Oud 08-05-2010, 19:03
Ratatouille
Ratatouille is offline
Hoi allemaal,
Ik kijk/lees/schrijf hier nu al een tijdje rond en het valt me op dat iedereen er zoveel verstand van heeft (of gewoon doet alsof). Nu gebruiken jullie termen waarvan ik geen weet heb, daarom heb ik dit topic geopend. Misschien kunnen jullie wat toelichting geven en tips over het gebruik ervan.
Ik ben onder andere 'metrum' tegengekomen, zou iemand mij een mooie definitie hiervan kunnen geven? Ik heb uiteraard Wikipedia ingelicht, maar ik werd er niet wijzer van.
Oh, en zou iemand mij iets meer kunnen vertellen over 'alliteraties'? Ook zou ik graag wat meer willen weten over het toepassen van rijmstructuren
Dankjewel!
(ik weet het, heel veel vragen, maar ze hoeven niet allemaal in ene beantwoord te worden)

Laatst gewijzigd op 08-05-2010 om 19:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2010, 10:10
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Voor mijn dichtvragen kijk ik altijd op deze site. Deze is altijd vrij duidelijk en geeft volgens mij antwoord op al je vragen!
Oud 09-05-2010, 10:27
Verwijderd
ik heb op wikipedia gekeken en dankzij wiki ben ik een beetje door mijn dichterlijke dip heen
Veel van opgestoeken

Rijmschema en dichtsoorten
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 17:46
Verwijderd
Je kan ook gaan teksten schrijven, waarbij je leert rappen en vanuit dat punt kan je ook schrijven
Veel schrijven en feedback vragen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2010, 20:07
Ratatouille
Ratatouille is offline
Bedankt voor de website Jojo, ik denk dat ik er eens goed voor moet gaan zitten, want het ziet er niet uit als iets dat je in een kwartiertje snapt. Ik ga er eens goed naar kijken (=
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 11:51
Sketch
Sketch is offline
Wikipedia en die andere sites geven prima definities. Daar zou ik aan willen toevoegen dat ritme en metrum hier wel eens door elkaar worden gebruikt, en dat er dan volgens mij meestal ritme wordt bedoeld.

Ritme wordt nergens echt duidelijk omschreven voor poezie, maar komt er op neer dat er een zekere regelmaat van lettergrepen en klemtonen (metrum) in elke (of sommige) regel zit.
Het is iets subtiels, waar je meestal niks van merkt als je het leest, maar als het ergens fout gaat merk je het vaak wel heel erg. Je hebt tijdens het lezen een bepaalde verwachting gekregen van hoe lang de volgende regel zal zijn, en als er dan ineens een lettergreep extra of minder is, of als de klemtoon verkeerd ligt,dan voelt dat raar.

Alliteratie is niets anders dan een aantal woorden gebruiken die dezelfde beginletter hebben. Daar kunnen andere woorden tussen staan, of niet.

Voorbeeld: Dertien dikke donzige dwergen dachten dat de dappere dodo's de driedubbele dakbedekking door de degelijk draaiende draaideur draaiden.

DoP had zelf ook een uitlegtopic met allemaal definities en voorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 12:13
Dingaantouwtje
Klopt, deze is nog steeds te vinden via dit topic.
Oud 10-05-2010, 20:48
Ratatouille
Ratatouille is offline
Bedankt Sketch, ik vond Wikipedia zelf een beetje verwarrend eerlijk gezegd.
Dat topic van Jojo, daar staan geen tips in volgens mij Alleen een overzicht van de wedstrijden en lopende bundels...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2010, 20:53
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Wikipedia en die andere sites geven prima definities. Daar zou ik aan willen toevoegen dat ritme en metrum hier wel eens door elkaar worden gebruikt, en dat er dan volgens mij meestal ritme wordt bedoeld.

