Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bijvoorbeeld: >€46.000: wf=2 €46.000-€32000: wf=1.5 €32.000-€18000: wf=1 <€18000: wf=0.5 |
![]() |
|||
Citaat:
Wat je eerder zei: Citaat:
Kun je hier dan niet gewoon beter zeggen dat hoogopgeleiden een hogere weegfactor krijgen dan lageropgeleiden? Oftewel: minder slimme mensen krijgen minder inspraak? Of kan ik dat zo niet stellen? Zou je hier nog steeds achter staan als je nu zelf een lage opleiding zou volgen?
|||||
![]() |
Citaat:
Belasting is overigens minder "stabiel" dan die twee. Als de Partij voor Rijke Rijkaards via jouw systeem aan de macht komt, kunnen ze de belasting voor de armen eenvoudig verlagen waardoor de macht nog verder verschuift. Partijen willen nou eenmaal de meeste stemmen. Als de stem van één bankier hetzelfde waard is als die van 100 straatvegers, dan zullen partijen echt wel meer hun best gaan doen om die ene bankier binnen te krijgen i.p.v. het risico te lopen dat je maar 99 van de 100 straatvegers krijgt. Een partij die opkomt voor de lage klassen zal dus 100x meer stemmen moeten krijgen om dezelfde invloed in de politiek te hebben dan een partij voor de rijken. Je mag van mij best zeggen dat dit geen totalitair systeem in de hand werkt, maar dat ben ik dan niet met je eens ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Nog een punt: hoe wil je dit systeem invoeren met behoud van het stemgeheim? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-07-2010 om 10:33. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Een weging van stemmen schept een reële kans voor het verschuiven van de macht naar de kant van de "zwaarste" stemmen", is echt geen hellend vlak. Niet elke overdrijving is een hellend vlak... En niet elke overdrijving is onrealistisch... Er is toch niets onlogisch aan dat een partij die opkomt voor de armen in jouw systeem meer stemmen (van die armen) zal moeten halen om gelijk te komen met de rijke stemmen voor de Rijkenpartij ![]() Citaat:
Citaat:
Bij het tellen 's avonds komt er maar één formulier 1 tevoorschijn tussen alle 3's en 4's. Ik mis het stemgeheim hier... (ja, je mag het weer een overdrijving noemen, maar je snapt ongetwijfeld het punt dat ik hier wil maken) |
![]() |
|||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je iemand beschuldigt van het gebruik van drogredenen, dan moet je wel weten hoe de drogreden precies werkt, anders zet je jezelf juist buiten de discussie. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() (niet persoonlijk, maar ik heb geen zin/tijd om hier ellenlange welles/nietes gesprekken te gaan voeren of om 10 berichten aan elkaar te moeten quoten om over argumentatiestructuur te ouwenelen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
"Argumentatie. Inleiding in het analyseren, beoordelen en houden van betogen" van F.H. van Eemeren et. al., Groningen: Martinus Nijhoff, 2001. (tweede herziene druk) Op je laatste opmerking ga ik dan ook maar gewoon niet in. |
![]() |
||
Citaat:
2. Zou het dan niet logischer zijn het aantal stemmen gewoon langzaam te laten oplopen ipv met hele/ halve stemmen te werken ? Iemand die34.242 bijdraagt zou bijv 1.7432424 stem kunnen krijgen. 3. Zouden bedrijven die voor NL dan veel meer opleveren dan niet veel meer stemrecht moeten krijgen?
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Maar met die weegfactor... Dan is er dus een kans dat ik minder te zeggen heb als ik parttime ga werken om daarnaast nog dingen te doen voor de gemeenschap? En als ik fulltime zou werken en verder niks aan de gemeenschap bijdraag heb ik meer te zeggen? Dat vind ik maar niks eigenlijk...
|
![]() |
||
Citaat:
2. Waarom zou je het begrenzen door een maximum en een minimum? 3. Waarom alleen natuurlijke personen?
|
Verwijderd
|
Wie bepaalt eigenlijk hoeveel ik bijdraag aan de gemeenschap?
Als ik fulltime werk en veel verdien, draag ik dan meer of minder bij dan iemand met een hongerloontje? En als de vuilnisman meer bijdraagt dan de bankdirecteur volgens jullie, wordt er dan ook rekening mee gehouden dat een bankdirecteur een veel betere opleiding achter de rug heeft, en dus meer moeite heeft gedaan om zijn status te bereiken dan de vuilnisman? En als ik fulltime werk en geen tijd heb voor dingen als vrijwilligerswerk, ben ik dan slecht bezig? Beetje vreemd systeem als je het mij vraagt. @Joostje: Om vraag 1 te beantwoorden, dat is logisch. Rijken betalen samen het merendeel van alle inkomstenbelasting. Als je meer betaalt mag je dus ook beslissen wat er met je geld gebeurt. Armen betalen bijna niks, dus die hebben veel minder zeggenschap. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Omdat mensen geen stemrecht geven wf=0 tegen de grondrechten van de mens ingaat. 3. Omdat geen natuurlijke personen geen deel uit maken van de democratie, for obvious reasons. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
1. Zij door de gehele bevolking daartoe gelegitimeerd is 2. Condities garandeert voor de gehele bevolking van beschaving waar een comfortabel leven mogelijk is.
||
Citaat:
2. Waarom is het hebben van stemrecht een grondrecht? 3. Bedrijven maken ook deel uit van de rechtstaat en worden beinvloed door wetgeving. Bovendien dragen ze belastinggeld af aan de staat. Logisch dat ze, in ieder geval volgens jouw redenering, mee moeten kunnen beslissen. MAW: waarom alleen natuurlijke personen?
||
Citaat:
Over bedrijven; bedrijven hebben geen mening, dat hebben de mensen in dat bedrijf, en die hebben al een stem. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast houdt democratie in dat de macht bij het volk ligt (simpel gezegd) en dat betekent dus dat rechtspersonen per definitie uitgesloten zijn. |
![]() |
||
Citaat:
2. Waarom is democratie goed? Vind je ook dat alle burgers stemrecht moeten hebben, ook de mensen die onder de 18 zijn, in de gevangenis zitten, of geen nederlands paspoort hebben? En wat maakt het dan precies tot een grondrecht? 3. Zie 2. Verder, die rechtspersonen kunnen wel zelfstandig beslissingen nemen door middel van aandeelhoudersvergaderingen / db. Dat doen ze altijd al. Dat ze zelf al een stem hebben als individueel burger, betekent lijkt me niet dat ze in andere capaciteit niet nog eens invloed kunnen uitoefenen, als ze ook via een andere manier bijdragen aan de belastinginkomsten van het land.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En over parasieten hebben we het hier niet, maar het lijkt me logisch dat mensen die doelbewust bv. een uitkering ontvangen terwijl ze prima zouden kunnen werken, aangepakt moeten worden. Maar dat staat los van het stemrecht. |
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
stemrecht voor 16 en 17 jarige. bassiebe | 7 | 26-04-2012 21:16 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #88 Geel | 500 | 21-09-2011 19:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stemrecht voor 16-jarigen ganralph | 71 | 21-01-2011 13:13 | |
Spanning in coalitie België om stemrecht migrant Gatara | 6 | 31-01-2004 16:13 | |
De Kantine |
Moeten jongeren vanaf 16 jaar stemrecht krijgen? Buzzzfuzzz.vs | 4 | 28-07-2002 16:00 | |
gedetineerden en stemrecht jnieuwelaar | 3 | 02-03-2002 00:57 |