Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
mag innemen gelijk met crape fruit sap. en bedankt voor de info.
|
Verwijderd
|
Ik neem mijn medicijnen altijd met water in.
Dat schijnt nog altijd het beste te zijn ![]() Ik gebruik als anti-depressiva Citalopram 20 mg. Dit slik ik sinds een aantal weken. Ik moet zeggen, ik krijg wel meer rust in mijn hoofd en ik heb nu ook wat minder last van rottige/vervelende gedachte`s ![]() Groetjes van Diddlina |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kan het kwaad om alcohol te drinken als je Citalopram slikt???
Ik neem s`morgens altijd 20 mg Citalopram, maar mag je dan toch nog alchol drinken??? Op z`n tijd een breezer of iets dergelijks vind ik wel lekker. Verder gebruik ik ook nog een betablokker voor mijn hart en bloedvaten. Mag je daarbij dan toch nog alcohol drinken??? Groetjes Diddlina |
![]() |
|
Ik vond via alcholinfo.nl het volgende over AD:
Vraag: Welke effecten kunnen ontstaan door overmatig alcoholgebruik tegelijkertijd met het slikken van antidepressiva? Antwoord: Aan het gebruik van alcohol in combinatie met de meeste anti-depressiva zitten een paar bezwaren. Het is goed om te weten dat zowel alcohol en anti-depressiva door de lever afgebroken moeten worden. Wanneer je beiden gebruikt, belast je de lever dus extra. Alcohol stimuleert de afbraakenzymen ( enzyminductie) in de lever waardoor anti-depressiva mogelijk sneller afgebroken worden. Wanneer je stevig drinkt en je gebruikt anti-depressiva, dan kan de bloedspiegel van anti-depressiva sterk schommelen en het gewenste effect (stemmingsverbetering) zal daardoor niet optreden. Bij mensen die leverproblemen hebben moet goed gekeken worden of het wel verantwoord is om anti-depressiva te gebruiken. Ook mensen met hartklachten en hoge bloeddruk moeten uitkijken met de combinatie met alcohol. Anti-depressiva versterkken het effect van alcohol; beiden kunnen het beoordelings- en reactievermogen van iemand verminderen. Tenslotte is het goed om te weten dat regelmatig, veel drinken ook een depressie in de hand kan werken.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Ik ken ook bijvoorbeeld ook mensen die van 10mg oxazepam al omliggen. Maar mezelf kreeg je nooit echt om ook in het begin niet, alleen xanax uitgezonderd, wat dat spul met me deed de eerste keer was niet grappig. Totaal lam maar wel je bewustzijn hebben. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En nu ik geen andere medicijnen meer neem, of ze regelmatig neem, blijken de seroquels dus wel te werken, alleen veel te hard, het is ook een behoorlijke dosis. Maar ik denk dat ik gewoon terug ga vragen voor loramet, voor de keren dat het echt erg is. Of als ik ergens in de drukte moet gaan slapen, als ik ga kamperen ofzo. Waar ik echt gek van word, is dat ik niet doorslaap. Ik word minstens 6 keer per nacht wakker en vaak kan ik dan niet meer meteen inslapen. Ik ben daarvoor al op slaaponderzoek geweest, maar wonder boven wonder heb ik toen de hele nacht geslapen ![]() |
![]() |
|
Dat is bij veel benzo's (pammetjes) de gewenning. Ik slik ze daarom onregelmatig, dan heb ik daar minder last van. Voor het doorslapen werkt nitrazepam overigens wel heel goed. Je hebt daar alleen wel het probleem bij dat je 's ochtends heel slecht wakker wordt. Omdat je dus niet in de hand hebt hoe lang je doorslaapt. Ik heb alleen geen idee of het vaker wordt voorgeschreven. Toen ik opgenomen werd kregen mensen het die echt een doorslaap probleem hadden. Maar ik moest toen echt 4 wekkers ofzo zetten anders kon ik niet opstaan. Dus dat is misschien ook niet zo'n succes. (En was daar niet de enige in.)
|
Verwijderd
|
Ik ben ongeveer 2 weken geleden spontaan gestopt met het slikken van remeron (mirtazapine) 30 mg. Toen voelde ik mij best goed en van de psychiater mag ik nu ook echt stoppen.
