Citaat:
vind je dat raar? joh, je moest eens weten
ik heb eens een droom gehad dat ik dromend aan het dromen was
dan word je wakker dan droom je nog en dan droom je dat je wakker wordt, en dan wordt je pas echt wakker
you aint seen nothin' yet
|
Hé, dat heb ik ook eens gedroomd.
Maar dat is niet toevallig hoor. Er storten regelmatig genoeg vliegtuigen neer en er dromen regelmatig genoeg mensen over neerstortende vliegtuigen.
Ik vind het lucide dromen op zich wel een idee, je zou het kunnen proberen. Ik merkte vaak dat als ik báng werd in een droom (o jee, straks komt er een draak!) dat er dan ook daadwerkelijk een draak kwam. Dromen komen uit je eigen hersenen, en als jij dus bang bent, dan is de kans groot dat die angst in die droom terugkomt. Een heel enkele keer had ik door dát ik droomde (wat volgens mij ook het idee van lucide dromen was) en ik wíst dat ik dus de volledige controle over mijn droom had. En dan is het de truc om niet bang te zijn voor een draak, maar jezelf te laten gelóven dat het bijvoorbeeld een hele lieve draak is op wiens rug je rondjes mag vliegen. In mijn droom was die angst trouwens een mes dat ik heb laten veranderen in een wegvluchtend propje papier, muhahah.
Maar ik denk dat je probleem is dat je bang bent. Dus als jij gaat slapen met de gedachte van 'straks krijg ik weer een nachtmerrie!' dan is die kans veel groter dat je dat ook krijgt. Zeker als het steeds meer en meer wordt (die nachtmerries) vermoed ik dat het met die angst te maken heeft. Een vicieuze cirkel dus. Nachtmerrie -> angst voor nachtmerries -> nog meer nachtmerries. En dan kun jij wel een beker warme melk drinken, als een stemmetje in je hoofd zegt 'o jee, straks droom ik nog dit en dit!' dan helpt dat nog niet. Je kunt beter dingen denken als 'haha, het is toch maar een droom' of 'misschien droom ik wel over die ene leuke jongen'. En ook als je bang wakker wordt, proberen te ontspannen, denken dat het maar een droom is, dat het niet echt is, dat je vast veel mooiere dingen gaat dromen als je weer in slaap valt.
Zijn er trouwens specifieke dingen waar je nachtmerries over hebt? Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?