Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Hoe bedoel je dat precies? 3. Natuurlijk werken ze er hard voor. Daarom vinden de meeste mensen ook dat ze er een groot deel van mogen houden. Het neemt echter niet weg dat in een samenleving met andere afspraken (of een groep mensen zonder sociaal contract) een heel andere groep zou kunnen profiteren van de status quo zoals die door de wetgeving wordt vormgegeven. Zo zou in een groep waarin geweld wel toegestaan is sterkere mensen profiteren, om maar wat te noemen. Dat de regels die we gesteld hebben als grondslag op zich moreel juist zijn (dat geloof ik) betekent echter niet dat de mensen die het meest van deze regels profiteren (de rijken) terecht er het meest van profiteren. 4. Zij financieren niet overheidsbeleid; de overheid financieert het beleid.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Je creëert een perverse klassenmaatschappij, mensen die er voor kiezen dienstbaar te zijn tegenover de samenleving worden ondergeschikt aan de grote verdieners. Daarnaast zullen mensen minder snel uit idealisme of persoonlijke voorkeur een baan kiezen, ze zullen een echte stem willen, en zo veel mogelijk willen verdienen. Tekorten in de zorg en het onderwijs die er nu al zijn zullen groter worden en dit zal kwaliteitsverlies ten gevolg hebben. Veel succes als je straks 75 bent en je heup breekt, ik hoop dat je van luiers en pyamadagen houdt.
|
![]() |
Ik zou denk ik op een of andere manier willen dat mensen alleen kunnen stemmen als ze genoeg van iets afweten (politiek als het over de Tweede Kamer gaat ofzo), nu is het nog best vaak dat mensen die geen extra informatie opzoeken zich helemaal laten beïnvloeden door iemand die ze wel mogen en iemand die ze niet goed vinden ofzo. Je kan zeggen dat iedereen verplicht iets moet lezen oid, en daar dan (hoe? don't know) iets van een toets over moeten maken voordat ze kunnen gaan stemmen..
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Je leest niet wat ik post. Ik schrijf dat door deze weegfactor mensen eerder geneigd zullen zijn om een beroep te kiezen met een hoger salaris. Daardoor zal het personeelstekort in de openbare dienstverlening (zorg, politie, onderwijs, etc.) nog meer oplopen, daar zijn de salarissen vaak lager dan in de commerciële sector. Talentvolle, intelligente en gedreven mensen zullen dan eerder gemotiveerd zijn om niet voor de dienstverlening te gaan werken, want in de commerciële sector krijgen ze meer geld en een hogere waardering voor hun stem. Gevolg is ten eerste personele tekorten in de zorg, en dat de kwaliteit van het personeel ook daalt.
En nogmaals: je koppelt het geven van een stem (en je stem gaat niet alleen over de economie, althans, die van mij niet), aan één factor: een economische factor, terwijl je stem over het gehele maatschappelijke situatie gaat.
||
Citaat:
Het stemrecht, ja lullig joh, ik moet ook elke dag van m'n baas maar slikken dat hij het voor het zeggen heeft en ik niet, ik denk dat ik ook maar een baan als directeur ga nemen... |
![]() |
||
Citaat:
2. Wat voor voorwaaren dan? Als ik een brood koop bij de bakker, mag hij dan zeggen wat voor beleg ik erop doe (achterwege gelaten dat er al voorwaarden aan gekoppeld zijn, namelijk monetaire overdracht) 3. Waarom wel bij belasting en niet bij geweld? Bovendien ga je eraan voorbij dat mensen slechts in staat zijn geld te verdienen doordat de bevolking regels heeft vastgesteld en zich in grote mate daaraan houdt. 4. Daar zit wat in. Aan de andere kant, als er geen overheid was hadden die rijke mensen waarschijnlijk geen geld.
|
Verwijderd
|
Het is in de geschiedenis al genoeg bewezen dat zo'n systeem niet werkt.