Maar nu voel ik me sinds 3 dagen gewoon heel misselijk, moe en moodswings. Kan dit nog de bijwerkingen zijn omdat ik zo spontaan ben gestopt zonder af te bouwen? En hoelang duurt dit dan nog? |
![]() |
|
@ Forever: Het wordt nooit aangeraden om ineens te stoppen met dit soort medicatie, al is het maar 30 mg. Dat komt omdat je inderdaad vervelende bijwerkingen kunt krijgen, vaak lijken die bijwerkingen een beetje op die je in het begin (opbouwfase) kunt ervaren, dus lees je bijsluiter eens en kijk of dat een beetje overeenkomt. Verder hoe lang dat nog gaat duren is moeilijk te zeggen voor ons, volgens mij is dat ook afhankelijk van hoelang je het hebt geslikt enz. Dus met die vraag zou ik zeker even naar mijn psychiater gaan.
|
Bij remeron is het sowieso niet "maar" 30 mg. De dosering is gebruikelijk tussen de 15 en 45 mg.
Vond dit nog in de bijsluiter online: Als u stopt met het gebruik van Remeron SolTab Stop alleen met het gebruik van Remeron SolTab in overleg met uw arts. Stop niet plotseling met het gebruik van Remeron SolTab, zelfs niet als u geen last meer heeft van depressie. Als u plotseling stopt met het gebruik van Remeron SolTab kunt u misselijk, duizelig, onrustig of angstig worden, en hoofdpijn krijgen. Deze symptomen kunnen worden voorkomen door geleidelijk te stoppen. Uw arts zal u vertellen hoe u langzaam de dosis kunt verminderen.
Laatst gewijzigd op 16-03-2010 om 16:12. |
![]() |
||
Citaat:
|
@ melovescrizzle: Ik slik zelf een mindere dosis van zoloft maar kan er prima mee autorijden. Er zit wel een gele sticker op de doosjes dus dat is al een waarschuwing. Ik heb er zelf geen last van ondervonden (behalve dan dat ik echt zo min mogelijk afleiding in de auto moet hebben) maar heb dus een lagere dosis. Vraag het voor de zekerheid aan je psychiater als je twijfelt.
|
Wat in een aantal bijsluiters wordt aangeraden over autorijden bij gele sticker medicatie is om iemand een paar keer met je mee te laten rijden en te laten kijken hoe je reactievermogen is. Ik rijd ook nog auto met bepaalde medicatie die ik slik. Maar ik weet bijvoorbeeld dat ik in bepaalde toestanden en als ik moe word absoluut niet de auto in moet stappen en doe dat ook nooit meer. Ja, eerlijk, me een keer over laten halen om wel te doen (iemand anders was ook erg moe) en dat was ook niet voor herhaling vatbaar.
|
Verwijderd
|
Heeft er iemand ervaring met de invloed van dergelijke medicijnen op je menstruatie? Ik slik 50mg Seroquel en 50mg Fluvoxamine en had twee dagen terug ongesteld moeten worden, maar er is nog steeds niets en ik heb ook niet het gevoel dat ik ongesteld ga worden (geen pijnlijke en grotere borsten zoals ik normaal gesproken wel heb, geen zwaardere buik etc.).
Ik maak me niet echt zorgen, want de kans dat ik zwanger ben is echt nihil (condooms met zaaddodend middel), maar vroeg me af of het misschien van m'n meds kan komen? (kon niets noemenswaardigs vinden via google) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik weet niet hoe het bij seroquel zit, maar bij risperdal had ik totaal geen menstruatie meer. Dat kwam doordat mijn prolactine gehalte te hoog werd door het medicijn. Prolactine is een hormoon dat je melkproductie op gang brengt na een zwangerschap en zorgt er voor dat je, zolang je borstvoeding geeft, geen nieuw kind kunt krijgen. Misschien doet seroquel wel hetzelfde... dat weet ik niet zeker.
|
![]() |
|
Het is een TCA/klassiek anti depressivum
Ik slik het nu een aantal dagen en ben in ieder geval al blij dat het grotere capsules zijn in plaats van die kleine rot tabletjes. Daarnaast heb ik het idee nu wat meer te voelen van het medicijn overdag. Maar misschien ben ik ook zo gewoon moe. Beetje lastig uit elkaar te houden (de dosis is ook wat omhoog gegaan). In ieder geval toch bedankt voor je antwoord. ![]()
|
![]() |
Bon giorno!
Vanmiddag heb ik al wat research gedaan op het internet, maar er zijn toch wel wat vragen die voor mij redelijk onbeantwoord blijven op dit gebied. Dus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik zal eerst even uitleggen waarom. Kort geleden is bij mij ADD vastgesteld (in hoeverre het echt mogelijk is dit echt vast te stellen.) In feite is het balletje gaan rollen nadat ik bij de huisarts een doorverwijzing kreeg naar een psycholoog. Ik ben zelf naar de huisarts gestapt omdat ik ondanks een aantal leuke kwaliteiten een een normaal intellect toch maatschappelijk niet lekker van de grond kan komen. Ik ben een chaotisch persoon, ben al regelmatig van opleiding/baan verwisseld en zo zijn er nog veel meer van dit soort zaken en bijverschijnselen. Ondanks goede voornemens en intensieve pogingen om zaken anders aan te gaan pakken glij ik toch steeds weer terug in mijn oude gedragspatronen. Sommige belangrijke zaken lijden hier erg onder (problematisch!!), zoals mijn administratie/financiën en huishouding. Zo langzamerhand zou ik het toch prettig vinden hier wat meer grip op te krijgen. Er zijn ook zaken waar ik erg blij mee ben! Zo ben ik een redelijk creatief persoon, ik teken/schilder, fotografeer, schrijf en bespeel verschillende instrumenten. Het nadeel is wel weer dat ik ook dit in hoog tempo afwissel. Tekeningen of schilderijen worden vaak niet afgemaakt, songteksten blijven een half jaar liggen voordat er weer een vers bij geschreven en als het even een paar dagen op de gitaar niet lekker loopt dan koop ik bijvoorbeeld ineens een viool (om later wel gewoon weer op de gitaar te spelen.) Al met al doe ik veel, maar nog niets goed genoeg om er echt succesvol in te zijn. Voor de rest functioneer ik sociaal wel prima geloof ik. Soms heb ik wat moeite met het onderhouden van vriendschappen, maar gelukkig heb ik vrienden die mij goed kennen, mijn dromerigheid accepteren en mij af en toe gewoon meesleuren zodat ik sociaal goed actief ben. Ook nieuwe contacten leg ik in principe met groot gemak. Op het gebied van relaties is één en ander wel wat wisselvalliger, maar dat beschouw ik (nog) niet als een probleem. Goed, tot zover de schets van mijn situatie. Nu is mij vandaag dus Ritalin voorgeschreven, waar ik morgen mee ga beginnen. Toch vind ik dit een beetje eng. Natuurlijk wil ik erg graag dat ik meer grip krijg op bepaalde aspecten van mijn leven. Anderzijds ben ik erg bang dat ik er teveel op moet inleveren op vooral het gebied van creativiteit en communicatieve vaardigheden. Vandaar dat ik met de volgende vragen zit. Mijn vragen: - Wat zijn jullie ervaringen wat betreft de impact op je creativiteit. - Wat zijn jullie ervaringen wat betreft veranderingen in je persoonlijkheid - Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot de 'rebound' - Wat zijn jullie ervaringen op het gebied van bijwerkingen? - Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot je communicatieve vaardigheden? - Gewoon in het algemeen.... wat doet het spul voor jullie? In ieder geval bij voorbaat dank voor eventuele reacties! Hickdead! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Quote Hickdead: Ik ben zelf naar de huisarts gestapt omdat ik ondanks een aantal leuke kwaliteiten een een normaal intellect toch maatschappelijk niet lekker van de grond kan komen. Ik ben een chaotisch persoon, ben al regelmatig van opleiding/baan verwisseld en zo zijn er nog veel meer van dit soort zaken en bijverschijnselen. Ondanks goede voornemens en intensieve pogingen om zaken anders aan te gaan pakken glij ik toch steeds weer terug in mijn oude gedragspatronen.
Sommige belangrijke zaken lijden hier erg onder (problematisch!!), zoals mijn administratie/financiën en huishouding. Zo langzamerhand zou ik het toch prettig vinden hier wat meer grip op te krijgen. Er zijn ook zaken waar ik erg blij mee ben! Zo ben ik een redelijk creatief persoon, ik teken/schilder, fotografeer, schrijf en bespeel verschillende instrumenten. Het nadeel is wel weer dat ik ook dit in hoog tempo afwissel. Tekeningen of schilderijen worden vaak niet afgemaakt, songteksten blijven een half jaar liggen voordat er weer een vers bij geschreven en als het even een paar dagen op de gitaar niet lekker loopt dan koop ik bijvoorbeeld ineens een viool (om later wel gewoon weer op de gitaar te spelen.) Al met al doe ik veel, maar nog niets goed genoeg om er echt succesvol in te zijn. Voor de rest functioneer ik sociaal wel prima geloof ik. Soms heb ik wat moeite met het onderhouden van vriendschappen, maar gelukkig heb ik vrienden die mij goed kennen, mijn dromerigheid accepteren en mij af en toe gewoon meesleuren zodat ik sociaal goed actief ben. Ook nieuwe contacten leg ik in principe met groot gemak. Op het gebied van relaties is één en ander wel wat wisselvalliger, maar dat beschouw ik (nog) niet als een probleem. Zo verschrikkelijk herkenbaar allemaal ![]() ![]() Nu is mij vandaag dus Ritalin voorgeschreven, waar ik morgen mee ga beginnen. Toch vind ik dit een beetje eng. Natuurlijk wil ik erg graag dat ik meer grip krijg op bepaalde aspecten van mijn leven. Anderzijds ben ik erg bang dat ik er teveel op moet inleveren op vooral het gebied van creativiteit en communicatieve vaardigheden. Vandaar dat ik met de volgende vragen zit. Mijn vragen: - Wat zijn jullie ervaringen wat betreft de impact op je creativiteit. Je wordt er op de ene manier creatiever van, op de andere manier niet; je bent geremder waardoor je mogelijk wat 'vlindergedrag' beperkter wordt, wat minder speels bent, maar aan de andere kant heb je door die remming juist wel weer mogelijkheden om het creatieve in écht iets creatiefs om te zetten. Daarnaast richt je je mogelijk op maar enkele creatieve dingen en niet op 1001. - Wat zijn jullie ervaringen wat betreft veranderingen in je persoonlijkheid Mijn persoonlijkheid is niet 'echt' veranderd dwz zonder medicatie ben ik nog wel re-de-lijk hetzelfde, maar ik heb wel het gevoel dat ik wat serieuzer ben geworden (zowel positief als negatief). Ik ben geen alleen-maar rondfladderend unidentified object meer, wat een meer vaste koers betekent en minder opbotsen tegen anderen en jezelf, maar aan de andere kant ook wel wat 'saaier' hetzij maatschappelijk verantwoorder. Maar het kan natuurlijk net zo goed te maken hebben met een deel leeftijd. - Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot de 'rebound' Bij Ritalin had ik er erg last van. Bij Concerta wat minder, desalniettemin kan ik 's avonds wanneer het uitgewerkt is wel ineens onrustig worden (rond pms onhebbelijk ![]() ![]() - Wat zijn jullie ervaringen op het gebied van bijwerkingen? Ik heb minder honger, had in het begin wat last van mijn darmen (nu niet meer), mogelijk wat meer last van pukkeltjes/puistjes (weet niet of hieraan ligt) en werd depressiever van (als tegenhanger antidepressiva in lage dosis). Ik moet wel wisselen soms met dosis afhankelijk van mijn cyclus of gemoedstoestand, kan ik inmiddels vrij redelijk inschatten. Als het teveel is dan wordt ik beetje autistisch, dwangmatiger en in mezelf gekeerder van:-)... Kan soms ook gaan overfocussen. Ander nadeel: je wordt je soms meer bewust van ook negatieve dingen waar je je eerst mogelijk niet geheel bewust van was. Hierdoor ben ik zelf wat geremder geworden. - Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot je communicatieve vaardigheden? Wederom pos+neg; geen dingen eruit flappen waar je achteraf spijt van hebt ![]() ![]() - Gewoon in het algemeen.... wat doet het spul voor jullie? Ik heb een betere rem op mezelf. Nog steeds niet fantastisch, maar meer beheersbaar. Ik kan een stapje terug doen om even te kijken ipv van links naar rechts omhoog omlaag vliegen in mijn hoofd. (soms nog steeds wel eens hoor) Ik kan 'impulsen', drang om iets te doen zeggen eten etcetc beter beheersen, kan beter stilzitten (nog wel met wiebelvoeten ![]() Al met al: voor mij persoonlijk meer plussen dan minnen omdat ik nu voor mijn gevoel wél maatschappelijk meer kan betekenen en mijn relaties erop vooruit gaan. Maar hoe dan ook blijft het chemische troep en zou ik als er een andere oplossing was, liever vandaag dan morgen stoppen. Voor nu is het voor mij denk ik de beste uit twee kwaden. |
![]() |
|
Ik hoor om dezelfde dingen ook betere verhalen over Concerta. Dat je niet het verslavings gevoel hebt iedere keer dat een dosis uitgewerkt is. En dat bij Ritalin meerdere keren per dag is en bij Concerta dus minder. Het is wel al eventjes geleden dat ik er de laatste keer iemand over heb gehoord en toen werd het alleen niet door de verzekering vergoed. Ik weet niet of iemand weet hoe dat nu is?
|
![]() |
Aloha!
Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties! Het is inmiddels mijn tweede dag aan 'het spul'. Gisteren vond ik het niet heel erg relaxed moet ik zeggen. Kan er niet precies de vinger op leggen, maar heb het niet echt als positief ervaren. Het was daarentegen ook weer niet echt negatief... Maar ik was door mijn psychiater al gewaarschuwd dat de eerste 15 dagen het misschien nog niet zou doen wat het echt zou moeten doen. Vandaag was trouwens wel gewoon prettig moet ik eerlijk zeggen. Ik had ineens enorme zin om mijn huis helemaal aan kant te maken en heb dit voor het eerst in mijn hele leven in één keer door gedaan (en in een verbazingwekkend tempo!) Het is nog te vroeg om dit toe te wijzen aan de werking van Ritalin, maar mijn hoop op een goede werking is wel enigszins gegroeid. Vooralsnog heb ik geen last van bijwerkingen... maarja 48 uur is ook nog helemaal niksch natuurlijk. @Bregje Wat betreft het creatieve gedeelte is jouw antwoord misschien ook wel waar ik stiekem op hoopte. Hoop dat het bij mij ook een dergelijk effect teweeg gaat brengen. Maarre... zelf ben je dus ook wel een beetje van het creatieve?? @Droomvlucht Ik heb dat ook meteen eventjes nagevraagd bij de psychiater toen ik Ritalin voorgeschreven kreeg. Concerta valt volgens hem afhankelijk van je verzekering over het algemeen buiten het pakket. Maar ook hij wist het niet 100% zeker (best vreemd eigenlijk ![]() Naja, ik zal binnenkort hier nog eens eventjes komen checken en over een week of wat mijn eigen vragenlijst eens invullen. Merci in ieder geval!! *kijkt op de klok en ziet dat het weer 'tijd' is* Hickdead! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik slik op het moment Efexor, 75 mg 's ochtends en 's avonds, maar nu heb ik van mijn nieuwe psychiater een nieuw receptje gekregen, en volgens mij heeft hij mij 150 mg tabletten voorgeschreven. Zou het kwaad kunnen als ik gewoon verander naar 1x daags 150 mg? Heb niet zoveel zin om voortdurend die tabletten doormidden te moeten breken, en ik wou eigenlijk sowieso al overstappen naar 1x daags omdat mijn tijden 's ochtends zo varieren (soms om 7 uur 's ochtends, soms pas rond 1 uur 's middags ...). Psychiater is volgende week op vakantie dus kan het hem nog niet vragen...
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Antidepressiva en andere medicatie voor de psyche Verwijderd | 51 | 28-02-2014 22:46 | |
Psychologie |
Depressies. That's why | 10 | 01-08-2013 18:40 | |
Algemene schoolzaken |
Profielwerkstuk--> psyche van de mens thugz-angel | 12 | 02-05-2005 14:23 |