Oud 16-08-2007, 20:49
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
beste mensen,

misschien een n00b vraagje maar hoe kom ik erachter welk moederboard ik heb. Moet ik namelijk weten ivm vervanging van de gigantisch goede 32MB videokaart(A)
Advertentie
Oud 17-08-2007, 12:39
Koning
Koning is offline
Of je zoekt de doos of het boekje op, of je schroeft hem even open en kijkt wat er op het mobo staat of je draait everest.
Oud 17-08-2007, 13:49
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
ok, thq... dan nu op naar vraag twee... omdat ik op google niet veel wijzer wordt;

is dit moederboard; Intel Brookdale i845
compatible met deze videokaart: Sapphire ATI X1650PRO,512MB
Oud 17-08-2007, 14:23
Koning
Koning is offline
Dat is de chipset niet het moederbord, Als je echter het benodigde slot hebt (AGP of PCI-E) dan kan er niet veel mis gaan.

Maar toch post maar wat voor moederbord je hebt. Staat in Everest onder Moederbord\Moederbord en dan Moederbordnaam. Zo niet, dan even op de andere manieren proberen.

Oh en wat is de rest van je systeem? En de voeding?
Oud 17-08-2007, 14:37
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 17-08-2007 @ 14:49 :
ok, thq... dan nu op naar vraag twee... omdat ik op google niet veel wijzer wordt;

is dit moederboard; Intel Brookdale i845
compatible met deze videokaart: Sapphire ATI X1650PRO,512MB
Volgens mij geef je daar de chipset. En voor compatibiliteit moet je gewoon weten welke slots je pc heeft (bij jou zal dat AGP en PCI zijn, als je nog eentje met 32 MB hebt, sowieso geen PCI-e). Wat AGP betreft moet je soms nog kijken naar de multiplier (al moet dat volgens mij geen echt probleem zijn, mijn oude pc had AGP 4x en ik geloof dat de meeste pc's zo oud als de jouwe dat ook ondersteunen en lager dan AGP 4x ga je niet snel vinden behalve tweedehands).

Anyhow, ik vind het op het eerste gezicht wel een beetje zonde van het geld: een nieuwe graka in zo'n oude pc. Volgens mij ben je beter af met een tweedehandse met ook iets van 32 MB of 64 MB, maar eentje van 512 is verspilling van het geld. De reden hiervoor: je pc heeft nog AGP, maar tegenwoordig worden de meeste grafische kaarten op PCI-e uitgebracht (en ik geloof dat de nieuwe moederborden ook geen AGP meer hebben, is ook niet veel nut voor: de kaarten worden veel minder gemaakt, en op AGP kan je enkel een grafische kaart aansluiten terwijl PCI-e eigenlijk veel meer aankan). Als je dan een nieuwe pc zou kopen, kan je niet veel aanvangen met die kaart die eigenlijk nieuw is en in zo'n oude pc toch niet tot zijn recht komt. Vergelijk het met een F1-motor op een kart'je plaatsen: de rest zal gewoon niet kunnen volgen, dus je prestaties gaan er niet echt veel op vooruit gaan, lijkt me.

Om op je eigenlijke vraag terug te komen trouwens: die kaart zal niet passen (is PCI-e namelijk). Tegenwoordig vind ik het trouwens meestal stom om een pc te gaan upgraden (tenzij het gaat om wat RAM of een HD bijsteken), vermits de meeste computers toch geen zelfbouw zijn (dan is er wel meer nut, omdat je dan ook meer inzicht hebt in wat elk component doet), maar voor van die kant-en-klare dingen heb je vaak meer geniet van een nieuwe (je betaalt meer, maar in vergelijking met enkele jaren terug kost een ganse pc eigenlijk niet veel meer).

Ik ben nu ook geen hardware-expert, dus misschien dat er andere mensen een meer gefundeerde mening kunnen brengen dan de mijne.
Oud 17-08-2007, 17:24
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 17-08-2007 @ 15:37 :
Om op je eigenlijke vraag terug te komen trouwens: die kaart zal niet passen (is PCI-e namelijk).
De X1650 Pro is er ook in AGP-uitvoering, dus als hij die koopt past het. Blijft wel de vraag of het nuttig is, want met een i845-chipset zit je inderdaad met een dusdanig verouderd systeem dat het vervangen van de videokaart waarschijnlijk niet zoveel zin heeft.
Oud 17-08-2007, 17:53
Koning
Koning is offline
Nu ik er over nadenk, de i845 chipset was er ver voor PCI-E. AGP dus.
Oud 17-08-2007, 19:14
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-08-2007 @ 18:24 :
De X1650 Pro is er ook in AGP-uitvoering, dus als hij die koopt past het. Blijft wel de vraag of het nuttig is, want met een i845-chipset zit je inderdaad met een dusdanig verouderd systeem dat het vervangen van de videokaart waarschijnlijk niet zoveel zin heeft.
Ik had gewoon een snelle Google gedaan en op de site van Sapphire kwam er op het eerste gezicht enkel een PCI-e-versie, maar je hebt inderdaad gelijk dat er ook een AGP-versie bestaat.

Ik zie echt geen zin in het vervangen van die kaart: 32 MB naar 512 is voor mij al duidelijk genoeg dat die pc al weinig nood had aan een sterke grafische kaart (ik meen me te herinneren dat mijn Matrox G500 in 2000 iets van een 32 MB had). Maar volgens mij is het niet enkel het feit dat die huidige pc er weinig extra mee gaat kunnen doen, maar vooral door het kopen van een AGP-kaart je bij het kopen van een nieuwe pc ofwel specifiek naar een moederbord moet zoeken met AGP (voor zover dat echt nog verkrijgbaar is, ik zou het niet weten), maar dan zit je ook eigenlijk met een technologie achter. In de zin van "nu een nieuwe graka kopen, over enkele maanden de rest van een nieuwew pc", kan ik begrijpen, maar dit upgraden is gewoon jezelf klemzetten lijkt me. Natuurlijk kost een volledige pc meer, in dat opzicht: als die pc goed loopt en er verder niets van nieuwe games op gespeeld wordt: gewoon een tweedehandskaart of desnoods een goedkope nieuwe.

Laatst gewijzigd op 17-08-2007 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2007, 13:33
Koning
Koning is offline
Uit PM

Intel Pentium 4, 1500 MHz (15 x 100)
Motherboard Name Compaq
Motherboard Chipset Intel Brookdale i845
System Memory 384 MB (PC133 SDRAM)

Daar zou ik geen nieuwe videokaart in zetten en doorsparen voor een compleet nieuw systeem. Vooral de combinatie Pentium IV met SD Ram is vrij dodelijk, daar bovenop wil je wel een snellere, veel snellere, cpu voor die kaart en meer RAM om hem tot zijn recht te laten komen.
Oud 20-08-2007, 15:24
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
Koning schreef op 18-08-2007 @ 14:33 :
Uit PM

Intel Pentium 4, 1500 MHz (15 x 100)
Motherboard Name Compaq
Motherboard Chipset Intel Brookdale i845
System Memory 384 MB (PC133 SDRAM)

Daar zou ik geen nieuwe videokaart in zetten en doorsparen voor een compleet nieuw systeem. Vooral de combinatie Pentium IV met SD Ram is vrij dodelijk, daar bovenop wil je wel een snellere, veel snellere, cpu voor die kaart en meer RAM om hem tot zijn recht te laten komen.
dus het KAN wel?
Oud 20-08-2007, 15:26
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 20-08-2007 @ 16:24 :
dus het KAN wel?
Ja, AGP.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 02:47
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 20-08-2007 @ 16:26 :
Ja, AGP.
agp?!? of ben ik een total noob als ik da niet snap
Oud 21-08-2007, 08:53
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 21-08-2007 @ 03:47 :
agp?!? of ben ik een total noob als ik da niet snap
Andere aansluiting, AGP is ouder. Zou het trouwens niet doen, een moderne videokaart combineer je met wat snellere CPU/mobo/ram etc.

Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 09:58
Koning
Koning is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 20-08-2007 @ 16:24 :
dus het KAN wel?
Je gooit je geld weg, maar als jij dat leuk vindt houd ik je niet tegen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten