Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-02-2010 om 17:22. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Je gaat er vanuit dat God almachtig is. - Als je aanneemt dat God almachtig is, dan kan je niet later die almacht gaan begrenzen en vervolgens stellen dat hij niet almachtig is. Dat is hetzelfde als zeggen: Ik heb een vierhoek, dat vierhoek heeft 3 hoeken, een vierhoek heeft dus niet per definitie 4 hoeken. |
![]() |
||
Citaat:
Ik zie het dan zo dat we onze perceptie moeten uitschakelen, maar om dat te bereiken zou je een bewustzijn moeten behalen als die van een baby, die geen onderscheid maakt tussen hemzelf en zijn moeder; geen scheiding tussen 'hem' en 'daarbuiten'. Objectieve werkelijkheid bestaat dan in jezelf, wat op een manier ook weer subjectief is, omdat een ander het zo niet ervaart. Het probleem blijft. Er is alleen individuele realisering van objectieve werkelijkheid. Maar daarvoor zul je perceptie uit moeten schakelen. |
![]() |
||
Citaat:
2: Het is niet dat god het niet zou kunnen, het is dat het niet buiten zijn wil om kan gebeuren. Natuurlijk is god in staat tot het spelen van toneelstukjes waarbij hij zichzelf voor de gek houdt.
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
- God hoeft niet de schepper van alles te zijn - Om de schepper van alles te zijn, hoef je niet almachtig te zijn. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Lijkt mij sterk (hoewel dat natuurlijk niet aan te tonen is)
||
Citaat:
Ik ga wel eerst: stemmen zijn geluid. Geluid is een trilling in de lucht, die je waarneemt met je oren en interpreteert met je hersenen. Als die trilling er niet is en je neemt toch geluid waar, is dat een 'foutje' van je hersenen.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Volgens mij misbruik je het woord bestaan hier. Het "bestaan" van die stemmen is namelijk in dat geval afhankelijk van de waarnemer, terwijl we normaliter bedoelen dat iets bestaat onafhankelijk van de waarnemer.
"If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?"
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Het feit dat de stem niet in de buitenlucht aanwezig is, betekent natuurlijk niet dat de stem niet bestaat. Het betekent enkel dat je hem in de buitenlucht niet kan waarnemen, omdat hij daar niet bestaat. Hij bestaat wel degelijk in het hoofd van degene die hem waarneemt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iets bestaat op het moment dat het waarneembaar is. Dat niet iedereen het vermogen heeft om het waar te nemen, doet niets af aan het bestaan. Net zoals je voorbeeld hier boven met de boom. Als een boom valt, maar er is niemand in de buurt of het vallen waar te nemen, betekent dan niet dat die boom geen geluid heeft gemaakt tijdens het vallen. |
![]() |
|||
Citaat:
(Als we al aannemen dat er zoiets als een ik is, hetgeen ik betwijfel) Ervaring komt voort uit chemische reacties in het brein. Deze reacties komen deels voort uit zinuigelijke waarneming, en deels door chemische"fouten" (bijvoorbeeld buiten het lichaam treden bij bijna dood ervaringen). Als ik dus iets waarneem (ervaar), betekent dat niet dat het ding waarneembaar is (buiten mijn bestaan om). Ik denk dat de spraakverwarring bestaat uit het feit dat we het objct in de werkelijke wereld (bijvoorbeeld, een mes) en het object in onze gedachtewereld (onze waarneming van het mes) allebei een mes noemen. Terwijl het mes in de werkelijke wereld bestaat, bestaat onze waarneming van het mes slechts in onze gedachten. Laten we het werkelijke mes mes noemen, en het mes in de waarneming mes*. Je ziet nu waarschijnlijk een beeldscherm voor je. Zonder het object aan te raken, kun je je waarschijnlijk voorstellen hoe het object er van alle kanten uitziet. Je beweegt het beeldscherm*, niet het beeldscherm. Je kunt ook in de hersenen zelf een waarneming van een waarneming maken, denk ik; zo krijg je mes, mes* en mes** (je kunt je voorstellen dat er een voorwerp bestaat, en dat je daar een voorstelling van hebt, zonder dat het voorwerp daadwerkelijk bestaat. Terug naar de stem. Er bestaan trillingen in de lucht. Deze nemen we waar als trillingen in de lucht*, ook wel bekend als stemmen. Unfortunately kunnen we niet zeker weten of deze trillingen in de lucht* daadwerkelijk gerelateerd zijn aan trillingen in de lucht, of dat ze opgeroepen worden door andere chemische processen. Citaat:
- Het feit dat er een stem waargenomen wordt, betekent dat de stem bestaat. Nee, want de waargenomen stem (stem* dus) is iets totaal anders dan de stem. - Stellen dat de stem ook in de buitenlucht aanwezig moet zijn om te bestaan, is een drogreden. Nee, want stem = stem - Iets bestaat op het moment dat het waarneembaar is. Nee, want de waarneembaarheid van object* leidt niet tot het aannemen van object* (net als we niet uit a b kunnen concluderen) - Dat niet iedereen het vermogen heeft om het waar te nemen, doet niets af aan het bestaan. Dat klopt, object is niet gerelateerd aan object* - Net zoals je voorbeeld hier boven met de boom. Als een boom valt, maar er is niemand in de buurt of het vallen waar te nemen, betekent dan niet dat die boom geen geluid heeft gemaakt tijdens het vallen. Dat klopt, de afwezigheid van object* (het waargenomen geluid) betekent niet de afwezigheid van object (het geluid) Hey, mijn terminologie schijnt te werken ![]()
||||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(Ik denk dat ik iets te voorbarig was in het gebruik van "bestaan"- ik wil best toegeven dat stemmen* bestaan - ze hebben alleen geen tijd/ruimte/materiele/relationele component los van de chemische processen) Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ah, ik dacht al dat het een spraakverwarring was (volgens bestaat religie alleen maar bij gratie van spraakverwarringen, maar dat terzijde). Ik had nog die uitspraak van Etmakas in mijn hoofd (want misschien bestaat God wel alleen als je in Hem gelooft.). Als je hiermee namelijk slechts het bestaan van God* bewijst, kun je er moeilijk ethische consequenties ofzo aan verbinden.
(Tenzij je Anselmus heet, waarschijnlijk).
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
En over dat objectiefvirtueelbestaanofnietgedoe; stel, je speelt schaak ("Paard naar E3") of zeeslag ("C2" "Boemblub") zonder bord. Bestaat die pot schaak/zeeslag dan op dezelfde manier als schaak waarbij je niet hoeft te praten of zeeslag waarbij je met pinnetjes of kruisjes aangeeft wat je raakt of geraakt is?
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gelovig? LauraJansen | 500 | 01-01-2011 12:25 | |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
Hoe sta jij in je geloof als christen? Miekje* | 285 | 25-11-2008 19:22 | |
tegenargumenten retorische oefening filosofie Bladerendans | 29 | 15-03-2004 07:14 |