Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() Gister middag was ik aan het werk, en ik had een verzamel CD van Leonard Cohen opgezet, op die CD stond Sisters of Mercy. Ik hoorde het nummer en kreeg ontzettend veel zin om McCabe and Mrs. Miller weer eens te kijken. Een vrijwel perfecte film van de rebel die Robert Altman heet. Omdat de film zo'n uniek en verrassend uiterlijk heeft is de plot vrij simpel. John McCabe (Beatty) komt in een klein dorpje aan, en ziet dat daar wel mogelijkheden zijn. Hij koopt wat goedkope hoeren, en begint een bordeel en gaat ook een saloon/casino opzetten. Maar dat lijkt allemaal makkelijker dan het is. De hoeren zitten gewoon in een tent, en vallen soms de mannen zelfs aan. Gelukkig komt daar Mrs. Miller (Christie) en die wil partners worden met McCabe om er een succesvol bedrijf van te maken. Dit lukt allemaal en alles gaat perfect. Tot dat er 2 heren van een mijnbouwbedrijf komen, en de zaak op willen kopen. McCabe gaat hier niet in mee, en dat heeft vervelende gevolgen. In deze film gaat Altman tot het extreme om de film uit te brengen zoals hij dat wil. Dat is vooral terug te zien aan de look van de film. Tijdens het filmen is er al gebruik gemaakt van diverse filters om het juiste uiterlijk voor de tijd waarin de film speelt te krijgen, ook is het negatief aan licht blootgesteld, om hier nog verder in te gaan. Met het risico dat je de hele dagen schieten verneukt. Wat ook weer een ramp zou zijn aangezien de film in de volgorde waarin je het ziet opgenomen is. Maar dit alles zodat er in post-production niets aan de film veranderd kon worden. De film heeft dus al een heel authentiek uiterlijk. In de sets zou dit nog verder gaan. In plaats van gewoon iets in de studio op te nemen zijn ze voor deze film naar Vancouver gegaan. Is er een mooie locatie uitgezocht, en zijn ze daar gaan bouwen en gaan filmen. Tijdens het filmen wordt er gewoon doorgebouwd aan de locaties (timmermannen lopen allemaal in kleding van rond 1900 en gebruiken ook het materiaal van die tijd), en als het klaar is wordt er zelfs in geleefd. Ook zijn de vaste Altman elementen weer aanwezig. Het is namelijk een grote chaos. Er gebeuren honderden dingen tegelijk, iedereen praat door elkaar (wat nog met opzet soms erg onduidelijk is zodat het publiek oplet, en zodra je aandacht verslapt je dus ook echt dingen mist), en de camera zweeft van zoom naar zoom naar zoom, zelfs per ongeluk losgeslagen dieren die de set afrennen worden opgenomen en in de film gebruikt. Als acteurs zijn daar Warren Beatty en Julie Christie, toentertijd een zeer beroemd koppel in de business. Ze spelen hier voor het eerst samen, en het is direct een succes. Beaty komt uitstekend uit de verf als een norse, trotse handelaar, die zichzelf iets slimmer en dapperder voordoet dan dat hij eigenlijk is. Hij wordt namelijk al snel omver gewalst door Christie die er geen doekjes om windt. Veder wordt er door Altman in deze film nog jong talent ontdekt Shelly Duvall in haar tweede rol (1e rol was Altman’s Brewster McCloud) maar vooral een jonge Keith Carradine die een heerlijk onschuldige ‘cowboy’ in een hoerenhuis speelt. Het is jammer dat hij zo’n vervelend einde heeft. Door één van de drie moordenaars van het mijnbouw bedrijf. Mocht er nog enige twijfel zijn, hier is het gelijk duidelijk dat de mannen hier niet voor de berenjacht zijn, en zal het niet lang meer duren voordat de fenomenale eindscène zal beginnen. Een prachtig kat-en-muisspel tijdens een sneeuwstorm (die op een klein beetje opvulling hier en daar na, ook helemaal echt is) die het kale stadje een nieuw uiterlijk geeft. De spanning bouwt zich langzaam op en er wordt telkens een nieuw laagje aangebracht. Op een gegeven moment vliegt de kerk (waar nooit iemand naartoe gaat ![]() Mocht het nog niet duidelijk zijn. Dit is een hele bijzondere film, die héél dicht bij perfectie zit. Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat in de slotscènes de sneeuw er in enkele shots wat klungelig uitziet, maar dat is wel heel erg mierenneuken. Ik kan de film dan ook van harte aanraden. Laat je niet afschrikken door de genresticker 'western', want dit is totaal anders dan de gemiddelde John Wayne flick (niet dat daar wat mis mee is natuurlijk). Vergeet ik helemaal de meesterlijke soundtrack met drie (al bestaande) Leonard Cohen nummers, en wat speciaal voor de film geschreven riffjes (ook door Cohen) die de film het perfecte ritme geven. Het mooie is dat tijdens het schrijven en schieten van de film het album van Cohen nooit gedraaid is, maar dat toen de film klaar was Altman de LP weer eens hoorde op een feestje ergens in Frankrijk en zo erachter kwam dat niets anders de soundtrack kon zijn dan deze songs. Wel heeft Altman voordat hij met deze film begon het hele album grijsgedraait. Volgens Altman zelf zaten de songs dan ook zo diep in zijn hoofd dat het onbewust in de film verwerkt is, en dat de songs daarom zo naadloos aansluiten op de karakters van de film.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Laatst gewijzigd op 08-01-2008 om 10:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Batman Returns - 6/10
Een radicale verbetering ten opzichte van het slappe eerste deel. Een iets beter verhaaltje, betere vormgeving en betere regie. Het is en blijft echter een wat leeg filmpje. Mja. En Batman is gereduceerd tot een halve figurant. Mja.[/QUOTE] Batman Forever - 4/10 Technische kwaliteiten daargelaten, is dit gewoon een zeer ondermaatse sequel met een debiel scenario en een saaie Bruce Wayne. En eigenlijk is de rest ook niet echt goed op dreef. Hmz.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
|
![]() |
||
Citaat:
![]() OT http://www.youtube.com/watch?v=J0eXomll6tk http://nl.youtube.com/watch?v=FxIgkihGzgM http://nl.youtube.com/watch?v=eq8e7F6nmZ8 \m/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() OT: No Country For Old Men Nieuwe Coen-film. Heeft een 8,8(!) op imdb na ruim 30.000 votes, op dit moment, en komt daarmee op #21 in de top 250 binnen. Wel erg hoog. Ik verwacht dat dit wel zal uitvlakken naar een 8,0 ofzo. Anyway, de film was wel aardig. Niet briljant, zoals het cijfer doet vermoeden. Wel enkele typische Coen-elementen, maar geen superbijzondere verhaallijn zoals in Fargo of The Man Who Wasn't There. De dialogen waren bij vlagen lekker droog, en Javier Bardem (uit Mar Adentro) als bad guy straalde pure kwaadaardigheid uit. 7/10...of 8/10, ik ben er nog niet helemaal uit. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Moordwijven
Ik had expres absoluut geen verwachtingen, en het viel een beetje mee. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van de film lijkt me. Het ziet er allemaal wel aardig uit, maar het is wel weer erg ordinair met veel bloot en lelijkheid. Bracha van Doesburg redt het ook echt niet naast Hadewich en Sanne. En wat deed Pierre Bokma daar?! Op imdb staat overigens dat het geluid van de film erg slecht is, dat vond ik wel meevallen. Elizabeth: The Golden Age Verbluffende kostuums maar je aandacht blijft gevestigd op Blanchett, die nu in mijn ogen echt iedere rol overtuigend kan spelen; ik kan haast niet wachten tot I'm not there. Blanchett portretteert even overtuigend een koningin die star en koel is als een onervaren, onzekere vrouw. Ondanks alle pracht en praal blijft de aandacht gevestigd op Blanchett. Jammer dat Samantha Morton, een andere favoriete actrice, zo weinig screen time krijgt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() earth been there done that. Leuk dat het zo veel geld heeft gekost, maar een beetje copy paste werk uit andere docu's had zo'n beetje hetzelfde resultaat gehad. De dieren die boeiend waren zag je maar effe, en het al in den treuren vertelde verhaal van de ijsbeer en olifant duurden nu ook weer veel te lang. Die schoonmaak vogel was wel echt heel cool ![]() |
![]() |
|
Heimatklänge Ja. Het komt niet iedere dag voor dat je naar een jodelmentaire gaat. Ik vond 'm dan ook best leuk. Hoewel het wel een beetje een freakshow is. Maar niet meer dan het songfestival. De drie stemartiesten/jodelaars vertellen vol passie over hun kunstvorm, hoe ze erbij kwamen om te gaan jodelen. Voorderest is er natuurlijk genoeg muziek te horen, wat soms begeleid is met erg mooie beelden van de Zwitserse Alpen. Het experimentele gejodel van Noldi kon me het meest bekoren (vooral het stuk in de fabriek was erg goed). Erika en vooral Christian vond ik maar vreemd (wat een itnieme lessen geeft hij!). Wel leuk toen hij naar Mongolië (?) ging om daar met zijn vrienden muziek te maken. Hoewel het wel een beetje vreemd was om ze op zo'n kale vlakte dierengeluiden na te zien doen. In het begin had ik dat ook wel een beetje, moeite om m'n lachen in te houden.
