Advertentie | |
|
![]() |
|
Terug naar het censuskiesrecht
![]() Nee, algemeen kiesrecht is prima. Het kiesstelsel zou wel wat aan gesleuteld mogen worden vind ik. Voorkeur aangeven bij minister-president, bijvoorbeeld. Zodat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat de premier uit de grootste partij komt. Zou ook nog eens strategisch stemmen tegen kunnen gaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 28-06-2010 om 10:33. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast ben ik van mening dat het hebben van meerdere partijen het kiezen juist makkelijker maakt. Als ik zou moeten kiezen tussen 'de grote drie' zou ik er niet uitkomen, maar gelukkig zijn er partijen die mijn standpunten beter vertegenwoordigen, en dat schrijf ik toe aan het stelsel van evenredige vertegenwoordiging. Het is misschien moeilijker als je überhaubt niet van plan bent je ergens in te verdiepen, maar voor mensen die politiek een beetje volgen lijkt het hebben van meerdere partijen me juist makkelijker, altijd wel één die grotendeels met jouw mening overeenkomt. Alsjeblieft, geen vervlakking van ons politieke landschap, ik zou er niet aan moeten denken. Juist de diversiteit maakt het zo interessant en stimuleert nieuwe ideeën. En dan ook nog eens het nadeel dat partijen veel eerder absolute meerderheid halen (zie Groot-Brittannië), waardoor de regerende partij een kleinere oppositie tegenover zich heeft. Moet je niet willen als je het mij vraagt. |
![]() |
||
Citaat:
Als er maar drie partijen zijn zullen er waarschijnlijk heel veel mensen zijn die zich niet gerepresenteerd voelen en niet stemmen. Verder getuigt het van een extreem oppervlakkig beeld van de politiek dat je denkt dat je met 'links, midden en rechts' en volledige politieke spectrum kan beslaan. Laat me je verzekeren dat de VVD en de PVV op veel vlakken onverenigbaar zijn, evenals de SP en GroenLinks.
|
6 partijen zou misschien wel lukken, 3 is echt te weinig.
Als je een links progressief, midden progressief, rechts progressief, links conservatief, midden conservatief en een rechts conservatieve indeling zou maken kom je een eind in de buurt denk ik. Wat zou neerkomen op een samenvoeging van GroenLinks en PVDA, D66, VVD, SP, CDA en PVV. De CU, SGP en PVDD de deur uit zal het misschien ietsje makkelijker maken. Mijn persoonlijke voorkeur geniet nog steeds een totale afschaffing van de democratie, met daarvoor in de plaats een Aristocratie.
|
Verwijderd
|
Drie partijen lijkt me anders meer dan genoeg. Minder problemen over coalities (want minder partijen) en betere en snellere beslissingen (want maar 3 richtingen en meer overeenstemming).
En het belangrijkste vind ik dat de verhouding linkse/rechtse partijen eens wordt rechtgetrokken. Er is nu veel te veel links en te weinig rechts. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik zou niet veel willen veranderen, maar wat ik wel vreemd vind, is dat ik op de middelbare school echt nauwelijks iets over onze politiek heb geleerd. Wat ik heb geleerd, was geschiedenis, en dan nog een beetje bij maatschappijleer (maar ook dat was voornamelijk geschiedenis). Misschien is dat inmiddels anders, maar ik ben erg voor beter politiek onderwijs op scholen. Gewoon leren naar partijprogramma's te kijken en te discussieren over bepaalde thema's die in de politiek spelen, ik denk dat dat heel nuttig kan zijn. (En ik denk ook dat een soort verkiezingen op scholen heel leerzaam kan zijn; zelf een partij oprichten, vertellen wat je wil veranderen op school, en zo stemmen winnen, en dat mogelijk doorvoeren tot een leerlingenraad.... maar ik kan me ook voorstellen dat daar niet veel animo voor is. Maar ja, bij mij op school was er wel een leerlingenraad, maar werd er geen 'reclame' voor gemaakt, dus wisten de meeste leerlingen niet eens wat het inhield.)
Verder ben ik niet voor het verminderen van het aantal partijen, want oppervlakkig gezien lijken de verschillen misschien klein, maar voor veel kiezers zijn kleine verschillen juist heel belangrijk. Als je dan gedwongen moet worden om op 1 van 3 partijen te kiezen, dan kan dat heel heel verkeerd beeld geven. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bij Maatschappijleer leerde ik juist vrij veel over politiek. Ook over de geschiedenis maar dat was toch minder. Hoewel mijn docent een linkse mening had en die graag te veel liet doorschemeren, meer dan goed is voor een docent Maatschappijleer. Ik vind dat een docent neutraal zijn verhaa; moet doen.