Rijken, die dus meer te zeggen hebben, gaan beslissingen nemen die in hun voordeel zijn. De armen worden minder gehoord, en krijgen zo minder kansen en middelen om hun situatie te verbeteren, vermits alles wordt afgesteld op de wil van de rijken. Zo'n systeem vergroot alleen maar de kloof tussen arm en rijk. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Als ik nu als hbo-afgestudeerde een keuze heb tussen een baan waarmee ik €1700 verdien in de zorg, of een baan waar ik €2400 mee verdien in de industrie of commercie, zou ik wetende dat mijn stem als ik €2400,- verdien meer waard is eerder kiezen voor een baan in de commercie, zeker als het inderdaad zo ver is gekomen dat inkomen het allerbelangrijkste is in dit land.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Bij het betalen van belasting lever je geen prestatie, je voldoet gewoon aan de voorwaarden die Nederland tot een samenleving maken. Je krijgt er niks voor terug, behalve dat je niet in de gevangenis wordt gegooid. 3. Wat maakt het uit of er een bijdrage is aan financien? 4. Dat is wel relevant - het verdienen van geld en het waarde toekennen aan geld wordt slechts mogelijk gemaakt door compliance van alle leden in de samenleving. Dat is een bijdrage die iedereen levert - en dus een grond om iedereen inspraak te geven. Dat is de voorwaarde waarom sommige mensen rijker kunnen zijn dan anderen; de bijdrage van allen aan de basisregels gaat dus vooraf aan de monetaire bijdrage van individuen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Tuurlijk lever je een prestatie als je belastinggeld betaalt. Het feit alleen als dat het strafbaar is als je geen belastinggeld betaalt, geeft al aan dat je een prestatie levert. 3. Nou de projecten worden bekostigd met financien. 4. Ik ontken dat punt nergens. Ik zeg dat je punt niet relevant is aangezien ik de overheid niet wil afschaffen. Daardoor blijft de controle op de samenleving automatisch bestaan en is het dus niet mogelijk om af te wijken van de afspraken. |
![]() |
||
Citaat:
![]() 2. Zo hee, ik heb je niet neergeschoten, wat een prestatie! 3. Dus... 4. Wel relevant, want als het houden aan deze afspraken primair is boven geld verdienen, verdient iedereen gelijke inspraak.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Geen idee wat prestatie is in juridische zin 3. Natuurlijk is het van belang beslag te kunnen leggen op geld. Ik zie niet in hoe daaruit volgt dat je daarom meer inspraak zou hebben over dat geld zodra er beslag op gelegd is. 4. Ongelijke belastingtariven =/= ongelijke inspraak
|||
Citaat:
Dat je het er niet mee eens bent daar kunnen we heel lang over blijven discussiëren of gewoon een poll voor maken. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Geen idee waarom daar dan een tegenprestatie tegenover moet staan. Overigens verrichten mensen die minder inkomstenbelasting hoeven te betalen en dat doen net zo goed een prestatie, en niet in mindere zin. 3. Dat komt dan omdat je niet duidelijk maakt waarom zo een financiele bijdrage zou moeten meewegen in je stem. Anyway, mogelijkheid tot het verdienen van geld, en de waarde ervan, wordt communaal gecreeerd. Je kunt het dus onmogelijk zien als een strict persoonlijke prestatie 4. Dat zou je inderdaad kunnen doen, als je de inkomstenbelastingafdracht, en niet de persoon, stemrecht wilt geven. Rechtsgelijkheid wordt in de regel toegepast op individuen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Nou omdat 1 van de afspraken in de wet het principe is van uitwisseling van prestaties. Uiteraard leveren armere mensen ook die prestatie, alleen in mindere mate. De waarde van hun prestatie is simpelweg minder waard. En ja, dat klinkt misschien cru, maar prestaties worden altijd in geld uitgedrukt. 3. Dat heb ik al meerdere keren duidelijk gemaakt. De financiele afdracht van belasting zien we rechtstreeks terug in overheidsprojecten. Dat betekent dus dat die projecten voornamelijk gefinancierd worden door de hogere inkomens en dat zij daarom eerder zouden moeten mogen besluiten wat er met dat geld gebeurt. Dat zou gewoon conform de huidige wetgeving zijn waarin het systeem van prestaties wordt gewaardeerd en het zou ook de rechtsgelijkheid bevorderen. Immers, waarom wel meer belasting moeten betalen, maar niet meer invloed krijgen met wat er met dat belastinggeld gebeurt. 4. Nee hoor, rechtsgelijkheid wordt zowel op groepen als op individuen toegepast. |