In het kader van documentaires met een obscuur onderwerp: volgende week Blindsight. Een docu over een handvol blinde Tibetaanse tieners die de Mount Everest gaan beklimmen. ![]()
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
|
![]() |
|
Make them die slowly - 6/10
![]() ![]() De trailer hiervan stond op de DVD van Zombi holocaust en ik was meteen geinteresseerd. En ik kreeg precies wat ik had verwacht: veel extreme gore, naaktheid, bedroevende productiewaarden en bottom-of-the-barrel-acteerwerk. Maar dan wel op een vermakelijke manier, dit keer. Dus niet zoals bij die August Underground rotzooi ofzo.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Blade Runner: The Final Cut
Hier en daar een stuk beter: foutjes op digitale wijze weggepoetst of verbeterd, extra shots ingemonteerd en dialoog toegevoegd die e.e.a. wat verduidelijken. Ondanks dat ik vind dat sommige shots radicaal anders hadden gemogen
Spoiler
Voor de rest is het subliem natuurlijk, de sets, de sfeer, de muziek, oef. Beste sf-film die ik ken. Wat zeg ik, één van de beste films aller tijden. 10/10 |
![]() |
|
Strangers on a Train: het lijkt wel alsof ik een van de weinige mensen op deze aardkloot ben die deze mening is toegedaan, maar Hitchcock doet me echt vrij weinig. Waarom deze man de Master of Suspense wordt genoemd is mij tot op heden nog steeds een groot raadsel: geen greintje spanning heb ik tijdens zijn films gevoeld, nimmer! Frappant genoeg vermaak ik me altijd wel tijdens zijn films, maar niet op de manier die van 'mij wordt verwacht': duizenden cinefielen masturberen er elke avond flink op los bij de cock van Hitch. Stylistisch gezien is het allemaal dik in orde, zo ook in Strangers on a Train, maar toch staat me iets tegen in de films - dus niet alleen in SOAT - dat me keer op keer stoort. Misschien is het de truttigheid waarmee de acteurs steevast hun punchlines DROPPEN, of de voorspelbaarheid van elk verhaal of wellicht is het het feit dat ik een godsgruwelijke hekel aan cameo's heb. Hoewel hij ditmaal wel goed uit de verf kwam als de moeder van Bruno, erg origineel!
![]() Nog even kort inhoudelijk over de film: de tennismatch was mooi gefilmd - maar ik moest wel herhaaldelijk fronsen bij het gortdroge, saaie commentaar van de verslaggevers -, de muziek gaf weer een mooie ondersteuning en de dreigende shots van Bruno in de verte hadden een noir-tintje en dat is altijd okay. Rope: zelfde verhaal als hierboven. De paranoia van James Stewart kwam trouwens wel erg snel uit de lucht vallen, terwijl er vrij weinig aanwijzingen waren dat de vermoorde knul in de kist lag. Het neurotische spel van Granger maakte mij ook nerveus en de ogenschijnlijke suspense die moest worden opgewekt, volgde ik niet echt. Ik verbaasde me meer over de gekunsteldheid van de shotovergangen (inzoomen op ruggen van personages en dan stiekem een volgend shot). Wel leuk als experiment, zo'n film zonder al te veel shots, maar als het zo moet, doe het dan niet! Amores Perros: als dierenliefhebber werd ik steeds week en bedroefd bij de aanblik van al die hondengevechten, [/emo]. Verder was het een fantastisch sfeervolle film met drie uitermate onderhoudende verhaallijnen - de derde was het sterkst though. Nog zo'n godvergeten sterke film was Le Salaire de la Peur: vraag me niet waarom, maar voordat ik begon, dacht ik: "o, weer zo'n snobistische arthousefilm die valt in het DanielC-rijtje van Little Miss Sunshine, Tzameti en Babel, ![]() Als het nog allemaal niet genoeg was, zag ik ook de vermakelijke docu The King of Kong met daarin allerlei nerdgespuis. Billy Mitchell is de badguy van het jaar! Over badguys gesproken, de mannen in The Killing konden er ook wat van en in verveelde dan ook geen minuut. Continue spanning zoals alleen Kubrick dat kan. Tot slot was de herziening van Taxi Driver ook weer een lust voor het oog.
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
|
![]() |
|
Hitch heeft zijn cameos omdat hij weet dat hij een merk is en mensen zo zijn films kunnen herkennen. In zekere zin is hij dus aandachtsgeil ja. Maar het zal hem vooral om de doekoes gaan.
__________________
Willem was in zijn leven een doorzetter.
Laatst gewijzigd op 11-01-2008 om 09:43. |
![]() |
|
Die cameo's waren idd gewoon een handelsmerk, leuk voor het publiek. Op het laatst deed ie ze steeds vroeger, zodat mensen er niet op gingen zitten wachten en daardoor niet met het verhaal mee konden gaan.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Mien mien mien...flikker toch op. Filmtopic. Dinalfos | 500 | 26-11-2007 20:01 |