euro overheadkosten = 30 euro Brutowinst = 500 x 1.5 = 750 nettowinst = 750 - 50 - 30 = 670. Eigenlijk doe je bij de voor- en nacalculatorische nettowinst precies hetzelfde, alleen gaat het dan niet om één product maar om de gehele afzet: omzet - inkoopwaarde omzet = brutowinst nettowinst = brutowinst - kosten. Bij de nettowinstopslagmethode bereken je de prijs door de inkoopprijs op te hogen met een percentage inkoopkosten (samen de vaste verrekenprijs). Dit hoog je weer op met een percentage overheadkosten (wordt samen de kostprijs). Deze kostprijs hoog je op met een winstopslag. Deze winstopslag is de nettowinstopslag, omdat je hierbij al rekening hebt gehouden met de overige kosten. Je kunt dus in 1x de nettowinst berekenen. Dus: Vaste verrekenprijs = inkoopprijs + opslag inkoopkosten kostprijs = vaste verrekenprijs + opslag overheadkosten verkoopprijs = kostprijs +nettowinstopslag De nettowinst is: kostprijs x percentage nettowinst Bijvoorbeeld: inkoopprijs = 40 euro opslag inkoopkosten = 10 procent opslag overheadkosten = 20 procent nettowinstopslag = 30 procent Vaste verrekenprijs = 40 x 1,1 = 44 kostprijs = 44 x 1,2 = 52,8 verkoopprijs (exclusief btw) = 52,8 x 1,3 = 68,64 Bij de voorcalculatorische nettowinst bereken je de nettowinst door de omzet te verminderen met afzet x kostprijs. De nacalculatorische nettowinst is wat ingewikkelder, omdat je hierbij gaat kijken naar de verschillen die in de kostprijs verwerkt zitten. Bij de nacalculatorische nettowinst ga je als eerst ht zelfde te werk als bij de voorcalculatorische nettowinst: je verminderd de omzet met de afzet x kostprijs. Echter zijn er in die kostprijs verschillen opgetreden: bij de inkoopprijs, de inkoopkosten of de overheadkosten. Als de kosten groter zijn dan in eerste instantie gedacht, heb je te maken met een nadelig resultaat. Andersom met een voordelig resultaat. Als je deze resultaten in mindering brengt/ optelt bij (omzet - afzet x kostprijs) krijg je de werkelijke nettowinst. Ik denk dat de tweede methode in het voordeel is omdat je dan zeker weet dat je kosten gedekt zijn. Wanneer je de eerste methode gebruikt, zie je pas na aftrek van de kosten wat je werkelijke winst is. daarnaast heeft de nettowinstopslagmethode het voordeel dat je bij de de nacalculatie een goed overzicht hebt van de begroting en de resultaten: je kunt gelijk zien door welke kosten de verschillen komen. Sorry, de rest heb ik geen zin meer in ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
nog ff een handige site! encyclopedie m&o met alles wat je wil weten
![]()
||
Citaat:
eindwaarde = 5000 × (1.05 × (1.05^20 - 1))/0.05 die 1,05 niet gewoon 1 moeten zijn? want als je het meteen zou opnemen zou het gewoon 1 zijn, na 1 jaar 1,05 en na 2 jaar 1,05^2.. toch? Dan wordt de formule dus: eindwaarde = 5000 × (1 × (1.05^20 - 1))/0.05 |
![]() |
|
De formule is:
Gebruikte symbolen: E = eindwaarde T = een termijnbedrag uit een reeks gelijke termijnbedragen die met gelijke tussenperioden vervallen p = rentepercentage n = aantal perioden/termijnen i = p/100 En= T × ((1 + i) × ( (1 + i)^n - 1 )) / i zo staat die ook op het formuleblad van dit examen.... dus het klopt wel volgens mij.. ![]()
||
Citaat:
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Vraag over Management & Organisatie jamieros | 0 | 14-01-2017 12:52 | |
Studeren |
Management & Organisatie Profielkeuze! | 26 | 06-05-2011 10:49 | |