Advertentie | |
|
![]() |
|
Oh, ik heb het eigenlijk helemaal niet over de dood gehad! Ik vind het ook een erg complex iets en ik weet er nu eigenlijk even niet zo goed iets zinnigs op te zeggen.
Maar ik concentreer me dan ook liever op het leven! Ik moet opeens ook denken aan: "Ik ben niet bang voor de dood. Als ik er ben is de dood er niet; en als de dood er is dan ben ik er niet (meer)." Nouja, ongeveer in die bewoordingen. Wie heeft dit eigenlijk ook al weer beweerd? Een Griekse filosoof? Edit: dat was Epicurus dus! Laatst gewijzigd op 22-04-2008 om 17:21. Reden: toevoeging |
![]() |
|
Het is helemaal niet zo erg om te accepteren dat het leven totaal zinloos is, wanneer je die visie hebt dan. Je hebt namelijk het leven zelf, en juist omdat het zo zinloos is kun je ermee doen wat je wilt.
Niet dat ik zelf nooit over dit soort dingen nadenk. Maar omdat ik denk dat ik het eigenhandig toch nooit helemaal uit kan vogelen probeer ik mezelf erbij neer leggen. En maak ik er het leukste, interessantste en best haalbare leven van dat er voor mij inzit. Daarmee is het voor mij ineens niet meer zo nutteloos. Voor het heelal misschien wel, maar wat heb ik daarmee te maken?
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zullen ver ontwikkelde beschavingen van aliens bestaan en ons bezoeken? En natuurlijk meer directe dingen als: wat voor mensen zijn er nog te ontdekken en bevrienden? Wat voor technologieen worden er nog ontwikkeld? Wat voor geniale films, games en muziek gaat er nog gemaakt worden? Wat voor beryle snacks gaan er nog uitgevonden worden? Wat voor andere luxe shit?
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Klinkt nu al erg oubollig, maar op jouw leeftijd dacht ik daar ook veel over na. 't Is overgegaan toen ik begon te merken dat ik alles in mijn leven toch wel érg belangrijk begon te vinden. Ondertussen denk ik nooit meer 'waarom zouden we eigenlijk, uiteindelijk heeft het toch geen zin'. Nu maak ik me juist te veel druk, zou liever alles weer wat minder belangrijk vinden geloof ik
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Om je een biologisch antwoord te geven: voortplanten. Haha, maar aan de spirituele kant: liefde.
Ik vind dat je gewoon hier bent om lief te hebben. Om anderen zo'n gevoel te geven. Om te ontdekken, etc. Niets heeft nut als je te lang doordenkt. Als de reis er niet toe doet voor je en je alleen maar in begin en einde gelooft, is er niets nee. Je zou ook natuurlijk gewoon kunnen zeggen: leven. Dat is het nut. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Heb mezelf dit ook heel vaak afgevraagd toen ik zo rond de 17 was, ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik er in dit leven waarschijnlijk nooit het werkelijke antwoord op zal krijgen. Aan het eind van de rit zal ik nog zoveel onbeantwoorde vragen hebben die ik graag beantwoord had willen zien. Nu leef ik meer op de korte termijn en concentreer me op wat ik kan doen om gelukkig te zijn.
Het grappige is, is dat ik laatst dacht te weten hoe het zou zijn als je niet meer onder de levenden bent. Het was een paar minuten nadat ik op was gestaan en me bedacht dat er eigenlijk een soort gat zit tussen het moment vlak voordat ik in slaap viel en het moment dat ik weer wakker werd. Zo stel ik me nu ook de dood voor, een gat waarin alle bewustzijn ontbreekt. En om eerlijk te zijn is dat wel een rustgevende gedachte. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Even oneindig leven saartjeh | 1 | 23-03-2004 20:37 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Leven en Leven Geven Ieke | 0 | 08-12-2003 20:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven: "Evolutie of schepping?" BiL@L | 13 | 03-12-2003 11:02 | |
Verhalen & Gedichten |
[Column] Leven Flshman | 6 | 01-12-2003 18:20 | |
Verhalen & Gedichten |
Leef jolleke | 2 | 09-12-2001 02:16 | |
Verhalen & Gedichten |
Pijn in mijn leven, liefde in mijn leven, waarom louis84 | 1 | 07-11-2001 16:16 |