![]() |
||
Citaat:
2. Als een prestatie "Het verrichten van een bepaalde gewenste rechtshandeling" is, en beiden verrichten die rechtshandeling (namelijk het betalen van inkomstenbelasting), hoe verricht een armer iemand dat dan in mindere mate? Hoeveel geld ermee gemoeid is, lijkt me van ondergeschikt belang als het gaat om het verrichten van prestaties in juridische zin van het woord. 3. Dus: A - Overheidsprojecten worden gefinancieerd met belastinggeld B - Mensen die meer belasting afdragen, dragen meer bij aan de projecten Conclusie: Zij mogen meer invloed hebben op de projecten Echter: deze invloed is alleen gerechtvaardigd als je kunt uitleggen waarom het bijdragen aan projecten moet leiden tot meer invloed op die projecten. Als ik samen met mijn buurman een voetbal koop, en ik betaal 90% en hij 10% van de bal, waarom zou ik dan meer te zeggen moeten hebben? (best frustrerend zo, maar volgens mij mist hier een redeneerstap. Waarom bijvoorbeeld de wil van iedereen die beinvloed wordt door de beslissing, of de wil van alle mensen die hebben bijgedragen tot het mogelijk maken van die beslissing als zodanig laten meewegen?) 4. Ook goed, maar dan worden altijd wel criteria bekend gemaakt waarom de ene groep andere rechten heeft dan de andere groep. Kortom, het gaat er weer om waarom inkomstenbelasting een legitiem onderscheid zou zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
vroeger was het ook zo dat de rijkere/edelen veel meer macht hadden. vind ik persoonlijk belachelijk. maargoed, het is jou mening. als ik wat mocht veranderen aan de stemregels? dan zou je mogen stemmen vanaf 16 jaar. en kreeg iedereen een account op een internet site zodat je in die 4 jaar van een bepaald kabinet tussendoor ook mee kan beslissen over bepaalde belangrijke zaken. en als je gaat stemmen moet je niet op een persoon stemmen, maar op hun ideeen, dan zou je een lijstje krijgen met plannen die je moet omcirkelen of je voor of tegen bent bijvoorbeeld: hypotheekrenteaftrek voor of tegen uruzgan stopzetten voor of tegen enzovoorts. want wat nu gebeurt is dat alle partijen elkaar maar nadoen met hun plannen en niemand zelf nog iets verzint |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De niet-stemmers zeggen dat ze "geen mening"" hebben, of interesseert het niet, of, net als de blanco stemmers, zijn het gewoon oneens met elke keuze die ze krijgen. Nog wat; Bij elke verkiezing komt zo'n 20% niet opdagen. Ik vraag mij af of daar totaal-stem-onthouders bij zitten. Ik vind dat die groep de mogelijkheid zou moeten krijgen uitgeschreven te worden. |
![]() |
||
Citaat:
Maar nu nog steeds een onbeantwoorde vraag voor jou: zou je dit nog steeds vinden als je vooruitzichten niet goed zouden zijn op de arbeidsmarkt (vanuit gaande dat je goede vooruitzichten hebt)?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
stemrecht voor 16 en 17 jarige. bassiebe | 7 | 26-04-2012 21:16 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #88 Geel | 500 | 21-09-2011 19:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stemrecht voor 16-jarigen ganralph | 71 | 21-01-2011 13:13 | |
Spanning in coalitie België om stemrecht migrant Gatara | 6 | 31-01-2004 16:13 | |
De Kantine |
Moeten jongeren vanaf 16 jaar stemrecht krijgen? Buzzzfuzzz.vs | 4 | 28-07-2002 16:00 | |
gedetineerden en stemrecht jnieuwelaar | 3 | 02-03-2002 00:57 |