Ritme wordt nergens echt duidelijk omschreven voor poezie, maar komt er op neer dat er een zekere regelmaat van lettergrepen en klemtonen (metrum) in elke (of sommige) regel zit.
Het is iets subtiels, waar je meestal niks van merkt als je het leest, maar als het ergens fout gaat merk je het vaak wel heel erg. Je hebt tijdens het lezen een bepaalde verwachting gekregen van hoe lang de volgende regel zal zijn, en als er dan ineens een lettergreep extra of minder is, of als de klemtoon verkeerd ligt,dan voelt dat raar.
Je bedoelt ritme als Schwung en metrum als een vooraf bedachte sequentie van korte en lange klanken? Ik weet eigenlijk niet of ritme en metrum verschillende dingen zijn. Zal Lieke eens vragen .
Oud 11-05-2010, 08:08
Dingaantouwtje
Citaat:
Bedankt Sketch, ik vond Wikipedia zelf een beetje verwarrend eerlijk gezegd.
Dat topic van Jojo, daar staan geen tips in volgens mij Alleen een overzicht van de wedstrijden en lopende bundels...
Er staat toch echt een kopje waarin verwezen word naar de tips die mutant eens gaf
Oud 11-05-2010, 08:10
Dingaantouwtje
Citaat:
Je bedoelt ritme als Schwung en metrum als een vooraf bedachte sequentie van korte en lange klanken? Ik weet eigenlijk niet of ritme en metrum verschillende dingen zijn. Zal Lieke eens vragen .
Ritme = Lekker lopende gedichten die je op een bepaalde manier kan lezen, beetje kan rappen zegmaar
Metrum = afwisselen van beklemtoonde en beklemtoonde lettergrepen zodat er een ritme ontstaat

zoiets is het. Niet precies, maar het komt erop neer dat Ritme gewoon ritme is, en metrum het afwisselen van al dan niet beklemtoonde lettergrepen.
Oud 11-05-2010, 08:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik associeer metrum in elk geval meteen met jambe en trochee en daarmee weer met alexandrijnen en pentameters, terwijl ritme volgens mij wat vrijblijvender is, meer of het goed klinkt.
Oud 11-05-2010, 13:21
Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Er staat toch echt een kopje waarin verwezen word naar de tips die mutant eens gaf
Oeps, ik keek gewoon niet goed Een linkje in een link, voor de domme blondjes onder ons is dat nog best wel ingewikkeld hoor
Met citaat reageren
Oud 11-05-2010, 18:55
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Ik associeer metrum in elk geval meteen met jambe en trochee en daarmee weer met alexandrijnen en pentameters, terwijl ritme volgens mij wat vrijblijvender is, meer of het goed klinkt.
Ja, dat bedoel ik ook, alleen zei ik het wat ongelukkiger.
Oud 12-05-2010, 07:41
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja, dat bedoel ik ook, alleen zei ik het wat ongelukkiger.
Het was geen verbetering, meer een instemming van mijn kant
Oud 14-05-2010, 21:00
Sketch
Sketch is offline
Ja dat bedoelde ik ook ongeveer. En als iemand het hier over metrum heeft, bedoelen ze vaak ritme.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 22:03
Verwijderd
niet rijmen via regels, maar op gevoel en rijmwoorden
Met citaat reageren
Oud 14-05-2010, 23:36
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
niet rijmen via regels, maar op gevoel en rijmwoorden
Uh ja, want hoewel je je niet aan regels moet houden, is rijmen wel een vereiste.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 07:35
Dingaantouwtje
Ik rijm zelden.
Oud 15-05-2010, 20:49
Geel
Geel is offline
Citaat:
Uh ja, want hoewel je je niet aan regels moet houden, is rijmen wel een vereiste.
Leg uit.
Oud 16-05-2010, 02:02
Verwijderd
Ik haat rijmen!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 09:55
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Leg uit.
Het was sarcastisch bedoeld.
De kip zei dat je je niet aan regels moet houden, maar impliceerde meteen daarna dat je wel moet rijmen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 12:21
Ratatouille
Ratatouille is offline
Eigenlijk komt het er dus op neer, dat er geen regels zijn? Dat maakt het een stuk gemakkelijker.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:17
Dingaantouwtje
Er zijn geen regels, wel vormen waar je je aan kan houden.

Je kan koekjes heel mooi zelf bakken, maar de vormpjes zijn altijd wel een beetje leuk
Oud 16-05-2010, 19:23
Verwijderd
Rijmen is meer dan alleen maar volrijm hé.
Je kan experimenteren met assonantie, alliteratie,..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten