![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
zijn meer stemmingswisselingen met depressie er in maar ze zeiden dat k die anti -depres dinges moet voor me fobie ![]() Laatst gewijzigd op 21-05-2012 om 11:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
tussen tijd ben ik nog wel depressief |
![]() |
|
Ah op die manier. Ik kreeg het wel voor psychoses en ook een redelijk hoge dosering en dan word je er wel sloom en moe en duf (en dik) van. Ik schat zo in dat jij niet een hele hoge dosering krijgt, en dan valt het duf worden enzo wel mee
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar de dosering verschilt enorm tussen wanneer je het krijgt voor psychoses, en wanneer je het krijgt om je hoofd rustig te houden (tegen piekeren of tegen onrustig slapen). Iemand met een psychose krijgt doseringen vanaf 300 mg per dag tot 800 mg per dag. Als je het krijgt tegen piekeren, krijg je waarschijnlijk een of twee keer per dag 25 mg. Dat is dus bijna niets vergeleken met de dosering die jij kent, Snebbeltje.
Als mensen seroquel hebben tegen piekeren en ze worden er duf van of krijgen andere bijwerkingen, dan wordt het doorgaans ook gewoon weer gestopt, want die bijwerkingen heb je er dan inderdaad niet voor over. Ook de ongezonde effecten komen meestal niet voor bij zo'n lage dosering. Maargoed, winnie, als je hier moe en duf van wordt kun je dus het beste meteen je psych bellen om dat te bespreken (of je ouders laten bellen als je het eng vindt om het zelf te doen), want het is niet nodig om daar mee rond te blijven lopen ![]() Verder zie ik bij mensen die zo'n lage dosis seroquel gebruiken nog wel eens dat ze er hartkloppingen door voelen. Dat kan als gevolg hebben dat de bloeddruk er wat hoger van wordt. Als je hartkloppingen krijgt, moet je dus je bloeddruk laten controleren, maar meestal stoppen mensen ermee als ze hartkloppingen krijgen, omdat het een vervelend onrustig gevoel is. Laatst gewijzigd op 24-05-2012 om 13:59. |
![]() |
|
@Sarah, thanks voor de info,
ik denk idd ook dat mijn dosering max 20 mg ofzo zal zijn, de vorige antipsychotica die ik had(abilify) had ik 15 mg , maar daar had ik dus echt last van want als ik dan om 7 uur savonds op de bank ging zitten sliep ik meteen tot de volgende ochtend. daarom ben ik er nu nogal huiverig voor. Het probleem is dat ik nu 15 mg citalopram heb, en dat doet eigenlijk te weinig, maar 20 mg kreeg ik enorme stemmingswisselingen van. We zijn dus eigenlijk opzoek naar iets wat ik kan gaan gebruiken ipv de citalopram. En mbt de bloeddruk, die controleert de psych ook altijd, en de onderdruk is bij mij altijd aan de hoge kant, dus goed dat je het zegt dan kan ik volgende week ff aan de psych vragen of we daar nog rekening mee moeten houden. |
![]() |
||
Citaat:
@Sarah: ik weet dat die bijwerkingen allemaal veel minder zullen zijn bij een lage dosering, maar dan nog... Het is ook niet als advies voor Winnie, als iemand baat denkt te hebben bij anti-psychotica, dan moet diegene dat zeker gewoon slikken. Maar als ik naar mezelf kijk, ik lig nu ook vaak uren te piekeren op bed, maar ik zou daar toch geen anti-psychotica tegen gaan slikken. Maar goed, misschien heb ik niet echt een nuchtere kijk op dit onderwerp. |
![]() |
||
Citaat:
Als duidelijk is dat de ritalin wel helpt, maar je nog steeds depressieve gevoelens hebt kan een antidepressiva gecombineert worden. Er zijn veel verschillende antidepressiva (SSRI, SNRI etc). De een reageer je beter op dan de ander, hangt af van je gemoedstoestand. Maar een dokter kan je hier uiteraard meer over vertellen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Een vriendin nam nog minder, 2mg (de kleinste pilvorm is 10, ik kon ze dus door de helft doen, zij moest er wat afschrapen). Ze is daar mee gestopt omdat haar emoties te afgevlakt werden, maar toen ze daarna uitputtend euforisch werd, is ze er opnieuw mee begonnen. Ook nooit afkickverschijnselen gemerkt na stoppen zonder afbouwen. Nu neem ik niks meer, dus ik heb geen recente ervaringen meer ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh winnie, hoe werkt de seroquel trouwens voor je? Ik kreeg ze om te slapen (ze hebben me op een gegeven moment vanalles gegeven om te kijken of ik zou slapen), eerst 200mg en daarna zelfs opgevoerd naar 400mg en nog sliep ik niet, maar ik was wel zo duf als een konijn en viel overal in slaap, als het maar niet mijn bed was. Staand slapen, een hele nieuwe ervaring. Later zat ik een keer zonder slaapmedicatie (we spreken over jaren verder en gewenning die opgehoepeld was tot op bepaalde hoogte) en toen heb ik uit wanhoop een halve seroquel genomen (100mg dus). En dat heb ik geweten, de volgende dag werd ik om 17u wakker. Daarna nooit meer aangeraakt.
Tegen het piekeren heb ik op een gegeven moment Solian (amisulpride) gekregen, dat leek redelijk effect te hebben. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
en ik wou weten of het helpt bij andere mensen die stemmen hebben. en hoelang duurt het voordat je er iets van gaat merken?,
|
De mensen die ik ken die dit kregen/krijgen hadden last van psychoses, ik weet niet van allen zeker of zij ook stemmen hoorden, maar dat is heel goed mogelijk. Hoe snel het werkt kan ik eigenlijk ook niet zo goed zeggen, omdat deze mensen allemaal al anti-psychotica slikten en toen overstapten op abilify. Bij acute psychose wordt meestal eerst andere anti-psychotica als zyprexa, haldol ingezet(voor wat ik gezien heb) omdat deze middelen het snelst werken denk ik. Vaak wordt abilify ingezet als mensen veel last van bijwerkingen hebben van andere anti-psychotica. Abilify heeft de naam dat je er niet zo van aankomt als zyprexa, risperdal, seroquel, clozapine enz en je zou ook minder last hebben van spierstijfheid dan bij bijvoorbeeld haldol. Wat ik wel vaak hoor is dat mensen onrustig worden van abilify.
Ik weet niet of je iets aan deze reactie hebt. Overigens kun je je arts het best vragen hoe lang het duurt voordat het zou moeten werken.
|
Volgens het farmacotherapeutisch kompas versterkt alcohol het sederende effect, oftewel: je wordt er sneller suf of meer suf van dan zonder alcohol. Ik zou het dus niet aanraden. Overigens is bij alle medicatie voorzichtigheid met alcohol geboden.
|
Verwijderd
|
Ik heb er nooit last van gehad, maar sowieso heb ik me nooit iets aangetrokken van geen alcohol met medicatie voor de psyche (of pijnstillers of antibiotica...), daarnaast had ik een kleine dosis en was ik gewend aan alcohol (al dan niet in combinatie met andere middelen).
Als het gaat om een glas champagne te drinken met Oud op Nieuw, zou ik denken dat het geen ramp kan zijn (al zou ik het niet voor de allereerste keer met vreemden of in een vreemde omgeving proberen en al zeker niet als je erna nog op de een of andere manier naar huis moet: auto/OV/te voet/...). Als het gaat om het op een zuipen te kunnen zetten, ik ben de laatste die zou mogen zeggen 'geen slim plan', maar daar komt het wel op neer. Informeer je in ieder geval eens bij de apotheker. Apothekers zijn net iets minder geneigd om net zoals artsen afkeurend te kijken bij het woord alcohol, zonder de gevaren te minimaliseren. Als het gaat om innemen met alcohol, zeg ik zelfs 'dom plan', ook al heb ik daar ook totaal geen recht van spreken over ![]() Let wel, ik moedig je hier niet aan! Ik zeg niet dat je het zomaar moet doen! Dat ik domme dingen heb gedaan en het nog kan navertellen, wil niet zeggen dat de rest van de wereld die ook zou moeten doen! |
![]() |
|
Als je daarna direct gaat slapen denk ik dat het wel kan, maar zeker weten doe ik dat niet. Volgens mij ben je sneller dronken met die medicijnen, maar dan zul je er niet heel veel last van hebben als je gaat slapen vermoed ik. Maar beter toch een volgende keer niet (zo veel) drinken..
|
Ik ben 17 jaar en slik al 2 jaar antidepressiva (fluoxetine)
ik ben er sinds kort mee gestopt omdat ik het niet meer wilde. Ik ben nu vooral heel erg down, maar ik heb ook last van vreselijke innerlijke woede, en volgens mijn ouders praat ik ook redelijk agressief (en zo voel ik me ook) is dat een rare bijwerking als je stopt? ps normaal gesproken ben ik haast nooit boos en ben nooit agressief |
![]() |
||
Citaat:
Normaal gesproken krijg je toch fluoxetine bij zware depressie, paniekstoornissen of OCD? Als je niet last hebt van de dingen waarvoor je destijds dit kreeg voorgeschreven is het handig om hierover contact op te nemen met je behandelend arts.
|
Verwijderd
|
Dan kun je nog geen effect merken op je psychische welzijn. Je hormoonspiegel heeft pas na een week of drie de klap. Na vijf dagen heb je alleen last van het afkicken, bijvoorbeeld hoofdpijn. De rest kun je je heel makkelijk gaan inbeelden. De woede komt dan voort uit je niet zo lekker voelen, niet uit dat je systeem in de war is geschopt. Binnen een paar dagen moet het fysieke weggaan. Je arts wil je waarschijnlijk ook wel zien komende tijd?
|
![]() |
||
Citaat:
dat van hoofdpijn klopt wel, ik ben ook erg duizelig en ik heb erg last van mijn buik. Mijn arts moet ik vrijdag bellen hoe het gaat, dan maak ik een afspraak. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kunt prima boos of chagrijnig worden van het afkicken, dus het werkt door op je gemoedstoestand. Maar echt effect op je gemoedstand zelf wordt pas na een paar weken zelf direct beïnvloed. Het duurt gewoon een week of drie. Wat je nu dus merkt is randgezeur en gaat weer voorbij. Maar erg goed dat je je arts erover spreekt.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Precies. Je arts weet het 't beste, die heeft je hele dossier erbij met alles erop en eraan.
En wat je hebt met het stoppen van dit soort medicijnen zijn dus twee dingen: het direct 'afkicken', dat duurt een week of maximaal tien dagen, en betreft vooral de hoofdpijn. Waar je ook prima chagrijnig van kan worden. Het tweede is dus echt het effect op je humeur, waar het in eerste instantie voor is bedoeld. Het effect direct daarop (dus niet via andere wegen) merk je pas na drie weken. Het eerste gaat over, het tweede merk je nu nog niet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sandoz is een medicijnfabrikant die meer dan honderd verschillende middelen maakt, niet de naam van een specifiek medicijn.
Methylfenidaat kan wel een sombere stemming geven als bijwerking, ja. Bij veel mensen gaat dit over als ze er meer aan gewend zijn, het is dus de moeite waard het een tijdje vol te houden om te zien of die bijwerking ook weer weg gaat bij jou. Doet het dat niet, overleg dan even met de arts die het heeft voorgeschreven wat je opties zijn. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het is onverstandig om te experimenteren met psychofarmaca, zoals in dit topic gebeurt.
Lichamelijk zal het wel goed komen... Maar psychisch kan het risico op verwardheid, psychose, depressie en suïcide enorm toenemen bij onjuist gebruik. Zoiezo heeft het gebruik van medicijnen geen enkele zin als je alcohol of drugs erbij gebruikt - omdat de werking van drugs sterker is dan die van de medicatie. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Depressies. That's why | 10 | 01-08-2013 18:40 | |
Psychologie |
Antidepressiva en andere medicatie voor de psyche coopergirl | 500 | 13-05-2012 18:58 | |
Algemene schoolzaken |
Profielwerkstuk--> psyche van de mens thugz-angel | 12 | 02-05-2005 14:23 |