Maar OT: @Uice: Als je nu kijkt naar welke partijen rechts zijn, dan zijn het er feitelijk maar 3 (of 4 als je de SGP meetelt), waarvan je bij sommige kunt twijfelen aan het rechts-gehalte. Wat overblijft zijn voornamelijk linkse partijen. En dat zijn er een stuk meer dan 3 of 4. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast zou 3 partijen een heel vreemd en onwenselijk resultaat hebben. De kans op een absolute meerderheid voor 1 partij is klein. Links en rechts zullen niet snel een coalitie vormen, dus de middenpartij is bijna altijd zeker van regeringsdeelname. Ook zullen dit soort "superpartijen" intern meer gaan versplinteren. Je ziet nu bij VVD, PVDA en CDA altijd een "meer linkse" en "meer rechtse" groep. Zeker de middenpartij zal schuiven, afhankelijk van de coalitie. Wil je dan wettelijk gaan vastleggen hoe ver naar links of rechts die middenpartij mag? Kortom: je kunt geen verplicht "links", "rechts" en "midden"-stempel op een partij plakken die 33% van het land vertegenwoordigd en die gedwongen is met anderen samen te werken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over het samenvoegen van partijen: D66 en Groenlinks mogen wat mij betreft best samen. Zit niet echt verschil tussen de twee, op een enkel puntje na. D66 is best groen, GL best liberaal, ik denk dat dat samen wel "de" progressieve partij van Nederland kan worden. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
@ Vogelvrij: Je geeft je stem aan iemand, zodat diegene kan bepalen wat er met jouw belastinggeld gebeurd. Dus is het allerzins redelijk dat degene die meer belasting betaalt, meer mag bepalen wat er met zijn geld gebeurd. Immers, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. -2 paspoorten = geen stemrecht. Daarbij maak ik geen onderscheid tussen Marokkanen die hier komen wonen en 2 paspoorten hebben en Nederlanders die zijn geëmigreerd en 2 paspoorten hebben. -Geen stemrecht voor geëmigreerde Nederlanders. Je betaalt geen belasting meer, dus hoef je ook niet iemand aan te wijzen die dat voor jou gaat doen. Bovendien als je bent geëmigreerd weet je niet meer wat er in de Nederlandse samenleving gebeurd/speelt, dus kun je ook niet (objectief) oordelen hoe het land volgens jou bestuurd zou moeten worden. Tenslotte: Je bent weg uit de samenleving, dus hoef je niet meer te bepalen hoe die bestuurd zou moeten worden -Geen stemrecht van veroordeelden waarbij in de delictsomschrijvingen een gevangenisstraf staat omschreven van 12 jaar of meer. Stemrecht wordt voor de duur van 20 jaar onthouden. (maar volgens mij geldt er al geen stemrecht voor gedetineerden) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar aangezien "belasting" hier het leidende criterium schijnt te zijn voor sommigen: iemand die niet mag stemmen omdat hij een andere nationaliteit heeft naast de Nederlandse, die hoeft dus ook geen belasting te betalen volgens jullie? Hij kan immers zelf niets zeggen (dmv stemrecht) over wat er met zijn belasting gebeurt. |
![]() |
|
Ik zou juist zeggen dat vooral mensen die weinig geld hebben het recht hebben om te stemmen, omdat vooral zij lijden onder het huidige regime dat in feite het bezit van de rijken beschermt (door stelen te verbieden). Als compensatie van de SQ zouden de armen dan weer meer macht moeten krijgen over het staatsapparaat.
||
![]() |
Citaat:
De vuilnisman hier is bijvoorbeeld van groter belang voor de leefbaarheid van de stad dan een of ander "topfiguur" die op een grote puist geld zit (en dit dus uit de economie onttrekt) en verder alleen maar meer geld naar zich toe harkt. Gordon verdient ook >20x zo veel als de gemiddelde laborant die aidsremmers ontwikkelt. De doekoecratie die jij voorstelt, zal ik op de eerste dag ontvluchten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verkiezingen gaan over het besturen van een land. Iedereen stemt voor zijn eigen hachje, maar dat is niet altijd in het landsbelang. Met 10 miljoen gelijkwaardige stemmen komt er zo hopelijk een mooi gemiddelde uit. Om het ene hachje meer inspraak te geven dan het andere, betekent uiteraard de ondergang van de sociale voorzieningen. In een democratie zou macht niet te koop moeten zijn, en dat is het in jouw voorstel wel in zekere zin. Meer geld = meer macht. Als je vindt dat je te veel belasting betaalt, kun je altijd een lager loon aannemen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
a) de visallergie (die van mij of van wie dan ook), of b) de meerderheidsstem Er is geen enkele reden om mijn stem meer waard te maken dan een andere. Citaat:
Iemand die 40 uur per week voor minimumloon de straat veegt, draagt m.i. meer bij aan het land dan iemand die 1 uur per week een tv-programma presenteert en daar 1 miljoen voor krijgt. Ook in de wetenschap liggen de lonen niet bijzonder hoog, terwijl die sector van groot belang is voor de ontwikkeling van een land. Waarom verdienen die mensen minder zeggenschap over het land dat zij draaiende houden? Daarnaast is geld overerfbaar en "bijdrage aan de samenleving" niet. Dus iemand met rijke voorouders die op zijn reet zit (maar wel veel vermogensbelasting betaalt), krijgt meer zeggenschap dan iemand die zich uit de naad werkt... Laatst gewijzigd op 03-07-2010 om 13:01. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Men stemt nu eenmaal eerder voor zijn eigen zaken. Dus als je een kleine groep meer stemrecht geeft, zullen de belangen van die kleine groep beter vertegenwoordigd worden. Ik zie niet in waarom dat eerlijker is dan iedereen een gelijkwaardige stem geven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
-Bedoel je met stelen het stelen van de armen van de rijken ('Robin Hood') of stelen in het algemeen? -Waarom moeten armen meer macht krijgen dan rijken? Daar is weinig democratisch aan. Eigenlijk vind ik dit idee griezelig en extreem links. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
stemrecht voor 16 en 17 jarige. bassiebe | 7 | 26-04-2012 21:16 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #88 Geel | 500 | 21-09-2011 19:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stemrecht voor 16-jarigen ganralph | 71 | 21-01-2011 13:13 | |
Spanning in coalitie België om stemrecht migrant Gatara | 6 | 31-01-2004 16:13 | |
De Kantine |
Moeten jongeren vanaf 16 jaar stemrecht krijgen? Buzzzfuzzz.vs | 4 | 28-07-2002 16:00 | |
gedetineerden en stemrecht jnieuwelaar | 3 | 02-03-2002 00:57 |