|
|
Bekijk resultaten poll: Welk cijfer geef jij windows vista? | |||
10 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
4 | 3.57% |
9 |
1 | 0.89% |
8 |
16 | 14.29% |
7 |
13 | 11.61% |
6 |
8 | 7.14% |
5 |
3 | 2.68% |
4 |
6 | 5.36% |
3 |
6 | 5.36% |
2 |
4 | 3.57% |
1 |
9 | 8.04% |
Ik gebruik geef vista/ben een n00b/vinc graag dingen aan. |
42 | 37.50% |
Aantal stemmers: 112. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
edit: schijnt weer een patch van vista uit te komen die mogelijk mijn videokaart goed zal laten werken ![]()
Laatst gewijzigd op 08-08-2007 om 14:25. |
![]() |
|
Ik heb het maar een 6 gegeven, waarom?
omdat ik, tot nu toe, nauwelijks vernieuwende dingen zag in de nieuwe versies, na mijn beta review in een oude topic. Na Apple's leopard in actie gezien te hebben bij keynote van apple ben ik gaan sparen voor een van hun systemen. Offtopic: Kan het ff niet laten om nog ff een paar interessante filmpjes te posten: Ach ja, Beter goed gejat dan slecht bedacht. Apple jat spaces (virtuele bureabladen) van kde/gnome en zij hebben het weer van xerox. Zelfs bestaan Virtual Desktop Manager voor windows. En nog iets grappigs: Zelfs bij apple gaat er wel iets mis...
Laatst gewijzigd op 11-08-2007 om 15:30. |
![]() |
||
Citaat:
On a side note: ik heb zelf onlangs in een magazine gelezen dat een van de verbeteringen in Vista tegenover XP toch wel mooi is: het virtualiseren van bepaalde delen van het systeem en het register: een gewone gebruiker kan bv. in de HKLM (stuk van het register, voor de leken; geledend voor heel de machine normaalgezien) schrijven, maar dat wordt in feite in een eigen register geschreven in plaats van het echte (als je geen admin bent). Natuurlijk is dit een lapje voor het bloeden (en kan dit voor gigantische clutter zorgen, vermits je nu per gebruiker nog eens een extra register bijkrijgt in combinatie met het systeemregister en de normale keys van het gebruikers-specifieke register), maar het heeft (in theorie, toch; de praktijk test ik niet echt meer uit voor Windows) wel het voordeel dat heel wat software kan werken vanuit de account. Het grote voordeel van deze techniek is natuurlijk dat als in het brakke beveiligingsssytem er iets doordringt op de account van een simpele gebruiker, dat in Vista enkel die gebruiker om zeep zou helpen en niet het gehele systeem (zoals in vorige versies van NT). Wat de praktijk zegt, kan lichtelijk verschillen natuurlijk en het is natuurlijk nog geen oplossing voor de vele gaten elders, maar het is wel een staaltje pragmatisme. Het verschil tussen XP en Vista daarentegen is dat Vista van nature traag is en XP van nature best snel, maar het na verloop van tijd gewoon wordt door zaken als de veiligheidsgaten (waardoor het register volloopt, de schijf fragmenteert, en er gewoon veel clutter ontstaat). Het grootste nadeel dat Windows heeft op dat vlak is backwards compatibility: door slechte APIs in het verleden zijn die nu nog altijd slecht tot op een bepaald niveau (want het duurt heel lang om programmeurs te laten wisselen), zeker als het aankomt op veiligheid.
||
Citaat:
||
Citaat:
Anyhow, ik begrijp niet dat er zo veel mensen niet eens deftig kunnen beargumenteren waarom ze iets vinden: gewoon random iets roepen. Er heerst inderdaad een zwaar anti-Vista-klimaat, ga daarin mee of ga daar tegen in (voor mij blijft het eendert, ieder zijn ding natuurlijk), maar probeer dat dan ook een beetje uit te leggen waarom.
||
Citaat:
Vista zal heus wel een goede OS kunnen zijn, of zo bedoeld zijn. Maar het botst met vrij veel software die ik gebruik (or atleast my IT buddy sais so) en een pc behoort naar mijn id toch wel software moeten kunnen draaien. En besides that... De systeem eisen zijn toch wel sick voor een OS..
||
Citaat:
Het gaat mij niet om of Vista nu wel/niet goed was, maar dat je wel mocht beargumenteren waarom je zomaar riep 'een dikke vette 1'. Volgens mij is Vista meer waard dan dat (en dat is dan ook enkel mijn mening, argumentatie staat hierboven ergens). Je doet hier al een poging, maar ik ben een moeilijke mens: wie is je IT buddy om voor jou uit te maken wat wel/niet goed is? Dat Vista niet alles draait van programma's, is langs een kant het gevolg van die veiligheidsvernieuwingen (en dus ook een van de punten dat Vista geen XP is). En het is nu eenmaal niet helemaal mogelijk om vernieuwingen te hebben en toch 100% backwards compatible te zijn, als die vernieuwingen inhouden dat bepaalde punten van het oude ontwerp tegengewerkt moeten worden. Een voorbeeld voor overgang Windows 9x (95/98/Me) naar XP, bij 9x kon een programma gewoon aan alle bestanden op de harde schijf en daarin schrijven, bij XP (en al de rest van NT) kan dat niet zomaar. Dus een programma van 9x draaien op XP, en dat programma probeert een bestand te openen, maar dat lukt niet omdat het niet mag van XP (bv. een systeembestand) maar dat programma is 9x gewoon en doet dus wat op 9x misschien wel gewerkt had: gewoon eens opnieuw proberen, en nog eens en zo blijft hij bezig. XP kan niet zomaar zeggen 'ah, dit is een 9x-programma, dit programma mag wel aan alle bestanden' want dan kunnen virussen daar handig gebruik van maken. Er moet osms bepaalde functionaliteit opgeofferd worden, om die te verbeteren. Tussen XP en Vista zijn er ook van die punten, die worden ook opgevangen door Vista zelf voor een stuk, maar Vista kan natuurlijk niet inspelen op hoe een programma omgaat met dergelijke exceptions (mijn denkbeeldig 9x-programma bleef steeds opnieuw proberen en liep vast, een ander programma merkt misschien niet eens dat er iets misloopt en doet verder, met de daarbij horende extra foutmeldingen, etc.). Dit alles om maar te zeggen: backwards compatibility is niet iets simpels, zeker als er grote aanpassingen zijn aan het OS zoals hier volgens mij wel het geval is. De systeemeisen zijn inderdaad niet mals, langs de andere kant wel vrij gangbaar tegenwoordig (van CPU (1 GHz Pentium-telling) hebben we dat al 6 of 7 jaar, hardeschijf-ruimte hebben we ook al zo lang (als totale schijfruimte), wat het geheugen betreft, dat is een andere zaak, dat is nog maar een jaar of 4 zo dat 512 een beetje mainstream wordt, al is 256 megabyte nog lang in omloop geweest bij budget-machines). Natuurlijk absoluut gezien is het ziek, zeker om te zien dat ook nieuwe computers Vista eigenlijk met moeite aankunnen, waar in 2001 de nieuwe computers XP gewoon over je scherm lieten vliegen (of de eerste maanden toch). Misschien dat Vista iets constanter zijn snelheid en stabiliteit behoudt, maar dan komen we eigenlijk terug op de snelheid waarbij heel wat mensen hun Windows XP opnieuw installeerden omdat het niet snel meer draaide.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat heb ik meteen uitgezet, werd er ook gek van. (En het is dus uit te zetten ![]() Citaat:
Ja, dat vind ik ook bizar, ik drukte eerst op de knop naast het pijltje, dat dus op een uit-knop lijkt, maar dan gaat hij hibernaten... Als ik wil hibernaten, dan kies ik wel via dat pijltje voor hibernaten ![]() Vandaag Battlefield 1942 gespeeld, en dat liep heel goed, behalve dan dat m'n crosshair soms gewoon weg was voor lange tijd en dat de menu's er niet helemaal uit zagen zoals 't hoort. Maar 't spel liep echt prima, dat had ik stiekem toch niet verwacht van Vista ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Ook wat je over de prijs zegt, ik wil hier toch wel even nuanceren. Oke, 600 euro voor een OS is gigantisch veel geld; maar het betreft dan enkel de Vista Ultimate Retail-versie. Het aantal mensen dat die versie kopen is miniem. Laat me verduidelijken: het merendeel van de gebruikers krijgt gewoon Vista Home (Basic of Premium) mee op zijn pc geďnstalleerd, de prijs van die versies in OEM-versie (wat daar het geval dus is) is normaler en de prijs van Vista Ultimate in OEM is ook beter doenbaar (vergelijkbaar met een XP PRo retail, dacht ik, dus ergens een 300 a 400 euro). Let wel: die prijs betalen de OEMs niet hoor, maar als je in de winkel dergelijke versie los koopt (bij een stukje hardware that is), betaal je er wel prijzen voor. Verder, de mensen die Vista Ultimate kopen, hebben toch meestal ofwel een versie van XP of Vista staan, die komen in principe dus toe met een Upgrade die ook minder kost dan een Retail-versie. Een van de redenen waarom retail zo veel duurder is: dan moet MS zelf voor ondersteuning zorgen (terwijl bij OEM krijg je geen enkele ondersteuning van MS, ook al zijn de bugs geheel hun fout, je moet maar je computerboer contacteren en die kan ook niets meer doen dan MS de melding doorgeven en wachten tot ze het fixen). Wat dat hibernaten betreft, ik ben er ook geen voorstander van (waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat je zo veel HD-ruimte nodig hebt: voor elke MB RAM die je hebt, neem je weeral 1 MB HD-ruimte in). De reden voor die keuze bij MS zal waarschijnlijk geweest zijn dat een pc sneller uit een hibernation komt dan een koude reboot (gevolg: klanten zijn tevreden want 'Windows start toch zo snel op'; terwijl dat hele systeem van hibernation gewoon irritant is, omdat mensen bij het heropstarten dat vaak ook doen om hun pc wat extra juice terug te geven, wat door hibernation tegengewerkt wordt). Anyhow, het enige waar ik ooit hibernation voor zou gebruiken is op een notebook als de batterij bijna plat is. Verder weet ik eigenlijk ook niet wat er bij Vista misgelopen is, als je kijkt naar hoe lang ze daar al op ontwikkelen (2001 tot nu in feite, de langste periode voor een Windows-versie tot nu toe), en gezien het aantal geschrapte features die wel interessant waren en eigenlijk dat het resultaat benedenmaats is. Wat backwards-compatibility betreft, heeft Apple het volgens mij beter gedaan bij de overstap OS 9 naar OS X (waar de ingreep op het OS veel groter is dan XP naar Vista, in feite, maar ik heb over die overstap nooit veel geklaag gehoord). Het kan dus wel, maar ik vermoed eigenlijk dat ze bij MS of te weinig mensen op de dienst hebben gezet ofwel gewoon te lang zitten prutsen hebben. Beetje onprofessioneel zitten features bedenken, zonder echt werkende implementaties te maken en dan op het laatste moment als ze al maanden beloftes aan het maken waren 'ja, eind van het jaar komt Vista', dat ze uiteindelijk wel moesten uitbrengen omdat het bijna verheven was tot vaporware (dit is een product dat vaak aangekondigd wordt, maar waar geen echt product achterzit (bv. Duke Nukem Forever, de Phantom-gameconsole, ...)). Ach ja, volgens mij is Vista het begin van het eind voor Windows, ik zie Linux de komende jaren (samen met Mac trouwens) grotere stukken van de MS-taart afsnoepen. Apple is nu gewoon een soort status-symbool geworden, minder dan dat het vroeger gebonden was aan een niche-markt. En Linux begint volwassen te worden, waar het een jaar of 5 geleden nog moeilijk was om Linux werkend te krijgen, is het nu toch draaglijk en beginnen grote bekende bedrijven (ik denk aan Dell bijvoorbeeld) ook steeds meer ondersteuning te geven aan Linux. Ook MS begint te erkennen dat Linux een gevaar voor hen is: anders waren ze niet met akkoorden begonnen (waar ze jaren geleden nog zeiden dat Linux geen concurrentie was, wat dan uitdraaide op "Get The Facts"-campagnes die eigenlijk hun standaardstrategie zijn: gewoon de ander de grond in boren, in plaats van hun eigen product duidelijk beter te maken).
||
Citaat:
![]() Wifi verbindingen stabieler en sneller -> bron? Oid. Partities maken doe je toch met wat anders. Aero hoef ik niet. Hier start Vista een stuk trager op, t ding detecteerde misschien wel sneller USB zooi maar ook een aantal devices gewoon niet. Nu na een redelijk aantal uren op Vista machines gewerkt te hebben concludeer ik dat je er vooral niet mee moet werken. Windows XP is gewoon prima, en ik vind Vista maar vervelend ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb een P4, 3 ghz, 1 gb ram (maar zit er aan te denken om voor 35 euro maar eens 1 gb erbij te kopen) en een ati radeon x1800XT 512 mb.
Ik heb Vista hier thuis liggen (gekocht in een aanbieding via school), maar ik twijfel of ik het erop ga zetten. Wat raden jullie aan? Alvast bedankt! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je Vista namelijk in veilige modus opstart, werkt het net zo soepel en snel als XP (helaas was ik hiertoe genoodzaakt, omdat Vista automagisch mijn audio driver geupdate had en vervolgens een BSOD gaf.. ach ja). Daarnaast heb ik op een andere machine 2GB RAM en ratelt de schijf net zo vaak als op mijn testpc met 512MB. Vervolgens ging ik eens uitzoeken wat er gebeurde: - Vista maakte elke keer een herstelpunt aan na het inloggen - Windows Search begon spontaan met indexeren, terwijl er eigenlijk weinig was veranderd op mijn pc - Defrag komt zo nu en dan eens in actie. Stond gescheduled om 3 uur 's nachts elke week of bij de volgende keer inloggen. Leuk ![]() - Hetzelfde geldt voor de Defender; checkt je hele systeem na het inloggen als hij niet eerder de kans heeft gehad. - En Media Center zoekt je drives af naar nieuwe media bestanden.. Na uren lang van alles uit te zetten werkt het nu redelijk soepel ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is overigens hetzelfde met de problemen met de ForceWare drivers, heb ik ook nooit last van gehad. Citaat:
En ach, opstartdingen zijn ook systeemafhankelijk natuurlijk. Wel fijn vind ik dat ik nu wél lekker met 4GB ram kan werken ipv gelimiteerd te zijn aan 3,5GB. ...Dan zet je Aero uit of je zet je Vista installatie gewoon lekker op Windows Klassiek, geen enkel probleem. Laatst gewijzigd op 09-10-2007 om 13:24. Reden: Forumsoftware kan de quote tags niet onthouden... |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|